PDA

View Full Version : Mijn nieuwe ENGL aanwinst !! FOTO



Sangria84
2 oktober 2005, 19:07
Ik was op zoek naar een nieuwe amp en ik heb 'm gevonden in de ENGL Ritchie Blackmore! Mooie clean en een lekkere rock-scheur waar je U tegen zegt ;) Alsof je tegen een muur van geluid aanloopt.
In eerste instantie was ik op zoek naar een Savage 120, maar toen ik de gitaar in de RB plugde was ik verkocht !! Heb nu heel wat speeluurtjes erop zitten en lekker aan de knoppen lopen draaien en nog geen minpunten gevonden (afgezien van het feit dat ie loeihard gaat :D)

http://i16.photobucket.com/albums/b35/Sangria84/ENGLRB.jpg

Als gevolg daarvan: In m'n band blaas ik alles omver, maar ik wil 'm ook graag thuis gebruiken. Om mijn buren ook tevreden te houden ben ik nu dus op zoek naar een powersoak. Ik heb gehoord dat er ook verschil in "veiligheid" is bij die dingen. Als er bijvoorbeeld een weerstand het begeeft dat je amp naar de klote kan gaan... Hebben jullie misschien een goede tip?

Satriani
2 oktober 2005, 19:22
Mooi ding man 8-)
Alleen zonde dat je er een powersoak bij moet kopen anders heb je er voor thuis geen ruk aan

Negative K3 fan
2 oktober 2005, 19:30
heel erg gefeliciteerd!!ik heb nog nooit een RB gespeeld, maar derekb (amerikaanse engl importeur actief op HCAF) heeft 1 meeega brute RB metal clip en daar werd ik behoorlijk door overdonderd.

vinni
2 oktober 2005, 20:36
Gefeliciteerd!

Heb'm ook gehad..... :-D

Vond'm voor mijn smaak te schel en te hard :seriousf:
Ook een Koch loadbox II gebruikt.....moah....
Tempert het volume wat.....maar was ook niet je van het.

Anyway....t'is zondermeer een goede versterker.

vinni

pol
2 oktober 2005, 20:36
Ik zou er geen powersoak voor kopen, dat geeft toch zo goed als geen verbetering op een amp met mastervolume.

mayly
2 oktober 2005, 21:22
gefeliciteerd man!!

ik heb hem zelf ook al een jaar. Ik gebruik hem alleen voor repetities en optredens. Voor thuis zou ik nog eens iets moeten kopen eigenlijk. Ik heb hem in het begin wel thuis gebruikt, en ik kon daar toch een zeer redelijk geluid uithalen op kamervolume.


Vond'm voor mijn smaak te schel en te hard
daar bestaat een presence knop voor he.


Veel plezier er nog mee! Wat voor muziek speel je er mee? Ikzelf speel stevige rock.

Satriani
2 oktober 2005, 22:24
Ik zou er geen powersoak voor kopen, dat geeft toch zo goed als geen verbetering op een amp met mastervolume.

Leg uit..................

pol
2 oktober 2005, 22:28
die poweramp van die engl is ontworpen om altijd vrijwel clean te blijven,
en veel van het vettere en betere geluid op hoog volume komt gewoon omdat

1. uw oren gevoeliger zijn voor hoog en laag bij hoger volume
2. speakers nu eenmaal beter klinken op hoger volume, en daar gaat een powersoak niks aan veranderen.

als het nu een marshall plexi of zoiets was zonder master, dan heeft die powersoak wel nut, maar bij de meeste moderne versterkers is een powersoak weggegooid geld, omdat die eindtraps zo clean zijn.

Fumi SG
2 oktober 2005, 22:32
eindtraps?? :???:

Maar wat dacht je van de eindtrap oversturing dan??

Satriani
2 oktober 2005, 22:41
Begrijp er geen reet meer van.......

pol
2 oktober 2005, 22:44
bij normaal band volume ga je de eindtrap van een 100 watter ook niet oversturen.
En zo geweldig klinkt eindtrap oversturing nu ook niet, dat word nogal snel modderig, en zeker bij high gain tops klinkt dat niet echt goed.

zjanke
2 oktober 2005, 22:45
Er zit inderdaad verschil in attenuators, de powersoak is van Marshall en die kleurt je geluid behoorlijk, de Weber Mass heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding, maar beter zijn de Koch Loadbox en de THD Hotplate. Kost ook wat, maar dan heb je ook wat.
Ik heb zelf een THD hotplate tussen mijn Marshall TSL602 hangen en bij de eerste keer aansluiten wist ik weer waarom ik die Marshall had gekocht 8-)
Mijn Versterker staat op 10 en afhankelijk van de ruimte waar ie staat gebruik ik op mijn hotplate -8, -12 of -16 dB, waarbij de laatste stand regelbaar is van -16dB tot helemaal 0. Bijkomend voordeel, het ding werkt perfect als DI, dus je hebt ook geen mic meer nodig bij een optreden.

