PDA

View Full Version : Jullie mening: Wat is het beste? Les Paul of SG?



Ynnick
2 oktober 2005, 11:19
Wat is het beste? Een Les Paul of een SG?
Zeg Julie mening :)

biels
2 oktober 2005, 11:39
Beide goeie gitaren. Ik heb liever een sg.

istari
2 oktober 2005, 11:41
Het is echt puur smaak. Ik heb beide, ik verkies SG als het op spelen aankomt, en LP als het op sound aankomt.

Nocki
2 oktober 2005, 11:42
Beide heel erg anders kwa spelen, karakter en klank.

het ligt eraan wat je speelt en wat je wilt. zelf prefereer ik de les paul maar zodra er een rock nummer komt speelt de sg meer in die richting en wordt je erdoor aanegmoedigt de rockster uit te hangen.. :-)

Nocki

taylor
2 oktober 2005, 11:50
tussen een les paul en sg euuuuuhmm een strat :)

Fumi SG
2 oktober 2005, 11:56
SG, lekkere felle rocksound, minder zwaar dan een Les Paul. Maar welke nou beter is, ligt er maar net aan wat je ermee wilt. :wink:

FruscianteFan
2 oktober 2005, 11:58
Ik zit zelf heel erg te twijfelen of ik een LP of SG zal kopen. Volgens mij 'hangt' een LP wat lekkerder (niet zo kopzwaar), maar toch neig ik iets meer naar het karakter van de SG.

Harry
2 oktober 2005, 12:02
wat heb je liever, nasi of een beschuitje met hagelslag? Ik heb zelf een Les Paul, maar zou er graag een SG bij willen. En dan kan ik nog niet zeggen welke beter is.

Nocki
2 oktober 2005, 12:04
ze zijn allebij verschillend. gisteren een optreden gehad en merkte dat ik voor sommige nummer liever de sg had gepakt. maar die heb ik eigenlijk als backup omdat ik niet graag wissel van gitaar...

Nocki

Jorikjet
2 oktober 2005, 12:16
Appels en peren...

Anders_Destium
2 oktober 2005, 12:19
Er is geen beter, alleen anders.

Doe mij maar een LP :)

http://www.lilypix.com/photos/data/72b32a1f754ba1c09b3695e0cb6cde7f/830_p48911.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a393/rustynails75/HPIM1260.jpg

Squier4ever
2 oktober 2005, 12:22
Ik vind ze beiden erg vet maar de LP nog nét ietsje vetter.....
Wil ooit wel een SG voor derbij hebben, maar eerst een echte LP

bazzieman
2 oktober 2005, 13:05
Ik pers. vind een lespaul10x vetter, om de looks en de sounds.

THW
2 oktober 2005, 13:18
Ik heb liever een SG maar lespauls zijn ook erg mooi, alleen vind ik dat een Les Paul minder lekker speelt als de SG

JeStO
2 oktober 2005, 13:26
Ik vindt dat de LP toch iets meer karakter heeft dan de SG. en ik vind hem ook gewoon mooier

Orpheo
2 oktober 2005, 14:08
ze zijn heel erg verschillend, absoluut, maar imo is de les paul mooier dan de SG, en klinkt de LP veel vetter, enspeelt ie lekkerder.

Anavrin
2 oktober 2005, 15:37
Louter praktisch gezien, vind ik de SG beter, vanwege het gewicht en dat er niet zo'n irritante toggleswitch in je aanslagregio zit (bij flink raggen wil ik bij een LP nog weleens die knop per ongeluk verzetten). Qua looks vind ik de SG er iets bruter uitzien (puntiger), en de LP is veelzijdiger qua looks (Denk maar aan of je raar zou staan kijken als er in de kerk een gast speelt met een zwarte LP of een SG. De LP-vorm kan dan wel, de puntigere SG volgens mij niet).

Het kopzwaar zijn van een SG kun je opvangen door een Bigsby-Tremolo, en dan nog breek je er je rug niet mee, zoals bij een LP na een paar uur spelen wel het geval is.

bloodboiler
2 oktober 2005, 15:52
Ik ga absoluut voor de LP, puur qua sound. Wat uiterlijk betrefd vind ik ze alle twee super.


Volgens mij 'hangt' een LP wat lekkerder (niet zo kopzwaar),

Heb verschillende Gibson SG's in mijn klauwen gehad maar er was geen topzwaar. Mss dat bij Epi's of andere andere merken dat wel is...

O ja, verwijder wel de slagplaat bij een LP en hang em niet te hoog :wink: !!!

Orpheo
2 oktober 2005, 16:03
Louter praktisch gezien, vind ik de SG beter, vanwege het gewicht en dat er niet zo'n irritante toggleswitch in je aanslagregio zit (bij flink raggen wil ik bij een LP nog weleens die knop per ongeluk verzetten). Qua looks vind ik de SG er iets bruter uitzien (puntiger), en de LP is veelzijdiger qua looks (Denk maar aan of je raar zou staan kijken als er in de kerk een gast speelt met een zwarte LP of een SG. De LP-vorm kan dan wel, de puntigere SG volgens mij niet).

