PDA

View Full Version : schakelprobleempjes....



Orpheo
29 september 2005, 20:38
Ik wil deze 2 schema's combineren...iemand enig idee hoe??

oh ja, met 1 push pull voor de fase, en 2 3waytoggles voor single/paralle/serie.

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2hum_vol_tone_3way-w-ssp.html

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/phase_switch_coil_split_hb.html

het probleem zit m bij de fase. kan ik bij de fase gewoon die groene draad doortrekken om m dan bij de ssp schakeling gewoon te gebruiken??

Mattia
30 september 2005, 10:24
Eerst SSP mini switches heb je twee 'outputs' (ground en hot) per pickup, die naar een Phase switch, klaar.

Orpheo
30 september 2005, 10:47
Eerst SSP mini switches heb je twee 'outputs' (ground en hot) per pickup, die naar een Phase switch, klaar.

aha, dus eerst die ssp schakelen, hot en ground doortrekken naar EERST de phaseknope, en daarna naar outputs? ok. dan snap ik m dus. hartelijk dank. dit topic kan op slot.

Mattia
30 september 2005, 11:32
Eerst SSP mini switches heb je twee 'outputs' (ground en hot) per pickup, die naar een Phase switch, klaar.

aha, dus eerst die ssp schakelen, hot en ground doortrekken naar EERST de phaseknope, en daarna naar outputs? ok. dan snap ik m dus. hartelijk dank. dit topic kan op slot.


Juist. Je wil kunnen kiezen wat voor 'pickup mode' je wil phase-reversen, immers.

Lord Abortion
30 september 2005, 11:44
Ik heb dezelfde schakeling in mijn Beast gehad een tijdje. Schema had ik van op www.nealmoser.com gehaald, maar dat was voor DiMarzio's, en het was een schema met nog een booster bij ook.

Orpheo
30 september 2005, 11:54
Ik heb dezelfde schakeling in mijn Beast gehad een tijdje. Schema had ik van op www.nealmoser.com gehaald, maar dat was voor DiMarzio's, en het was een schema met nog een booster bij ook.

OK! tja, die neal moser schakelingen zijn imo beetje over the hill.... :oops: met powerboost en met midboost, EN varitone. tis een beetje teveel denk ik, hoewel het wel supercool is natuurlijk. maar in tegenstelling tot wat ik eerder postte, lijkt me een powerboost live niet zo superbijzonder, noch een midboost. een varitone is wel heel cool, maar ik kan maar geen goed schema vinden voor een " losse" varitone, ik weet niet eens of daar een batterijtje in moet....

Orpheo
30 september 2005, 11:55
Ik heb dezelfde schakeling in mijn Beast gehad een tijdje. Schema had ik van op www.nealmoser.com gehaald, maar dat was voor DiMarzio's, en het was een schema met nog een booster bij ook.

OK! tja, die neal moser schakelingen zijn imo beetje over the hill.... :oops: met powerboost en met midboost, EN varitone. tis een beetje teveel denk ik, hoewel het wel supercool is natuurlijk. maar in tegenstelling tot wat ik eerder postte, lijkt me een powerboost live niet zo superbijzonder, noch een midboost. een varitone is wel heel cool, maar ik kan maar geen goed schema vinden voor een " losse" varitone, ik weet niet eens of daar een batterijtje in moet....

Jeanken
1 oktober 2005, 19:37
De Varitone heeft zeker geen batterij nodig, ik denk dat het zelfs simpelweg een schakelaar is om tussen verschillende condensators te kiezen is..

