PDA

View Full Version : dateer mijn fender twin



jeroenuiteindhoven
30 september 2005, 18:49
serienummer:a734656

zal wel uit '73 komen??

nicoverduin
30 september 2005, 19:32
Jeroen,
Ik heb begrepen dat dat niet altijd op gaat. Je zou beter kunnen dateren door te kijken naar de productie data van de Elco's als deze nog origineel zijn (jjww).
Of de productie kodes op de potmeters
als de speakers nog origineel zijn, de kodes op de speakers.

Nico

sickpunk
30 september 2005, 21:22
op mijn fender, stond het productie jaar op de printplaat

PeeVee
1 oktober 2005, 14:32
Je kunt ook even op de zij- of onderkant van de trafo's kijken. Zet TR even op z'n kop en schijn met een zaklampje dan moet je het wel kunnen zien. Het kleine trafootje tussen de kleine buisjes is het makkelijkste te zien. We zoeken de codes beginnend met "606" dan kunnen we jou een goede indicatie geven van het jaartal.

jacky
1 oktober 2005, 18:53
Vrijwel zeker een 1974 exemplaar.
Ik gebruik tegenwoordig de lijstjes die hier te vinden zijn

http://www.tcguitar.com/articles/gagliano_pt4.html


Een heel mooi stukje onderzoekswerk wat veel gissen en datas van trafos en potmeters overbodig maakt (wie kan zeggen hoe lang bepaalde onderdelen al op de plank lagen)

Een erg leuk artikel van 5 epistels en een must voor de fender freak 8-)

matto
2 oktober 2005, 12:19
Bij mijn Fender ampjes klopt het in elk geval. :P

PeeVee
2 oktober 2005, 21:03
Bij een aantal van de mijne niet, daarom trafo & pot codes, die geven in ieder zekerheid over hoe oud ie op z'n maximumst kan zijn. Zit er een pot in van '68 dan weet je in ieder geval zeker dat ie niet ouder is dan dat.

Al
3 oktober 2005, 14:48
serienummer:a734656

zal wel uit '73 komen??

6 cijferig nummer beginnend met 7. Dat is naar mijn weten 77

Al

PeeVee
3 oktober 2005, 16:30
Dacht ik ook eerlijk gezegd... Pot & trafo codes zouden handig zijn... Trafo's waren best duur en bleven doorgaans geen maanden liggen (kan natuurlijk wel hoor). Werden netjes geleverd in kartonnen doosjes die men leeg maakte voordat er weer een nieuwe werd open gemaakt. Zelfs bij Fender werd doorgaans wel FIFO bedreven (First In First Out). Het geeft een goede indicatie van hoe de amp "op z'n ouds kan zijn": niet ouder dan de jongste pot of trafo die erin zit.

jacky
4 oktober 2005, 00:18
serienummer:a734656

zal wel uit '73 komen??

6 cijferig nummer beginnend met 7. Dat is naar mijn weten 77

Al


Hmmmmm sorry je hebt gelijk nummertjes tellen .....

zal volgende keer beter opletten 8-)