PDA

View Full Version : ouwe pafs???



Orpheo
3 oktober 2005, 20:44
NEE anders Destium dit topic gaat NIET over ' welke pups moet ik nemen". ik zeg het maar, anders ga jij weer zitten etteren.


Zo, gisteren ben ik er achter gekomen dat ik ouwe pafs in mijn les paul heb. Nu zit ik echter met een MEGA probleem, mijn brugpup doet het niet meer. als ik aan de volumeknop draai, vanuit " dicht" naar 10 zeg maar, hoor ik eerst niks, rond de 4 tot 7 veel ruis en kraak, en vanaf 7 tot 10 gaat t weer naar niks.

dat betekend dus ook dat ik in de tussenstand ook rare geluiden krijg. de nekhum doet t wel naar behoren (raar, hij doet t zelfs beter dan voorheen).

alle solderingen zitten nog steeds goed, dus daar kan t eignelijk niet aan liggen. iemand ideeen?

AART
3 oktober 2005, 20:46
brakke volume pot?

Orpheo
3 oktober 2005, 20:48
brakke volume pot?

gisteren deed ie t nog perfect....en vandaag opeens kapot?? kan zoiets?

Cubensis
3 oktober 2005, 20:58
je net op msn ook al uitgelegd, is je pot, zo'n pot kan ook van binnen verrot zijn :)

Fumi SG
3 oktober 2005, 21:09
Dat moet inderdaad wel bijna de pot zijn. Aan zo'n element kan heel weinig kapot gaan eigenlijk...

Orpheo
3 oktober 2005, 21:15
je net op msn ook al uitgelegd, is je pot, zo'n pot kan ook van binnen verrot zijn :)

dank u :P khad t je gevraagd, en tegelijk op t forum gezet voor meer meningen. beetje democratie mag toch wel :wink:

Yvoshkiro
3 oktober 2005, 21:18
multimetertje bijhalen
en eens meten :wink:

Negative K3 fan
3 oktober 2005, 21:40
ik denk niet dat het je element is

als ik ouwe pafs had zou ik ze niet snel genoeg kunnen verkopen btw :D

Cubensis
3 oktober 2005, 22:00
als er eerst wel geluid uit je element komt en daarna niet tijdens het opendraaien ligt het 100% zeker aan de pot, lijkt me vrij logisch, dat element heeft altijd dezelfde output, die pot is gewoon een verstelbaar weerstandje ertussenin, voor je element maakt het niet uit of je pot open en dicht is, die geeft even veel geluid wanneer die helemaal open of dicht is, dus moet het wel de pot zijn (iig iets tussen de element en de output in, en gezien het alleen bij je brughum is, is het niet de ouput, dus 1 v/d pots van je brugelement)

vester86
3 oktober 2005, 23:33
in je pots beweegt het, en bewegende onderdelen zijn aan slijtage onderhevig, een element beweegt niet, ook niks van binnen (ja, als je HEEL hard gooit ja :-p )

JvD.
3 oktober 2005, 23:42
ik heb het zelfte gehad, soms gaan ze 2 weeken lopen kraken en dan begeven ze het, en soms zijn ze van de 1 op de andere dag kaduuk.

soldeerze.

jpb
3 oktober 2005, 23:57
Zo, gisteren ben ik er achter gekomen dat ik ouwe pafs in mijn les paul heb.
Wat bedoel je met ouwe pafs???
Als er niet aan gesoldeerd is gaan ze nooit kapot, dus zal wel iets anders zijn. Meet ze anders even door met multimeter direct op spoeldraden, dat weet je het zeker.

Orpheo
4 oktober 2005, 00:12
Zo, gisteren ben ik er achter gekomen dat ik ouwe pafs in mijn les paul heb.
Wat bedoel je met ouwe pafs???
Als er niet aan gesoldeerd is gaan ze nooit kapot, dus zal wel iets anders zijn. Meet ze anders even door met multimeter direct op spoeldraden, dat weet je het zeker.

er waren 2 series pafs.

eentje met stikker, en eentje met de stempel. ik heb stempel. je had daar ook nog 2 varianten in. de nieuweren hebben het goeie nummer, de ouderen het verkeerde. ik heb dus het verkeerde nummer, dus ouwe pafs. die serie werd gemaakt van +- '61 tot +- 77. mijn LP komt uit 76, dus dat klopt precies. het probleem zit m in de pot, das dus geregeld, morgen ff solderen. klaar!

