PDA

View Full Version : rotaryswitch, push-pullpots, gewone pots... is het mogelijk?



Fumi SG
2 oktober 2005, 14:20
Nou, naar aanleiding van een aantal andere topics over verschillende condensatoren + rotaryswitch open ik dit topic maar ff, anders gaan die andere topics een beetje 'off-topic'.

Het leek mij wel aardig om d.m.v. een rotaryswitch verschillende condensatoren te kunnen kiezen, het lijkt mij echter minder om in m'n gitaar te boren. Daarom zat ik zo te denken... Als ik nou mijn (3-way) elementenswitch vervang door een rotaryswitch (om condensatoren te kiezen), zou ik dan de twee volumeknoppen (brug en neck) kunnen vervangen door push-pull om zo toch de elementen aan en uit te kunnen zetten?? Zou ik dan dezelfde mogelijkheden hebben als met een 3-wayswitchen en is het überhaupt wel mogelijk??

Is het een beetje duidelijk?? Alvast bedankt. :wink:

Orpheo
2 oktober 2005, 14:38
Nou, naar aanleiding van een aantal andere topics over verschillende condensatoren + rotaryswitch open ik dit topic maar ff, anders gaan die andere topics een beetje 'off-topic'.

Het leek mij wel aardig om d.m.v. een rotaryswitch verschillende condensatoren te kunnen kiezen, het lijkt mij echter minder om in m'n gitaar te boren. Daarom zat ik zo te denken... Als ik nou mijn (3-way) elementenswitch vervang door een rotaryswitch (om condensatoren te kiezen), zou ik dan de twee volumeknoppen (brug en neck) kunnen vervangen door push-pull om zo toch de elementen aan en uit te kunnen zetten?? Zou ik dan dezelfde mogelijkheden hebben als met een 3-wayswitchen en is het überhaupt wel mogelijk??

Is het een beetje duidelijk?? Alvast bedankt. :wink:

tis mogelijk, edoch, onhandig! je kan niet je middenstandjes nemen (ik neem aan dat je het over je SG hebt). ik zou het zo doen:

laat je 3way zitten.

gooi je 2e tone eruit, gooi daar je varitone in, houd je volumes, en neem een mastertone. neem voor je mastertone een pushpull pot, kan je je varitone aan en uit zetten. hoppa, klaar! minder werk, kost ook minder.

Fumi SG
2 oktober 2005, 15:34
Ik had het inderdaad over m'n SG (is ook m'n enige elektrische op het moment! :razz: ), maar jouw idee is inderdaad wel makkelijker jah. Ik heb deze thread eigenlijk ook gemaakt vanwege het 'probleempje' met de middenstand.

Ik zal eens uitzoeken hoe ik dan de boel moet schakelen, maar 1 mastertone + rotaryswitch is goede, thanks!! :wink:

Orpheo
2 oktober 2005, 16:09
Ik had het inderdaad over m'n SG (is ook m'n enige elektrische op het moment! :razz: ), maar jouw idee is inderdaad wel makkelijker jah. Ik heb deze thread eigenlijk ook gemaakt vanwege het 'probleempje' met de middenstand.

Ik zal eens uitzoeken hoe ik dan de boel moet schakelen, maar 1 mastertone + rotaryswitch is goede, thanks!! :wink:

die rotary moet je iig aansluiten op je volumes. dan moet je vermoedelijk 2 draadjes solderen naar beide volumes ipv 1tje. das logisch. ik weet niet wat je liever hebt 2 tone of 2 volumes. ikzelf liever 2 volumes, maar das dus persoonlijk. als je nl 2 tone wilt is t makkelijk; dan neem je een strat schema. ik zoek ff voor je voor 2 volume 1 tone met 2 humbuckers.

Orpheo
2 oktober 2005, 16:11
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2hum_2vol_tone-w-3way.html

fumi, alsjeblieft. 2 volume 1 tone. damn, seymour duncan heeft een hoop lekkere schematics! :D

Fumi SG
2 oktober 2005, 17:00
Dankje! :) Inderdaad, Seymour Duncan heeft dat goed voor elkaar, beter dan DiMarzio vind ik.

Maar nou moet ik die rotary toch gewoon aan de pot solderen en dan alle condensatoren naar de massa, right? Oftewel, in plaats van die ene condensator op het schema de rotary+condensatoren, de rest gewoon zo laten zo als het er staat.

Orpheo
2 oktober 2005, 18:21
Dankje! :) Inderdaad, Seymour Duncan heeft dat goed voor elkaar, beter dan DiMarzio vind ik.

Maar nou moet ik die rotary toch gewoon aan de pot solderen en dan alle condensatoren naar de massa, right? Oftewel, in plaats van die ene condensator op het schema de rotary+condensatoren, de rest gewoon zo laten zo als het er staat.

ja, condensatoren aan de rotary en aan de aarding. rotary aan de pushpullpot voor aan/uit, en dat dan aan de volume. hoe dat precies moet, ff kijken bij seymour duncan's site. maar dan niet pickup aan/uit, maar dus de rotary.

edit: dimarzio heeft t idd bagger qua wiring, maar beter qua pickups kiezen.