PDA

View Full Version : Brandende vraag mbt spuiten Ibanez!!



pinchaholic
15 september 2002, 20:40
Hallo allen

Ik heb dus een brandende vraag mbt het spuiten van een gitaar. Ik heb de meeste topics aangaande dit onderwerp al gelezen, maar heb toch nog een vraag…

Ik heb een vergeelde ( dus voorheen wit) Ibanez RG, deze wil ik dus spuiten en wel: matzwart.
Mijn vragen:

1 Moet ik na licht opschuren wel of niet een een grond verfgebruiken?
2 Moet ik er na het matzwart spuiten een laklaag op aanbrengen? Zo ja, raak je dan niet het matte effect kwijt?

Jullie zouden mij onwijs helpen als jullie mij zouden willen antwoorden, aangezien ik het aankomend weekend wil gaan uitvoeren.

Alvast bedankt!

Pinch

Jay Cal
15 september 2002, 20:47
Beste methode:
Volledig afschuren, grondlaag aanbrengen, licht schuren, mat zwart erop, trasparante matlak erover.

je moet zelf even kijken hoeveel lagen van elk je erop gaat doen. De lak is het belangrijkste aangezien die je kostbare bezit gaat beschermen. Zie ook universaljems.com

Greetz,

Gianno

pinchaholic
17 september 2002, 12:56
Hi, dank voor je snelle antwoord!

Wat bedoel je precies met grondlaag ? zo'n grijze laag die er voor zorgt dat de verf goed hecht en dekt? of bedoel je een een eerste matzwarte laag als basis?

Thanx

Jay Cal
17 september 2002, 17:17
Grondlaag=primer (die is meestal grijs al kan je hem volgens mij ook in het wit of zwart krijgen).

Suc6.
Jay

pinchaholic
17 september 2002, 21:28
Bedankt!
Dan heb ik nog 1 vraag... hehe
Sprak vandaag iemand die ook eens zijn gitaar heeft gespoten en hij vertelde mij dat schuren (indien je niet veel beschadigingen hebt) niet nodig is. dus primer er op en dan spuiten of heb ik vandaag met een ouderwetse dwaas gesproken?

Laat het even weten, want volgens mij is schuren een "hell of a job"

Bedankt shredders!

Jay Cal
17 september 2002, 21:48
Ligt eraan:
Ik heb mijn ibanez niet helemaal af laten schuren omdat ik er actieve EMG's in heb laten zetten (dan heeft de waarde van de houteigenschappen niet veel invloed meer op je klank). Voor passieve elementen zou ik de body wel helemaal laten schuren (zeker als jouw gitaar ook nog een vaste brug heeft).

Gegroet!

Gianno

pinchaholic
18 september 2002, 13:25
Hey Jay,
ik spuit mijn ibanez dit weekend en als hij droog is komen mijn langverwachte emgtjes er in.... Whoehahahaha!!

Maar bedoel jij niet schuren of slechts licht schuren? het is maar net hoe je het leest... laat het even weten als je wil.

Alvast Bedankt!
p.s. hoe klinken emg's in een ibanez?? het is voor mij de eerste keer ( jaja)

Jay Cal
18 september 2002, 13:48
Welke EMG's komen erin (ik heb 81 in de brug, S in het Midden en een 89 in de neck). De body moet wel redelijk goed geschuurd worden zodat de verf goed houdt.

Groeten
Jay

pinchaholic
18 september 2002, 15:13
Hi jay,

morgen krijg ik via marktplaats een 81 (brug) en van de week koop ik een 85 (nek)
Hoewel ik dus twijfel tussen 85 en 60. Jij hebt een 89 ( eigenlijk ook 85, maar S of H schakelbaar) hoe klinkt die clean?

BTW, het is dus wel nodig om te schuren begrijp ik?

