PDA

View Full Version : Opnemen zonder PC



Anavrin
4 oktober 2005, 11:50
Ik heb een hekel aan opnemen via de PC, dus wil ik iets anders (ik wil nl gewoon aan knopjes kunnen draaien). De keus valt dan snel op een losse Harddiskrecorder. Ik heb uitgerekend dat ik, als ik de band op wil nemen minimaal 16 sporen simultaan moet op kunnen nemen. Ik zou ook graag een digitale output op het apparaat hebben zitten, om een losse CD-recorder (niet zo'n PC-ding) op aan te kunnen sluiten. Wat raden jullie aan?

Oh ja, omdat het maar voor erbij is, is het budget max 400 euro, en dat mag ook 2ehands zijn.

taylor
4 oktober 2005, 12:18
hmm ja zoiets als een dps 16 van akai moet wel voldoende voor je zijn, wat ze 2ehands moeten opleveren weet ik maar het zou kunnen dat je er een kan scoren voor 400 euries.

een idd ik ben wel met je eens dat opnames via de pc nou niet altijd de beste oplossing is,de pc is erg goed in een ding dat als je veel wel editen maar om echt nummers gewoon in te spelen is denk ik stand alone recorder toch de beste oplossing.

bert k
4 oktober 2005, 13:10
Oh ja, omdat het maar voor erbij is, is het budget max 400 euro, en dat mag ook 2ehands zijn.
Ik wou al iets van Alesis adviseren, maar toen zag ik je budget. 16 sporen simultaan voor 400 kan je rustig vergeten.

Anavrin
4 oktober 2005, 14:39
is dit wellicht wat:
http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/harddiskrecorders/13684353/fostexvf1616sporenrecorder.3.1.0.1.112.3713.html

:???:
Zoals ik het snap moet je er nog iets bij doen om 16 sporen op te kunnen nemen, maar wat bedoelen ze nou met

16 sporen tegelijk opnemen. 8 analoge inputs. 8 extra inputs via addon interface (niet inbegrepen).

is dat software die ik gratis ergens kan downloaden, of is het hardware dat ik er nog bij zou moeten kopen? En als het hardware is, hoeveel zou zoiets dan kosten?

bert k
4 oktober 2005, 15:12
Dit kende ik niet, mijn bek valt open... idd niet duur.
Maar die add-on dinges voor de andere 8 sporen is geen software, het zijn 8 inputs met AD converter, daar zal je toch ook wel wat geld aan kwijt zijn.
Maar toch, NIET DUUR!
(Ik heb vroeger een VS 840 gehad, en dat was echt een kreng om te bedienen...)

harrie-beton
4 oktober 2005, 16:25
Zelf zou ik psycho-therapie adviseren om van de computer fobie af te komen. De computer is erg veel beter en verschrikkelijk veel goedkoper dan welke multitrack dan ook. Punt.

De multitracks die ik heb gehad waren allemaal boven de 1000 euro en een simpele 700 mhz pc met een multitrack kaartje plus cd brander is al beter.

Soms gebruik ik nog een ADAT

Anavrin
4 oktober 2005, 17:49
@ Harrie: het is niet zo dat ik een computerfobie heb, het is meer een voorkeur voor tastbare knopjes. Waarschijnlijk kan ik zo'n computerprogramma ook binnen een week compleet gebruiken (dat ik dus alles snap en zo), maar ik hou gewoon van draaiknopjes (met of zonder multi-functie)...

@Bert: Dit zou dus wel iets zijn... Zo'n 8-input-ding met AD converter, op hoeveel zou dat ongeveer komen?

bert k
4 oktober 2005, 18:51
Geen idee, maar dat zal niet goedkoop zijn, als je er al aan kan komen. Het model is al een paar jaar oud, dus dat wordt zoeken....

Verder ben ik het nogal met Harry eens. Computer-based is makkelijker en goeikoper. Ik vind die harddiskdingen ongelofelijke suckers qua bediening.
Maar als je knopjes wil neem je toch een controller? Kan je net zo veel knopjes gebruiken als je nodig hebt.
Kijk hier eens: http://feedback.nl/nieuw/producten.php?producttype=afdeling&departments_id=168

Ic3gl0vE
4 oktober 2005, 22:20
Koop gewoon een behringer bak met knopjes en je bent klaar!
Ook een v-amp2 is hier trouwens voor te gebruiken!

