PDA

View Full Version : M'n zelfgemaakte footswitch



vester86
29 september 2005, 21:04
Oud
http://jera.homeip.net/hoodlum/joris/DSCN5982.JPG

Nieuw
http://jera.homeip.net/hoodlum/joris/DSCN6431.JPG

en het proces ernaartoe
http://jera.homeip.net/hoodlum/joris/DSCN6325.JPG
http://jera.homeip.net/hoodlum/joris/DSCN6428.JPG

roep maar wat jullie er van vinden.

niks midi :-p gewoon knoppen schoppen.
linksboven is clean aan/uit
linksonder is FX aan/uit
de 4 rechts daarvan zijn de distortionkanalen

Harry
29 september 2005, 21:20
netjes!

BlackSun
29 september 2005, 21:25
Netjes Netjes! maar met een dichte zijkant vind ik persoonlijk wel wat mooier ...

Misschien stukje hout op maat zagen en mooi glanzend zwart verven voor de zijkanten?

AART
29 september 2005, 21:27
idd, zijkanten netjes afmaken, maar de kleuren van de ledjes zij koel moet ik toegeven.

vester86
29 september 2005, 21:43
aan de zijkant wilde ik ook nog wat traanplaat (of een ander stukje metaal, heb ook mooie ringpatronen gezien bij de bouwmarkt) zetten, dan is het allemaal meteen mooi dicht en afgewerkt

Fumi SG
29 september 2005, 22:18
was het misschien niet mooier en makkelijker geweest om de behuizing uit verschillende platen traanplaat te maken, dat spul is nogal stug?? Ik vind dit er een beetje slordig uitzien, jah sorry. :oops: Maar traanplaat joh... het blijft echt heel cool spul!! 8-)

Ritch
29 september 2005, 23:49
Alles cool, behalve zijkanten > dicht! :)

vester86
29 september 2005, 23:57
U vraagt, wij zagen

http://jera.homeip.net/hoodlum/joris/DSCN6438.JPG

ik vind het zelf een HELE verbetering, en getuige de reacties jullie ook

jammer van de 4 schroeven aan de bovenkant,maar die ga ik nog wegwerken

Frits van Mourik
30 september 2005, 00:33
Mooi board, da's zeker, maarrrehhh:
Waarom laat je je schakelaars zo ver boven je montageplaat uitsteken?
Op die manier trap je ze zó schots & scheef..

Frits

vester86
30 september 2005, 00:41
hmm, dat is wel een goeie, ik zal eens kijken of ik nog wat moertjes heb liggen die passen...

Frits van Mourik
30 september 2005, 00:56
Je kunt ook z.g. afstandsbussen maken:
Gewoon stukjes passende metalen pijp ( waterleiding, cv, o.i.d. ) op de juiste lengte afzagen.
Is robuuster dan een dubbele moer...

EmgMaster
30 september 2005, 08:24
Wat voor amp gebruik je hiermee?

Bluesbreaker
30 september 2005, 08:42
Waarom zo onnodig enorm groot?

nicoverduin
30 september 2005, 09:26
Je kan tussen die schroeven ook rozetten gebruiken. Dit is een wat stevigere houtring (Praxis). Dan verzinken die schroeven gelijk.
Nico

Orpheo
30 september 2005, 11:48
Waarom zo onnodig enorm groot?

tis echt niet groter dan 20 bij 15 cm hoor.

@ EMG master: hij gebruikt een mesa/boogie Vtwin rackmount en een peavey 50/50 eindtrap. omdat de vtwin 6 modes heeft, heeft ie dus ook 6 knoppies (of 5, ik weet nie meer precies).

Speeddemon
30 september 2005, 12:14
was het misschien niet mooier en makkelijker geweest om de behuizing uit verschillende platen traanplaat te maken, dat spul is nogal stug?? )
ik ben benieuwd hoe jouw projectjes er dan uitzien.

Moet zeggen dat je de laatste tijd nogal vaak commentaar hebt op t werk van anderen, terwijl je zelf niks laat zien van je kunnen.

Ik vind deze footswitch er persoonlijk erg gelikt uitzien (randen alleen wel beetje bijvijlen ;-) ), en wetende hoe moeilijk traanplaat is om te bewerken, heb ik er alleen maar meer lof voor.