Het verschil in klankkleur wat je hoort heeft te maken met het feit dat het lijkt of bij een forse afname van het geluid eerst hoog en laag verdwijnen. Dat ligt niet aan het apparaat, maar het menselijk gehoor werkt nou eenmaal zo. Daarvoor kun je op de hotplate een bright- en een lowswitch inschakelen, die compenseren dat heel goed. Omdat je stappen van 4 dB maakt hoor je het verschil in klankkleur ook wel als je schakelt, maar dat is dus ook goed te compenseren.

Verder heeft iemand ooit eens bedacht dat zo'n ding niet zou klinken als je een mastervolume hebt, maar een fatsoenlijke verklaring heb ik daarvoor nog nooit gehoord. Een versterker die openstaat heeft volgens mij hetzelfde probleem als een versterker zonder mastervolume, het gaat gewoon knetterhard :D
Voor mij is dat dus ook een broodje aap verhaal. Ik hoorde het een keer in een muziekwinkel (klanten onderling) en toen ik geinteresseerd naar de ervaringen vroeg moest desbetreffende persoon bekennen dat ie die info van internet had, dat ie zelf nog nooit een versterker met attenuator had gehoord.

heavy-metal-thunder
3 oktober 2005, 00:41
correctie : de powerbreak is van Marshall.

2de meningsverschil : ik vind juist eindtrapoversturing leuk klinken, minder gecomprimeerd en juist opener dan de preamp op 10 en de mastervolume op 1 of 2.

Ik heb zelf de Mass gehad, de duurste versie met alle opties... maar echt tevreden was ik er niet van. Het ding werkt, en klinkt nog meer dan behoorlijk als je je geluid met vb. 4 of 8 db(A) wil verminderen. Maar een 100 watter vol open gedraaid ga je vb. 30-40 db(A) moeten terugschroeven om in een kleine kamer jezelf en de buurt niet te hinderen. Met de Mass kan je versterker volledig opendraaien en dan het geluid zodanig gaan beperken dat het niet veel luider meer is dan een klein transistor radiootje (of zelfs nog stiller). Maar helaas is je sound dan volledig naar de flikker. KLinkt dan slechter dan een 50 euro transistorversterkertje.

De THD heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ik was onlangs op de soundcheck van Uriah Heep en bemerkte dat Mick Box een THD Hotplate tussen zijn 100 watt SLP en zijn 2X 4X12 cab's had. Tijdens de soundcheck was de roadie a/h experimenteren hoever hij kon gaan om niet te luid maar toch een goede sound te krijgen. En hij verkreeg een goede klank, ik schat een 6db(A) minder, maar toch merkte je duidelijk dat het beter klonk als de Hotplate was uitgeschakeld.

Om een lang verhaal te besluiten : je kan een THD uitproberen (let op met de impedantie) maar zelf geloof ik er niet in dat je een 100 of 50 W lampentop volledig kan opendraaien en toch nog goed klinken. Deze versterkers horen thuis in grote repetiteruimtes of vooral on stage. Sinds ik daar ben achter gekomen, heb ik voor thuis een klein versterkertje.

zjanke
3 oktober 2005, 08:06
:oops: inderdaad powerbreak :oops:

En om de laatste vraag van de topicstarter te beantwoorden: Het ding hangt tussen je eindtrap en je speakers, dus als ie (theoretisch) zou uitvallen dan staat je versterker plotseling op een "normaal" volume en dat is alleen effe schrikken.

Negative K3 fan
3 oktober 2005, 15:03
ik heb geen ervaring whatsoever met attenuators maar om het verhaal ertegen even te ondersteunen...

bij non MV amps en ook bij wel mv amps zoals een jcm800 die wat ouderwetser georienteerd zijn speelt de vervorming van de phase invertor ook een wezenlijke rol. Dit blijkt wel uit de populariteit van post phase invertor master volumes.

