PDA

View Full Version : Funk Effecten?



denique
1 oktober 2005, 09:32
Hoi,

Ik ben aan het switchen van muziekstijl. Ik kom uit een U2 rock achtergrond.
Ik ga nu de funk-soul-jazz richting in...
Wie kan mij vertellen welke effecten er nu voor zorgen dat je zo'n lekker crispy funky slagje krijgt? Andere need-to-knows zijn ook erg welkom!

Grtz Bas

Philippe
1 oktober 2005, 10:47
Wah
Chorus
Phaser

dunnoaname
1 oktober 2005, 12:38
een Autowah is een must. En misschien een fuzz.

Funkwalker
1 oktober 2005, 13:34
Ik zou inderdaad voor een goede wah gaan en een phaser. ik ben zelf niet zo te spreken over de autowah, maar ik heb de beste ook niet getest

Ritch
1 oktober 2005, 16:30
Dunlop Crybaby 535Q en een goed clean kanaal op je amp :)

Speeddemon
1 oktober 2005, 17:06
een Autowah is een must. En misschien een fuzz.
een fuzz alleen als je stoner/psychedelic dingen in je funk speelt. Dus Sly and the Family Stone achtige zooi.

Voor je basic funk (Average White Band, the Meters, James Brown), volstaat:

Compressor (ZEER BELANGRIJK VOOR DIE PERCUSSIEVE SLAGJES!!!)
Wah ('nuff said)
en evt. een modulatie effect zoals chorus of phaser.

Verder, je zou zonder wah kunnen, maar douw er dan wel een envelope filter/autowah bij (Ibanez/Maxon AF9, Boss TW-1)

Maar zoek vooral een compressor die NIET clean en transparant is, maar juist eentje met een eigen smoel:
Goeie: MXR Dynacomp, Boss CS-2, Keeley Comp, Jangle Box
niet echt geschikt: MXR Limiter, Ibanez CP9, Barber TonePress.

Die cleane comps maken je sound niet percussief/funky genoeg. Uiteraard zit de funk in je vingers, maar de gear maakt hier ook zeker uit.

niet funky: Les Paul--->MXR Limiter--->Marshall JCM***(*).
wel funky: Strat--->MXR Dynacomp--->Fender Twin.

even zwart/wit gesteld, maar d'r zit gewoon wel waarheid in.

up-guitarman
2 oktober 2005, 01:02
Een Dod 280 compressor, is die een beetje goed om te funk'n ???

Verder kan ik absoluut de BOSS PH-1r aanraden, heb ik net binnengekregen en werkt zeer goed voor funk, je kan hem namelijk superlekker instellen met de resonantie knop !!!

up-guitarman
2 oktober 2005, 01:03
Ow ja, om zo'n dun funk geluidje te krijgen, single coils uit fase gedraaid, ook best lekker !!!

jpb
2 oktober 2005, 09:13
Hoi,

Ik ben aan het switchen van muziekstijl. Ik kom uit een U2 rock achtergrond.
Ik ga nu de funk-soul-jazz richting in...
Wie kan mij vertellen welke effecten er nu voor zorgen dat je zo'n lekker crispy funky slagje krijgt? Andere need-to-knows zijn ook erg welkom!

Grtz Bas
Welke gitaar heb je? Met een LP(kopie) zal het niet gaan. Fender-achtige gitaar met singe coils is het beste. Telecaster vind ik veel beter voor de felle funk dan strat.
Ik ben het met Speedemon eens dat een expressieve comp goed werkt (b.v. Dyna Comp) en een modulatie effect, b.v. phaser. Wah is ook goed. Telecaster direct in cleane Fender amp (twin) het meest funky IMO, maar stelt hoge eisen aan je timing.

Nicci
2 oktober 2005, 10:15
veel funky ritme-werk is inderdaad gewoon een tele of strat in het cleane kanaal van een versterker (wat dat met timing te maken heeft weet ik niet).
effecten zij daar meestal niet zo heel belangrijk. de gitaar wel. voor dat echte typische geluid ontkom je niet aan single coils.

Lucky
2 oktober 2005, 12:06
Niet helemaal mee eens....

ik speel zelf op een 335 met Humbuckers. als je je amp goed afstelt kan juist die extra punch uit een humbucker erg lekker zijn voor funk.
Ook heb ik liever een niet al te clean geluid.