Orpheo
1 oktober 2005, 21:02
De Varitone heeft zeker geen batterij nodig, ik denk dat het zelfs simpelweg een schakelaar is om tussen verschillende condensators te kiezen is..

ja, dat dacht ik dus ook. nu moet ik dan nog een goeie schakelaar vinden, en de juiste condensatoren...

suggesties iemand??

charlotte
1 oktober 2005, 23:40
Hey Orpheo, :P

Een dergelijke regling van varitone staat ook in het boek van Melvin Hiscock , hij gebruikt in het schema een 5 standen rotary switch, en elke stand van de switch sluit een andere condensator aan op je toonpotmeter.
Deze rotary switches zijn trouwens in te stellen tot 10 standen , als ik het goed heb, is een kwestie van een palletje verzetten. :lol:
De condensatoren die hij gebruikt zijn : 0,01 0,02 0,05 en 0,1 Mfd , is echter een kwestie van verschillende uitproberen, wat je mooi vindt.

succes , groetjes Charlotte . :wink:

Fumi SG
2 oktober 2005, 00:32
Hey,

weet jij zo of die verschillende condensatoren nou echt verschil in sound maken, of zou er alleen bij de een wat meer hoog zijn dan bij de andere bijvoorbeeld?? Het lijkt mij namelijk wel interessant, ook omdat het een ingreep is van bijna niks volgens mij.

Trouwens, je Les Paul word echt heel cool. Hij ziet er heel profesioneel uit gewoon!! Ga zo door! :wink:

Orpheo
2 oktober 2005, 06:54
Hey,

weet jij zo of die verschillende condensatoren nou echt verschil in sound maken, of zou er alleen bij de een wat meer hoog zijn dan bij de andere bijvoorbeeld?? Het lijkt mij namelijk wel interessant, ook omdat het een ingreep is van bijna niks volgens mij.

Trouwens, je Les Paul word echt heel cool. Hij ziet er heel profesioneel uit gewoon!! Ga zo door! :wink:

nee fumi, het maakt VEEEEL uit, in mijn oren iig. je kan bepaalde frequenties cancelen en daardoor anderen weer heel duidelijk naar voren liften. een humbucker kan je met zo'n varitone dus laten klinken als een singlecoil en vice versa. niet 100% natuurlijk, maar het komt wel in de buurt. ik heb ooit een les paul gezien met mastervolume, mastertone, varitone, en nog een 3waytoggle voor serie/parallel/single. dus compleet anders. maar het werkte wel verdomd lekker! maar op mijn les paul durf ik dat niet aan. op de jackson wel.

@ charlotte: op sommige tekeningen zie ik nog staan " coil". staat dat ook op de tekening van melvin hiscock? zo ja, zou je dan wellicht ons forummers een plezier kunnen doen, en een fotootje maken uit dat boek, en dat hier kunnen posten? dat zou echt mega veel schelen. ik post ook eventjes een schetsje van neal schon.

http://www.guitar-mod.com/ctbass/ctimages/ctbass_wiring.gif

dit er eentje. ik snap deze redelijk goed, alleen: waarom moet die inductor ertussen? dat is niet de tonecapacitator toch?? damn, hoe heet dat nu in t nl..

http://www.nealmoser.com/images/Varitone%20wiring%20diagram.jpg

deze is van neal moser. die snap ik ook bijna helemaal, maar wat is die " coil". ja spoel in t nederlands, maar wat voor spoel??

Orpheo
2 oktober 2005, 06:54
Hey,

weet jij zo of die verschillende condensatoren nou echt verschil in sound maken, of zou er alleen bij de een wat meer hoog zijn dan bij de andere bijvoorbeeld?? Het lijkt mij namelijk wel interessant, ook omdat het een ingreep is van bijna niks volgens mij.

Trouwens, je Les Paul word echt heel cool. Hij ziet er heel profesioneel uit gewoon!! Ga zo door! :wink:

nee fumi, het maakt VEEEEL uit, in mijn oren iig. je kan bepaalde frequenties cancelen en daardoor anderen weer heel duidelijk naar voren liften. een humbucker kan je met zo'n varitone dus laten klinken als een singlecoil en vice versa. niet 100% natuurlijk, maar het komt wel in de buurt. ik heb ooit een les paul gezien met mastervolume, mastertone, varitone, en nog een 3waytoggle voor serie/parallel/single. dus compleet anders. maar het werkte wel verdomd lekker! maar op mijn les paul durf ik dat niet aan. op de jackson wel.

