PDA

View Full Version : Custom gitaren, Wat, Prijs en Waarom?



timkermans
30 september 2005, 22:54
Wat zouden jullie kiezen als jullie een gitaar zelf zouden laten ineen zetten, wat wil je ervoor betalen en wat zou je motiveren om bij een bepaalde firma/bouwer ze te laten maken?


Ik bijvoorbeeld:

Een stratmodel , swamp ash body met blue transparent finish, floyd rose original met SD JeffBeck, en 2 vintage SD's, pearloid scratchplate, maple neck en Gotoh tuners.
Ik zou ervoor 1000 euro betalen.
Als ik bij de bouwer zelf mag zijn om de laatste stap van de afstelling mee te maken om de gitaar volledig naar mijn hand te zetten,...

Orpheo
30 september 2005, 23:03
ha, voor die specs, 1000 euro? tel er maar minstens 500 bij op :D maar ok.

als ik kon kiezen:

les paul standard light burst
JB in brug, alnico2pro in hals.
piezo als brug

verder de pageschakeling. done :)

oh ja, 2500 zou ik ervoro willen dokken, :cool:

Bluesbreaker
30 september 2005, 23:15
Ik zou graag een esquire willen

Essen body
Vintage blonde, net niet helemaal dekkend, nitrocell gelakt
Maple neck
Zwarte pickguard
Van Zandt flat pole pieces pickup

Met een beetje mazzel heb ik hem volgende week af, voor ongeveer 400 euros.

Mitch
1 oktober 2005, 00:09
Een stratmodel , swamp ash body met blue transparent finish, floyd rose original met SD JeffBeck, en 2 vintage SD's, pearloid scratchplate, maple neck en Gotoh tuners.
Ik zou ervoor 1000 euro betalen.


Geintje zeker ? Ongelakt, met Warmoth body-parts of zo... dan red je het misschien. Tweedehands of geïmporteerde hardware. Maar dan nog is het krap.
Als je wat wil zien, er is een recent topic van Negative K3 Fan over zijn custom gitaar bij Shamray en er is er één van een jaartje oud van mijn De Gier. Van Shamray staat er nog één, een Beast als ik me goed herinner.

Orpheo
1 oktober 2005, 00:12
Een stratmodel , swamp ash body met blue transparent finish, floyd rose original met SD JeffBeck, en 2 vintage SD's, pearloid scratchplate, maple neck en Gotoh tuners.
Ik zou ervoor 1000 euro betalen.


Geintje zeker ? Ongelakt, met Warmoth body-parts of zo... dan red je het misschien. Tweedehands of geïmporteerde hardware. Maar dan nog is het krap.
Als je wat wil zien, er is een recent topic van Negative K3 Fan over zijn custom gitaar bij Shamray en er is er één van een jaartje oud van mijn De Gier. Van Shamray staat er nog één, een Beast als ik me goed herinner.

klopt. maar volgens mij bedoeld de TS hoeveel we over zouden hebben voor een custombuild apparaat....

vulvasonic
1 oktober 2005, 00:23
- Een zwarte tele (essen) met gebonden body en all maple neck. Locking mechanieken. Relatief dikke hals. SD little 59 in de brug en een halselement waarvan ik me op dit moment de naam niet kan herinneren. Verder de normale Fender USA specs (witte slagplaat).

- Precies dezelfde, maar dan met silver sparkle finish en zwarte binding en slagplaat.

- Nog zoeen, maar dan gepimpt met allerlei turqoise inleg en een mooi turqoise transparante finish over een esdoorn (liefst spalted) top.



Maar het allerliefst ga ik voor een goede 62er Fender stratocaster in Sonic Blue.

Butcher
1 oktober 2005, 07:18
Mijn custom gitaar:

Telecaster body (ash)
Maple neck/fretboard
Een McVey of een Glaser G-bender
Lindy Fralin Vintage blues (bridge)
Een Adder voor de neck
Dunlop 6110 frets
Zwart/grijze charcoal paisley finish

Wat ik er voor zou betalen? De McVey bender alleen al is $600,=, en de Glaser is $1400,=..., en de Glaser heeft een wachtijd van anderhalf jaar, de McVey twee maanden.

