PDA

View Full Version : Ibanez RG350 EX



Utreg
2 oktober 2005, 18:27
Ik had enkele vragen:

1. Is deze gitaar een beetje goed, en dan vooral de brug? Je hoort veel gezeik over bepaalde Floyd Rose bruggen; is deze een van die beruchte bruggen?
2. Een Ibanez RG550 is ook een optie, is deze veel beter dan de 350?
3. Heeft iemand ervaring met een van beiden?

Alvast bedankt,

Utreg

Anders_Destium
2 oktober 2005, 18:36
Het is een van de beruchte bruggen, je bent stukken beter af met een RG550.

Utreg
2 oktober 2005, 18:42
jammer, de RG350 is zooo mooi :x Een soortgelijk uiterlijk kom je tegen bij de Jem, en dat is te duur :lol:

Anders_Destium
2 oktober 2005, 18:47
De RG550 is op alle fronten beter, behalve misschien de looks :wink:

Utreg
2 oktober 2005, 19:27
En wat is eigenlijk het verschil tussen de 550, 560 en de 570 ?

Anders_Destium
2 oktober 2005, 19:39
De elementen (configuratie). De 550 heeft Hum-Singlecoil-Hum en een slagplaat, de 560 Hum - SC - SC en de 570 Hum - SC - Hum en geen slagplaat. Ook heeft de 550 meestal een maple fretboard.

Utreg
2 oktober 2005, 19:42
Dankje voor je reacitie, maar als ik dat zo hoor is de RG550 het beste, maar dat is niet echt te zien in de prijs... :D Ik ga nu waarschijnlijk voor de RG550... dankjewel allemaal!

Vexx
2 oktober 2005, 19:47
De afkortingen bij Ibanez staan voor het volgende:

#-#-#-#

De eerste # staat er alleen voor als het een Prestige model betreft. Dit kan een 1, 2, of 3 zijn. De 1xxx modellen zijn de goedkoopste Prestiges, en zijn uitgerust met Ibanez elementen (V7, S1 en V8). De 2xxx modellen zijn iets duurder en hebben luxere looks en hebben Dimarzio designed elementen. Deze zijn beter dan de elementen van Ibanez, maar slechter dan de eigen elementen van Dimarzio zelf. Die zitten namelijk in de 3xxx. Deze gitaren zijn de abolute top van gitaren bij Ibanez (afgezien van de J-Custom modellen, maar die zijn niet leverbaar in Nederland).

De tweede # staat voor de serie waar de gitaar onderdeel van uitmaakt. Hoe hoger het tweede getal (of eerste getal op de non-prestige modellen), hoe beter.

De derde # staat voor de elementen configuratie. Een 2 betekent dat er 2 humbuckers aanwezig zijn zonder slagplaat. Een 5 staat voor een Hum-Single-Hum configuratie met slagplaat. En als laatste staat een 7 voor een Hum-Single-Hum configuratie zonder slagplaat.

De laatste # staat voor de brug (dit geldt in ieder geval voor de RG serie). Een 0 staat voor een Floyd, een 1 staat voor een vaste brug (zie de RG321).

Orpheo
2 oktober 2005, 19:57
De afkortingen bij Ibanez staan voor het volgende:

#-#-#-#

De eerste # staat er alleen voor als het een Prestige model betreft. Dit kan een 1, 2, of 3 zijn. De 1xxx modellen zijn de goedkoopste Prestiges, en zijn uitgerust met Ibanez elementen (V7, S1 en V8). De 2xxx modellen zijn iets duurder en hebben luxere looks en hebben Dimarzio designed elementen. Deze zijn beter dan de elementen van Ibanez, maar slechter dan de eigen elementen van Dimarzio zelf. Die zitten namelijk in de 3xxx. Deze gitaren zijn de abolute top van gitaren bij Ibanez (afgezien van de J-Custom modellen, maar die zijn niet leverbaar in Nederland).

De tweede # staat voor de serie waar de gitaar onderdeel van uitmaakt. Hoe hoger het tweede getal (of eerste getal op de non-prestige modellen), hoe beter.