@ charlotte: op sommige tekeningen zie ik nog staan " coil". staat dat ook op de tekening van melvin hiscock? zo ja, zou je dan wellicht ons forummers een plezier kunnen doen, en een fotootje maken uit dat boek, en dat hier kunnen posten? dat zou echt mega veel schelen. ik post ook eventjes een schetsje van neal schon.

http://www.guitar-mod.com/ctbass/ctimages/ctbass_wiring.gif

dit er eentje. ik snap deze redelijk goed, alleen: waarom moet die inductor ertussen? dat is niet de tonecapacitator toch?? damn, hoe heet dat nu in t nl..

http://www.nealmoser.com/images/Varitone%20wiring%20diagram.jpg

deze is van neal moser. die snap ik ook bijna helemaal, maar wat is die " coil". ja spoel in t nederlands, maar wat voor spoel??

Orpheo
2 oktober 2005, 06:56
Hey,

weet jij zo of die verschillende condensatoren nou echt verschil in sound maken, of zou er alleen bij de een wat meer hoog zijn dan bij de andere bijvoorbeeld?? Het lijkt mij namelijk wel interessant, ook omdat het een ingreep is van bijna niks volgens mij.

Trouwens, je Les Paul word echt heel cool. Hij ziet er heel profesioneel uit gewoon!! Ga zo door! :wink:

nee fumi, het maakt VEEEEL uit, in mijn oren iig. je kan bepaalde frequenties cancelen en daardoor anderen weer heel duidelijk naar voren liften. een humbucker kan je met zo'n varitone dus laten klinken als een singlecoil en vice versa. niet 100% natuurlijk, maar het komt wel in de buurt. ik heb ooit een les paul gezien met mastervolume, mastertone, varitone, en nog een 3waytoggle voor serie/parallel/single. dus compleet anders. maar het werkte wel verdomd lekker! maar op mijn les paul durf ik dat niet aan. op de jackson wel.

@ charlotte: op sommige tekeningen zie ik nog staan " coil". staat dat ook op de tekening van melvin hiscock? zo ja, zou je dan wellicht ons forummers een plezier kunnen doen, en een fotootje maken uit dat boek, en dat hier kunnen posten? dat zou echt mega veel schelen. ik post ook eventjes een schetsje van neal schon.

http://www.guitar-mod.com/ctbass/ctimages/ctbass_wiring.gif

dit er eentje. ik snap deze redelijk goed, alleen: waarom moet die inductor ertussen? dat is niet de tonecapacitator toch?? damn, hoe heet dat nu in t nl..

http://www.nealmoser.com/images/Varitone%20wiring%20diagram.jpg

deze is van neal moser. die snap ik ook bijna helemaal, maar wat is die " coil". ja spoel in t nederlands, maar wat voor spoel??

EDIT:

die inductor, dat staat op de oorsprongsite van die tekening. das een bepaalde switch oid gemaakt door ken armstrong, en daarmee krijg je 10 sounds uit die varitone. kortom: die kan er evt. uit. soldeer je dus die hele meuk aan een on/off toggleswitch, draadje naar je volumepot. done! heb je m gebypassed, en kan je heel makkelijk switchen. of als je een 5 of 6 way draaiknop vindt met pushpull kan je die gebruiken voor aan/uit. top! ik snap de wiring.

EDIT 2; bij vox humana hebben ze zo'n 5way rotary knop. top dus, maar wat bedoelen ze met 4 pole? wat bedoelen ze uberhaupt met " pole" in dit geval van toggles en draaiknoppen.