Een heel klein randje gecombineerd met goede demping technieken vind ik lekkerder voor funk dan het geeikte deadcleane stratgeluid waar iedereen het over heeft.

imo
dat comp-strat geluid is meer voor een soort disco achtige funk. (denk earth wind and fire.. chic... etc)
voor de wat diepere funk (parliament-f, meters, ...soulclassics en souljazz) zou ik eerder naar een wat stevigere setup zoeken

effecten:
wah, evt envelope filter, phaser, evt compressor.

Nicci
2 oktober 2005, 12:27
je mag het van mij met humbuckers doen. en dat gebeurt ook veel, maar de 'classics' zijn veelal met een strat of tele gespeeld. als je op zoek bent naar dat geluid ligt het voor de hand dat je een strat of tele gebruikt.

Lucky
2 oktober 2005, 12:35
afhankelijk van welke classics je bedoeld. er zijn er ook een hoop geschreven juist met een stuk vuiger geluid dan wat het strat\tele principe kan bieden.

het is een beetje het verschil of je er jazz en diepe funk in wilt hebben (riffbased of jazzaccoorden etc) of dat je enkel de hoge jingle jangle doublestop drieklank funkslagjes nodig hebt.

mayniac
2 oktober 2005, 12:37
Ik heb gehoord dat voor funky slagpartijen in de studio ook vaak gebruik wordt gemaakt van DI. Verder schijn je met piezo elementen (eigenlijk bedoeld voor emulatie van acoustisch geluid) een lekker fel slaggeluid te kunnen krijgen.

Wat betreft effecten: ik vind een talkbox altijd wel vet (voor disco-achtige funk). Denk aan: Play that funky music, Foxy - Get off, etc.

LPplayer
3 oktober 2005, 00:10
Volgens mij heb je voor funk niet zoveel nodig

Strat en een versterker en een goede slagritme met goed mute werk ook.

Kijk maar naar RHCPfunk :)

Amp (marschall) maar wel belangrijk een Strat of een tele

denique
5 oktober 2005, 16:11
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inmiddels:
Fender strat
Fender tele
Fender tornado
Epiphone Sheraton II
Peavey Classic 50 212 (aan het sparen voor Bassman)

JH-wah
Boss SD1
Boss autowah
Boss DD3

Ga nu inderdaad opzoek naar een compressor en phaser.
Weet iemand misschien waar je een online demo kan beluisteren van een Fuzz? Op de boss-site staat daar niets meer over....

Tevens wil ik mijn eigen effectenbak/flightcase gaan bouwen. Twee rijen boven elkaar voor lossen pedalen en links een wah. IEMAND TIPS/TEKENINGEN?

Grtz d'Enique

jorrit
5 oktober 2005, 16:24
k zou zeggen kijk eens rond op t forum, precies in het onderdeel waar je al in zit....

dano
5 oktober 2005, 16:26
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45140

dano
5 oktober 2005, 16:27
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45140

dano
5 oktober 2005, 16:33
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45140

dano
5 oktober 2005, 16:33
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45140

dano
5 oktober 2005, 16:34
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45140

dano
5 oktober 2005, 16:35
tyfustewringgoedkoopaldiforum

Nicci
5 oktober 2005, 16:37
je kan natuurlijk ook wat minder vaak op OK drukken . . .

Wilbert
5 oktober 2005, 16:40
maar dan krijg je niet zo snel 1000 posts en dat staat minder stoer (ofzo).

Of de boel deleten als je ziet dat het te veel posts zijn...

dano
5 oktober 2005, 18:21
sorry hoor, maar het ligt echt aan het forum, steeds een foutmelding als ik op ok druk. na een paar keer vernieuwen stond er nog niets, en toen in ene 4 keer! En deleten ging in ene niet meer omdat er alleen een kruisje stond bij de 1na laatste post. Dus laat die snelle oordelen even achterwege, als je dit forum kent weet je dat het af en toe (meer af dan toe) ongelovelijk zuigt.

Wilbert
5 oktober 2005, 18:37
En als je dit forum beter kent weet je hoe je er zo mee omgaat dat je ook met al die problemen geen 6 posts achter elkaar krijgt. Maar goed: het boeit me verder niet hoor. Je doet maar. Ik wil alleen even zeggen dat je wel erg naief bent als je al die foutmeldingen serieus neemt. Zeker als je dat forum zo goed kent.

dano
5 oktober 2005, 22:20
oke oke het ging mij erom dat ik even een link gaf naar het pedalboard topic dat hier loopt, hoop dat het nuttig is geweest (zelfs met 4 posts) :D

denique
12 oktober 2005, 19:26
Bij deze ben ik nog op zoek naar een
Boss OC-2
Boss compressor
phaser (boss of ibanez?? don't know what's best)

Iemand ervaring met de Boss Phase Shifter??