Vester, was die eerste footswitch ook al een custom bouw iets? Heb je de bedrading gewoon zo gelaten, of heb je die zelf verzonnen?

Zo ja, ben ik benieuwd naar 't schema/diagram en wat elke switch doet.

Speeddemon
30 september 2005, 12:19
bump

vester86
30 september 2005, 12:55
@ Speeddemon: de hele footswitch, inclusief bedrading is zelf verzonnen. op mijn mesa boogie heb ik 6 remote switches zitten (voor een midiswitcher bijvoorbeeld) maar die gebruik ik dus nu handmatig. ik gebruik er daar 5 van (1 clean, 4 distortion geluiden met op het distortionkanaal een gedeelde EQ) de 6e knop is voor de FXloop aan of uit te schakelen. over hoe het geschakeld zit zal ik je wel een PM sturen, dat is nogal een omslachtig verhaal, tenzij er meer mensen zijn die dit willen weten

@bluesbreaker: het pedaal is zo groot als een A4, de vorige was een heel stuk kleiner (7 x 20 oid) maar dat viel de hele tijd om. bovendien hoefde ik zo niks te zagen in het stuk traanplaat, ik heb um met deze afmetingen (40x30) gekocht bij de bouwmarkt.

@EMGmaster: inderdaad een rackversterker met een PEavey V-twin pre-amp en een PEavey classic 50/50 el84 eindversterker.

kleine update:
vandaag even langs de electronicawinkel en alle ledjes veranderen: ik wil doorzichtige ledjes, met groen voor clean, 2 x oranje voor overdrive 2 x rood voor distortion en 1 x blauw voor de effectenschakelaar.
word nog ff een middagje solderen en dan issie qua electronica klaar.
randen nog een beetje bijvijlen en TZT een plaatje traanplaat aan de zijkant, zodat ie een lekker robuust uiterlijk krijgt.

chennie
30 september 2005, 14:33
ik vind het ook best netjes, zon mooie rand aan de voorkant, geeft een mooi organisch gevoel. Ik weet niet hoe je de rest van je set up is, ik zou de zijkanten zwart hebben gespoten. Mesa recto stijl he, zwart en tralie =)

Zekers een vooruitgang top van je eerste. Is tralie overigens goed zwaar ? Ik heb graag dat mn pedalen zwaar zijn zodat het niet schuift of iets, geeft ook meteen een robuust gevoel, voor robuuste schoenzolen =) Dunne rubber nopjes onderop...hmm jammer dat ik al een goede footswitch heb, krijg spontaan ideeen !

Fumi SG
30 september 2005, 14:46
was het misschien niet mooier en makkelijker geweest om de behuizing uit verschillende platen traanplaat te maken, dat spul is nogal stug?? )
ik ben benieuwd hoe jouw projectjes er dan uitzien.

Moet zeggen dat je de laatste tijd nogal vaak commentaar hebt op t werk van anderen, terwijl je zelf niks laat zien van je kunnen.


Ben je niet helemaal bij (up to date bedoel ik dan!)?? Van m'n odpedaaltje staan foto's online, en ik ben momenteel bezig met m'n wah-pedaaltje. Daar volgen nog foto's van. Ik weet ook niet waar je zoveel commentaar van mij hebt gelezen, volgens mij valt dat nog wel mee namelijk.

Jep, ik weet hoe lastig traanplaat te bewerken is. Juíst daarom zei ik dat ook. Ik zelf plannen om nog pedaaltjes op die manier te maken, foto's zullen volgen en dan wil ik van jou ff horen wat er nou strakker uit ziet (no offence Vester! :wink: )...

Speeddemon
30 september 2005, 16:29
Ben je niet helemaal bij (up to date bedoel ik dan!)?? Van m'n odpedaaltje staan foto's online, en ik ben momenteel bezig met m'n wah-pedaaltje. Daar volgen nog foto's van. Ik weet ook niet waar je zoveel commentaar van mij hebt gelezen, volgens mij valt dat nog wel mee namelijk.

