PDA

View Full Version : Help! dis als basnoot over een F akkoord?



Stratman70
30 september 2005, 13:42
Kan dit? Luister even naar dit stukje (http://home.wanadoo.nl/e.kosters/stukje.mp3)

Volgens mij wordt hier aan het begin van de brug (na 2 sec van dit stukje) een dis in de bas gespeeld over een F akkoord. Klopt dit? Of hoor ik het verkeerd?
De basgitarist en ik liggen de hele tijd overhoop met dit stukje. Volgens hem kan dit theoretisch namelijk niet. Weet iemand dit probleem te verhelderen????

Bij voorbaat hartelijk dank!

Roy K.
30 september 2005, 14:00
Als verhoogde 13 kan een dis wel in een F-akkoord voor komen, maar in dit geval zou ik me er niet aan wagen (alleen al omdat ik het niet mooi vind klinken...) maar wacht tot sneez0r, daevren en dat soort mensen dit topic lezen en je krijgt meer dan genoeg antwoorden op al je vragen!

Stratman70
30 september 2005, 14:07
oké, thanx so far!
iemand meer?

Swan
30 september 2005, 14:13
k vind t wel christelijk klinken

Sonno
30 september 2005, 16:04
Ik zou niet zo 1 2 3 voor deze nootkeuze gaan maar in verband met het (stukje) nummer vind ik het prima klinken! Ik kan me voorstellen als je het verband niet ziet qua progressie je het een dissonante toon kan vinden... Begrijpelijke discussie maar ik zou het zo laten!

Daevren
30 september 2005, 17:11
Volgens mij zijn de akkoorden F/Eb - Ebsus2 - Gm - Adim - Bb - Bb - F

De bas speelt zeker een Eb(zo noem ik hem even, is correcter in F majeur). En er een ook een snarensnythmelodie. Die gaat bij het tweede akkoord van A naar Bb. Dus eerst is er een dissonantie tussen die Eb en de A, een overmatig kwart. En die dissonantie tussen de bas en de snarensynth lost op. Maar volgens mij blijft het gitaar gewoon een F akkoord spelen. Speelt hij soms powerchords, ik zit hier met een piano :) Ik denk het wel, vandaar dus dat de A uit de gitaar en de Bb niet botsen, want er is geen A in F5.
Dus eerst is die Eb een dissonante basnoot en daarna is de Eb gewoon de basis van een heel akkoord. Nog wel een akkoord met een onopgeloste F, maar toch.

Je kunt trouwens F over een Eb bas ook zien als een F7 akkoord, maar dat gaat wel redelijk ver in dit geval, lijkt me. Maar, F7 naar Cm, lijkt er toch een beetje op. Ik vraag me af hoe Sneez0r dit ziet.

Volgens mij bestaat de synth uit twee noten maar ik haal er enkel de melodie A Bb Bb G F A uit. Beide A's zitten op de F akkoorden aan het begin en einde.

Maar ik moet wel zeggen, mijn oor is niet zo heel goed en ik doe dit zelden. En de buren zijn aan het verbouwen dus ik heb een mooi excuus. Ze hebben drilboren enzo. Ik heb ook mijn gitaar er niet bij gehad. Maar het zal hier wel op lijken.

Theorie maakt niets onmogelijk. Alles kan theoretisch. Sommige dingen zijn alleen niet wenselijk.

guitarmonk
1 oktober 2005, 11:27
Kan dit? Luister even naar dit stukje (http://home.wanadoo.nl/e.kosters/stukje.mp3)

Volgens mij wordt hier aan het begin van de brug (na 2 sec van dit stukje) een dis in de bas gespeeld over een F akkoord. Klopt dit? Of hoor ik het verkeerd?
De basgitarist en ik liggen de hele tijd overhoop met dit stukje. Volgens hem kan dit theoretisch namelijk niet. Weet iemand dit probleem te verhelderen????



ik hoor dat inderdaad ook, en theoretisch kan dat natuurlijk wel, als iets goed klinkt maakt de theorie niet uit, het gaat om hoe het klinkt.

