PDA

View Full Version : seymour duncan distortion vs dimarzio superdistortion



A3
30 september 2005, 10:20
hallo allemaal,

weet er iemand of er grote verschillen en wat de verschillen zijn tussen deze 2 elementen?

Ik heb zelf een duncan designed distortion (goedkopere versie) in m'n jackson zitten en ben daar best tevreden over, dus een upgrade naar seymour duncan zou ergens logisch zijn maar zou toch eens willen weten wat de vershillen zijn.

ik zou een lekker strakke sound willen, met dikke distortion maar met veel definitie en niet overdrevig bassig maar ook niet schel. het is vooral voor rifs en melodieën, geen solo's

gitaar is van alder, mijn amp is een engl ritchie blackmore.

bedankt!!

renier
30 september 2005, 10:25
nouja, als je best tevreden bent is een upgrade mischien helemaal niet zo logisch.. waarom wisselen als je tevreden bent?

maar ontopic: ik ken de duncan distortion niet uit ervaring. de Domarzio Super dis heb ik in een RG zitten, en die lijkt me erg geschikt. wel redelijk wat bas, maar heel erg strak, dus het wordt nooit modderig of ongedefinieerd. verder een beetje nasale, hete toon die je versterker echt bij de kladden grijpt en wakker schud. extreem geschikt voor messcherpe riffs en vette beukpartijen.

A3
30 september 2005, 10:30
ik wil gewoon wat aan m'n geluid sleutelen, beetje verbeteren. pick ups zijn hiervoor gemakkelijk, vandaar

crrrN
30 september 2005, 10:48
Ik heb de SeymourDuncan Distortion in mn RG. Klinkt erg goed moet ik zeggen, ik denk dat het beide goede elementen zijn. Volgens mij heeft die Ritchie Blackmore top flink wat bas, dus ik denk dat de SeymourDuncan Distortion iets minder modderig gaat klinken dan de Super Distortion

NeeraDJ
30 september 2005, 12:25
Hangt ervan af in wat voor gitaar. De Duncan Distortion kan namelijk een soort van agressief schel produceren in een gitaar met redelijk schelle houtsoorten

Orpheo
30 september 2005, 12:37
Hangt ervan af in wat voor gitaar. De Duncan Distortion kan namelijk een soort van agressief schel produceren in een gitaar met redelijk schelle houtsoorten

ah, dank je! dat wilde ik ff weten. maar wel agressief met veel ballen? dan gaat die in mn jackson.

Drew
30 september 2005, 14:19
Ik heb ook Duncan Distortions in mijn nieuwe gitaar.
Lekkere vette sound, niet modderig, terwijl de body van Mahonie is.
Attack is lekker aggressief met veel boventonen.
Ook met deze pickup weinig last van ongewenste feedback, terwijl de output vrij hoog is.
Ik ben er dik tevreden mee!

NeeraDJ
30 september 2005, 14:27
@Orpheo, ja zeker wel wel agressief en erg transperant voor harmonics. Wel erg veel attack. George Lynch zijn sound in de jaren '80 is erg representatief voor deze humbucker. De DiMarzio SD lijkt er eigenlijk ook niet op.

chennie
30 september 2005, 14:42
ik heb ook die duncan distortions in een epi les paul (mahonie body en maple top, rosewood toets etc) Persoonlijk vind ik hem echt heel erg fijn, veel laag, dus een strakke bas,maar ook heel erg open helder in de hoge noten of wanneer je een brei van nootjes doet wat je allen tegelijkertijd aanhoudt. Die dimarzio ken ik niet helaas, dus geen A/B vergelijking.

Orpheo
30 september 2005, 14:52
okayy, goeie beschrijvingen. ik wil voor in de hals iig de jazz, daar is geen ontkomen meer aan eigenlijk. nu nog vooor de brug (in de les paul EN de jackson).

de les paul heeft HEEl veel esdoorn in t body, meer dan normaal, esdoorn hals, dikke esdoorn top, tussen de 2 lagen mahonie 1 plak esdoorn, ebben toets, kortom: veel highs. ik wil een pickup daarvoor die die highs goed naar voren haalt, overtones goed naar voren haalt met OD, maar met OD aan, wel lekkere akkoorden kan leveren, niet een dikke brei, en clean heel zingend, transparant, glasachtig. maar veel highs dus. voor de jackson idem.

is dan voor de LP een goeie de JB, en voor de jackson de SD distortion?

