PDA

View Full Version : Snaren te slap of ik te sterk?



Phoenix
29 september 2005, 17:52
Ik ben de laatste tijd wat akkoorden aan het oefenen op mijn akoustische gitaar. (heb mijn eerste les nog niet gehad dus ik kloot vooral wat aan met stukjes van nummers :oops: :oops: :oops: )
maar ik heb de A en de E nu erg vaak gespeeld, en op de D snaar, bij de 2e fret, precies op de plaats waar de snaar de fret raakt als je hem indrukt, is de snaar aan het rafelen.
Er steekt een draadje uit en de snaar ziet er daar echt beschadigd uit.
Dat heb ik ook op nog andere plaatsen waar ik de snaren veel indruk.
Duw ik er gewoon te hard op, zijn de snaren te oud (lijkt me sterk, 2 maanden ofzo) of.......?

HELLUP! :-(

Phoenix
29 september 2005, 20:17
hij begint nu ook op andere plaatsen een beetje kapot te gaan... hullep?? :-D

Daniël_san
29 september 2005, 20:26
koop een set nieuwe snaren.

Phoenix
29 september 2005, 20:40
Joh??? Daar had ik nou nooit aan gedacht! :o


Maareh.. het is toch niet de bedoeling dat die dingen na 2 maanden gaan scheuren?
Dus mijn vraag is: wat doe ik fout, denken jullie?

Daniël_san
29 september 2005, 21:16
Joh??? Daar had ik nou nooit aan gedacht! :o

Dan ben je best wel dom :P Maar heeeeel vreemd dat je snaren dood zijn na 2 maanden is het niet. En je weet toch ook niet hoe lang die snaren in de winkel hebben gelegen? Volgens mij doe je niks fout hoor.....

Picker
29 september 2005, 22:53
Ik denk dat je een Spaanse gitaar hebt, met nylon snaren? Dan is het vrij normaal als de windingen na een poosje loslaten. Het zijn maar dunne, bronzen draadjes, en aangezien de kern van je snaar zacht is (hele dunne nylon fibers) deuken die bronzen draadjes in als je de snaren tegen de frets drukt. Na een poosje krijg je dan metaalmoehied (omdat je steeds op dezelfde plek drukt). En dan is het knap - en heb je van die slierten aan je snaren hangen, waar een beetje 'wol' naar buiten komt.

Is niet erg. Maar koop wel even nieuwe snaren - vervelend, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Bij een auto moet je immers ook steeds olie verversen!

Koop ook iedere keer een ander merk snaren, misschien vind je dan op een dag een merk dat minder snel slijt. Maar dit soort slijtage is heel normaal!

(Bij staalsnarige gitaren zijn de snaren wat sterker. Maar daar gaan dan de frets kapot - en dat zal bij jouw Spaanse gitaar niet zo snel gebeuren.)

Picker.

petrus
30 september 2005, 09:36
Het zal de levensduur van je snaar ook iets verlengen als je iedere keer voordat je gaat spelen je gitaar stemt.
Hierdoor verschuift het plekje waar de snaar de fret raakt steeds ietsje, waardoor de druk niet steeds op dezelfde plek is.

Phoenix
30 september 2005, 12:49
@Picker: thanks, klopt inderdaad.. heb een spaanse (vergeten te zeggen :) )