Het kopzwaar zijn van een SG kun je opvangen door een Bigsby-Tremolo, en dan nog breek je er je rug niet mee, zoals bij een LP na een paar uur spelen wel het geval is.

ik moet wel heel erg tekeer gaan om die toggle op mn lp te raken.bij sg's breek ik die dingen constant. neemt niet weg dat ALS ik m op de LP raak, gelijk die toggleswitch naar de klote is (zoals net dus....damn, mn 30 jaar ouwe toggle is naar de klote... :-D ach, verkopen doe ik m toch nevereverever meer)

Lord Abortion
2 oktober 2005, 16:11
Een LP vind ik wel mooi, een SG echt afgrijselijk lelijk. Een LP vind ik wel te dik en te log om op te spelen, een SG niet, maar die body hangt niet stabiel genoeg vind ik. Klank van beide is goed, maar ik zou nooit zoiets kopen. Als ik moest kiezen, dan een LP, gewoon omdat het wel een echte legende is onder de gitaren. Maar geef mij toch maar mijn BC Richen.

Nocki
2 oktober 2005, 17:09
:-D Gisteren nog in de kerk gespeeld op mn SG n op mn LP :-D

Daniël_san
2 oktober 2005, 17:23
en dan wel ACDC spelen!! Dee ik ook :D (mag alleen niet meer spelen)

FruscianteFan
2 oktober 2005, 17:24
I'm on a Highway To Hell :metal:

Basseytje
2 oktober 2005, 17:35
ik zou een lp verkeizen

AART
2 oktober 2005, 17:43
ik kies de rg

lorenz
2 oktober 2005, 18:37
ik verkies toch een Les Paul boven de SG, puur omdat ik die er veel mooier vind uitzien, maar een SG is zeker ook niet mis

nuja, ik koop ze ooit toch allebei :razz:

maarten69
2 oktober 2005, 19:34
SG! de mijne is btw niet kopzwaar..

Satriani
2 oktober 2005, 19:48
Lp zier er veel vetter uit en speelt goed ( gibson dan he :wink: ) op een sg heb ik nog nooit gespeeld maar kvind em lelijk!!

keef
3 oktober 2005, 00:41
Gewoon een SG Les Paul nemen... :D
http://www.lilypix.com/photos/data/a02ffd91ece5e7efeb46db8f10a74059/1830_p26555.jpg

gerrekat
3 oktober 2005, 07:13
beste....geen van beiden!

Harry
3 oktober 2005, 10:06
nee jij met die gekke gitaren van je, alleen al die headstocks :P



@keef; dat is zeker een mooie!

wimmeltje
3 oktober 2005, 10:17
Les Paul als je het mij vraagt.

Maar het ligt aan je stijl en de muziek die je speelt.

wytz
3 oktober 2005, 15:22
een les paul blijft gewoon de ultieme gitaar.
prachtige looks, spelen heerlijk, en klinken geweldig...

BassAgent
3 oktober 2005, 15:25
Ook voor de Les Paul qua geluid en looks, maar qua speelbaarheid geniet de SG toch mijn voorkeur :D

Neals
4 oktober 2005, 22:15
<zeurmodus on>
Dit is puur hoe ik er persoonlijk over denk, want het zijn 2 verschillende gitaren en het gaat om een mening. Eigenlijk is het appels met peren vergelijken en zoveel mensen, zoveel smaken.
</zeurmodus off>

Een half jaar terug had ik SG gezegd, nu zeg ik Les Paull!

Looks: Ik heb een zwak voor witte gitaren! Een witte SG vind ik sowiezo RONDUIT lelijk. Een zwarte SG juist weer erg geil, maar ik heb wel regelmatig uitstapjes naar andere genres, en ik vind dat een LP sneller bij de muziek past dan een SG. Allebei een punt erbij. Alleen de SG special ziet er goed uit, de LP niet, die ziet er pas uit vanaf de Studio. Maar verder, vind ze beiden toch erg geil er uit zien.

1 voor de LP en 1 voor de SG

Sounds: De Les Paul is wat grilliger, de SG wat scheller en feller, tevens een kwestie van smaak. Het grillende en grommende in combinatie met een afstelling die niet te ligt is levert een gitaar op waar je als het moet alle kanten mee uit kan met bijzonder veel dynamiek. Dikker en toch ook veelzijdiger, hier is de LP toch de winnaar wat mij betreft,

2 voor de LP en 1 voor de SG

Bespeelbaarheid: Wederom een kwestie van smaak: Ik vind de boomstam van de LP lekker precies spelen, hij is misschien niet zo snel als een SG hals, maar ik merk een duidelijkere controle over wat ik speel. Een sg laat zich duidelijker makkelijker bespelen, maar de LP is duidelijk precieser. Beide een duidelijk voordeel, dus allebei weer een punt.