Les Paul
4 oktober 2005, 22:47
@ Harrie: het is niet zo dat ik een computerfobie heb, het is meer een voorkeur voor tastbare knopjes. Waarschijnlijk kan ik zo'n computerprogramma ook binnen een week compleet gebruiken (dat ik dus alles snap en zo), maar ik hou gewoon van draaiknopjes (met of zonder multi-functie)...


Ik gebruik een Tascam US428 bij m'n computer. Dan heb ik wel knopjes en werk ik toch met de computer :) Je kan ze regelmatig 2e hands vinden voor rond de 300 euro.

Les Paul
4 oktober 2005, 22:49
@ Harrie: het is niet zo dat ik een computerfobie heb, het is meer een voorkeur voor tastbare knopjes. Waarschijnlijk kan ik zo'n computerprogramma ook binnen een week compleet gebruiken (dat ik dus alles snap en zo), maar ik hou gewoon van draaiknopjes (met of zonder multi-functie)...


Ik gebruik een Tascam US428 bij m'n computer. Dan heb ik wel knopjes en werk ik toch met de computer :) Je kan ze regelmatig 2e hands vinden voor rond de 300 euro.

harrie-beton
4 oktober 2005, 23:58
Persoonlijk vind ik die multitrackers ingewikkelder dan een pc.

Hou je van retro?
Ga dan op zoek naar een bandrecorder (ben je veel geld kwijt aan onderhoud, banden en outboard) maar die klinken super!

Ik vind het prettig met een pc dat je tracks namen kunt geven zoals " snare" en " lead zang" bovendien kan hij " knopjes" onthouden.
Het grote probleem met knopjes is dat ze niet onhouden hoe ze stonden :P

Ik heb een retegoede terratec 8 in 8 uit geluidskaart van 339 euro. Bovendien als je er 2 koopt kun je ze samen gebruiken tot 16 sporen in en 16 sporen uit.


http://82.73.162.167/website1/opname/terratec.jpg

Anavrin
5 oktober 2005, 13:22
mooie suggesties allemaal, maar als ik dat ding een keer mee wil nemen naar de oefenruimte, dan heb ik geen zin om ook nog eens heel m'n computer mee te slepen (die ik dan ook nog eens drastisch aan heb moeten passen, of een nieuwe heb moeten kopen, omdat ik een laptop heb). Ik kwam op de volgende manier aan m'n 16 sporen:
Drums:
bass 1
snare 1
hihat 1
toms 3
overhead 2
Bas:1
zang:4
Gitaar1
DJ2

Misschien is die Fostex toch wel geschikt, als ik ipv 2 overhead voor de drums er maar 1 pak, en dan dus voor de drums op 7 kom. Spelen we alleen de bas en de drums gelijk in, en de zang, gitaar en DJ naderhand eroverheen (dan kan ik ook gelijk 2 ingangen gebruiken voor de gitaar (1 direct en 1 microfoon voor de amp). Gebruik ik dus 2 x die 8 ingangen, dus ben ik in principe in 2 x klaar met recorden (afgezien van de speelfouten). Eventueel kan ik dan later nog dat 8-extra-tracks-ding kopen.
Hier kom ik ook niet helemaal uit:
http://www.fostex.com/support/pdf/fostex/vf16/vf16_brochure.pdf

zoals ik het zie heeft deze maar 24 recording tracks in totaal, inclusief de virtuele tracks. Ik neem aan dat dat wel genoeg is, maar het valt me op dat bij de nieuwere apparaten, bijvoorbeeld de Boss BR864 er 64 heeft... Nou dacht ik dat deze maar 2 tracks simultaan kon opnemen, dus deze valt sowieso af, maar dat vind ik een beetje vreemd....
Snap ik 'm nou of niet?

Alvast bedankt.

Les Paul
5 oktober 2005, 14:32
Misschien een domme vraag, maar wat is het doel van je opname? Wil je een echte demo ermee maken, of wil je gewoon de nummers opnemen voor jezelf?

Drums kan je prima met 3 of 4 mics opnemen: 1 voor snare, 1 voor basdrum en 1 of 2 overheads. (U2 heeft het wel eens met maar 3 mics gedaan en dat was niet vanwege een krap budget ;) )

harrie-beton
5 oktober 2005, 17:45
Ik heb het wel geleerd maar de hihat apart mic' en heeft weinig meerwaarde.
Ik doe het nooit meer, de overheads of snare pikken genoeg op van de hi hat, dat scheelt weer 1.