De derde # staat voor de elementen configuratie. Een 2 betekent dat er 2 humbuckers aanwezig zijn zonder slagplaat. Een 5 staat voor een Hum-Single-Hum configuratie met slagplaat. En als laatste staat een 7 voor een Hum-Single-Hum configuratie zonder slagplaat.

De laatste # staat voor de brug (dit geldt in ieder geval voor de RG serie). Een 0 staat voor een Floyd, een 1 staat voor een vaste brug (zie de RG321).

ah, leuk om ff te lezen! had ik nog niet door :D

dus nu is t wachten op de RG3970 :D dat moet dan wel een vette axe worden, ghehe

Orpheo
2 oktober 2005, 19:58
De afkortingen bij Ibanez staan voor het volgende:

#-#-#-#

De eerste # staat er alleen voor als het een Prestige model betreft. Dit kan een 1, 2, of 3 zijn. De 1xxx modellen zijn de goedkoopste Prestiges, en zijn uitgerust met Ibanez elementen (V7, S1 en V8). De 2xxx modellen zijn iets duurder en hebben luxere looks en hebben Dimarzio designed elementen. Deze zijn beter dan de elementen van Ibanez, maar slechter dan de eigen elementen van Dimarzio zelf. Die zitten namelijk in de 3xxx. Deze gitaren zijn de abolute top van gitaren bij Ibanez (afgezien van de J-Custom modellen, maar die zijn niet leverbaar in Nederland).

De tweede # staat voor de serie waar de gitaar onderdeel van uitmaakt. Hoe hoger het tweede getal (of eerste getal op de non-prestige modellen), hoe beter.

De derde # staat voor de elementen configuratie. Een 2 betekent dat er 2 humbuckers aanwezig zijn zonder slagplaat. Een 5 staat voor een Hum-Single-Hum configuratie met slagplaat. En als laatste staat een 7 voor een Hum-Single-Hum configuratie zonder slagplaat.

De laatste # staat voor de brug (dit geldt in ieder geval voor de RG serie). Een 0 staat voor een Floyd, een 1 staat voor een vaste brug (zie de RG321).

ah, leuk om ff te lezen! had ik nog niet door :D

dus nu is t wachten op de RG3970 :D dat moet dan wel een vette axe worden, ghehe

Vexx
2 oktober 2005, 20:18
De afkortingen bij Ibanez staan voor het volgende:

#-#-#-#

De eerste # staat er alleen voor als het een Prestige model betreft. Dit kan een 1, 2, of 3 zijn. De 1xxx modellen zijn de goedkoopste Prestiges, en zijn uitgerust met Ibanez elementen (V7, S1 en V8). De 2xxx modellen zijn iets duurder en hebben luxere looks en hebben Dimarzio designed elementen. Deze zijn beter dan de elementen van Ibanez, maar slechter dan de eigen elementen van Dimarzio zelf. Die zitten namelijk in de 3xxx. Deze gitaren zijn de abolute top van gitaren bij Ibanez (afgezien van de J-Custom modellen, maar die zijn niet leverbaar in Nederland).

De tweede # staat voor de serie waar de gitaar onderdeel van uitmaakt. Hoe hoger het tweede getal (of eerste getal op de non-prestige modellen), hoe beter.

De derde # staat voor de elementen configuratie. Een 2 betekent dat er 2 humbuckers aanwezig zijn zonder slagplaat. Een 5 staat voor een Hum-Single-Hum configuratie met slagplaat. En als laatste staat een 7 voor een Hum-Single-Hum configuratie zonder slagplaat.

De laatste # staat voor de brug (dit geldt in ieder geval voor de RG serie). Een 0 staat voor een Floyd, een 1 staat voor een vaste brug (zie de RG321).

ah, leuk om ff te lezen! had ik nog niet door :D

dus nu is t wachten op de RG3970 :D dat moet dan wel een vette axe worden, ghehe

In Japan hebben ze ook dat soort hoge getallen. In Nederland is de RG2820 het hoogste 2e getal dat voorkomt.