Jep, ik weet hoe lastig traanplaat te bewerken is. Juíst daarom zei ik dat ook. Ik zelf plannen om nog pedaaltjes op die manier te maken, foto's zullen volgen en dan wil ik van jou ff horen wat er nou strakker uit ziet (no offence Vester! :wink: )...
links aub. :)

Wat traanplaat betreft, ik ben totaal niet bekend met hoe je metaal buigt/freest/whatever, heb jij de benodigde apparatuur wel dan? In dat geval zou ik graag eens wat brede dunne behuizingen bij je bestellen voor TB strips. (zeg maar 25-45(b) x 7(d) x 4(h) )

Fumi SG
30 september 2005, 18:01
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60600&highlight=zelfbouw+overdrivepedaal

Alstu, voordat je begint met roepen van 'spaghetti' en zo.... bedenk dan ff dat dit m'n eerste pedaaltje was! :razz: dat zal je ook wel duidelijk worden als je de vragen leest :oops:

Bluesbreaker
30 september 2005, 22:20
Waarom zo onnodig enorm groot?

tis echt niet groter dan 20 bij 15 cm hoor.


Joah, ik had hem zo klein mogelijk gehouden, die hele lap aan de voorkant had ik niet voor gekozen.

Nielsje
30 september 2005, 22:54
Wat traanplaat betreft, ik ben totaal niet bekend met hoe je metaal buigt/freest/whatever, heb jij de benodigde apparatuur wel dan? In dat geval zou ik graag eens wat brede dunne behuizingen bij je bestellen voor TB strips. (zeg maar 25-45(b) x 7(d) x 4(h) )

Plaat is over het algemeen goed te buigen, licht voornamlijk aan het materiaal. (gamma) staal (goedkope kwaliteit S235) is goed te doen en aluminium ook. RVS zou ik me niet aan wagen , dat heeft een hoge buigsterkte.

Traanplaat lijkt lastig door al die tranen, maar dat valt best mee

om te buigen ben je eigenlijk nodig:

inzicht
kraspen/potlood/stift
buigbank/workmate/werkbank/bureau?

Je moet er altijd rekening mee houden dat je een buigradius hebt, haakse hoeken krijg je dus niet. verder ben je sterk afhankelijk van de dikte. Als je een goeie constructie gaat buigen ben je met 2mm dikte al een heel eind op weg. Je krijgt uiteindelijk een soort van doosconstructie.

Als je toch een grote dikte nodig bent, is het wellicht handig om de op de ' buiglijn' iets uit het materiaal te slijpen. Je kan het materiaal ook plaatselijk verhitten (zou ik doen) met een brander. Als je hier niet ervaren mee bent, moet je oppassen, je verbrandt je handen en de rest zo.

een buigbank werkt het beste, die is er voor gemaakt, als je deze niet hebt, kan je ook met een werkbank of workmate goed uit de voeten, gewoon over de zijkant buigen
als de hoe je niet naar de zin is, moet kan je hem inklemmen, en zo vervolgens de hoek iets doorzetten.
Wees er bedacht zaam om dat je metaal altijd iets moet doorzetten, aangezien het altijd weer iets terugveert.

als je buigt, kan het natuurlijk gebeuren dat je het ene meer buigt dan het andere (door de lokatie waar je je handen plaatst bijv.) dit kan je voorkomen met een buigbank (die buigt over de gehele lengte) of gewoon met twee strippen staal, die je over de te buigen lengte klemt, met twee of drie (ligt aan de breedte natuurlijk) griptangen (soms ook lastangen genoemd) dan zet je de kracht op de tangen, deze wordt verdeeld door de strippen over de breedte van je materiaal en zo krijg je een nette buiging.

Zo.. das les 1 :P

Speeddemon
1 oktober 2005, 18:03
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60600&highlight=zelfbouw+overdrivepedaal

Alstu, voordat je begint met roepen van 'spaghetti' en zo.... bedenk dan ff dat dit m'n eerste pedaaltje was! :razz: dat zal je ook wel duidelijk worden als je de vragen leest :oops:
ziet er uiteindelijk leuk uit, maar ik zou her en der toch iets minder hoog van de toren blazen, als je 4 maanden geleden niet wist wat "zo'n driehoekje" is in een schema. :wink:

Ik ben qua electronica ook een n00b, maar ik kan wel redelijk mooi spuiten. :wink:

@Nielsje, thanks. Wat die geofex link betreft, zijn er hier ook van die halve metalen balken te koop, waar je goed lange smalle TB-strips uit zou kunnen maken, die ook nog eens goedkoop zijn?