Desalniettemin heb ik twee gitaren laten bouwen door Ed Beaver in Nashville, TN. Een daarvan is te zien op http://www.edbeaver.com/instruments.htm . Het is de goudkleurige Strat genaamd Tempest. Ze heeft een ash body, birdseye maple neck/fretboard, een Gotoh 1099T-W tremelo, Rio Grande Dual Calibriated pickups, dunlop 6110 frets en Planet Waves autoclip tuners. De tweede gitaar, Kreosote, heeft een ash Strat body, maple neck/rosewood fretboard, hardtail brug, de autoclip tuners, twee Bartolini humbuckers en de 6110 frets.

Daarnaast heeft Ed een Fender Telecaster voor me ge-customized. Wat begon als een American Standard heeft nu een Beaver maple neck/ebony fretboard met weer de 6110 frets, een Texas Special Tele in de brug en in de neck, en een Texas Special Strat in de middel positie, twee Scuggs banjo tuners op de hoge en lage E-snaar en een Parsons/Green B-bender.

Ik heb Ed viavia ontmoet en heb hem een fretjob laten doen, die echt fenominaal was, en het schijnt dat dat z'n claim to fame is. Hij deed dit terwijl ik wachte, het duurde ongeveer 45 minuten. Daarna stelde hij de gitaar even af, precies zoals ik het wilde, en het was alsof ik een nieuwe gitaar had. Dus 's middags was ik terug in z'n shop met m'n andere gitaar, want dat ding was opeens onbespeelbaar. Dus hij doet een fretjob, en stelt de gitaar af, maar deze keer stelde hij 'm af zonder dat hij mij vroeg wat ik er van vond. Toen ik de gitaar uiteindelijk bespeelde was het gewoon een droom. Hij had de gitaar precies zo afgesteld als de vorige gitaar. Toen liet hij mij een lijstje zien met m'n naam erop en hoe ik m'n gitaren wil. Sindsdien laat niemand behalve hem en één tech die door hem getraind is aan m'n gitaren werken.

Een maand later of zo had ik een een paar optredens, en ik had wat gitaarproblemen op het allerlaatste moment, dus ik bel Ed en drie kwartier later staat hij naast het podium met Mambo, de rode Strat op z'n website. Deze gitaar had hij gebouwd voor de verkoop. Een te gekke gitaar, maar net niet voor mij. Het had Evans pick-ups en een paar andere dingen waar ik niet helemaal van kapot was. Desalniettemin wist ik nu dat Ed uitstekende instrumenten bouwde dus snel daarna hebben we een plan ontworpen voor een Strat, en uiteindelijk is dat Tempest geworden.

Lang verhaal kort: Een beetje gitarist, al zeg ik het zelf, heeft een persoonlijke band met zijn instument ("hey, kan ik je gitaar even uitproberen?" is vergelijkbaar met: "hey, kan ik je vriendin even uitproberen?"). Ed Beaver begrijpt dit en zorgt ervoor dat er een vertrouwensband is tussen hem en de klant is. Daarom kies ik deze gast, en beveel hem aan iedereen aan.

imlikeajungle
1 oktober 2005, 08:06
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens, en om te zeggen dat 'een beetje gitarist' z'n gitaar niet wil uitlenen - beetje kort door de bocht imo.


Voor mij hoeft er niks custom, ik vind wat ik wil wel ergens ooit...

SimonS
1 oktober 2005, 09:44
zoiets komt wel in de buurt (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63651) :)

Mitch
1 oktober 2005, 10:43
Lang verhaal kort: Een beetje gitarist, al zeg ik het zelf, heeft een persoonlijke band met zijn instument ("hey, kan ik je gitaar even uitproberen?" is vergelijkbaar met: "hey, kan ik je vriendin even uitproberen?").

Nou, ik kan me hier wel enigszins in vinden. Niet dat ik 'm aan niemand geef, maar je moet op een gegeven moment wel een flinke portie gevoel met je instrument hebben. En ja, dan douw je 'm niet iedereen in zijn klauwen :wink:

Mooi verhaal over die Ed Beaver trouwens.

guitartub
1 oktober 2005, 11:08
Lang verhaal kort: Een beetje gitarist, al zeg ik het zelf, heeft een persoonlijke band met zijn instument ("hey, kan ik je gitaar even uitproberen?" is vergelijkbaar met: "hey, kan ik je vriendin even uitproberen?").

Nou, ik kan me hier wel enigszins in vinden. Niet dat ik 'm aan niemand geef, maar je moet op een gegeven moment wel een flinke portie gevoel met je instrument hebben. En ja, dan douw je 'm niet iedereen in zijn klauwen :wink:

Mooi verhaal over die Ed Beaver trouwens.