Vexx
2 oktober 2005, 20:24
Ik bedenk me net dat in de nieuwe 3xxx modellen geen Dimarzio's meer zitten, maar ook Dimarzio Designed. Net als de 2xxx modellen dus. De 3xxx modellen hebben over het algemeen dus alleen een mooiere flame top (die komen dus nu niet meer voor op de 2xxx modellen). Vroeger was er wel een erg geile RG2620 met flame top, maar die hebben ze vervangen voor een spuuglelijke solid finish. Ik geloof dat Lacrymosa van het forum zo'n RG2620 heeft/had.

Utreg
2 oktober 2005, 20:34
Leuk hoor, die prestige modellen, maar ik heb er gewoon het geld niet voor :D

Vexx
2 oktober 2005, 20:44
Leuk hoor, die prestige modellen, maar ik heb er gewoon het geld niet voor :D

Zoals je kan zien is de RG1550 feitelijk een RG550 (die 1 is ervoor gekomen toen hij prestige werd: ze hebben de lat voor prestige lager gelegd). Een RG550 is dus praktisch gelijk aan de RG1550/2550.

Een RG550 is een gave axe.

Utreg
3 oktober 2005, 18:22
Bedankt voor de info

Utreg
3 oktober 2005, 19:12
De RG550 is op alle fronten beter, behalve misschien de looks :wink:

Wat is dan beter (afgezien van de brug)?

Anders_Destium
3 oktober 2005, 19:20
Het hout (body, de nek), de hardware (ook tuners zijn beter), de elementen, de electronica. Alles wat een gitaar beter kan maken :wink:

De brug alleen is al reden genoeg hoor, de brug op de 550 (en hogere RGs) is eigenlijk slijtvast. Die op goedkopere (zoals de 350) verslijt enorm snel en daarna heb je er niets meer aan :evil:

crrrN
3 oktober 2005, 20:10
Ik denk inderdaad dat je op langere termijn meer aan een 550 hebt. Maar ik moet zeggen dat die Edge III echt heel goed is. Verrassend goed.

Vexx
3 oktober 2005, 23:33
Ik denk inderdaad dat je op langere termijn meer aan een 550 hebt. Maar ik moet zeggen dat die Edge III echt heel goed is. Verrassend goed.

Nog wel ja. Wat hij over 2 jaar doet kan je nu nog niet zeggen. Ik vermoed dat hij behoorlijk gaat ontstemmen. De Edge Pro II had in het begin ook geen problemen, maar je hoort nu al steeds vaker dat die dingen zo vals als een kraai worden.

crrrN
3 oktober 2005, 23:45
Edge pro II heb ik ook op mijn 370, die is idd lastig aan het doen.

Edge III is idd nog niks van te zeggen, maar nu ben ik nog heel tevreden. 8-)

Anders_Destium
4 oktober 2005, 10:29
Niet om je bang te maken, maar toen mijn RG470 nog nieuw was toen was ik erg te spreken over de lo-trs die er op zat. Laten we het daar maar niet meer over hebben :evil: :wink:

Thom TK
4 oktober 2005, 10:43
Niet om je bang te maken, maar toen mijn RG470 nog nieuw was toen was ik erg te spreken over de lo-trs die er op zat. Laten we het daar maar niet meer over hebben :evil: :wink:

ja ik ook...lol.
maar heb hem nu geblokkeerd.

crrrN
4 oktober 2005, 18:21
Die goedkopere Ibanez bruggen zijn gewoon minder, das bekend. Maar voor de rest is de 350EX een prima gitaar. Slagplaat is cool, de INF pickups zijn OK, kan tuurlijk beter. De hals speelt lekker, 3 piece maple is erg sterk dus dat zit goed.

Utreg
5 oktober 2005, 15:20
Volgens de site van Ibanez heeft de 350 ex en dx wel een edge III brug... die is toch wel goed?

Anders_Destium
5 oktober 2005, 16:16
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

crrrN
5 oktober 2005, 17:10
Volgens de site van Ibanez heeft de 350 ex en dx wel een edge III brug... die is toch wel goed?
Das juist de goedkoopste ibanez brug. De Egde pro is de duurste en de beste nieuwe trem van ibanez.

