PDA

View Full Version : V-amp2 vraag en midi vraag



mrkoetje
1 oktober 2005, 22:11
Goeiendag,

Ik ben me flink aan het inlezen in de audio materie, om straks een thuisstudiootje te maken (ben nu eerst de zolder aan het verbouwen ;-) )
op dit moment gebruik ik een V-amp2 aangesloten op een Guillemot isis rack (8 in, 4 uit) en een erg simpele synth, ook op het rack aangesloten.
dit alles op een simpel P3 450 mhz computertje.....met usb monitors van Roland.
Ik maak vooral zware metal (doom/dark/gothic)

mijn vragen:

de distortion uit mijn V-amp klinkt tijdens spel al gauw erg krakerig door het laag, terwijl als ik het opgenomen werkje afspeel de boel goed klinkt.
Kan dit aan mijn monitors liggen, en zo ja,( ik koop straks Spirits absolute 2 passieve speakers op Versterker), moet ik dan een aparte monitor kopen om de distortion goed laag te horen?

andere vraag, ik vraag me af of je (ik gebruik Adobe Audition) beter af bent met een midi keyboard dan met een met alles erop en er aan qua geluiden.
Ik wil diverse drums hebben, en ook wat basgitaars, is het zo dat je via midi direct op kan nemen, en onbeperkt sounds kan downloaden op je computer?

Ik hoor het graag!

armageddon
1 oktober 2005, 23:48
Over het krakerige:
Kijk eens of het volume bij het monitoren niet te hoog staat. Aangezien het goed klinkt bij het afspelen, denk ik dat het dus te maken heeft met het volume dat je hoort tijdens het opnemen, maar helemaal zeker weet ik het niet. Heb je misschien een controlepaneel of input/output meters? Kijk of die niet clippen.

Over midi-keyboard:
Uiteraard kan je midi direct opnemen, dat is juist de charme er ook van. Ik weet alleen niet of dat ook in Adobe Audition kan. Daar heb je toch echt een normale sequencer voor nodig (Cubase bijvoorbeeld). Je moet wel weten dat ie dan alleen midi-informatie opneemt en deze dien je dus te koppelen aan een (externe) synth. Dit kan een drumplugin zijn, maar ook bijvoorbeeld een Korg Triton extern. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik raad je aan om een boek te kopen, namelijk Home Recording Made Easy van Paul White. Die vond ik briljant en van alles over opname staat er in. Koop ook eens een blad als ComputerMusic, daar kan je ook extreem veel van leren.

mrkoetje
2 oktober 2005, 11:41
Bedankt voor je reactie!

Ik dacht niet dat het aan mijn outputs lag, maar ik ga wel even met die balans stoeien (ik gebruik niet de outputs van het rek, maar output van usb monitors)

wat midi betreft; is een synthesizer op de geluidskaart niet voldoende? of zelfs een softwarematige synth? dan kan je toch alle geluiden downloaden die je wilt hebben? of zit er een erg duidelijk verschil in kwaliteit van het geluid?

armageddon
2 oktober 2005, 15:54
Ja hoor, dat bedoel ik ook met synth.
In Windows zit zelf een synth ingebouwd, maar die is erg slecht. Dat zijn namelijk de standaard midi geluidjes. Op internet (www.kvr-vst.com) kan je ontelbaar veel synths downloaden en je kan je eigen synth ook aansturen. De mogelijkheden zijn eindelooooos :P

mrkoetje
2 oktober 2005, 18:06
ok, ik ga er induiken vanavond, bedankt voor de tips

Ik zou dus mijn goedkope synthesizer kunnen gebruiken met softwarematige geluiden via midi out(ontelbare mogelijkheden, goed geluid), maar moet wel met een programma als Cubase SX 3 werken (heb hier een "probeer" versie)

juiste conclusie?

leuk traject overigens, zo'n eigen klein studio.
Het lezen, en leren van de materie geeft al heel wat voorpret. heb nu 3 x een volledige CD in professionele studio opgenomen met mijn band(http://morphia.nl), dus ik weet hoe het kán zijn
moet alleen de hele zolder nog afwerken (stucadoren, tapijt, geluidsisolatie verven) maar dan heb ik ook wat!

bert k
2 oktober 2005, 23:19
FF een vraagje: ik heb die Isis ook gehad, maar die werkt toch alleen onder Windows 98? Daar zijn al jaren geen nieuwe drivers meer voor gemaakt. Je moet voor een beetje performance van SX toch wel met XP draaien.

mrkoetje
3 oktober 2005, 19:33
ja Bert, je hebt gelijk, de maxi studio isis kan tot windows ME, verder niet helaas! wel een erg fijn kaartje met extern rack btw....
maar ik ga écht alles vervangen! dus nieuwe geluidskaart, nieuwe computer, mengpaneel, spirit absolute 2 monitors (die heb ik ook in de huiskamer hangen dus perfect!)
die maxi studio isis ga ik dus verkopen, iemand interesse? :wink:

Predator
21 oktober 2005, 11:29
Voor advies over opnemen met de V-Amp2 ben je bij mij aan het juiste adres. Ik weet alle ins en outs over dat apparaat... Ben zelf ook constant bezig met opnemen met dat apparaat, bezig met een album die all home produced is.

Het kan zijn dat je opname volume gewoon harder is dan je afspeelvolume. Dit moet je gewoon iets zachter zetten om van de clips af te komen tijdens het spelen. Hiermee bedoel ik dus niet je V-Amp2 zachter zetten maar wel je line-out play in je geluidskaart opties verlagen. Hier had ik in het begin namelijk ook wat last van.

Vergeet vooral niet goed te compressen na of tijdens de opnames. De V-Amp was vrijwel ondynamisch, de V-Amp2 is zeer dynamisch. Dit werkt goed in de oefenruimte en live, maar in opnames kun je voor verassingen komen te staan. Hardlimiten en compressen (multibandcompressor voor elecguitar in Cubase SX)!!!

mrkoetje
21 oktober 2005, 19:47
bedankt voor je reply predator!

Ik ga ermee aan het werk.
Valt me ook op dat mijn pickups nogal "gevoelig" zijn tijdens opnemen, net alsof alles inderdaad veel te hard aangestuurd wordt.
dus piepjes en kraakjes vanuit de elementen van de gitaar terwijl ik niet speel.