Ik zou het wel spelen, het kleurt het nummer wel vind ik.

taylor
1 oktober 2005, 11:46
je gooit als ware gewoon het klein septime van het f akkoord in de bass waarom is dat theoretisch niet mogelijk dan?

ik zou zo niet kunnen zeggen of dat echt klopt met het nummer maar.....

Negative K3 fan
1 oktober 2005, 11:59
ik vind het niet eens zo vreemd klinken, een noot die echt vraagt om een oplossing.

Negative K3 fan
1 oktober 2005, 12:00
ik vind het niet eens zo vreemd klinken, een noot die echt vraagt om een oplossing.

Stratman70
1 oktober 2005, 14:17
Bedankt voor jullie reacties. We spelen hem maar gewoon zo idd.

koella
2 oktober 2005, 19:13
F - F/Eb - Bb/D - F/C - Abmaj7/C(?) - Bb/C

Is wat ik hoor.
Die F/Eb is gewoon een F accoord met de septiem in de bas en loopt lekker door naar de Bb/D (tertsligging).

Dus ik sluit me aan bij Taylor.

sneez0r
4 oktober 2005, 22:52
Ik kan het me nu even niet veroorloven om het nummer te luisteren, maar een (klein) septiem in de bas van een majeur-akkoord is altijd tricky. Dat een inversie bestaat, betekent niet zomaar dat je hem altijd kan gebruiken (met goed resultaat).
Klassiek zou je zeggen: de basnoot moet naar beneden oplossen, het liefst naar I6. Een F/Eb zou je dan naar een Bb/D voeren. Dat is tenminste wat de grote componisten meestal hebben gedaan.
In de jazz is een F/Eb wat dubbelzinnig op het eerste gehoor. Als ik die situatie tegenkwam, zou ik eerst een F7 spelen, en daarna pas die Eb in de bas gooien.
Morgen kom ik er wel op terug.

koella
4 oktober 2005, 22:57
Ik zou eerst maar eens luisteren.
Want je verhaal is wel bijzonder onduidelijk.

taylor
5 oktober 2005, 11:11
in principe bestaan alle inversies , je hoeft het alleen maar te spelen ook al is het absoluut niet gebruikelijk wat het ook zeker is om een septime in bass te gooien maar goed het niet zo dat het niet kan of disonant klinkt of zo...

sneez0r
6 oktober 2005, 15:19
Ik zou eerst maar eens luisteren.
Want je verhaal is wel bijzonder onduidelijk.Het was inderdaad een heel erg compacte post. Ik kan je niet veel vertellen over analyse van dit soort stukken. Daevrens transcriptie lijkt in de buurt te komen. Ik kan de stemvoering ook niet helemaal horen. Het grootste deel van de progressie voelt aan als F, vlak voor het einde wordt het even Bb (0:13), daarna weer F (0:18). Dus ik zou die F/Eb niet echt als F7 willen beschouwen. Je kan daarom het verhaaltje hierboven vergeten, dat gaat hier niet op.

sneez0r
6 oktober 2005, 15:20
Ik zou eerst maar eens luisteren.
Want je verhaal is wel bijzonder onduidelijk.Het was inderdaad een heel erg compacte post. Ik kan je niet veel vertellen over analyse van dit soort stukken. Daevrens transcriptie lijkt in de buurt te komen. Ik kan de stemvoering ook niet helemaal horen. Het grootste deel van de progressie voelt aan als F, vlak voor het einde wordt het even Bb (0:13), daarna weer F (0:18). Dus ik zou die F/Eb niet echt als F7 willen beschouwen. Je kan daarom het verhaaltje hierboven vergeten, dat gaat hier niet op.

sneez0r
6 oktober 2005, 15:21
Ik zou eerst maar eens luisteren.
Want je verhaal is wel bijzonder onduidelijk.Het was inderdaad een heel erg compacte post. Ik kan je niet veel vertellen over analyse van dit soort stukken. Daevrens transcriptie lijkt in de buurt te komen. Ik kan de stemvoering ook niet helemaal horen. Het grootste deel van de progressie voelt aan als F, vlak voor het einde wordt het even Bb (0:13), daarna weer F (0:18). Dus ik zou die F/Eb niet echt als F7 willen beschouwen. Je kan daarom het verhaaltje hierboven vergeten, dat gaat hier niet op.