+1

Bij Rob van de Ende kun je de MXG's naar eigen wens laten samenstellen.
Deze beginnen dan bij zo'n E1700,- en kunnen vervolgens aardig oplopen.
Je bent dan wel verzekerd van een persoonlijke en klassegitaar.

Orpheo
1 oktober 2005, 11:29
Lang verhaal kort: Een beetje gitarist, al zeg ik het zelf, heeft een persoonlijke band met zijn instument ("hey, kan ik je gitaar even uitproberen?" is vergelijkbaar met: "hey, kan ik je vriendin even uitproberen?").

Nou, ik kan me hier wel enigszins in vinden. Niet dat ik 'm aan niemand geef, maar je moet op een gegeven moment wel een flinke portie gevoel met je instrument hebben. En ja, dan douw je 'm niet iedereen in zijn klauwen :wink:

Mooi verhaal over die Ed Beaver trouwens.

+1

Bij Rob van de Ende kun je de MXG's naar eigen wens laten samenstellen.
Deze beginnen dan bij zo'n E1700,- en kunnen vervolgens aardig oplopen.
Je bent dan wel verzekerd van een persoonlijke en klassegitaar.

jep, en ze hebben ook een paar normale (?? kan dat bij mxg's ? :D:D) modellen in de zaak hangen, en die zijn echt MOOOOOOOIIIIII en spelen TOP. de uberstrat vind ik. en niet eens zo extreeeem duur. oh ja, en een mooi headstock :D

Mike McCready
1 oktober 2005, 11:36
Mijn custom gitaar:

Telecaster body (ash)
Maple neck/fretboard
Een McVey of een Glaser G-bender
Lindy Fralin Vintage blues (bridge)
Een Adder voor de neck
Dunlop 6110 frets
Zwart/grijze charcoal paisley finish

Wat ik er voor zou betalen? De McVey bender alleen al is $600,=, en de Glaser is $1400,=..., en de Glaser heeft een wachtijd van anderhalf jaar, de McVey twee maanden.

Desalniettemin heb ik twee gitaren laten bouwen door Ed Beaver in Nashville, TN. Een daarvan is te zien op http://www.edbeaver.com/instruments.htm . Het is de goudkleurige Strat genaamd Tempest. Ze heeft een ash body, birdseye maple neck/fretboard, een Gotoh 1099T-W tremelo, Rio Grande Dual Calibriated pickups, dunlop 6110 frets en Planet Waves autoclip tuners. De tweede gitaar, Kreosote, heeft een ash Strat body, maple neck/rosewood fretboard, hardtail brug, de autoclip tuners, twee Bartolini humbuckers en de 6110 frets.

Daarnaast heeft Ed een Fender Telecaster voor me ge-customized. Wat begon als een American Standard heeft nu een Beaver maple neck/ebony fretboard met weer de 6110 frets, een Texas Special Tele in de brug en in de neck, en een Texas Special Strat in de middel positie, twee Scuggs banjo tuners op de hoge en lage E-snaar en een Parsons/Green B-bender.

Ik heb Ed viavia ontmoet en heb hem een fretjob laten doen, die echt fenominaal was, en het schijnt dat dat z'n claim to fame is. Hij deed dit terwijl ik wachte, het duurde ongeveer 45 minuten. Daarna stelde hij de gitaar even af, precies zoals ik het wilde, en het was alsof ik een nieuwe gitaar had. Dus 's middags was ik terug in z'n shop met m'n andere gitaar, want dat ding was opeens onbespeelbaar. Dus hij doet een fretjob, en stelt de gitaar af, maar deze keer stelde hij 'm af zonder dat hij mij vroeg wat ik er van vond. Toen ik de gitaar uiteindelijk bespeelde was het gewoon een droom. Hij had de gitaar precies zo afgesteld als de vorige gitaar. Toen liet hij mij een lijstje zien met m'n naam erop en hoe ik m'n gitaren wil. Sindsdien laat niemand behalve hem en één tech die door hem getraind is aan m'n gitaren werken.

Een maand later of zo had ik een een paar optredens, en ik had wat gitaarproblemen op het allerlaatste moment, dus ik bel Ed en drie kwartier later staat hij naast het podium met Mambo, de rode Strat op z'n website. Deze gitaar had hij gebouwd voor de verkoop. Een te gekke gitaar, maar net niet voor mij. Het had Evans pick-ups en een paar andere dingen waar ik niet helemaal van kapot was. Desalniettemin wist ik nu dat Ed uitstekende instrumenten bouwde dus snel daarna hebben we een plan ontworpen voor een Strat, en uiteindelijk is dat Tempest geworden.