3 voor de LP en 2 voor de SG

Eindconclusie
De SG is mijn allereerste gitaarliefde, en na een tijdje een SG in bruikleen gehad te hebben heel erg tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk mijn gitaar niet is. Ik wil mijn rugklachten verder ontwikkelen en ik wil veelzijdigheid. 2 zaken welke een SG me niet kunnen bieden en een LP wel.
Op dit moment ziet mijn verlanglijstje er als volgt uit:

Gibsom LP Studio/Standard in het Wit
PRS Custom22
Fender US Strat

Want eerlijk is eerlijk, een gitaar is een stuk gereedschap, en voor de juiste klus moet je de juiste gitaar hebben.
Voor de topicstarter: Het gaat om de keuze voor JOUW gitaar. Koop gewoon degene die je fijn vind spelen, en als je een 2e hands Gibson of Epiphone voor een goede prijs op de kop tikt, kan je er altijd voor het zelfde bedrag af als het niks voor jou blijkt te zijn.
Op een soortgelijke manier probeer ik de gitaren wat uit, en heb wat de ibanez-hoek betreft voor de SZ gekozen door een tijdje op de diverse gitaren te spelen die ik voor weinig kon kopen, en heb nu mijn eerste heb en houdt gitaar op deze manier.

Neals
4 oktober 2005, 22:16
<zeurmodus on>
Dit is puur hoe ik er persoonlijk over denk, want het zijn 2 verschillende gitaren en het gaat om een mening. Eigenlijk is het appels met peren vergelijken en zoveel mensen, zoveel smaken.
</zeurmodus off>

Een half jaar terug had ik SG gezegd, nu zeg ik Les Paull!

Looks: Ik heb een zwak voor witte gitaren! Een witte SG vind ik sowiezo RONDUIT lelijk. Een zwarte SG juist weer erg geil, maar ik heb wel regelmatig uitstapjes naar andere genres, en ik vind dat een LP sneller bij de muziek past dan een SG. Allebei een punt erbij. Alleen de SG special ziet er goed uit, de LP niet, die ziet er pas uit vanaf de Studio. Maar verder, vind ze beiden toch erg geil er uit zien.

1 voor de LP en 1 voor de SG

Sounds: De Les Paul is wat grilliger, de SG wat scheller en feller, tevens een kwestie van smaak. Het grillende en grommende in combinatie met een afstelling die niet te ligt is levert een gitaar op waar je als het moet alle kanten mee uit kan met bijzonder veel dynamiek. Dikker en toch ook veelzijdiger, hier is de LP toch de winnaar wat mij betreft,

2 voor de LP en 1 voor de SG

Bespeelbaarheid: Wederom een kwestie van smaak: Ik vind de boomstam van de LP lekker precies spelen, hij is misschien niet zo snel als een SG hals, maar ik merk een duidelijkere controle over wat ik speel. Een sg laat zich duidelijker makkelijker bespelen, maar de LP is duidelijk precieser. Beide een duidelijk voordeel, dus allebei weer een punt.

3 voor de LP en 2 voor de SG

Eindconclusie
De SG is mijn allereerste gitaarliefde, en na een tijdje een SG in bruikleen gehad te hebben heel erg tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk mijn gitaar niet is. Ik wil mijn rugklachten verder ontwikkelen en ik wil veelzijdigheid. 2 zaken welke een SG me niet kunnen bieden en een LP wel.
Op dit moment ziet mijn verlanglijstje er als volgt uit:

Gibsom LP Studio/Standard in het Wit
PRS Custom22
Fender US Strat

Want eerlijk is eerlijk, een gitaar is een stuk gereedschap, en voor de juiste klus moet je de juiste gitaar hebben.
Voor de topicstarter: Het gaat om de keuze voor JOUW gitaar. Koop gewoon degene die je fijn vind spelen, en als je een 2e hands Gibson of Epiphone voor een goede prijs op de kop tikt, kan je er altijd voor het zelfde bedrag af als het niks voor jou blijkt te zijn.
Op een soortgelijke manier probeer ik de gitaren wat uit, en heb wat de ibanez-hoek betreft voor de SZ gekozen door een tijdje op de diverse gitaren te spelen die ik voor weinig kon kopen, en heb nu mijn eerste heb en houdt gitaar op deze manier.

vulvasonic
4 oktober 2005, 22:29
Ga anders voor de perfecte combinatie van die twee; de Les Paul Standard DC:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/LesPaulStandardLite.jpg

Zoals deze (van mij). :D

Orpheo
4 oktober 2005, 22:33
Want eerlijk is eerlijk, een gitaar is een stuk gereedschap, en voor de juiste klus moet je de juiste gitaar hebben.


ik ben het hier helemaal mee eens. valt niets aan af te dingen.

Neals
5 oktober 2005, 20:30
Ga anders voor de perfecte combinatie van die twee; de Les Paul Standard DC:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/LesPaulStandardLite.jpg

Zoals deze (van mij). :D

Ik vind over het algemeen de headstock niet bij deze gitaren passen, anders vind ik het voor de DC Special, die vind ik wel weer vet, maar dat komt omdat ze wat old-skools hebben.