1bass 1
2 snare 1
3hihat 1
4toms 3
5
6
7
8overhead 2
9Bas:1
10zang:4
11
12
14
15Gitaar1
16DJ2

Let wel, met een 16 sporen recorder is 1, dan moet je nog 16 goede microfoons, statieven, pre-amps of mengtafels...
Plus de ellende van afmixen daarna
(galm , compressie en gates)

Nee zeg, dit is veel handiger dan met een pc

By the way, het komt aardig in de buurt van een studio
Die zijn te huur of te koop

Anavrin
5 oktober 2005, 20:17
microfoons zijn niet het probleem, en kabels en dergelijke ook niet. Ik wil gewoon een opname apparaat, waarmee ik thuis het 1 en ander kan opnemen, maar waarmee ik ook naar de oefenruimte kan, en daar live-opnames maken in een betere kwaliteit dan met m'n portable minidisc-speler, die ergens op de grond ligt te recorden...

Dan is zo'n Fostex 8-sporending natuurlijk al een stuk beter, en als ik thuis met de gitarist iets in elkaar wil prutsen, dan kan dat ook redelijk makkelijk.

Les Paul
5 oktober 2005, 20:35
Ik neem elke week onze oefensessie op met slechts 2 microfoons en een 2e hands Korg PXR4. Investering in de microfoons (350 euro voor een set gematchte condensators van BeyerDynamics) + klein mengpaneel en PXR blijkt erg waardevol geweest.
Goede microfoons zijn misschien wel belangrijker dan veel sporen. Deze microfoons zijn overigens ook weer uitstekend geschikt als overhead drum mics.
De hele opname laad ik in Cubase, waar ik de losse nummers dan weer als MP3 uithaal. Enige bewerking is een beetje met de EQ spelen.

Misschien is dit voor jou ook wel een goede eerste stap. De minidisc speler kan dan nog steeds als recorder dienen.

Anavrin
5 oktober 2005, 22:06
dat idee heb ik ook al een paar keer uitgevoerd, met de minidisc en dan thuis op de computer, rechtstreeks opnemen in Cool Edit Pro 2, en dan bewerken, maar ik miste nog steeds de knopjes, en de kwaliteit is toch een stuk minder helaas.

Les Paul
5 oktober 2005, 22:30
Wat voor microfoons gebruik je? Hoe ziet de ruimte eruit? De ruimte waar wij spelen is acoustisch aangepast, zodat je niet al te veel ongewenste reflecties krijgt.

harrie-beton
6 oktober 2005, 09:26
dat idee heb ik ook al een paar keer uitgevoerd, met de minidisc en dan thuis op de computer, rechtstreeks opnemen in Cool Edit Pro 2, en dan bewerken, maar ik miste nog steeds de knopjes, en de kwaliteit is toch een stuk minder helaas.

Wel vaker genoemd, 1 van de allerbeste opnames ooit is KIND OF BLUE van MILES DAVIS. Opgenomen in 1959 met 3 microfoons

Maar als jij knopjes wil - dat kan! Koop een multitracker. Die zijn vanaf 1200 euro redelijk.

had ik al gezegd dat een pc goedkoper is? :oops:

Han S
6 oktober 2005, 10:44
Kind of Blue werd opgenomen in de huiskamerstudio van en door Rudy van Gelder.

Met drie buizenmicrofoons en een tapemachine die niet in orde was.

Idd de waarschijnlijk beste jazz opname ooit.

Anavrin
6 oktober 2005, 12:45
Wat voor microfoons gebruik je? Hoe ziet de ruimte eruit? De ruimte waar wij spelen is acoustisch aangepast, zodat je niet al te veel ongewenste reflecties krijgt.
sennheiser zangmicrofoons (type 852 of zo) voor de bas, gitaar, zang en bekkens(hebben we al 5 ter beschikking). En dan van die speciale drumstelmics voor de rest van de drums (kun je hier lokaal een week huren voor niet te veel).
De ruimte is ongeveer 5 bij 10, geïsoleerd, en toch niet helemaal doodklinkend, maar ook geen galm/ echo/ bijgeluiden.