PDA

View Full Version : stonerrock soundje



taurnill
2 oktober 2005, 12:40
welke effecten kun je het best gebruiken voor een vette stonerrock sound als bv :kyuss,qotsa...?thanx

mayniac
2 oktober 2005, 12:58
Een goede fuzz + neck pickup (humbucker)

Jerre
2 oktober 2005, 13:29
Die neck-pickup moet niet hoor.
Josh Homme gebruikte altijd zijn bridge-pickup voor de riffs, en soms zijn neck-pickup voor solo's om deze wat vetter te maken.

Fuzz is het juiste woord, maar daar zit toch ook wel wat verschil in he.
Josh gebruikte een Ultimate Octave van Fulltone
http://www.fulltone.com/UO.asp
Deze heeft en vette fuzz, en een apparte octave up.
Deze hoor je in de solo van Little Sister van QOTSA

gloria
2 oktober 2005, 13:34
Josh Homme is vooral ook bezig met het wat 'misbruiken' van effecten. Ik doe dit ook een beetje door men flanger nogal vreemd in te stellen waardoor je geen flanging-effect hoort, maar wel een soort van boost.
Toen ik vroeger (goh, lang, lang geleden hehe) nog zo'n hyperfan van em was zocht ik naar zen geluid en volgens mij "misbruikt" ie een wahwah ofzo

Het kyussgeluid is inderdaad naar beneden stemmen (C of C#?), veel fuzz (dat hoor je vooral tijdens de solo's), maar of ie een octave naar beneden gaat?

Jerre
2 oktober 2005, 13:47
How how Gloria, je hebt iets verkeerd begrepen denkik.
De Ultimate Octave van Fulltone is een fuzz pedaal, maar naast die fuzz zit er ook een octave UP in ingebouwd die je kan inschakelen met een voetschakelaar, maar ik hoor hem die alleen gebruiken in de Queens.
Hij gaat dus zeker geen octaaf omlaag.

Kyuss werd bijna altijd gespeeld in C, het liedje Space Cadet is in C#

Een wah pedaal gebruikte hij ook in Kyuss, welke weet ik niet, maar hij kon er verdomd mooie dingen mee.

mayniac
2 oktober 2005, 17:32
Die neck-pickup moet niet hoor.
Josh Homme gebruikte altijd zijn bridge-pickup voor de riffs, en soms zijn neck-pickup voor solo's om deze wat vetter te maken.

Nou, ik heb toch ergens gelezen dat ie met QOTSA pas voor het eerst de bridge-pu van die Ovation ging gebruiken. Tijdens zijn Kyuss tijd maakte hij dus exclusief gebruik van de neck-pu.

Wat betreft de fuzz, de heren van Fu Manchu gebruiken een Fuzz Face.

DaveItUp
2 oktober 2005, 18:04
Vroeger gebruikte hij niet echt een fuzz. Belangrijker voor een goede stonersound is een oude (liefst non-mv) amp zoals een Ampeg v4 of iets dergelijks en die dan voluit rammen en in C stemmen of lager. Fuzz kan, maar belangrijker is dat de sustain in je vingers zit.

gloria
2 oktober 2005, 21:00
ow sorry ja, verkeerd gelezen :)
De "moderne" queens maakt heel veel gebruik van effecten, maar das dan ook geen stonerrock meer te noemen...het geluid van liedjes zoals if only, mexicola krijg je door bovenstaande uitleg denk ek :)

Jerre
2 oktober 2005, 22:08
Zoveel effecten gebruikt Josh niet ze.
Eigenlijk alleen en fuzz, een wah, een volume pedaal, en delay/echo dinges.

Maar toch, die combinatie klinkt vrij stevig.

Mocht het iemand interesseren, op deze link staan een heleboel torents van QOTSA en ook een paar van Kyuss.
http://lftsa.tk/
Je moet de laatste maar eens downloaden, van op het montreaux jazz festival. Dat is misschien wel het beste optreden dat ik ooit gezien heb.

mayniac
3 oktober 2005, 10:03
Zoveel effecten gebruikt Josh niet ze.
Eigenlijk alleen en fuzz, een wah, een volume pedaal, en delay/echo dinges.


Hij gebruikt ook nog een H&K Rotosphere (leslie-sim).

DaveItUp
3 oktober 2005, 10:12
Er is niet echt een vinger op te leggen wat hij precies gebruikt.

In Kyuss was het niet veel meer dan ouwe Ampeg's en z'n Ovation UltraGP. In Queens aanvankelijk ook, maar de laatste jaren gebruikt hij toch meer effecten, andere amps en gitaren. Is niet echt een stonerrock geluid meer.

Enfin een goede basis is: Een oude amp(kan vanalles zijn). Die flink open zetten, downtunen(C bijvoorbeeld is heel veel gebruikt), op de neck pup spelen en/of een fuzz gebruiken. Dan kom je wel in de buurt van een goede stonersound.

Romige vette bassy sound.

Ikzelf gebruik een Sound City b100(nagenoeg voluit met een fulltone ocd voor extra gain/crunch) met een 4x12", Een sunn beta lead met een 4x12". ABY ertussen. Een wah en soms een fuzz. Speel gewoon over de brug pickup, omdat ik dan wat meer attack heb voor sommige stukken. Voor meer laag hoef ik niet over de neck pickup te spelen. Heb meer dan genoeg laag :D

DaveItUp
3 oktober 2005, 10:30
Je kunt natuurlijk ook gelijk gaan voor:

Een Matamp/Electric Amp co. GTO. 120w pure tone.
http://www.greenamps.com/ea-greenmastervol.jpg

Met een bijpassende 4x15"(4x12, 6x12 en 6x15 ook leverbaar)
http://img.photobucket.com/albums/v457/lunaloca/om_cab.jpg