PDA

View Full Version : afstellen



Basseytje
2 oktober 2005, 15:12
ik heb een vraag kheb de vorige keer mijn gitaar aflaten stellen want als ik m op de 5e fret op gehoor probeerde te stemmen was hij onstemmed. maar nu is dat nog steeds waar kan dat aan liggen en hoe moet ik mijn bridge afstellen???

ik heb t over een strat

Johnny V
2 oktober 2005, 18:28
Misschien ligt het wel aan je gehoor...
Anders heb ik geen flauw idee...

Utreg
2 oktober 2005, 18:29
Misschien ligt het wel aan je gehoor...
Anders heb ik geen flauw idee...

Ik wilde precies hetzelfde zeggen :razz:

ps. Je weet dat je om de B te stemmen de 4e van de G moet indrukken, en niet de 5e?

Code-X
2 oktober 2005, 19:10
Het ligt er ook aan hoe hard je met je vinger op de 5e fret drukt, serieus!
Probeer maar eens keihard te drukken, dan hoor je dat de toon verhoogd wordt. Gewoon zachtjes drukken dus of anders een stemapparaat kopen :P

Orpheo
2 oktober 2005, 19:18
Het ligt er ook aan hoe hard je met je vinger op de 5e fret drukt, serieus!
Probeer maar eens keihard te drukken, dan hoor je dat de toon verhoogd wordt. Gewoon zachtjes drukken dus of anders een stemapparaat kopen :P
+1


of gewoon met flageolette stemmen. hoor je t veeeeel beter.

Basseytje
2 oktober 2005, 20:38
Misschien ligt het wel aan je gehoor...
Anders heb ik geen flauw idee...

Ik wilde precies hetzelfde zeggen :razz:

ps. Je weet dat je om de B te stemmen de 4e van de G moet indrukken, en niet de 5e?

heel grappig ik ben geen noob daarin

ik druk ook niet te hard en ik heb een stem appartaaje en op de computer een stemapparaat en als ik alles goed heb gestemd en ik druk 5e in dan is die vals dus het heeft geen zin om hem te stemmen opgehoor want als je hem dan open speelt is hij vals

Basseytje
2 oktober 2005, 20:39
Misschien ligt het wel aan je gehoor...
Anders heb ik geen flauw idee...

Ik wilde precies hetzelfde zeggen :razz:

ps. Je weet dat je om de B te stemmen de 4e van de G moet indrukken, en niet de 5e?

heel grappig ik ben geen noob daarin

ik druk ook niet te hard en ik heb een stem appartaaje en op de computer een stemapparaat en als ik alles goed heb gestemd en ik druk 5e in dan is die vals dus het heeft geen zin om hem te stemmen opgehoor want als je hem dan open speelt is hij vals

SimonS
2 oktober 2005, 21:18
gear:
Stagg stratocaster
:roll:

Vexx
2 oktober 2005, 21:21
Dit klinkt in mijn oren als een gevalletje van opnieuw intoneren. Hoe dit gaat staat wel in de FAQ.

zjanke
2 oktober 2005, 22:07
Snap ik het niet of hoe zit het nou? Als mijn gitaar op de 5e fret vals staat, dan draai ik aan mijn stemknoppen en dan is het geregeld.


Als ie daar zuiver staat en mijn op 12e fret niet, dan ga ik pas afstellen, intoneren, plamuren en overschilderen. :???:

Mattia
3 oktober 2005, 00:07
Dit klinkt misschien als opnieuw intoneren, maar vooral als niet begrijpen dat een gitaar ALTIJD een beetje 'out of tune' met zichzelf is.

Punt 1: check tuning 12de fret, 12de fret harmonic, pas aan als ze niet overeenstemmen.

Punt 2: Equal tempered tuning kan nooit overal perfect zuiver klinken. Het is en blijft een compromis. Je open snaren tunen, dat wil niet altijd even goed werken, en precies op een (goedkope) electronische tuner afgaan al helemaal niet. Enfin, probeer deze methode eens:

1. Hoge E stemmen met stemvork/tuner.

2. Lage E (6de snaar) harmonic op 5de fret stemmen t.o.v hoge E (1ste snaar).

3. A snaar (5) fretten op 7de fret, stemmen op open hoge E snaar (1).

4. D snaar (4) fretten op 2de fret, stemmen op open hoge E snaar (1).

5. G snaar (3) fretten op 9de fret, stemmen op open hoge E snaar (1)

6. B snaar (2) fretten op 5de fret, stemmen op open hoge E snaar (1)

Wat je hier dus doet, in wezen, is alle snaren ge-fret tunen, allemaal vergeleken met een enkele noot (open hoge E). Werkt prima.

Alternatief, ook goed:

http://www.ryanguitars.com/News%20and%20Events/Guitar_tech_tips/Tuning_Terms.htm

Basseytje
3 oktober 2005, 17:15
op de 12e zijn ze hetzelfde als op de 5e wat is er nu mis aan m'n gitaar op t feit na dat het een stagg is en daar wil ik niets meer over horen. ook een stagg moet gewwon bespeeld kunnen worden

Trocar
3 oktober 2005, 17:35
Je moet bij intonatie kijken/luisteren of de 12de harmonic (natural harmonic boven 12de fret bedoel ik dus) overeenkomt met de 12de gefrette toon op dezelfde snaar. Als ze niet overeenkomen moet je de intonatie afstellen. Dit kan de oorzaak zijn dat de snaren van de 12de fret uit naar boven en beneden steeds meer gaan afwijken.

vester86
3 oktober 2005, 23:24
ook een stagg moet gewwon bespeeld kunnen worden
tsja.... :roll:

olaf reijnders
3 oktober 2005, 23:35
Stagg gitaren horen in een brandende open haard. :lol: Branden gigantisch goed. :lol: Dan is het tenminste nog ergens goed voor! :lol:

jozum
4 oktober 2005, 12:44
ik speel al vier jaar met prima hockeysticks van stagg, ook 'made in china'. :roll: Waarschijnlijk maken ze alles van hout voor de Europese markt. Violen, piano's, onderzetters, pollepels, ga zo maar door.

Gitaren zijn alleen net iets meer dan een stuk hout...

bram123
4 oktober 2005, 13:20
nee jij hockeyed met STAG hockey sticks, malloot.

SimonS
4 oktober 2005, 14:07
Stagg gitaren horen in een brandende open haard. :lol: Branden gigantisch goed. :lol: Dan is het tenminste nog ergens goed voor! :lol:

multiplex brandt niet zo best hor :lol:

jozum
4 oktober 2005, 17:41
lol @ brammie, ik had gehoopt dat niemand het zou kennen

vester86
4 oktober 2005, 17:57
nee jij hockeyed met STAG hockey sticks, malloot.

http://www.gitaar.net/images/smileys/rotfl.gif

Jeanken
4 oktober 2005, 19:57
En weer een topic dat ontspoort in het afbreken van Stagg. We weten het naderhand wel al, deze jongen is er echter niet mee geholpen dus nuttige info misschien?
Ik zou eerst zelf eens proberen intoneren, maar als je ze net hebt laten intoneren en het is nog steeds moest je maar eens teruggaan en zeggen dat het niet goed gedaan is.
Ik hoop voor jou niet dat het is wat er in mij opkomt na gehoord te hebben dat hij geintoneerd is maar vals blijft, dat is dat de hals naar de vaantjes is of nooit goed geweest is, dat de frets gewoon niet kloppen..
In dat geval zou ik zeker terug gaan naar waar je ze hebt gehaald.