AART
5 oktober 2005, 18:00
dat de tweede # gaat over kwaliteit klopt niet, das alleen bij de non-pretiges.

anders zou mijn rgt3020 een hele slechte 3### zijn :lol:

dat 2e getal is echt alleen voor de serie.

bovendien heb je ook nog als 3e getal een 6, die staat voor H-S-S.
Er is ook ooit een RG 505 gemaakt, die had een H-S configuratie en in de USA Custom shops zijn ook wel eens rg 510's gebouwd, uitgerust met alleen een humbucker bij de brug, maar deze zijn extreem zeldzaam(7 van gemaakt oid.).

Lily Lazer
3 november 2005, 20:24
Ik ben van plan een Ibanez RG1570 (Prestige dus) te kopen. Iets op aan te merken?

Terence
3 november 2005, 20:47
Heb ik ook en ik ben er zeer tevreden over. :D

Zit als het goed is ook een hele mooie degelijke koffer bij.

Walternativo
4 november 2005, 07:48
nu we toch Ibanez praten... hoe sexy vinden jullie de s520ex en dan vooral in vergelijking met de banez RG1570 Prestige?

TMKXL
4 november 2005, 22:40
De S series zijn zoveel sexier dan de RG series! De S520EX ziet er dan misschien wel een beetje te metal uit, ik zou er wel heel graag op willen spelen. Mahonie hout, ZR trem (beste trem van Ibanez op dit moment), lekker dunne body design, gewoon erg, erg lekker. :)

Nrrrk
4 november 2005, 22:49
Ik vind de RG juist weer n stuk mooier dan de S serie?

Walternativo
5 november 2005, 14:58
http://www.leadguitars.fr/images/S-Ibanez-S520EX.jpg

kijk me recht in mn gezicht en zeg me dat die groene versie niet geil is. HA!

(Die ga ik trouwens waarschijnlijk kopen... zo mooi... SLURP)

AART
5 november 2005, 17:40
ik durf het zo recht in je gezichgt te zeggen dat ik die lelijk vind.

Geef mij maar gewoon mijn RGT...

teeb
5 november 2005, 23:49
best,
geef mij maar een RG Prest.
RGT= ook natuurlijk mooie goede gitaren, maar is de prijs niet waard, trouwens als er iets aan je neck is is je gitaar niets meer...

Soulflyhigh
5 november 2005, 23:55
en dat komt zo veel voor...

Superhero
6 november 2005, 00:07
Niet op gespeeld ofzo, maar hij is in ieder geval 3x zo mooi.. Man wat een mooie plank is die S

Walternativo
6 november 2005, 15:59
daar ben ik dan ook hard voor aan t sparen :D

teeb
6 november 2005, 16:03
en dat komt zo veel voor...

geef jij liever 300 a 400 euro meer voor een beetje betere sustain? zelfs vai of satch en vele andere hebben er geen nood aan... maar ik heb helemaal niets tegen deze gitaren, maar je kan evengoed een gewone Prestige kopen waar oa de edge pro's al zorgen voor goede sustain...

°plectrum°
6 november 2005, 22:09
eigenlijk als je niet van plan bent om veel met die tremolo te rammen , zou ik een gitaar kopen met vaste brug(ik heb aleen nog maar last gehad met men ibanez rg 350dx)

crrrN
7 november 2005, 23:22
http://www.leadguitars.fr/images/S-Ibanez-S520EX.jpg

kijk me recht in mn gezicht en zeg me dat die groene versie niet geil is. HA!

(Die ga ik trouwens waarschijnlijk kopen... zo mooi... SLURP)

Die groene is ZO LELIJK. :)

auhm...vind ik.

Orpheo
7 november 2005, 23:25
http://www.ibanez.com/guitars/models/S2075FWHS.jpg

poeh!! deze ibanez is anders wel HEEL erg mooi! ze hadden er ooit eentje met piezo....als ik die vind, zal ik heel veel moeite hebben die te weerstaan :D