PDA

View Full Version : M-Audio JamLab



Epic
3 oktober 2005, 11:55
iemand deze interface al eens geprobeerd ? Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing om mijn gitaar aan te sluiten op een laptop.

Mijn voornaamste vraag, hoe zit het met de latency ?

thx

OJJVZ
2 december 2006, 18:36
k vraag m aan de goeie sint :P

uhm, wat is latency nogmaar? :ashamed: :P

duckman
2 december 2006, 19:39
ik gebruik hem in combi met amplitube 2 op mijn laptop. Gaat goed, latency is laag.
recording software is adobe audition 2.

Badmuts
3 december 2006, 16:27
Gebruik het met Guitar Rig 2. Met de bijgeleverde drivers gaf guitarrig een latency van 2ms aan (!). Heb nu de nieuwste drivers geinstalleerd en heb ineens een latency van zo'n 7ms. Kan met de driver instellingen nog 1 standje lager naar zo'n 5ms maar met een flinke 'rig' kreeg ik dan toch kliks en pops.

Maar voor mijn gevoel merk ik weinig verschil. Klinkt prima!

OJJVZ
13 december 2006, 22:53
Werkt ie bij jullie wel? Ik heb m gister gekocht, alleen maar ellende hiero.

Ik pak uit, installeer alles op de cd, plug m in, doet nix, ik toch maar ff boekje lezen, doe ik normaal nooit, eigelijk nooit nodig :P ok, ik moet naar "Jamlab Control panel" gaan, wil niet, ik dubbelklikken, krijg een PIEP uit de PCI speaker (die binnenin de kast)
Naja, vanalles proberen, nix doet het, er komt wel een beetje geluid uit, maar er gaat geen geluid in... Ik mailen naar m-audio, die americanen mailden binnen 10 minuten trug, maar na n dag nog geen antwoord van de nederlandse distributeur, duurt wel vaker ff, als k morgen nite heb ga ik mee trug.

De installatie-crap werkte trouwes niet goed, van de driver, 50 X geprobeerd, ging 50 X mis, na het opnieuw opstarten (je denkt dat installatie klaar is, maar hij gaat verder na opnieuw opstarten)
kreeg ik geen setup, wat dus wel zo hoort:P bij de "task manager" (ctrl alt del.) staat wel een jamlabinstall.exe o.i.d., maar die doet nix... dus de installatie gaat niet verder, oftewel die software = prut, of me pc spacet em.

Nog een ding wat niet spoort, als ik m inplug, krijg k (soms) te zien, new hardware, JamLab, eerst wou ie niet installeren "installation failed, kan voor probleme zorge" oid. opnieuw inplugge, "installed succesfully" maar als k m nu inplug herkent ie m vaak niet
krijg ik n error, weet ie nieteens hoe ie heet, wat ienormaal meteen ziet met USB hardware.. iedergeval, de hardware is ook corrupt lijkt het, en de software, ik ben er zat van, ik ga dr mee trug, en koop lekker wat van de concurrent.

Ok, dit wou k ff kwijt, kleine kans dat mensen dit verhaal helemaal gaan lezen, maar het iser uit :D

Iedergeval, mijn mening, bagger, maar er zijn vast mensen waarbij hij het wél doet...

(owja, de bijgeleverde GT Express doet het wel (andere fabrikant) en k kan dat gebruiken door met verloopstukje (6.3 > 3.5 mm) me gitaar in de geluidskaart te pluggen (wel met n lange vertraging, maakt spelen niet echt leuk :P) en de distortion klonk wel geinig, maar niet alle geluiden e.d. getest..)

ACSlater
13 december 2006, 23:40
Het apparaatje schijnt vaak niet zo goed te werken. Ipv de drivers van de cd zou ik de (vaak nieuwere) drivers van de website van de fabrikant gebruiken. Als er tenminste een nieuwe driverdownload is. Lijkt me wel, voor een apparaatje dat zo "buggy" bekend staat.

harrie-beton
14 december 2006, 10:40
De installatie laat te wensen over, dat kan ook aan je computer liggen of inderdaad betere internet drivers.

