PDA

View Full Version : Turkse SAZ snaren en stemming



oerkapoet
29 september 2005, 18:04
Ik heb na lang zoeken een setje snaren voor een SAZ gevonden MAARRE...

Kan iemand mij vertellen hoe de snarenbezetting van een SAZ er uit ziet
en hoe zo'n SAZ gestemd moet worden ?

Buzz
30 september 2005, 12:55
Anatolian stemming: GDA
Balkan stemming: ADA

Succes!

Deftonic
28 oktober 2005, 05:55
VETT STOERR zitten hier ook Turken? of dit zijn niet-Turken die zich interesseren in de SAZ?? : D

http://www.turkuler.com/baglama/baglama.asp bij AKOR heb je veel informatie, maar het is wel in het Turks.


Even in het kort dus, je hebt 2 soorten stemmingen. Wel meerdere maar de meest gebruikte. Ik ken ze alleen in het Turks op te noemen.

Bozuk Düzen: dit is een stemming wat t meest wordt gebruikt bij een saz/baglama met een lange hals. Je hebt er ook een met een korte.

Onderste snaren: Do of C (op de piano), op de saz noemen ze dit de LA-snaar. Dus met noten lezen etc. zie je dit als LA ( A).

Middelste snaren: FA (F) op de piano, op de saz noemen ze dit de RE (D).

Bovenste snaren: Sib (Bb) op de piano, op de saz Sol (G)


De volgende stemming is de Baglama Düzeni (Düzen betekent stemming): dit is de stemming voor een baglama/saz met een korte hals.

Onderste snaren: je stemt af op Fa (F) op de piano, op de baglama wordt dit RE (E)- snaar genoemd.

Middelste snaren: Sib (Bb) op de piano. op de baglama wordt dit Sol (G)genoemd.

Bovenste snaren: Do (C) op piano. Op de baglama wordt dit La (A) genoemd.


De Baglama Düzeni (Baglama stemming) wat ik genoemd heb is ook toe te passen op een saz met een lange hals. Alleen dan moet je de hals inkorten door middel van een CAPO. Anders als je je snaren stemt op deze noten dan vliegen je snaren los.

Je kan deze Baglama Düzeni ook gebruiken op een saz met een lange hals. Alleen dan worden ze iets lager gestemd net als gitaar.

Op de site staat meer informatie over allerlei stemmingen etc. en noten op de hals van de saz.

Als er meer vragen zijn dan hoor ik het heel graag.

Noot Muskaat
28 oktober 2005, 23:36
Is er ook zoiets als " een banaan die geen apen eet " maar dan in het turks?

Tupelo
29 oktober 2005, 18:23
:-D

Wel een mooi instrument trouwens.

ulfiyya
8 april 2006, 22:37
Hoi,
Kan iemand mij vertellen 't schal van frets op saz of baglama.
Ik bedoel de afstanden tussen frets brug enz..
Kan ik 't op eigen gebouwd inst toepasen?
Dank je en Grt.

bagheera
19 juli 2008, 00:36
waar koop je een saz en hoe duur zijn die

Rocketman
19 juli 2008, 15:22
Ik heb de mijne gekocht bij een turks gezin, gewoon nav een advertentie ergens. Ze variëren tussen de 50 en de 1000 euro of zo, electrische zijn over het algemeen duurder dan akoestische. Mijn akoestische was 300 gulden, jaar of 10 geleden.

Mitch
22 september 2008, 12:02
Dit weekend voor het eerst op een saz gespeeld, met korte hals. Mooi instrument hoor! Redelijk volle klank nog, heeft een mooie diepte en in een open stemming kun je er hele leuke dingen mee doen. Aanrader!