Zo ja, wat heb je dan nodig?

Verder, boor jij trouwens met Titanium-coated boren of gewone (HSS)?
Ik heb het idee dat mijn korte brede Unibit (6-18mm) wel erg snel problemen heeft. Aan de andere kant, ik heb het toerental van m'n Kolomboor nooit aangepast. :oops: Staat denk ik rond de 1200 toeren ofzo.

Fumi SG
1 oktober 2005, 19:26
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60600&highlight=zelfbouw+overdrivepedaal

Alstu, voordat je begint met roepen van 'spaghetti' en zo.... bedenk dan ff dat dit m'n eerste pedaaltje was! :razz: dat zal je ook wel duidelijk worden als je de vragen leest :oops:
ziet er uiteindelijk leuk uit, maar ik zou her en der toch iets minder hoog van de toren blazen, als je 4 maanden geleden niet wist wat "zo'n driehoekje" is in een schema. :wink:

Ik ben qua electronica ook een n00b, maar ik kan wel redelijk mooi spuiten. :wink:


in vier maanden kun je veel leren. :roll: Maar nou zou ik toch nog willen weten waar je dat 'hoog van de toren blazen' vandaan haalt. Volgens mij valt dat ook wel mee hoor, nou??

(ook hier trouwens no offence hoor! :wink: )

Speeddemon
1 oktober 2005, 19:55
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60600&highlight=zelfbouw+overdrivepedaal

Alstu, voordat je begint met roepen van 'spaghetti' en zo.... bedenk dan ff dat dit m'n eerste pedaaltje was! :razz: dat zal je ook wel duidelijk worden als je de vragen leest :oops:
ziet er uiteindelijk leuk uit, maar ik zou her en der toch iets minder hoog van de toren blazen, als je 4 maanden geleden niet wist wat "zo'n driehoekje" is in een schema. :wink:

Ik ben qua electronica ook een n00b, maar ik kan wel redelijk mooi spuiten. :wink:


in vier maanden kun je veel leren. :roll: Maar nou zou ik toch nog willen weten waar je dat 'hoog van de toren blazen' vandaan haalt. Volgens mij valt dat ook wel mee hoor, nou??

(ook hier trouwens no offence hoor! :wink: )
tja, 't is meer zo'n gevoel, wat bevestigd werd door die 'slordig' opmerking. En meer van die kleine dingetjes, waarbij je 't laat klinken alsof je al jaren ervaring hebt met electronica, wanneer je eigenlijk ook net komt kijken.

Iedereen moet ergens beginnen, maar je moet nooit uit het oog verliezen dat je zelf ook ergens begonnen bent, en daarom zou je op moet passen met denigrerend doen naar beginners. Tuurlijk kun je moe worden wanneer voor de zoveelste keer een vraag wordt gesteld, maar wees genuanceerd. :wink:

Fumi SG
1 oktober 2005, 20:15
Nou snap ik nog niet (helemaal) waar je heen wilt, maar laten we het hier maar bij houden. We gaan een beetje 'off-topic' volgens mij. :P :wink:

(mijn 'slordige' opmerking heeft trouwens niks met, voor mij nieuwe, elektronica te maken, maar dat even ter zijden) :)

Bluesbreaker
1 oktober 2005, 23:45
Nou snap ik nog niet (helemaal) waar je heen wilt,

Je hebt gewoon een grotere bek dan je gezicht breed is. :)

Bl44t44p
3 oktober 2005, 20:20
Ziet er tof uit!


over hoe het geschakeld zit zal ik je wel een PM sturen, dat is nogal een omslachtig verhaal, tenzij er meer mensen zijn die dit willen weten

Jaaa, kun je het mij ook uitleggen ofzo :P? Liefst met schema ? Ik heb namelijk zelf ook plannen voor een zelfbouw dubbele footswitch voor mijn toekomstige Engl Thunder 50 (gewoon met stereo kabel), dus zou zoiets wel handig zijn :)

Oh en waar heb je die schakelaars gekocht en hoeveel kostten ze ?