Heeft iemand ook ervaringen met de klank en met de latency?

Badmuts
21 december 2006, 14:55
Er zijn inderdaad nieuwere drivers via de m-audio site te downloaden. Ik kreeg geen enkele error bij installeren, alleen het verhaal dat ze niet "microsoft signed" bladiebla zijn, maar da's normaal.

Ding doet het vrijwel probleemloos. Alleen 1 ding. Als ik mijn pc uitzet blijft er spanning op dat ding staan. (schijnt normaal te zijn). Start ik dan weer op doet ie het gelijk probleemloos. Echter.... Als de spanning er af is geweest moet ik em eerst uit en weer inpluggen anders geen geluid.

Nogmaals, latency in zowel GuitarRig en Amplitube geen probleem (<10ms). Klank tja.. Wat kun je er over zeggen.. t'Is niets meer dan een DAC/ADC (48Khz/24bits) dus in principe heeft ie geen enkele invloed op klank lijkt me? Merk wel dat met mijn stratocaster kloon het input nivo in met name Amplitube niet al te hoog is..

Ik ben in ieder geval tevreden met de prijs/kwaliteit. Ben toevallig ook in bezit van een Edirol midi-controller + Roland EV5 pedal en dat in combinatie met GuitarRig houdt me als beginner nog wel even bezig ;)

Azrael
22 december 2006, 00:29
Er zijn inderdaad nieuwere drivers via de m-audio site te downloaden. Ik kreeg geen enkele error bij installeren, alleen het verhaal dat ze niet "microsoft signed" bladiebla zijn, maar da's normaal.

Ding doet het vrijwel probleemloos. Alleen 1 ding. Als ik mijn pc uitzet blijft er spanning op dat ding staan. (schijnt normaal te zijn). Start ik dan weer op doet ie het gelijk probleemloos. Echter.... Als de spanning er af is geweest moet ik em eerst uit en weer inpluggen anders geen geluid.

Nogmaals, latency in zowel GuitarRig en Amplitube geen probleem (<10ms). Klank tja.. Wat kun je er over zeggen.. t'Is niets meer dan een DAC/ADC (48Khz/24bits) dus in principe heeft ie geen enkele invloed op klank lijkt me? Merk wel dat met mijn stratocaster kloon het input nivo in met name Amplitube niet al te hoog is..

Ik ben in ieder geval tevreden met de prijs/kwaliteit. Ben toevallig ook in bezit van een Edirol midi-controller + Roland EV5 pedal en dat in combinatie met GuitarRig houdt me als beginner nog wel even bezig ;)

Reken maar dat die AD converteer in dat ding kwaliteits verlies geeft. Of je het gaat merken is een tweede. Hangt van de spullen die je hebt liggen af. Luister over een stel PC speakertjes dan maakt het bijvoorbeeld geen ene barst uit.

Badmuts
23 december 2006, 20:14
Reken maar dat die AD converteer in dat ding kwaliteits verlies geeft. Of je het gaat merken is een tweede.

Nu word ik nieuwsgierig ;) Hoe meet je zoiets? Zuivere sinus golven op verschillende frequenties er in en kijken wat er uit komt aan de digitale kant? En er is natuurlijk toegevoegde ruis.. Heb te weinig ervaring met andere spullen om de Jamlab goed te beoordelen vrees ik, maar ik heb er niet echt last van, behalve dan door het relatief lage input nivo.

Overigens kan ik me voorstellen dat die jamlab niet het beste spul is om professioneel op te nemen, lijkt me logisch voor die prijs. Maar ik merk wel dat ik mijn 15w oefenamp steeds minder gebruik en de pc steeds meer.

Azrael
23 december 2006, 20:29
Nu word ik nieuwsgierig ;) Hoe meet je zoiets? Zuivere sinus golven op verschillende frequenties er in en kijken wat er uit komt aan de digitale kant? En er is natuurlijk toegevoegde ruis.. Heb te weinig ervaring met andere spullen om de Jamlab goed te beoordelen vrees ik, maar ik heb er niet echt last van, behalve dan door het relatief lage input nivo.