Fumi SG
2 oktober 2005, 11:01
Als je die 'inductor' weg laat heb je natuurlijk ook geen push-pullpot nodig. :wink:

Ik heb net ff mijn gitaar bekeken, maar bij is alles heel anders aangesloten. Ik weet niet of dat ligt aan het feit dat dat schema van jou (Orpheo) voor een bassgitaar is?? Ik zal eens kijken of ik een schema van mijn gitaar kan vinden of misschien kan ik er zelf een maken, eens zien hoe het dan moet.

charlotte
2 oktober 2005, 11:03
Hey Orpheo,
@ Coil slaat bij de meeste tekeningen op de spoel van het element, wat je ook ziet is dat men vaak een tone-choke gebruikt, wordt ook wel coil genoemd, en is niets anders als een klein spoeltje wat in serie staat met de toon condensator.
De rotary switch is in 1,2,4 polig te krijgen, dit betekent dat je meerdere dingen onafhankelijk van elkaar kunt aansluiten, maar dat ze wel tegelijk schakelen. voor de toepassing met de condensatoren is 2 polig voldoende.
hieronder het belangrijkste deel van het schema van M.H. heb het overgetekent.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/tekening%20rotary%20switch.jpg

btw; in een elektronica zaak zijn de rotarys waarschijnlijk goedkoper als bij Vox.

groetjes Charlotte . :razz:

Fumi SG
2 oktober 2005, 11:05
zo zit het ook bij mij. :wink:

Maar waarom heb je eigenlijk 2-polig nodig, is 1-polig niet gewoon voldoende??

Hier ff de werking van 1-polig en 2-polig, ik snap niet wat je op die tweede pool wilt aansluiten?

http://img178.imageshack.us/img178/6506/rotaryswitch25fo.jpg

Orpheo
2 oktober 2005, 14:34
met die pushpull kan je de varitone compleet uit je circuitje halen, en zo een " puurdere" tone hebben.

@ Fumi en charlotte:

mijn dank, mijn dank, ik denk dat ik t nu wel snap. ik ga eens proberen er eentje te maken tzt.

oh ja, die condensatoren, die moet je toch uiteindelijk, zonder pushpull oid, aansluiten op je aarding, en dan een draadje naar je volume? dan snap ik t compleet als t zo werkt.

Orpheo
2 oktober 2005, 16:17
ja, verdorie, staat ie gewoon op de SD site, precies wat ik nodig heb :evil: :-D

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/series_split_par_w_phase.html deze dus

series split parallel met phase. en dan maakt t niet uit of ik de brug uit fase zet of nek, zo zie ik aldaar. TOP! ik ga solderen (als ik een soldeerbout heb, ghehe)

Lord Abortion
2 oktober 2005, 16:24
Als je DiMarzio's gaat gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat de kleurcodering anders is.

Orpheo
2 oktober 2005, 16:50
Als je DiMarzio's gaat gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat de kleurcodering anders is.

oh ja, vergeten... heb jij enig idee wat t dan wel is? of is t ff puzzelen...?

Fumi SG
2 oktober 2005, 17:09
Als je van het schema van Seymour Duncan uit gaat krijg je het volgende...

zwart -> rood
groen -> groen
rood -> wit/grijs
grijs -> zwart

Dat moet het zijn volgens mij. :wink:

Fumi SG
2 oktober 2005, 17:20
Maar waarom heb je eigenlijk 2-polig nodig, is 1-polig niet gewoon voldoende??

I get it... je hebt twee tonepots, dus ook tweepolige switch. Lekker logisch allemaal! :razz:

Orpheo
2 oktober 2005, 18:35
Als je van het schema van Seymour Duncan uit gaat krijg je het volgende...

zwart -> rood
groen -> groen
rood -> wit/grijs
grijs -> zwart

Dat moet het zijn volgens mij. :wink:

ik denk het ook, anders merk ik het snel genoeg.

groen is groen, das duidelijk. zwart van SD is rood van dimarzio. ook duidelijk. die andere 2, das ff puzzelen, maar ik merk t snel genoeg...

SimonS
2 oktober 2005, 21:46
he Orpheo, check dit es:

http://www.tubefreak.com/pickupw.htm

Orpheo
2 oktober 2005, 22:03
he Orpheo, check dit es:

http://www.tubefreak.com/pickupw.htm

mijn dank is groot!