PDA

View Full Version : versterker voor jazz



Luctor
29 september 2005, 21:34
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik heb veel op het forum gelezen maar nog nooit zelf input gehad op het forum. Ik speel jazzgitaar (Epiphone Howard Roberts), nog niet zo heel lang en ben dus nog volop in ontwikkeling.
Nou is de versterker die ik heb niet echt geweldig, maar ik vroeg mij af wat is jullie volgens jullie een goede (en betaalbare:ca 500 EURO) versterker voor jazz.

rhcp_schipper
29 september 2005, 21:56
Yamaha jx40....kijk maar op marktplaats.... :-D

Nicci
29 september 2005, 22:22
Ik neem aan dat het om een mooie clean gaat? dan zijn er nogal wat goede versterkers. natuurlijk de Jazz Chorus. Is er in verschillende formaten, dus voor €500 moet dat gaan lukken. ik moet zeggen dat de Cube30 ook een prima clean heeft. zeker als je er 2 koopt en ze met een pedaal stereo bespeeld. ben je ook voor €500 klaar.
Polytone ken ik zelf niet (ik twijfel zelfs ineens of dat merk wel zo heet), maar staat bekend om zijn goede 'jazz-klanken'.

vulvasonic
29 september 2005, 23:44
Kijk even bij AER. Perfect geschikt voor echte cleane jazz. Er zitten een paar prijzige jongens bij, maar misschien hebben ze ook iets goedkopers. Het is in ieder geval topklasse spul.

Quatz
30 september 2005, 09:23
Misschien heb je hier wat aan.
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62303

johantipker
30 september 2005, 09:26
Goeie jazzsound? Is moeilijk.......zit ook veel van je sound in je aanslag, (als je op een jazzgitaar zacht aanslaat klinkje al ronder en donkerder), vind zelf tube amps wel lekkerder daarvoor dan transistor of modelingamps. Jazz spelen via zo'n line 6 of Vox modelingamp klinkt neppig voor mijn gevoel. (heb wel eens een waanzinjazzsound via een koptelefoon uit een POD XT weten te krijgen) Heb zelf een Fender HR, doet t goed op lagere volumes, blijft ie mooi clean en gaat bij hard aanslaan al een beetje beetje over z'n nek, zet je 'm harder met zo'n volle donkere sound, dan wordt ie al weer wat fuzzy, maar t werkt goed in een jazzbandje dat niet te hard speelt, wil zelf nog een keer een ouwe Fender. Polytone vind ik niet zo en ze zijn relatief nog duur ook.

Vind voor de "moderne" jazzsound een vleugje chorus, (pre delay) en reverb onontbeerlijk, maar t blijft zoeken en zoeken en zoeken............

andoni
30 september 2005, 10:13
Ik heb onlangs een beginnend jazzbandje aan het werk gezien. De gitarist speelde op een Epiphone Sheraton over een Peavey Classic. Vond het best goed klinken en ik denk dat die Peavey's wel erg betaalbaar zijn...

guitartub
30 september 2005, 11:19
Voor een goed clean de Fender bakkies, ook hun transistor amps zijn goed genoeg. Maar ook Fender Hot Rod, Peavy Delta Blues, Laney VC30 en waar ik zelf jazz over speel is de Vox AD60 (veelzijdigheid in soundmogelijkheden), maar wil ik specifiek buizensound dan gebruik ik de VC30, en sinds kort heb ik ook de beschikking over een Ashdown basscombo die mijn jazzgitaren goed weergeeft.
Ik heb zelf niet te klagen over mogelijkheden maar zoals al eerder gememoreerd zit sound (zeker bij jazz) in je vingers. Ga voor jezelf ook eens na wat voor jazzsound je zoekt. Ik heb slechts aan willen geven dat er mogelijkheden te over zijn.

Suc6
Bert.

Luctor
30 september 2005, 12:48
Zoveel mensen, zoveel meningen. Het is is idd net wat je zoekt. Leuk om zoveel reacties te lezen. Bedankt allemaal. Ik ga deze info zeker gebruiken bij mijn zoektocht naar een acceptabele versterker.
:)

skabouter
30 september 2005, 19:45
vergeet niet de JC-120 ! erg goeie jazzsound, en redelijk te betalen! geen buizen, maar dat is naar mijn mening niet erg bij die amp ! de clean is gewoon fenomenaal!

wytz
30 september 2005, 20:20
als je van een dode, steriele clean houdt.....dan is een jc120 wel ideaal ja....

guitartub
1 oktober 2005, 12:17
Ik speel jazzgitaar (Epiphone Howard Roberts .