Lang verhaal kort: Een beetje gitarist, al zeg ik het zelf, heeft een persoonlijke band met zijn instument ("hey, kan ik je gitaar even uitproberen?" is vergelijkbaar met: "hey, kan ik je vriendin even uitproberen?"). Ed Beaver begrijpt dit en zorgt ervoor dat er een vertrouwensband is tussen hem en de klant is. Daarom kies ik deze gast, en beveel hem aan iedereen aan.

Je raadt hem iedereen aan, maar hij woont in Amerika? Lekker handig... of lees ik ergens overheen? :???:

Negative K3 fan
1 oktober 2005, 11:56
Wat zouden jullie kiezen als jullie een gitaar zelf zouden laten ineen zetten, wat wil je ervoor betalen en wat zou je motiveren om bij een bepaalde firma/bouwer ze te laten maken?


Ik bijvoorbeeld:

Een stratmodel , swamp ash body met blue transparent finish, floyd rose original met SD JeffBeck, en 2 vintage SD's, pearloid scratchplate, maple neck en Gotoh tuners.
Ik zou ervoor 1000 euro betalen.
Als ik bij de bouwer zelf mag zijn om de laatste stap van de afstelling mee te maken om de gitaar volledig naar mijn hand te zetten,...

voor 1000 euro ga je dat nooit redden, zelfs niet bij shamray...

wat opmerkingen aan je design: waarom SD single coils, er is zoveel te krijgen, ik noem bijvoorbeeld van zandt... waarom geen locking tuners? en wat voor nek? uit 1 stuk of uit meerdere stukken? contoured heel? als je bezig gaat met custom gitaren moet je alles tot in de details hebben uitgewerkt en bedacht want anders is de kans groot dat je later spijt krijgt van bepaalde keuzes die je uit onwetendheid hebt gemaakt...

op dit moment laat ik een custom gitaar bouwen bij shamray, het topic daarover zwerft hier wel ergens rond

Anders_Destium
1 oktober 2005, 11:59
Er zijn heel veel luthiers die prachtgitaren bouwen, het is meer de vraag of je gaat voor een bekende, iemand bij je in de buurt of een goedkope. Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten :wink:

Die van mij zou er zo komen uit te zien (andere kleur waarschijnlijk), en dan is het de vraag of ik er een boel extra voor over zou hebben om hem te laten bouwen volgens het PRS Private Stock programma. Waarschijnlijk niet!

http://i5.photobucket.com/albums/y153/EmeraldQuiltBirds/NSPSPRS.jpg

http://i17.ebayimg.com/03/i/04/c8/a8/12_3.JPG

Orpheo
1 oktober 2005, 12:43
heeft iemand een idee hoeveel t bij gibson kost om een custombuild les paul te laten maken?? bij dean vallen die prijzen nog wel mee, maar ik weet t niet bij gibson...

Anders_Destium
1 oktober 2005, 12:44
Net zo belachelijk duur als bij PRS, als je al bedenkt wat een Neal Schon of Zakk Wylde Les Paul kost :-?

Orpheo
1 oktober 2005, 12:50
Net zo belachelijk duur als bij PRS, als je al bedenkt wat een Neal Schon of Zakk Wylde Les Paul kost :-?

de neal is 10,000 en de zakk is bijna 4000. damn. idd, tis gewoon way overpriced gibson... maar dan naampje doet t m vaak.... overigens, van de week die nieuwe faded serie uitgebreid(er) getest...het zijn verdraaid goeie gitaren voor dat geld, dit exemplaar klonk beter dan de R8 die ik ernaast had geprobeerd. maar goed....doet er niet toe :)

Anavrin
1 oktober 2005, 13:59
heeft iemand een idee hoeveel t bij gibson kost om een custombuild les paul te laten maken?? bij dean vallen die prijzen nog wel mee, maar ik weet t niet bij gibson...
mijn neef had een quote laten maken bij Gibson en kwam op 4800 euro :o
Gewoon een remake van de Gothic Les Paul, maar dan met Emg's....