als eindbuizen, welke vrijwel altijd pentodes zijn, oversturen voegen ze duidelijk andere harmonische aan dan de triodes in de voorversterker. Het gaat dan om de hogere orde harmonischen. Dit zijn in feite de 'foute', hoe lager de harmonische hoe muzikaler, daarom is het niet voor niets dat bij veel moderne amps de scheur uit de voorversterker komt en is veel eindtrap oversturing redelijk onwenselijk, maar een beetje ervan kan de toon ook erg ten goede komen. Verder speelt natuurlijk het verschil in werking van uitgangstransformatoren bij verschillende volumes een rol als je rekening houdt met de logaritmische schaal van geluidsintensiteit en je volume potmeters. En zals ook eerder besproken de werking van de speakers bij verschillende volumes.

zoals in dit topic is verteld zal je door alle factoren die meespelen in dit geval nooit ooit eindtrapoversturing nailen en klinken extreme attenuations erg kut.

eerder stond er op HCAF een erg uitgebreide test/vergelijking van verschillende attenuaters waarbij de hotplate met de deep/low schakelaar aan stond, maar die zie ik nu niet meer staan, kun je ongetwijfeld vinden als je er naar zoekt.

Negative K3 fan
3 oktober 2005, 15:03
ik heb geen ervaring whatsoever met attenuators maar om het verhaal ertegen even te ondersteunen...

bij non MV amps en ook bij wel mv amps zoals een jcm800 die wat ouderwetser georienteerd zijn speelt de vervorming van de phase invertor ook een wezenlijke rol. Dit blijkt wel uit de populariteit van post phase invertor master volumes.

als eindbuizen, welke vrijwel altijd pentodes zijn, oversturen voegen ze duidelijk andere harmonische aan dan de triodes in de voorversterker. Het gaat dan om de hogere orde harmonischen. Dit zijn in feite de 'foute', hoe lager de harmonische hoe muzikaler, daarom is het niet voor niets dat bij veel moderne amps de scheur uit de voorversterker komt en is veel eindtrap oversturing redelijk onwenselijk, maar een beetje ervan kan de toon ook erg ten goede komen. Verder speelt natuurlijk het verschil in werking van uitgangstransformatoren bij verschillende volumes een rol als je rekening houdt met de logaritmische schaal van geluidsintensiteit en je volume potmeters. En zals ook eerder besproken de werking van de speakers bij verschillende volumes.

zoals in dit topic is verteld zal je door alle factoren die meespelen in dit geval nooit ooit eindtrapoversturing nailen en klinken extreme attenuations erg kut.

eerder stond er op HCAF een erg uitgebreide test/vergelijking van verschillende attenuaters waarbij de hotplate met de deep/low schakelaar aan stond, maar die zie ik nu niet meer staan, kun je ongetwijfeld vinden als je er naar zoekt.

zjanke
3 oktober 2005, 18:40
bij non MV amps en ook bij wel mv amps zoals een jcm800 die wat ouderwetser georienteerd zijn speelt de vervorming van de phase invertor ook een wezenlijke rol. Dit blijkt wel uit de populariteit van post phase invertor master volumes.

als eindbuizen, welke vrijwel altijd pentodes zijn, oversturen voegen ze duidelijk andere harmonische aan dan de triodes in de voorversterker. Het gaat dan om de hogere orde harmonischen. Dit zijn in feite de 'foute', hoe lager de harmonische hoe muzikaler, daarom is het niet voor niets dat bij veel moderne amps de scheur uit de voorversterker komt en is veel eindtrap oversturing redelijk onwenselijk, maar een beetje ervan kan de toon ook erg ten goede komen.

Dit is de eerste goed onderbouwde verklaring tegen die ik tegenkom. Maar dan is het dus niet per defenitie slecht, maar hangt het af van je versterker. Persoonlijk vindt ik mijn eindtrapoversturing mooier dan die van mijn voorversterker... (TSL602)



Verder speelt natuurlijk het verschil in werking van uitgangstransformatoren bij verschillende volumes een rol als je rekening houdt met de logaritmische schaal van geluidsintensiteit en je volume potmeters. En zals ook eerder besproken de werking van de speakers bij verschillende volumes.



En dit verhaal heeft niets met een attenuator te maken maar met volumeverschil. MV of niet, attenuator of niet. Een plexi die 120 dB uitstuurt op V30's en wordt getemperd met een loadbox tot 60 dB heeft hetzelfde effect op de speakers als een JCM800 die van 120dB tot 60 dB wordt getemperd door een MV....