Stitch
4 oktober 2005, 00:19
ff offtopic, maar kan je pots ook gewoon bij de locale electronicaboer halen?

Want 8+ euro (!?!?) voor een simpele log potmeter vind ik wel erg overdreven.

Orpheo
4 oktober 2005, 00:32
ff offtopic, maar kan je pots ook gewoon bij de locale electronicaboer halen?

Want 8+ euro (!?!?) voor een simpele log potmeter vind ik wel erg overdreven.

ja hoor. kan. maar let op, USA pots zijn beter dan aziatische. en das in dit geval geen fabeltje, maar feit. geen zin om uit te leggen waarom :oops: :amp:

vester86
4 oktober 2005, 00:44
dan doe ik het maar :razz:

USA pots laten bij het terugdraaien van volume de hoge tonen beter door zodat ze niet dof gaan klinken (hebben veel goedkope gitaren (met aziatische pots) last van) en daarbij heb ik het idee dat het laag wat strakker en dieper doorkomt bij goeie pots, maar dat laatste KAN ook tussen de oren zitten

in ieder geval vind ik ze ook nog eens fijner draaien

Enterprice
4 oktober 2005, 10:05
Dat zit inderdaad tussen de oren denk ik, in een Potmeter zit niets anders dan een koolbaan die als regelbare weerstand fungeerd.
Alleen is die koolbaan bij de duurdere Pots van betere kwaliteit zodat die minder hard slijten.
Hoge tonen die verminderen bij het terug draaien van de volumepot kun je enigzins opvangen door een keramische condensator van ongeveer 330PF op de volumepot te solderen.
Dus op de Pot de aansluiting van de hete draad (die van het element af komt) en de middelste aansluiting van de Potmeter de Condensator solderen.

bloodboiler
4 oktober 2005, 22:36
dan doe ik het maar :razz:

USA pots laten bij het terugdraaien van volume de hoge tonen beter door zodat ze niet dof gaan klinken (hebben veel goedkope gitaren (met aziatische pots) last van) en daarbij heb ik het idee dat het laag wat strakker en dieper doorkomt bij goeie pots, maar dat laatste KAN ook tussen de oren zitten

in ieder geval vind ik ze ook nog eens fijner draaien

Hmm, zover ik weet verlies je zeker hoge tonen bij het terugdraaien van de volume pot.

Maar iemand als EVH zegt zelf "volume is toon", daarom zitten er bij zijn gitaren alleen maar een volume en geen tone knop op.
Beetje doffer, volume terug... beetje feller, volume omhoog.

Probeer maar eens :wink:

Bij verschillende gitaarmerken wordt dit verlies aan hoog idd gecompenseerd met een condensator

fred dons
5 oktober 2005, 09:02
sorry maar dat zijn geen pafs als ze uit 76 komen
paf betekent patent applied voor en dat patent is in +/- 61 gegeven

de "echte" pafs die dus een sticker hadden met patent applied for werden nog tot +/- 61 gebruikt en de versie zonder sticker tot 65 (op de es 335) hoewel de specificaties in de laatste jaren al niet helemaal gelijk waren aan de meest gewilde 1959/60 variant.

pickups daarna hebben een patent nummer (stempel of imprint) (een nummer wat overigens naar de brug verwijst en niet naar de pup)

gibson heeft begin jaren 80 nog een pup op hun les pauls gehad die een paf sticker opf de humbucker ring hadden, en dit zijn dus ook "pafs" (maar hebben verder niets met de originele pups te maken) maar daarna heeft dimarzio het trademark op Pafs gekregen en zijn zij de enige die hun pups paf's mogen noemen

Orpheo
5 oktober 2005, 12:12
sorry maar dat zijn geen pafs als ze uit 76 komen
paf betekent patent applied voor en dat patent is in +/- 61 gegeven

de "echte" pafs die dus een sticker hadden met patent applied for werden nog tot +/- 61 gebruikt en de versie zonder sticker tot 65 (op de es 335) hoewel de specificaties in de laatste jaren al niet helemaal gelijk waren aan de meest gewilde 1959/60 variant.

pickups daarna hebben een patent nummer (stempel of imprint) (een nummer wat overigens naar de brug verwijst en niet naar de pup)

gibson heeft begin jaren 80 nog een pup op hun les pauls gehad die een paf sticker opf de humbucker ring hadden, en dit zijn dus ook "pafs" (maar hebben verder niets met de originele pups te maken) maar daarna heeft dimarzio het trademark op Pafs gekregen en zijn zij de enige die hun pups paf's mogen noemen

dat zei ik dus ook, met dien verstande dat de "pafs" uit '76 de zelfde specs hebben als die uit de jaren 50. t verschil was dat vanaf 61 men machinaal en dus precieser is gaan winden. thats it.

fred dons
5 oktober 2005, 12:31
nee, pafs uit 1960 hebben een andere magneet, een langere magneet
een ander aantal windingen, ander draadmateriaal en zelfs de samenstelling van de spoelen en het kapje is anders, dus het is niet alleen de manier van winden

optisch is het verschil miniem (het zijn beide humbuckers) echter je kunt het verschil duidelijk horen
het blijkt dus heel moeilijk te zijn om een goede kopie van een originele paf te maken (gibson is het nog niet gelukt in ieder geval)
qua waarde is er ook een klein verschil: stel double whites paf usd 10.000,00 1976 humbucker USD 150 :D

op zich kan ik (en john sykes, ace frehley, slash etc) goed leven met jaren 70 les pauls maar het zijn geen 59 les pauls met pafs :wink:

Orpheo
5 oktober 2005, 17:58
nee, pafs uit 1960 hebben een andere magneet, een langere magneet
een ander aantal windingen, ander draadmateriaal en zelfs de samenstelling van de spoelen en het kapje is anders, dus het is niet alleen de manier van winden

optisch is het verschil miniem (het zijn beide humbuckers) echter je kunt het verschil duidelijk horen
het blijkt dus heel moeilijk te zijn om een goede kopie van een originele paf te maken (gibson is het nog niet gelukt in ieder geval)
qua waarde is er ook een klein verschil: stel double whites paf usd 10.000,00 1976 humbucker USD 150 :D

op zich kan ik (en john sykes, ace frehley, slash etc) goed leven met jaren 70 les pauls maar het zijn geen 59 les pauls met pafs :wink:

haha, nou, dank je dat jij goed kan leven met jaren 70 les pauls :wink: ik vind de mijne grandioos. ik heb net op een LP gespeeld met ken lawrence elementen. bruuuuute sound! ik heb dus 2 ken lawrence's bemachtigd, icm een morley wah en een rat ipv die jackson. echt supercombinatie met mijn les paul. eind van de week gaat de LP naar mijn guitartech, en dan komen die nieuwe pups erin.

Orpheo
5 oktober 2005, 17:59
nee, pafs uit 1960 hebben een andere magneet, een langere magneet
een ander aantal windingen, ander draadmateriaal en zelfs de samenstelling van de spoelen en het kapje is anders, dus het is niet alleen de manier van winden

optisch is het verschil miniem (het zijn beide humbuckers) echter je kunt het verschil duidelijk horen
het blijkt dus heel moeilijk te zijn om een goede kopie van een originele paf te maken (gibson is het nog niet gelukt in ieder geval)
qua waarde is er ook een klein verschil: stel double whites paf usd 10.000,00 1976 humbucker USD 150 :D

op zich kan ik (en john sykes, ace frehley, slash etc) goed leven met jaren 70 les pauls maar het zijn geen 59 les pauls met pafs :wink:

haha, nou, dank je dat jij goed kan leven met jaren 70 les pauls :wink: ik vind de mijne grandioos. ik heb net op een LP gespeeld met ken lawrence elementen. bruuuuute sound! ik heb dus 2 ken lawrence's bemachtigd, icm een morley wah en een rat ipv die jackson. echt supercombinatie met mijn les paul. eind van de week gaat de LP naar mijn guitartech, en dan komen die nieuwe pups erin.

fred dons
6 oktober 2005, 07:47
Ik bedoelde dat als je het van een verzamelaars aspect bekijkt zijn jaren 70 les pauls minder waard maar als je het van een players standpunt bekijkt zijn er erg goede les pauls uit die periode voor relatief weinig geld te krijgen en geef ik je daarom groot gelijk dat je blij bent met die van jou
:)