Ik zou zelf een goede Brian May Red Special laten maken, of een eigen ontwerp. Die Brian May zou bij RS-guitars 2500 dollar kosten, een eigen ontwerp zou rond de 1500 tot 1800 euro mogen kosten. Feit is wel dat ik geen idee heb over een eigen ontwerp, simpelweg omdat ik zeer tevreden ben met m'n Jaguar, en met m'n Atk-bassen, dus waarom zou ik die willen vervangen :???:

Anders_Destium
1 oktober 2005, 14:56
heeft iemand een idee hoeveel t bij gibson kost om een custombuild les paul te laten maken?? bij dean vallen die prijzen nog wel mee, maar ik weet t niet bij gibson...
mijn neef had een quote laten maken bij Gibson en kwam op 4800 euro :o
Gewoon een remake van de Gothic Les Paul, maar dan met Emg's....



Dat is echt belachelijk, voor dat geld kun je zelf 3 Gothic LPs kopen en er EMGs inzetten :-?

Anavrin
1 oktober 2005, 15:24
dat bedoel ik... Hij zit nou te denken om eerst in die Gothic die hij al heeft een Emg te zetten, en uit te testen of het wel zijn geluid geeft... Ik heb ook al aangeboden om een gitaar te bouwen voor hem, met Warmoth onderdelen, want hij wil het liefst een Les Paul model met maar 1 EMG erin, en dan geen toon of volumepots, maar slechts een aan/uit-switch. We zijn daar al voor bij een lokale gitaarbouwer geweest, en toen mijn neefje zei dat z'n budget ongeveer 3000 euro was, zei die gast dat ie daar anderhalve gitaar voor kon bouwen. Nadeel was dan weer dat die bouwer nog nooit de carved top van een Gibson had gemaakt, dus dat die waarschijnlijk niet perfect zou zijn, en dat wil m'n neefje dus wel...

Dus als iemand nog een goede gitaarbouwer weet, die een Gibson Les Paul-body kan maken... Tips zijn welkom!!!

Butcher
1 oktober 2005, 20:20
Je raadt hem iedereen aan, maar hij woont in Amerika? Lekker handig... of lees ik ergens overheen? :???:

Yep, hij zit in de VS. Maar we hebben het hier over custom gitaren. Uiteindelijk denk ik dat iedere serieuze gitarist een keer op het punt aanbeland dat hij geen gitaar meer van de muur kan plukken zonder dat er iets is dat beter kan. En dan hebben we het niet over hoe de gitaar is afgesteld. Klaarblijkelijk speel ik op Strats en Teles, maar ik wil geen radius op m'n fretboard. Fender weigert om non-radius necks te bouwen, en het boeit niet of je een endorsement hebt, of het ding bestelt bij de Custom Shop (Zelf nooit gedaan, maar viavia gehoord dat Scott Henderson een Fender Custom Shop wilde en de wachtijd ongeveer een jaar was en het kostenplaatje $10.000,=, en dat is voor Scott Henderson...).
Ten tweede is een handgebouwde gitaar realistisch gezien ook niet voor iedereen. De muziek die met zo'n gitaar gemaakt word moet, denk ik, genoeg geld opbrengen om het de investering waard te zijn. Daarnaast ben ik van mening dat de gitarist ook voldoende ervaring moet hebben om het verschil tussen een 'normale' en een 'custom' gitaar te kunnen merken.
Maw, een custom gitaar is voor op z'n minst semi-profesionele gitaristen. En een slimme muzikant denkt internationaal. Dus een Amerikaanse luthier is niet zo vergegrepen. Daarbij komt dat de gitaar in de VS een miljoenen industrie is. Dus er is een veel groter aanbod van bijvoorbeeld hout voor bodies. Daarnaast zitten alle grote hardware fabrikanten ook in de VS (Schaller, Gotoh, Floyd Rose, Seymore Duncan, DiMarzio etc etc).
Al met al denk ik niet dat het financieel gezien zo'n groot verschil uitmaakt. Invoerrechten? Je laat je luthier toch gewoon een bon uitschrijven van 400-500 Euro? En de gitaar heeft geen serienummer dat na te trekken valt... En kun je, als pro-muzikant zijnde, een gitaar niet 100% afschrijven als bedrijfsonkost?
Natuurlijk, als iemand de centen te makken heeft om een gitaar van 5000 euro te kopen om hem vervolgens in de kast te zetten, more power to him.

d'oh
1 oktober 2005, 22:48
ik zou een tele willen met:
tele '62 body met asbakbrug
butterscotch blond gelakt met nitrocellulose
een SD vintage lead for broadcaster op brugpositie erin en een WideRange humbucker van fender in de neck
rosewoodhals (strathals '70's) met gotoh locking tuners
graphtech topkam
zwarte slagplaat 1ply

1959SLP
2 oktober 2005, 07:19
heeft iemand een idee hoeveel t bij gibson kost om een custombuild les paul te laten maken?? bij dean vallen die prijzen nog wel mee, maar ik weet t niet bij gibson...
mijn neef had een quote laten maken bij Gibson en kwam op 4800 euro :o
Gewoon een remake van de Gothic Les Paul, maar dan met Emg's....



