PDA

View Full Version : ROHS? Goedkope onderdelen? markt dumping?



nicoverduin
30 september 2005, 19:23
Collegae freubelaars....

Ik heb het al meerdere malen gemeld. De RoHs regelgeving wordt per 1-7-2006 van kracht. Deze regelgeving komt er op neer dat de volgende stoffen verboden zijn in electronische apparaten:
- Lood
- Cadmium
- Kwik
- Zeswaardig Chroom?
- Vlamvertragers met PBB? en PBDE?

Nou is het zo dat de meeste onderdelen waar wij mee werken, vaak vertind zijn met een tin/lood mengsel (dat soldeert zo lekker)... Fabrikanten mogen dus geen apparaten meer leveren na 1-7-2006 die genoemde stoffen bevatten.

Op zich hebben jullie geen last van deze maatregel zolang jullie geen apparaten (lees versterkers/pedalen) maken die op de markt worden gezet. Zolang er sprake is van bouwpakketten verwacht ik nog geen problemen. Daarnaast is het toegestaan de oude onderdelen te gebruiken voor reparatie. Tenslotte zal het bestaande 60/40 (Pb/Sn) soldeer vervangen worden door een 97/03 (Sn/Cu) soldeer wat wel een hogere smelt temperatuur heeft.

Voor ons betekent dit:
- Fabrikanten moeten hun oude voorraden gaan afstoten en dat zie je terug in partijen die op marktplaats worden gezet. :-D kan interessant zijn
- Je zult steeds meer componenten tegenkomen die RoHs compliant zijn. De prijzen lijken niet hierdoor te wijzigen :-D :-D

Voor de Buizengekken onder ons weet ik nog niet wat dit gaat betekenen. Ik heb al eens eea gelezen dat hierover nog vragen zijn binnen de EU. Immers volgens mij bevat elke buis wel iets wat niet is toegestaan en dan zou elke buizenversterkerleverancier hier last van hebben. Ik ga wel de vraag (gewoon uit nieuwsgierigheid uitzetten) bij mijn leveranciers en eens kijken of ik het (hopelijk wel eigenlijk) mis heb.

Wordt vervolgt
Nico

Negative K3 fan
30 september 2005, 19:30
welke partijen op marktplaats?

nicoverduin
30 september 2005, 19:36
Let vooral op opmerkingen als opruiming magazijn..... Hele partijen ic's bijvoorbeeld. Ik verwacht ook nog wel de nodige weerstanden.....
De partijen zullen wat eerder interessant zijn voor de pedalen bouwers. Ik verwacht nog niet dat Koch (die er wel degelijk last van kan hebben) direct gaat dumpen....

Nico

Dirk_Hendrik
1 oktober 2005, 08:49
Bedankt voor de tips Nico. Het is zonder meer goed de nieuwe wetgeving eens vanuit het positieve DIY perspectief te bekijken. Tot nog toe kom ik er voornamelijk de negatieve kanten van tegen in de dagelijkse werk-praktijk.

kanttekeningen:
Ik vraag me af hoeveel van dit soor meuk er op Marktplaats terecht komt. Veel bedrijven zullen eerder trachten hun magazijnen leeg te krijgen en de rest wegflikkeren. Anders wordt er een opkoper gebeld. Daarna is de kans groter dat je dit soort meuk op ebay (.de) tegenkomt vanwege degrotere afzetmarkt.

nicoverduin
1 oktober 2005, 09:32
Ben met je eens dat het waarschijnlijk naar een opkoper gaat of naar een van de medewerkers die er wel handel in ziet. Maar goed. neemt niet weg dat er voor de hobbyisten mogelijkheden zijn.

Wordt overigens wel grappig als straks over 30 jaar er practisch geen apparaat in de markt is waarin nog loodhoudende stoffen zitten behalve.....die oude buizen bakken :-D :-D :-D :-D :-D :-D Soort "Opkomst en Onderdgan van de transistor generatie". :-D :-D

Dirk_Hendrik
1 oktober 2005, 14:46
Maar goed. neemt niet weg dat er voor de hobbyisten mogelijkheden zijn.

Volledig mee eens.
Lost van dit RoHS verhaal kom je die nu ook al in een andere versie tegen. Voorbeeld: Rol condensatoren strekt scheef in de bestuckmachine waardoor er een grote hoeveelheid aansluitdraden verbogen zijn. Kunnen alléén nog handmatig verwerkt worden dus worden gedumpt. Ik heb op deze manier al veel componenten gescoord voor bizar weinig geld (denk eens aan 4000 1N4004 diodes voor 5 euro).

Het zijn interessante markten om in de gaten te houden.

nicoverduin
1 oktober 2005, 15:49
Oei rip uit je lijf :-D :-D :-D :-D per stuk :-D :-D :-D :-D :-D

Dirk_Hendrik
1 oktober 2005, 16:28
:o

Gelukkig niet! Dat waren de 1N4007's. 7000 voor een 7 euro per stuk. Dat die prijs zo hoog was was omdat die buizenjongens zoveel geld bereid zijn neer te leggen voor hun onderdelen als er maar vintage-mojo aan zit. Die mojo moet je due zelf creeren. :-D

nicoverduin
1 oktober 2005, 16:31
Ik heb er nog wel een paar honderd liggen. Echte vintage :-D :-D :-D mogen weg voor 6 euro :-D :-D :-D :-D :-D per stuk :-? :-? :-? :-?

aad
1 oktober 2005, 23:45
Collegae freubelaars....
Wordt vervolgt
Nico

Dat heeft op zich ook van alles te maken met de stroom electronica die nog gaat komen natuurlijk. Als je ziet hoe het milieu op dit moment al wordt belast en wat dat nog gaat worden. Brrr.
Eigenlijk moeten we naar macro-biotische electronica onderdelen die natuurlijk alleen uit organisch materiaal bestaan (maar dat is logisch).
Dan kunnen we inderdaad ongestraft! reclame-plasma schermen in de ruimte schieten.

Of ga ik nu te ver?

Lekker hypocriet weer. Verboden spullen dumpen, zodat ze uit het recycle verhaal (voor de fabrikanten dan) verdwijnen.

Sorry hoor.

Niet dat ik zelf zo heel cosequent ben hoor, maar ik vind wel dat we er een zooitje van maken met z'n allen. :roll:

nicoverduin
2 oktober 2005, 00:00
Het is nog niet verboden hoor. Pas in juli 2006. Voor de rest is het een gewoon recht toe recht aan economisch verhaal. Versneld afschrijven. Dus minder belasting betalen.....dus de burger mag weer bijschokken....partij gaan naar een opkoper....Die verpatst het weer op de markt.....
Fabrikant moet extra investeren in nieuwe voorraden....Extra BTW aftrek.....Dus minder BTW opbrengsten bij de fiscus..dus de burger mag wederom bijschokken....
standaard verhaal :-D :-D :-D :-D