PDA

View Full Version : Top, Cab, etc?



AlterEgo
2 oktober 2005, 16:03
Waarschijnlijk nogal domme vraag, maar ok. Bij deze advertentie: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=48967 staat dat de top 150 wat heeft en de cab 200. Betekent dat dan dat er uit de losstaande top zelf al 150 watt komt? Of komt er geen geluid uit de top zelf, maar alleen uit de cab?

Ronald
2 oktober 2005, 16:09
wil gewoon zeggen dat de top 150 watt maximaal kan produceren en dat de cab maximaal 200 watt aankan

en er komt geen geluid uit de top zelf.

Koenk2
6 oktober 2005, 14:13
Is inderdaad wel een grappige vraag.. haha.. Maar dit zo'n vraag die veel gitaristen weleens hebben gehad (in het begin), maar niemand zal het toegeven....

Belangrijk is dat je een top koopt die minder geluid produceert dan de Cabinet aankan... En hoe meer de cab aankan hoe mooier die vaak klinkt.....

DarknessAwaits
6 oktober 2005, 14:36
En hoe meer de cab aankan hoe mooier die vaak klinkt.....

Wat is dat nu weer voor onzin?

BlackSun
6 oktober 2005, 14:41
En hoe meer de cab aankan hoe mooier die vaak klinkt.....

Wat is dat nu weer voor onzin?

Dat slaat idd helemaal nergens op :D

Koenk2
6 oktober 2005, 15:02
Wat is dat nou voor een onzin?

Ik heb vaak gemerkt dat ik het geluid mooier vind met een cab met meer vermogen dan de top... Het geluid lijkt dan ergens vrijer te kunnen bewegen en dus klinken... (smaken verschillen dus blijkbaar)

Er is tevens ook een wetenschappelijk onderzoek geweest naar de verschillen in geluid... Daarbij is ook gebleken dat een groter vermogen van de kast kan zorgen voor een ervaring van een harder geluid, terwijl de top niet verwisselt wordt..

gr...

BlackSun
6 oktober 2005, 15:15
Dan zou ik dat "wetenschappelijke" onderzoek wel eens willen inzien, want natuurkundig zie ik er zo 1,2,3 geen verklaring voor.

Maar een cab van 2 Greenbacks, of een cab van 4V30's ...allebei een ander karakter, ander geluid, ongeveer zelfde vermogen. Pure smaakkwestie dus

Koenk2
6 oktober 2005, 15:28
Ik weet niet meer waar ik dat verslag heb gezien, een hele tijd geleden zomaar in de hand gekregen in een studio... (om even door te bladeren)..

Het kwam er op neer dat wij alles zien in 'Watt', maar dat onze oren (of geluid in het algemeen minder afhankelijk is van Watt) zo niet werken. Als je een top van 150 watt op een cab zet met 150W vermogen, zal dit anders gaan klinken dan op hetzelfde merk cab van 300W.. De speaker heeft dus ook een aandeel gekregen in het 'totaal vermogen' van de versterker set..

Het is een hele rare gedachte, maar ik merk wel dat mijn versterker mooier (ronder en harder) klinkt op een 300Watt dan op de 150Watt.

gr...

BlackSun
6 oktober 2005, 15:42
Je kan geen 2 dezelfde cabinetten met het zelfde aantal en soort speakers van verschillende wattages hebben, en dus is dit niet te vergelijken. gewoon onmogelijk.

Stel, je kiest een speaker uit die je mooi vind klinken. Maak je een cab van: 100 Watt. Wil je een cabinet maken met dezelfde speaker zul je meerdere speakers van dezelfde soort nodig hebben, wat logischerwijs de klankleur veranderd, omdat er meer speakers inzitten, en deze ook op elkaar werken (knooppunten, buiken etc etc basic natuurkunde).

Je kan dus nooit eenzelfde vergelijking doen tussen speakers met verschillende wattages, omdat in cabinetten met een hoger wattage ÓF andere speakers zitten ÓF meerdere speakers.

Daarnaast vind i keen 2x12 cabinet nog altijd mooier klinken dan een 4x12, welke vaak een veel groter vermogen aankan. maar deze zijn dus niet met elkaar te vergelijken, het is allemaal een kwestie van smaak.

Negative K3 fan
6 oktober 2005, 17:52
Wat is dat nou voor een onzin?

Ik heb vaak gemerkt dat ik het geluid mooier vind met een cab met meer vermogen dan de top... Het geluid lijkt dan ergens vrijer te kunnen bewegen en dus klinken... (smaken verschillen dus blijkbaar)

Er is tevens ook een wetenschappelijk onderzoek geweest naar de verschillen in geluid... Daarbij is ook gebleken dat een groter vermogen van de kast kan zorgen voor een ervaring van een harder geluid, terwijl de top niet verwisselt wordt..

gr...

ik vind 2 greenbacks nog altijd beter klinken dan 4 v30s!

Negative K3 fan
6 oktober 2005, 17:55
Ik weet niet meer waar ik dat verslag heb gezien, een hele tijd geleden zomaar in de hand gekregen in een studio... (om even door te bladeren)..

Het kwam er op neer dat wij alles zien in 'Watt', maar dat onze oren (of geluid in het algemeen minder afhankelijk is van Watt) zo niet werken. Als je een top van 150 watt op een cab zet met 150W vermogen, zal dit anders gaan klinken dan op hetzelfde merk cab van 300W.. De speaker heeft dus ook een aandeel gekregen in het 'totaal vermogen' van de versterker set..

Het is een hele rare gedachte, maar ik merk wel dat mijn versterker mooier (ronder en harder) klinkt op een 300Watt dan op de 150Watt.

gr...

misschien kun je HIER (http://www.fabeltjesweb.nl/) je ei wel kwijt :-D

jorrit
6 oktober 2005, 19:25
Maar een cab van 2 Greenbacks, of een cab van 4V30's ... ongeveer zelfde vermogen...

ik denk dat je dat andersom bedoeld? greenback = 30 watt en v30 = 60 watt naar mijn weten..

BlackSun
6 oktober 2005, 19:30
Ja ik bedoelde inderdaad andersom, My bad :)