PDA

View Full Version : Twee of vier eindbuizen...



Frits van Mourik
4 oktober 2005, 00:01
Waarde mede-experimentatoren,

In 4-pits eindversterkers wordt geadviseerd om van 4- naar 2-pits te schakelen,
bij de betreffende buizen de anodestroom te onderbreken.
In dat geval blijven de kathodes toch actief - ik heb daar nare verhalen over gelezen.
Is het niet handiger, om de gloeispanning van die buizen uit te schakelen?
Zo blijven ze toch volkomen inert?
Welke adders ontgaan mij daar onder het gras?

Graag jullie reactie!

birt
4 oktober 2005, 09:17
ik zou net de verbinding tussen kathode en aarding uitschakelen. dan loopt er toch geen stroom?

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 12:27
ik zou net de verbinding tussen kathode en aarding uitschakelen. dan loopt er toch geen stroom?

precies, zo werken enkele halfpower schakelaars van bekende versterkers ook.

Frits van Mourik
4 oktober 2005, 14:09
Ja, dat wist ik al...
Maar mijn vraag was, of er onvoorziene nadelen zijn verbonden
aan het uitschakelen van de gloeispanning. :lol:

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 14:40
kathode stripping?

birt
4 oktober 2005, 19:12
Ja, dat wist ik al...
Maar mijn vraag was, of er onvoorziene nadelen zijn verbonden
aan het uitschakelen van de gloeispanning. :lol:

ik denk het wel. een te lage gloeispanning is schadelijk voor je buizen juist?
geen gloeispanning is mss niet schadelijk dat weet ik niet. maar elke keer je de gloeispanning uitschakelt zal de buis nog even nagloeien en dat terwijl er stroom blijft lopen. lijkt me niet goed

BerendB
5 oktober 2005, 14:06
Er schijnt over dat verwijderen van eindbuizen veel bull shit in omloop te zijn.
Ik geloof dat ik hier op dit forum daar ook weer eens wat van proef.

Miischien willen hier eens lezen wat de 'echte' experts er van vinden:

http://www.londonpower.com/faq.htm

Groet,

Berend

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 16:56
die kerel zou ik ook niet helemaal vertrouwen, wat verder op die pagina staat dat je de impedantie selector nooit hoger mag zetten dan de load bij een marshall, wel lager... terwijl uit een recent topic hier is gebleken dat het juist andersom is, de load mag lager, dus de schakelaar hoger, dat komt door het feit wat hij zelf noemt bij dit onderwerp, 'tubes are self limiting devices''.

JCG
5 oktober 2005, 18:05
je mag die vent echt niet he? :lol:

bert k
5 oktober 2005, 18:28
Wie is dat eigenlijk, die 'echte' expert? Nooit van gehoord.

nicoverduin
5 oktober 2005, 18:38
En dan hier de samenvatting :-D :-D :-D
Als je alleen de anode leiding zou afkoppelen, dan heb jenog steeds een positieve spanning op de G2-grid. Die is positief geladen (bijna net zo hoog als de anode). Er blijft dus een stroom lopen tussen de kathode en de G2. en dat konnog wel eens verkeerd aflopen met die grid.

Als je de buizen wilt loskoppelen dan kan je het beste de buizen eruit halen of de kathode loskoppelen. Kitty Hawk bijv. werkt met het loskoppelen van de kathode van 2 buizen om daarmee van 100W naar 60W te schakelen (verschillende bias instellingen van de buizenparen).

Als je 2 buizen eruit haalt, wordt de primaire load verdubbeld. Dat betekent tevens dat de secundiare wikkeling eveneens verdubbeld. Dat betekent dat de 4 ohm aansluiting nu 8 ohm is geworden, de 8 ohm is 16 ohm geworden en de 16 ohm is 32 ohm geworden.

Dus als je een 8 ohm speaker had, dan moet deze nu op de 4 ohm worden aangesloten.

Alle effecten op klank ed. zijn buiten bechouwing gebleven.

Overigens bij de Kitty Hawk blijft de speaker op dezelfde aansluiting zitten :???: :???: :???:

Nico
ps. en dat zonder enige mening over welke schrijver dan ook :-D :-D :-D 't zijn net middeleeuwse doctoren :-D :-D :-D :-D Ze er 10 bij de patient en deze overlijd vrijwel zeker.......

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 18:58
> nico, laatst was hier ook al een topic langsgekomen en zijn er meerdere bekende(re dan kitty hawk) amps voorbij gekomen die precies hetzelfde deden, ook niet corrigeren van impedantie verschil

bij de bogner xtc werkt de half power switch ook zo, maar daar staat in de handleiding dat de load dan moet worden verdubbeld.

birt
5 oktober 2005, 20:34
dat is gewoon omdat een voldoende dikke OT dat wel aankan denk ik.

er staat ook een behoorlijk stukje over op www.tonelizard.com :wink:

Frits van Mourik
6 oktober 2005, 00:48
En dan hier de samenvatting :-D :-D :-D
Als je alleen de anode leiding zou afkoppelen, dan heb jenog steeds een positieve spanning op de G2-grid. Die is positief geladen (bijna net zo hoog als de anode). Er blijft dus een stroom lopen tussen de kathode en de G2. en dat konnog wel eens verkeerd aflopen met die grid.

Als je de buizen wilt loskoppelen dan kan je het beste de buizen eruit halen of de kathode loskoppelen. Kitty Hawk bijv. werkt met het loskoppelen van de kathode van 2 buizen om daarmee van 100W naar 60W te schakelen (verschillende bias instellingen van de buizenparen).




Waarvan akte.
Maar...
- hoe zit het dan met kathodevergiftiging (zware ionen die terugploffen op de hete kathode)?
- wat zouden -afgezien van mogelijke kathodestripping- de nadelen van
gloeispanning afsluiten kunnen zijn?
- wat betreft dat strippen; geen zinnig mens gaat toch z'n versterker tijdens gebruik omschakelen??
Of is dit door de geharde gitarist te doen gebruikelijk :???:

nicoverduin
6 oktober 2005, 04:35
Ik zou zelf nooit tijdens spelen omschaklen....maar je hebt ze.....
Ik denk dat als je de gloei alleen uit zet, er kans is op vonken misschien?

mathe
6 oktober 2005, 08:56
Als je alleen de anode leiding zou afkoppelen, dan heb jenog steeds een positieve spanning op de G2-grid. Die is positief geladen (bijna net zo hoog als de anode). Er blijft dus een stroom lopen tussen de kathode en de G2. en dat konnog wel eens verkeerd aflopen met die grid.
Sterker nog, dat gebeurt ook... en wel direct!
Onderbreek nooit de anodeleiding wanneer je de kathode nog aan 0V hebt liggen bij een penthode. Het schermrooster zal dan namelijk de functie van de anode overnemen en vrijwel zeker overlijden.

Marc

Frits van Mourik
6 oktober 2005, 09:25
Lijkt me duidelijk...
Maar iemand enig idee, wat het uitschakelen van de gloeispanning
voor effect kan hebben :???: :???: :???:

birt
6 oktober 2005, 10:39
probeer eens :lol:

en breng vooral verslag uit :D

Frits van Mourik
9 oktober 2005, 00:02
Je hebt gelijk ook; aangezien niemand hier iets zinnigers te melden heeft,
ga ik t.z.t gewoon maar wat proberen...