WOOOOOW, een oval hole? TE GEK!!!
Neem iig je gitaar mee als je gaat testen, is zo'n aparte dat je er zeker van moet zijn dat je amp deze gitaar goed weergeeft.

Ben best een beetje jaloers (Zeg ik niet gauw) :oops: ,
Greetz,
Bert.

Luctor
1 oktober 2005, 18:52
:P
Haha, da's leuk om te horen. Wat vind je zo speciaal aan deze gitaar? Ik ben het met je eens; je ziet ze weinig. Ik speel er ook wel lekker op maar volgens mij zijn er betere gitaren met een mooiere klank. Ik heb hem niet speciaal om die uitvoering gekocht. Hij kwam op mijn pad en toen heb ik hem gekocht. En hij bevalt goed; er zit een mooie klank in en je hoeft niet persé versterkt te spelen (kan een voordeel zijn).
Zou het zo zijn dat er voor een dergelijke gitaar andere versterkers geschikt zijn dan voor een f-gat uitvoering?

guitartub
1 oktober 2005, 21:47
Ben een fan van de (late) Howard Roberts en ben onlangs begonnen met het bestuderen van zijn Guitar Compendium. Ook zijn sound vond ik niet verkeerd, alhoewel de man over een goede techniek beschikte en zeker over andere modellen speelde. (De Gibson HR fusion is ook een goede).
Ik hou echter wel van die aparte oval hole.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niet te klagen en mijn Gretsch Synchromatic Junior met Cats Eyes soundholes oogst eveneens alom bewondering.
Wat het accoustische karakter van jouw gitaar betreft zou je (zoals gememoreerd) aan AER accousticubes kunnen denken. Ik ken ze, ze zijn fantastisch, maar ook behoorlijk aan de prijs.

Greetz.

guitartub
2 oktober 2005, 12:00
Hier ook nog een paar alternatieven voor als je voor een accoustische gitaar-versterker gaat: Fender (goed), Roland (goed), Marshall, Crafter en Crate. Deze merken zijn iig een stuk goedkoper dan die AER.

Suc6,
Bert.

Luctor
2 oktober 2005, 12:45
Bedankt voor alle tips. Dat levert weer wat speurwerk op en dan maar kijken wat er financieel in het vat zit en wat dan de beste beslissing is.

Gek dat ik er nooit over gedacht heb om de gitaar met een accoustische amp te versterken. Dat biedt weer wat extra perspectieven. Zo zie je maar weer.
Ik heb ondertussen eens wat gegoogeld naar AER en idd zeer aan de prijs maar dat had je al gezegd.
En ik vraag mij ook af of een gemiddelde accoustische versterker de klank wat helderder (zeg maar misschien wel blikkiger) maakt. Waarschijnlijk moet je in dit geval alleen een wat beter merk (zoals door jou aanbevolen AER) nemen. Maar ja, die zijn dan weer wat duurder.

Ik was aldoor zeer gefocust op een Fender Hot Rod of een Blues de Luxe. Maar er is natuurlijk meer onder de zon dan Fender. (Laatst op een Twin Reverb gespeeld; dat was wel erg mooi maar ja, veel te duur en niet te sjouwen naar de zolderkamer)

Kortom, dit is niet eenvoudig.... :-?

Quatz
2 oktober 2005, 20:47
Ik speel voornamelijk jazz en heb ook de akoestische amps geprobeerd (incl AER) . Ik vind de klank van mn archtops niet mooi via zo'n amp. Te direct, maar goed wat ik niet mooi vind kan jij geweldig vinden..

Luctor
2 oktober 2005, 22:09
Dat laatste is zeker waar, maar jij bevestigt wel mijn vermoeden. Van de meeste archtops wordt toch een lekkere warme klank verwacht en volgens mij voldoen daar (de meeste) acc. amps niet. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt..... :lol: