PDA

View Full Version : tapping + jazz/bluess



gorgasm
2 oktober 2005, 19:27
iemand aanraders voor het betere/moeilijkere tap en/of jazz/blues werk?

Negative K3 fan
2 oktober 2005, 19:37
ja!

gewoon doen en je oren volgen!

gorgasm
2 oktober 2005, 20:16
daarmee bedoelde ik groepen/gitaristen/liedjes solo's...

sneez0r
2 oktober 2005, 22:40
Wat voor jazz vind je leuk? Er zit nogal wat verschil tussen Miles Davis en het John Scofield Quartet.

koella
2 oktober 2005, 22:45
Steve vai

teeb
14 oktober 2005, 19:09
joe satriani - midnight
goede oefening op two finger-tapping.

en andere satriani songs bv bamboo(intro), always with me,always with you(solo)

zoals al eerder vermeld, in de meeste vai songs vind je de taptechniek terug.

blues en jazz vind je normaal genoeg over (oa bb king, pat metheny...)

Das Schaap
20 oktober 2005, 01:24
Wat versta je onder moeilijker tapwerk ? Wat beheers je nu ?
Qua jazz tja gewoon alles luisteren van de grote namen en allerlei thema's sowieso uitzoeken, bij meer theoretische kennis kan je ook de akkoordenprogressies enzo ook uitzoeken, of gewoon de bladmuziek zoeken, en over die akkoorden dan soleren met die thema's in je achterhoofd.
Miles Davis en Herbie Hancock hebben wat leuke jazz-standards.
Blues is niet echt mijn gebied dus daar kan ik je weinig mee verder proberen te helpen.

gorgasm
23 oktober 2005, 21:09
midnight van satriani kan ik nu ook, moeilijker bedoel ik op meerdere snaren want mn prob is dat ze over elkaar klinken.

en van jazz/bluess bedoel ik meer de tussenloopjes...

sneez0r
23 oktober 2005, 23:15
midnight van satriani kan ik nu ook, moeilijker bedoel ik op meerdere snaren want mn prob is dat ze over elkaar klinken.

en van jazz/bluess bedoel ik meer de tussenloopjes...Ik hoop dat ik je kan helpen. Ten eerste zou ik zeggen: zoek de loopjes die je leuk vindt op je gehoor uit, ongeacht of ze op gitaar, piano of sax worden gespeeld. Het is niet moeilijk om aan een paar grote namen te komen, die kan je op dit forum of op google zeker vinden. Daarnaast bestaan er boeken vol met jazz-licks voor de gitaar (vaak in TAB) voor normale prijzen. "1001 jazz licks for guitar" of zo.

Daevren
24 oktober 2005, 09:44
Volgens mij doet men niet zo veel aan tapping in jazz en blues. Ookal is het in de jazz ooit begonnen.

taylor
24 oktober 2005, 11:13
ja idd.

voor tappen evh,voor jazz/blues kun je kijken na al de klasiekers/standaards.

sneez0r
24 oktober 2005, 12:30
Volgens mij doet men niet zo veel aan tapping in jazz en blues. Ookal is het in de jazz ooit begonnen.Volgens mij gaat het daar niet over. Twee losse onderwerpen, zeg maar.

gorgasm
24 oktober 2005, 12:41
tis idd als 2 losse onderwerpen bedoeld, omdat ik vind dat mn tappingen slecht zijn, maar vaak is mn inspiratie zoek

en de jazz/bluess die ik hoor vind ik zo traag(qua loopjes) kzoek het rappere, moeilijkere werk.

Daevren
24 oktober 2005, 13:01
Ik dacht al, wat hebben die twee onderwerpen nu met elkaar te maken. En anders is er Stanley Jordan nog, alhoewel dat eigenlijk touch guitar is. Later heeft men daar nog een speciaal instrument, genaamd de Chapman stick, voor bedacht.

Misschien een Pat Metheny trio CD proberen, let wel niet Pat Metheny Group. Hij heeft nog een paar CDs met 'echte jazz'. En als we het niet over gitaar hebben, dan raad ik John Coltrane aan.

Of je hebt Jimmy Bruno, wordt vaak bekritiseert omdat hij niet muzikaal genoeg kan zijn, maar flink spelen kan die wel.

Ik weet niet of je dit zoekt, want het is nogal vaag wat je nu precies zoekt? Is iets als SRV niet rap genoeg bijvoorbeeld?

gorgasm
24 oktober 2005, 17:19
SRV?

sneez0r
24 oktober 2005, 17:31
Stevie Ray Vaughn.