Pinch

Jay Cal
18 september 2002, 18:38
Hoi,

Schuren is inderdaad nodig. Anders hecht de verf niet goed genoeg. Je hoeft hem niet helmaal blank te schuren maar gewoon stevig opschuren voldoet best. De 81 vervormt echt heel erg en is dus perfect voor lead werk. Clean heb je aan de 81 in mijn ogen erg weinig (al beweren sommigen hier het tegenovergestelde maar die durven geen bewijs te leveren). De 85 voor de hals is een genot. Mijn 89 is zoals je al aangaf schakelbaar (push-pull pot) tussen een S en een 85. Het omschrijven van de 85 is zoals bij alle elementen niet erg makkelijk. Het klinkt als een PAF element dus je hebt lekker veel body wat hem heel geschikt maakt voor blues en het element is niet modderig. Clean geeft ie echt een heel mooi vol geluid met voldoende definitie.

Suc6,

Gianno

Ps. ik wil wel plaatjes zien van het resultaat. En ik hoop dat je genoeg ruimte hebt voor de 9 volts batterij.

pinchaholic
18 september 2002, 21:50
Gianno bedankt!

Ik denk dat ik er uit ben qua emg keuze..
Ik hoop overigens ook dat ik ruimte heb voor de batterij. Ik bedoel trouwens 2 batterijen want ik ga de emg's 18 volt wiren.


groeten

Pinch

pinchaholic
20 september 2002, 09:37
Hi Jay Call,( of anderen)

ff een vraagje:
Heb mijn ibanez volledig gedemonteerd, geschuurd en daarna in de primer gezet.
Wil vandaag de verf erop aan gaan brengen, maarre.. kan dat in een dag of is het de bedoeling dat ik het spuitproces over meerdere dagen verdeel? ( dus elke dag een laagje.)
Let me know...

Bedankt!

Pinch

Jay Cal
20 september 2002, 18:06
antwoordje:
Kijk even hoe lang de verf moet uitharden (staat op de vepakking). Die termijn per laag aanhouden en tussen de lagen natuurlijk heeeel fijn opschuren.

pinchaholic
21 september 2002, 14:27
Hé Jay,

heb gisterenavond mijn gitaar matzwart gespoten en het ziet er goed uit!! Sommige plekken zijn echter iets donkerder dan anderen, en daarom ga ik de gitaar vanavond licht opschuren en dan nog een laagje geven.
Over het licht opschuren: ik heb extra fijn schuurpapier waterproof. Leuk, maar als de gitaar nat wordt, is dat dan niet slecht voor de verf aangezien er nog geen laklaag op zit?

Wederom thanks..

Pichmaster ( want ik heb gisteren een emg 81 binnengekregen...)Hehehe

Jay Cal
22 september 2002, 14:37
Licht opschuren van de laklaag hoeft niet met water... De laatste laag blanke lak zou je eventueel met water kunnen polijsten.
Suc6!

Enne FOTO'S!

Jay

master G
22 september 2002, 19:47
even een vraagje maakt het nog uit wat voor een lak je gebruikt en wat voor verf, kan ik hem bijv. ook gewoon met graffitie een kleurtje geven?


Grtz, stefan

Jay Cal
22 september 2002, 19:50
In principe kan alles maar als je een duurzame lak wil dan kan je het best een 2k (auto)laklaag gebruiken. Deze lak zou ik alleen niet aanraden voor je vintage Gibson of Fender ofzo. Dikke laklagen nemen vaak wel een stuk sustain en warmte weg. Dat kan je voorkomen door gebruik te maken van bijvoorbeeld: messing brug of actieve elementen/elektronica.

suc6

Gianno

pinchaholic
2 oktober 2002, 22:27
Hee Jay en de anderen!
Mijn gitaar is af!!!!!! Hij is geschuurd, gespoten en gelakt en last but not least voorzien van 2 overheerlijke EMG's. ( 81B en 85N) Je vroeg me om foto's en het lijkt me cool om die online te zetten zodat jullie ze kunnen zien. wat is de meest eenvoudige methode (behalve mailen)?

Hee Jay, hoe hoog moeten de emg's van je snaren af staan? Ik heb maar wat gedaan, maar weet wat de ideale hoogte is...

Bedankt!
Groeten,

Pinchaholic

Anders Destium
2 oktober 2002, 23:32
Het is vast de moeite dubbel en dwars waard geweest :smile:
Ik ben laatst van het idee afgestapt om EMG's in mijn stratachtige te planten (baal ik wel een beetje van nog steeds...)

Als je msn hebt photos.msn.nl, van wat ik heb gehoord....