(Neeradj, ik neem aan dat jij dat wel weet; je hebt d8 ik fuckin veel elementen al geprobeerd)

NeeraDJ
30 september 2005, 21:49
Ach ik doe m'n best :oops: :)
Wat zijn precies de houtsoorten van je Jackson, ik weet alleen dat het een (flame) maple hals en toets heeft :???: . Ik begrijp dus goed dat je een schelle tone zoekt. Ik heb de JB in twee gitaren gehad en vele gitaren gehoord en ik moet zeggen, ik heb nooit veelzijdiger gehoord. Vooral met m'n Powerball vond ik 'm erg lekker. Ik was zelf ook van plan een Les Paul te laten bouwen die voor het merendeel uit esdoorn zou bestaan, maar mijn nieuwe amp heeft me meer gekost dan ik had verwacht (ach ja het is het waard hè 8-) ). Ik voel me echter gedwongen wel mede te delen dat je met zulke kwantiteiten esdoorn een heel erg piercende en schelle sound kan verwachten. Terwijl de Jazz zich in de hals niet makkelijk laat oversturen met OD (dus erg clean blijft), laat de JB dit wel, de JB is heel erg direct maar de Jazz directer, het beste vind ik nog de eigenschap van erg transparant zijn voor harmonics.

De Super Distortion heb ik alleen in de Frehley Les Paul bespeeld, en was toch erg onder de indruk van de sound. Had jij daar niet al ervaring mee?

Orpheo
30 september 2005, 22:23
Ach ik doe m'n best :oops: :)
Wat zijn precies de houtsoorten van je Jackson, ik weet alleen dat het een (flame) maple hals en toets heeft :???: . Ik begrijp dus goed dat je een schelle tone zoekt. Ik heb de JB in twee gitaren gehad en vele gitaren gehoord en ik moet zeggen, ik heb nooit veelzijdiger gehoord. Vooral met m'n Powerball vond ik 'm erg lekker. Ik was zelf ook van plan een Les Paul te laten bouwen die voor het merendeel uit esdoorn zou bestaan, maar mijn nieuwe amp heeft me meer gekost dan ik had verwacht (ach ja het is het waard hè 8-) ). Ik voel me echter gedwongen wel mede te delen dat je met zulke kwantiteiten esdoorn een heel erg piercende en schelle sound kan verwachten. Terwijl de Jazz zich in de hals niet makkelijk laat oversturen met OD (dus erg clean blijft), laat de JB dit wel, de JB is heel erg direct maar de Jazz directer, het beste vind ik nog de eigenschap van erg transparant zijn voor harmonics.

De Super Distortion heb ik alleen in de Frehley Les Paul bespeeld, en was toch erg onder de indruk van de sound. Had jij daar niet al ervaring mee?

ik heb alleen een veneer laagje esdoorn, en een dikke plak mahonie als back.

ja, de superdistortion heb ik wel eens bespeeld, was ik gek op, maar tis niet wat ik zoek. ik heb een bass-heavy gitaar (jackson) en een trebleheavy gitaar. de LP krijgt hoogst waarschijnlijk de JB, wat gaat resulteren in een transparante sound, met veel harmonics, maar niet superschel (jazz is logisch met de JB) en dus lekker gebalanceerd. de jackson is dus juist weer bassheavy, en die moet dus iets krijgen met veel treble in de pickup. in een " normale" les paul is de superdistortion lekker, maar niet precies wat ik (op dit moment) zoek.

dat de les paul een " schelle" sound heeft is te bestrijden, hij is heel gearticuleerd, met veel ballen. Omdat mijn amp ook flink wat bass heeft, wil ik dus NOG meer treble hebben (jcm 800 heb ik)

neeradj, wat voro amp heb je nu dan??