Bl44t44p
8 oktober 2005, 20:41
*bump* :)

vester86
12 oktober 2005, 15:01
Die switches kosten een paar euro bij de muziekhandel.. op 1 van de foto's kun je geloof ik zien dat 1tje 4 euro was :-p

De Mensen die een Mesa Boogie hebben weten al min of meer hoe het werkt: mesa booogie heeft achterin zogeheten "externel Channel elect" zitten, dat zijn jackpluggen waarmee een bepaald kanaal of bepaalde functie aan of uitgezet kan worden. oorspronkelijk bedoelt voor midi-switchers (voor de racktechneuten onder ons ;-) )maar ik heb het systeem ook op een rectifier gezien volgens mij...
iig hier een foto van het systeem:

http://jera.homeip.net/hoodlum/joris/vtwin-back.jpg

Hier heb ik dus gebruik van gemaakt door met een footswitch deze channel select aan te sturen
dit is het schema, zoals je kunt zien hebben de 3 distortionkanalen (voicings) een gedeelde (rand)Aarde, de FXloop (rechts op foto, links op schema) en de clean hebben allebei dan weer een aparte aarde, dit heeft vooral te maken met dat er geen ongewenste functies geactiveerd worden (dat FXloop automatisch aan gaat bij het aanzetten van clean oid)

hier het schema:
http://jera.homeip.net/hoodlum/joris/schema.jpg (ik hou van mspaint :P)

Ik denk dat het geheel wel vrij duidelijk is, de dikke grijze lijn rechts is de netwerkkabel, hieraan zitten 8polige DIN-pluggen

clean = clean
FX-loop = FX loop aan/uit schakelen
od/dist 1 = marshallachtige overdrive, redelijk "middy"
od/dist 2 = zelfde als 1, maar met een stuk meer gain, lekkere leadsound
od/dist 3 = marshall achtige distortion, compressie, veel laag en hoog
od/dist 1+3 = combi van 1 + 3 (doh) wat neerkomt op het geluid van kanaal 3 maar met een evenveel gain als kanaal 1.
deze 4 geluiden hebben een gedeelde EQ, het clean heeft een aparte EQ

mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel :-)

Bl44t44p
13 oktober 2005, 16:24
Hartstikke bedankt voor je moeite, maar blijkbaar zit mijn (toekomstige) footswitch toch wat anders in elkaar :razz:

Binnenkort heb ik namelijk een Engl Thunder 50 (Drive - E322), waar eigenlijk drie kanalen op zitten. Met de Engl Z-4 dual footswitch kun je dan tussen Clean/Distortion switchen, en met die tweede switch kun je uit die Distortion Crunch/Lead kiezen. Uitleg van de website:


OOTSWITCH: CLEAN/LEAD; CRUNCH LEAD :

1/4" stereo jack for double footswitches, executes the following functions:

*

Channel switching Clean/Lead (mono terminal)
*

Channel switching Crunch/Lead (stereo terminal)

IMPORTANT NOTE: You can use standard 2way footswitches that connect the mono or stereo contanct of the 1/4" jack and it´s ground. A LED that serves as a status indicator can also be connected in series (power requirements approx. 10 - 20 milliamperes, depending on function). In practice though we´ve found that not every footswitch by every manufacturer under the sun is compatible. If you choose to use the ENGL Z-3 (basic plastic version without LED display) or ENGL Z-4 (rugged metal version with LED display) footswitches, you won´t encounter any compatibility problems.

Zoiets wil ik dus ook gaan maken, twee footswitches, metalen behuizing, stereo kabel en het liefst ook met LEDjes; en meteen een vraag daarover: hoe zorg ik er voor dat die LEDjes geen batterijen/voeding nodig hebben? Aangezien de Z-4 dit ook niet heeft. Nog een foto van de Z-4:

http://www.allmusique.com/catalog/images/EnglZ4.jpg


Dusse... heeft iemand hier wellicht een schema voor?

Bl44t44p
13 oktober 2005, 16:47
Oh en ik weet dat er al heel veel over geschreven is op dit forum, maar ik ben nog steeds geen duidelijk schema tegengekomen voor een dual footswitch over stereo kabel (met LED), dus als iemand nou zo lief is om eens alles één keer goed duidelijk te maken :cool: :wink: ....