De enige conclusie hieruit is dat een versterker die hard staat beter klinkt. Maar dan wordt het weer een discussie over gehoorbescherming :D

Negative K3 fan
3 oktober 2005, 20:05
Dit is de eerste goed onderbouwde verklaring tegen die ik tegenkom. Maar dan is het dus niet per defenitie slecht, maar hangt het af van je versterker. Persoonlijk vindt ik mijn eindtrapoversturing mooier dan die van mijn voorversterker... (TSL602)
het hangt van je versterker en voorkeur af ja, maar feit blijft dat veel eindbuisoversturing niet mooi is, hoeveel veel is, is bij iedereen dan weer verschillend



Verder speelt natuurlijk het verschil in werking van uitgangstransformatoren bij verschillende volumes een rol als je rekening houdt met de logaritmische schaal van geluidsintensiteit en je volume potmeters. En zals ook eerder besproken de werking van de speakers bij verschillende volumes.


En dit verhaal heeft niets met een attenuator te maken maar met volumeverschil. MV of niet, attenuator of niet. Een plexi die 120 dB uitstuurt op V30's en wordt getemperd met een loadbox tot 60 dB heeft hetzelfde effect op de speakers als een JCM800 die van 120dB tot 60 dB wordt getemperd door een MV....
niet hetzelfde effect op de speakers want het zijn andere amps, ze sturen gewoon andere signalen uit


De enige conclusie hieruit is dat een versterker die hard staat beter klinkt. Maar dan wordt het weer een discussie over gehoorbescherming :D

is allemaal relatief en smaakgebonden

Duvel
4 oktober 2005, 17:09
Sinds kort ben ik ook geinteresseerd geraakt in load balancers. In G&B heeft nog ooit een test gestaan van dergelijke dingen. Conclusie was dat de Marshal Powerbrake compleet verouderd is. Verder had men nog 3 andere toestellen in de test:

THD Powerplate
Koch Loadbox LB120 II
TAD Silencer (Tube Amp Doctor)

Uit deze test kwam naar voor dat ook de THD nog een lichte verkleuring van het geluid gaf. De Koch is een kwalitatief zeer goede attenuator maar de Silencer kwam er het beste uit mede doordat hij minstens dezelfde kwaliteit had dan de Koch maar in stappen van 2 DB regelbaar is.

Verder dienen die dingen om uw geluid een beetje te verminderen maar zoals een andere replier hier al gezegd heeft, moet een luidspreker wel een minimum aan push krijgen. Het geweldige geluid op huiskamer niveau lijkt me dan ook een illusie.

Let wel, ik spreek niet uit ervaring maar wat ik al bij elkaar gesprokkeld heb...

LordRiffenstein
4 oktober 2005, 17:42
THD Powerplate
Koch Loadbox LB120 II
TAD Silencer (Tube Amp Doctor)

Uit deze test kwam naar voor dat ook de THD nog een lichte verkleuring van het geluid gaf. De Koch is een kwalitatief zeer goede attenuator maar de Silencer kwam er het beste uit mede doordat hij minstens dezelfde kwaliteit had dan de Koch maar in stappen van 2 DB regelbaar is.

Ik heb de Koch en THD naast mekaar vergeleken (Toen ik mijn Koch al verkocht had) en de Koch kwam zelfs niet in de buurt van de THD. Het feit dat die TAD won is nog grappiger want dat is een THD clone. Het feit dat het Duits is zal ook wel geholpen hebben :cool:

zjanke
4 oktober 2005, 18:12
En dit verhaal heeft niets met een attenuator te maken maar met volumeverschil. MV of niet, attenuator of niet. Een plexi die 120 dB uitstuurt op V30's en wordt getemperd met een loadbox tot 60 dB heeft hetzelfde effect op de speakers als een JCM800 die van 120dB tot 60 dB wordt getemperd door een MV....



niet hetzelfde effect op de speakers want het zijn andere amps, ze sturen gewoon andere signalen uit

Natuurlijk zijn het andere amps dus andere signalen, maar wat ik bedoel is dat de uitspraak "een attenuator klinkt slecht op een MV-model want je speaker klinkt beter op hoog volume" krom is, omdat je in beide gevallen het totaal volume omlaag draait.




is allemaal relatief en smaakgebonden

Anders valt er toch niks te discussieren :wink:

@ Duvel: Een THD geeft inderdaad wat verkleuring, omdat je low- en brightswitch aan of uit kunnen. meer smaken zitten er niet op. Dus als het precies goed is, is het stom toeval.
Maar dan nog steeds is het een hele goede manier om je volume binnen de perken te houden en toch een goede buizenscheur te krijgen, beter dan een normale volumeknop...
Maar een perfect geluid op huiskamerniveau zul je inderdaad nooit krijgen. Ik gebruik het ding dus ook tijdens repetities en optredens.

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 20:31
op beide punten geef ik je gelijk, een attenuator kan zeker nut hebben, verschil tussen de oren is namelijk ook verschil ;)

nee geintje.