Overigens kan ik me voorstellen dat die jamlab niet het beste spul is om professioneel op te nemen, lijkt me logisch voor die prijs. Maar ik merk wel dat ik mijn 15w oefenamp steeds minder gebruik en de pc steeds meer.

Meten kan door frequentie metingen inderdaad maar dat is lang niet alles wat er mis kan gaan bij een A/D D/A conversie.
Het beste programma om het zelf te testen is Rightmark. Dat geeft je allerlei informatie over je geluidskaart. Kwestie van de input met de output verbinden en het programma laten draaien. Ik gok dat dat echter bij die Jamlab lastig wordt omdat die alleen een gitaar input heeft....
http://audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml

Edit :er staat ook op de M-audio site een hoop informatie zag ik net.

INSTRUMENT INPUT (A/D)
Input Impedance: 280 k Ohm
Maximum Input Level: +12dBV ( 4.0Vrms), unbalanced
SNR: -96dB, A-weighted
Dynamic Range: 96dB, A-weighted
THD+N: 0.005% (-86dB) @ -1dBFS, 1kHz
Frequency Response: 20Hz to 20kHz, +/-0.1dB @ 48kHz sample rate

LINE OUTPUTS (D/A)
Output Impedance: 36 Ohm
Maximum Output Level: +6dBV (2.0Vrms), unbalanced
Channel-to-Channel Crosstalk: < -105dB
SNR: -107dB, A-weighted
Dynamic Range: 107dB, A-weighted
THD+N: 0.00479% (-87dB) @ -1dBFS, 1kHz
Frequency Response: 20 Hz to 20 kHz, +/- 0.1 dB @ 48 kHz sample rate

Als ze eerlijk zijn in hun metingen is het hoogstwaarschijnlijk niet eens zo'n slechte conversie. Je kunt het niet met studioapparatuur vergelijken maar het ziet er qua cijfers goed uit.

bert k
23 december 2006, 23:28
Het beste kan je gewoon een stukje opnemen met de kaart (van een CD bijvoorbeeld, en dan uiteraard analoog je computer in.) en dan het origineel met de opname vergelijken. Dan hoor je vanzelf of er kwaliteitsverlies is. Metingen boeien me niet zo als je het verschil niet hoort.

Azrael
23 december 2006, 23:31
Het beste kan je gewoon een stukje opnemen met de kaart (van een CD bijvoorbeeld, en dan uiteraard analoog je computer in.) en dan het origineel met de opname vergelijken. Dan hoor je vanzelf of er kwaliteitsverlies is. Metingen boeien me niet zo als je het verschil niet hoort.

Klopt , maar over het algemeen zeggen metingen wel dergelijk wat over de kwaliteit van conversie. Maar het verschil tussen een 100 S/N kaart met iets mindere specs en een 105db S/N met iets betere specs kaart zul je moeten horen en kun je niet meten. Maar het verschil tussen een goedkoop 80db S/N kaartje en een 120dB pro kaart laat zich uitstekend meten.

bert k
23 december 2006, 23:32
Nee, ik bedoel het omgekeerd, dat je allerlei woeste verschillen meet, en totaal geen verschil hoort. :D

Azrael
23 december 2006, 23:34
Nee, ik bedoel het omgekeerd, dat je allerlei woeste verschillen meet, en totaal geen verschil hoort. :D

Dat kan in sommige gevallen ja. Maar een beetje kritisch oor hoort het echt wel. Maar dat hoeft inderdaad niet het verschil tussen slecht en goede tone te betekenen. Dat gaat dan eerder op details die het geluid van goed naar TOP! brengen. Maar een ingebouwde mic pre van een soundblaster live ga je echt wel horen vergeleken met een fatsoenlijke. Met gemak.

bert k
23 december 2006, 23:45
Ja, dat is waar, ik was het voorversterkertje een beetje vergeten, ik ben zo gewend aan mijn mentafel. Je hebt een goed punt.