Jay Cal
3 oktober 2002, 06:17
De hoogte van de EMG's moet je zelf afstellen... Te dicht bij je snaren zorgt voor veel string-pull (magnetisch veld dempt de trillingen van je snaren). Te ver van je snaren af geeft een lager output signaal. Omdat de EMG's een enorme hoeveelheid output geven kan je ze best wat verder van je snaren afzetten dan gewone passieve elementen.
Webshots.com kan je beruiken voor een gratis fotoalbum online.

Suc6 en we zien de foto's graag z.s.m.!

Gianno

pinchaholic
4 oktober 2002, 12:44
Sniff... Heb van de week foto's van mijn auto gemaakt met mijn dig. camera, waarna ik hem ff op het asfalt heb laten stuiteren..
Ik krijg enkel de meldingen disk error.. De foto's komen dus een weekje ( hoop ik) later..
Sorry guys!

Btw: is het normaal dat een Emg 85 in mijn neck clean luider is dan mijn emg81 in de nek? dacht altijd dat die 81 op clean en distortion de schreeuwerd was...

Tot gauw
Pinch

wanna1
4 oktober 2002, 20:00
1. Demonteren
2. schoonmaken met een vet oplosser BT 380 of M 700
3. Redelijk schuren met een paar velletjes "400" op de machine
4. afblazen
5. schoonmaken met M 700
6. afkleven met een kleefdoek Voor de stofpikken
7. spuiten met een zwarte base 2 of 3 lagen tot je geen wit meer ziet
8. drogen op warmte +- 30 tot 45 minuten
9. matlak spuiten 2,3 of 4 lagen
10. tussen elke laag 30 min. drogen
11. 2 dagen laten uitharden en dan weer in elkaar monteren en spelen

polijsten heeft denk ik geen zin omdat er geen blankelak op zit dus zie je geen sinaasappel effect.

als je wel polijst heb je kans dat het wel een glanzende lak word.
Hoi

sickpunk
4 oktober 2002, 21:43
Op 2002-10-04 20:00, schreef wanna1:
1. Demonteren
2. schoonmaken met een vet oplosser BT 380 of M 700
3. Redelijk schuren met een paar velletjes "400" op de machine
4. afblazen
5. schoonmaken met M 700
6. afkleven met een kleefdoek Voor de stofpikken
7. spuiten met een zwarte base 2 of 3 lagen tot je geen wit meer ziet
8. drogen op warmte +- 30 tot 45 minuten
9. matlak spuiten 2,3 of 4 lagen
10. tussen elke laag 30 min. drogen
11. 2 dagen laten uitharden en dan weer in elkaar monteren en spelen

polijsten heeft denk ik geen zin omdat er geen blankelak op zit dus zie je geen sinaasappel effect.

als je wel polijst heb je kans dat het wel een glanzende lak word.
Hoi

hij was toch al af??

pinchaholic
21 oktober 2002, 13:38
Jay, camera is gerepareerd. Foto's zijn gemaakt en de riffs worden er reeds uitgeperst. ik heb de foto's ff naar je gemaild, aangezien dat msn photos ook niet alles is. Het zijn een beetje gare foto's maar geloof me, het ziet er zeer goed uit..

Nogmaals bedankt!

Groeten

Pinch

Anders Destium
21 oktober 2002, 16:53
en wij dan :wink:

Negative K3 fan
21 oktober 2002, 16:59
Mijn gitaar is gesopten met hamerslag blauwe autolak... Werkt voor zover goed genoeg.

Cloud Strife
21 oktober 2002, 17:42
Op 2002-10-21 16:53, schreef Anders Destium:
en wij dan

ja en wij dan :wink:

pinchaholic
21 oktober 2002, 17:47
Anders Destium:

Ze komen er aan hoor! Wat een belangstelling, lachen!

Groeten,

Pinchaholic

pinchaholic
21 oktober 2002, 18:52
Destium, ik wil ze best sturen, maar je hebt geen zichtbaar email adres...

Laat ff weten


Mzzzl
Pinch

Cloud Strife
21 oktober 2002, 19:37
hey pinch ik moet zegge dat het resultaat erg mooi is geworden :smile:

pinchaholic
21 oktober 2002, 20:35
Thanx Strife!

Ben er dan ook erg blij mee...

Groeten

Pinch