Dat is echt belachelijk, voor dat geld kun je zelf 3 Gothic LPs kopen en er EMGs inzetten :-?

dat bedrag van 4800 euro daar geloof ik niks van. De Jimmy Page CA kost in de states $5000 en dan heb je echt wel bijzondere specs.

kev1n
30 oktober 2005, 22:14
ik zou een V model willen met een bruin/oranje/zwart flamed maple top mahonie body, 5pc prestige JS neck(maple), neck thru, Dean model headstock. 24 jumbofrets, rosewood fretboard, parelmoer schoppen aas inleg, gotoh tuners.
2 hummers, SH 13 dimebucker en een DImarzio revolution
black chrome hardware, gibraltar 3 bridge, string thru.
Parelmoer ingelegde bindings ( dus ook de head )
3 wegs pickup switch, van die gibson speed knobs.
custom made USA

een hele hoop pleuro's

Negative K3 fan
30 oktober 2005, 22:43
ik zou een tele willen met:
tele '62 body met asbakbrug
butterscotch blond gelakt met nitrocellulose
een SD vintage lead for broadcaster op brugpositie erin en een WideRange humbucker van fender in de neck
rosewoodhals (strathals '70's) met gotoh locking tuners
graphtech topkam
zwarte slagplaat 1ply

tja, dat lijkt me toch redelijk makkelijk te maken door een 'normale' '62 custom shop tele te modden... of een warmothje ofzo. Heel erg custom is dat nog niet...

Negative K3 fan
30 oktober 2005, 22:45
Je raadt hem iedereen aan, maar hij woont in Amerika? Lekker handig... of lees ik ergens overheen? :???:

Yep, hij zit in de VS. Maar we hebben het hier over custom gitaren. Uiteindelijk denk ik dat iedere serieuze gitarist een keer op het punt aanbeland dat hij geen gitaar meer van de muur kan plukken zonder dat er iets is dat beter kan. En dan hebben we het niet over hoe de gitaar is afgesteld. Klaarblijkelijk speel ik op Strats en Teles, maar ik wil geen radius op m'n fretboard. Fender weigert om non-radius necks te bouwen, en het boeit niet of je een endorsement hebt, of het ding bestelt bij de Custom Shop (Zelf nooit gedaan, maar viavia gehoord dat Scott Henderson een Fender Custom Shop wilde en de wachtijd ongeveer een jaar was en het kostenplaatje $10.000,=, en dat is voor Scott Henderson...).
Ten tweede is een handgebouwde gitaar realistisch gezien ook niet voor iedereen. De muziek die met zo'n gitaar gemaakt word moet, denk ik, genoeg geld opbrengen om het de investering waard te zijn. Daarnaast ben ik van mening dat de gitarist ook voldoende ervaring moet hebben om het verschil tussen een 'normale' en een 'custom' gitaar te kunnen merken.
Maw, een custom gitaar is voor op z'n minst semi-profesionele gitaristen. En een slimme muzikant denkt internationaal. Dus een Amerikaanse luthier is niet zo vergegrepen. Daarbij komt dat de gitaar in de VS een miljoenen industrie is. Dus er is een veel groter aanbod van bijvoorbeeld hout voor bodies. Daarnaast zitten alle grote hardware fabrikanten ook in de VS (Schaller, Gotoh, Floyd Rose, Seymore Duncan, DiMarzio etc etc).
Al met al denk ik niet dat het financieel gezien zo'n groot verschil uitmaakt. Invoerrechten? Je laat je luthier toch gewoon een bon uitschrijven van 400-500 Euro? En de gitaar heeft geen serienummer dat na te trekken valt... En kun je, als pro-muzikant zijnde, een gitaar niet 100% afschrijven als bedrijfsonkost?
Natuurlijk, als iemand de centen te makken heeft om een gitaar van 5000 euro te kopen om hem vervolgens in de kast te zetten, more power to him.

uhmmm ok..