Koop, als je echt geen poen hebt, een superklein mengtafeltje van Behringer of Samson, of zo, dat is al mijlen beter. Zoals deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5432.html). (39 euro)


http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/resize/450x1000_5432.jpg

Azrael
23 december 2006, 23:49
Koop, als je echt geen poen hebt, een superklein mengtafeltje van Behringer of Samson, of zo, dat is al mijlen beter. Zoals deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5432.html). (39 euro)


Ook dat kan ik beamen. Zelf ervaring met een Behringer UB1002. Vreselijk slechte EQ , omwijs gare faders , en bagger knopjes maar hij klinkt prima en deed prima dienst hier voor alles en nog wat.

oaf
24 januari 2007, 22:10
Ja, dat is waar, ik was het voorversterkertje een beetje vergeten, ik ben zo gewend aan mijn mentafel. Je hebt een goed punt.


Koop, als je echt geen poen hebt, een superklein mengtafeltje van Behringer of Samson, of zo, dat is al mijlen beter. Zoals deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5432.html). (39 euro)


http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/resize/450x1000_5432.jpg

hoe sluit je die aan dan, analoog??
hoe is het geluid dan? nog wel te doen....?
thnx

oaf
24 januari 2007, 22:17
nog ff over jamlab, kan je daar toevallig ook een mic in stekken en opnemen?? misschien stomme vraag,.. maar als ik zoiets koop wil ik ook zang opnemen!!

Martien
24 januari 2007, 23:13
hmz ben voor mezelf ook opzoek naar zoiets, maar wil er eventueel ook een mic in kunnen prikken

bij de Jam-lab lijkt mij dat dit niet kan (line in gang) mits je er een mic pre amp voor zet, maar dan lijkt mij dat het niet compact meer is en laat staan dat je het dan nog door de jamlab wil laten lopen.

Wat dan verstandiger is om de ub502 (bovenstaande paneel) aan te schaffen, gezien betere kwaliteit (mits redelijke geluidskaart)

Aangezien de main out links en rechts is kun je de mic himmel links pannen en een gitaar himmel rechts pannen, deze sluit je dan gewoon 2x mono jack naar 1x stereo jack in de line in van de pc, dan hoef je enkel nog 1 spoor stereo op te nemen en je hebt de 2 kanalen apart.

ACSlater
24 januari 2007, 23:13
nog ff over jamlab, kan je daar toevallig ook een mic in stekken en opnemen?? misschien stomme vraag,.. maar als ik zoiets koop wil ik ook zang opnemen!!

Nee hiervoor is de Jamlab niet geschikt. Koop dan een Toneport UX1.

Pax1212
24 juli 2007, 18:38
Sorry mensen ik moet nog even wat dingen vragen, aagezien mijn jamlab tot nu toe helemaal niks doet!

Ten eerste ik heb de bijgeleverde software van de jamlab geinstalleerd maar wanneer ik gt player installeer hoor ik maar heel zacht iets en meestal piepjes en gefluit. In het M-Audio jamlab control pannel kan ik de input volume helemaal niet veranderen.

Is er misschien een alternatief programma met ongeveer dezelfde functies.

En ik wil graag wat gitaar stukken opnemen ook wat bas, iemand tips welk programma ik daarvoor kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Pax1212
25 juli 2007, 12:54
Wie helpt mij uit de brand. Ik zit nog steeds te wachten op een bruikbare reactie!???

harrie-beton
25 juli 2007, 13:29
je maakt geen vrienden als je je eigen berichten gaat bumpen, dus pas op.


Proging tot helpen:
-heb je een pc die verder in orde is?
-vista of xp?
-heb je alle installatie instructies opgevolgd?
-heb je alle documentatie gelezen?

Een ander programma die je kunt proberen is audicity, dat is een gratis programma maar ik zou me eerst verdiepen bij de jam lab en bijgeleverde software. Misschien zie je iets eenvoudigs over het hoofd.