PDA

View Full Version : Dreadnought: top lijmen



Gitaarbouwer
29 september 2005, 21:11
Hoi,

Even een vraagje. Ik sta op het punt om het bovendek van mijn d.h.z. gitaar te lijmen op de body (of eigenlijk op de sides). Ik sta echter eerst voor de keuze om:
- De toonbalkjes op het bovendek zodanig in te korten dat ze binnen de omtrek van de body vallen. Het is dan een kwestie van plakken en klaar is kees.
- Of ik houd de toonbalkjes op de huidige lengte en moet uitsparingen in de body maken zodat de uiteindes van de toonbalkjes daar precies invallen. Dit kost een hoop meer moeite dan het eerste alternatief.

Kan ik volstaan met de eerste keuze of moet ik voor de tweede gaan?

Bedankt alvast.

http://www.xs4all.nl/~renegade/29

Mattia
30 september 2005, 10:22
Beiden worden gedaan, maar wat ik persoonlijk doe is de 2 X-braces en de upper transverse balk zogenaamd 'inlet' in de lining. De rest niet. Ze zijn dan niet veel dieper als 1.5-3mm, maar ik heb liever

De reden? Bij een klap op de top (of back) kan een 'untucked' balk loslaten van de top, en dan moet de boel weer verlijmd worden. Nogal een gedoe. Maargoed, een paar bouwers (een minderheid) tucked ze niet. Ik vind het ook lekker makkelijk omdat het, mits goed gedaan, zorgt dat de top bij het verlijmen niet kan verschuiven.

Gitaarbouwer
1 oktober 2005, 09:19
De reden? Bij een klap op de top (of back) kan een 'untucked' balk loslaten van de top, en dan moet de boel weer verlijmd worden. Nogal een gedoe. Maargoed, een paar bouwers (een minderheid) tucked ze niet. Ik vind het ook lekker makkelijk omdat het, mits goed gedaan, zorgt dat de top bij het verlijmen niet kan verschuiven.

Yep, twee goede redenen om ze te inletten :wink:

Dat ga ik dus doen. Bedankt.