PDA

View Full Version : PQ-codes



erwin_ve
3 oktober 2005, 20:29
Binnenkort ga ik een cd project mixen en masteren. Voor het aanleveren aan de cd-perser wordt er naar pq codes gevraagd, wat is dit en hoe kan ik dit zelf doen?

harrie-beton
3 oktober 2005, 22:25
PQ codes zijn de codes waar de nummers beginnen en eindigen.
Als je weinig ervaring hebt moet je dit laten door een mastering bedrijf.

Ik gebruik altijd Nero en die maakt een audio cd automatisch dus zelf zou ik het niet weten. Nero maakt wel altijd een stilte tussen de nummers.

DJ's en live cd's gebruiken PQ editing het meest, de nummers lopen dan in elkaar over maar de tracks verspringen wel.

Een cd track heeft ook nog een extra index maar geen hond die dat gebruikt.

Ik geloof dat Berk K CD architect gebruikt

erwin_ve
4 oktober 2005, 10:11
Hei Harrie B.

Ik gebruik ook Nero software en ben onlangs ook nog op het spoor gekomen van "Burnatonce". Je kunt hier tracks(ook lange live tracks) splitsen en desgewenst een pregap of postgap toevoegen ipv de standaard 2sec.. Dan lopen de nummers ook mooi in elkaar over.
Maar meer info is welkom! Ook al zou ik het zelf niet kunnen, ik vind het prettig om te begrijpen wat er gebeurt en is ook wel te leren neem ik aan.

bert k
4 oktober 2005, 13:12
Ik geloof dat Berk K CD architect gebruikt
Nee, was iemand anders. Ik gebruik gewoon Nero. Voegt die niet automatisch PQ codes toe als je een audio CD brandt? Je kan iig wel alles instellen.

harrie-beton
4 oktober 2005, 16:10
steinberg WAVELAB en CD architect kunnen het ook.

Wavelab is 5 mb download en CD Architect 17 mb, tenminste, dat zijn de demo versies