PDA

View Full Version : Welke Firebird gebruikte D.Grohl op Werchter?



Globetrotter
29 september 2005, 13:56
Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar het type firebird dat Dave Grohl (Foo Fighters) gebruikte op Rock Werchter. Hieronder staat 't beste plaatje dat ik van deze gitaar kon vinden. Hij doet me wat aan een studio model denken, gezien de stemmechanieken gewoon onderaan de headstock hangen, i.p.v. de mandoline stemmechanieken op de classic Firebird. Anderzijds lijkt 't me vrij gek dat een gitarist als Dave G. met een gibson studio model op een podium zou kruipen. Dus alle info over dit specifieke gitaartje is welkom, model, prijs, wat je weet over evt. aanpassingen enz...

La foto:
http://194.7.45.68/images/Werchter2005/MainStage/FooFighters/FooFighters_06.jpg

Cheers,

Bart


P.S. Foo Fighters f*ck*ng Rocks the f*ck*n' globe!!!!!!!!!!!

istari
29 september 2005, 14:03
volgens mij is het gewoon een studio, dat is ook aan de hals te zien. Gewoon andere elementen, op gestoken

Orpheo
29 september 2005, 14:53
Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar het type firebird dat Dave Grohl (Foo Fighters) gebruikte op Rock Werchter. Hieronder staat 't beste plaatje dat ik van deze gitaar kon vinden. Hij doet me wat aan een studio model denken, gezien de stemmechanieken gewoon onderaan de headstock hangen, i.p.v. de mandoline stemmechanieken op de classic Firebird. Anderzijds lijkt 't me vrij gek dat een gitarist als Dave G. met een gibson studio model op een podium zou kruipen. Dus alle info over dit specifieke gitaartje is welkom, model, prijs, wat je weet over evt. aanpassingen enz...

La foto:
http://194.7.45.68/images/Werchter2005/MainStage/FooFighters/FooFighters_06.jpg

Cheers,

Bart


P.S. Foo Fighters f*ck*ng Rocks the f*ck*n' globe!!!!!!!!!!!

hoezo is dat gek? het zijn wellicht goedkope dingen, maar wel verdomd goeie dingen.

Cubensis
29 september 2005, 14:58
een studio verschilt alleen in looks, je kan ervanuitgaan dat het hout etc hetzelfde is als op de std's

Globetrotter
29 september 2005, 15:25
Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar het type firebird dat Dave Grohl (Foo Fighters) gebruikte op Rock Werchter. Hieronder staat 't beste plaatje dat ik van deze gitaar kon vinden. Hij doet me wat aan een studio model denken, gezien de stemmechanieken gewoon onderaan de headstock hangen, i.p.v. de mandoline stemmechanieken op de classic Firebird. Anderzijds lijkt 't me vrij gek dat een gitarist als Dave G. met een gibson studio model op een podium zou kruipen. Dus alle info over dit specifieke gitaartje is welkom, model, prijs, wat je weet over evt. aanpassingen enz...

La foto:
http://194.7.45.68/images/Werchter2005/MainStage/FooFighters/FooFighters_06.jpg

Cheers,

Bart


P.S. Foo Fighters f*ck*ng Rocks the f*ck*n' globe!!!!!!!!!!!

hoezo is dat gek? het zijn wellicht goedkope dingen, maar wel verdomd goeie dingen.

Goedkoop zou ik nu niet direct als term gebruiken :wink:
Maar voor D. Grohl voelt 't waarschijnlijk niet duurder in de portemonnee dan bv. een flink avondje stappen. Anyway, de studio versie dan... En is die met zwarte slagplaat, want op musicstore enz. staat ie enkel met witte en dat vind ik natuurlijk niet zo mooi...
Cheers,

Bart :strat:

Bigfoot414
29 september 2005, 15:48
Nou en? Slagplaatje vervangen door een zwarte en je hebt dezelfde :D

Orpheo
29 september 2005, 16:13
Nou en? Slagplaatje vervangen door een zwarte en je hebt dezelfde :D

+1

jozum
29 september 2005, 17:35
heeft ie nou een shirt van Venom aan?? :o

restecp

jozum

Globetrotter
29 september 2005, 20:39
1) Wat is Venom?
2) Slagplaatje op de foto is zwart en met het firebird logo erop, dus moet wel iets origineel zijn he... met de witte slagplaat is hij niet zooo mooi.
Cheers,

bart

Orpheo
29 september 2005, 20:41
zulke logootjes zijn gewoon los te koop neem ik aan, net als dat je losse gibson-headstocks kunt kopen (nee, niet dat hele ding, maar dat stukje veneer)

zjanke
29 september 2005, 21:05
1) Wat is Venom?


Venom is dus gewoon een (oorspronkelijk jaren 80) blackmetalbandje. volgens mij hebben zij ooit een LP (Grote zwarte CD, aan 2 kanten afspeelbaar op een speciale CD speler :wink: ) uitgebracht waar het laatste nummer een stukje tekst achterstevoren bevatte. Dit omdat er toen een hele hype was over geheime boodschappen die in muziek verstopt zouden zijn.

Waarom Dave dat shirt draagt? zoek maar eens op Probot, dan heb je alle uitleg bij elkaar :razz:

Iron Maiden
29 september 2005, 21:48
heeft ie nou een shirt van Venom aan?? :o

restecp

jozum

Ja

BassAgent
29 september 2005, 22:05
Correct Zjanke, zij hebben de term Black Metal geïntroduceerd in het gelijknamige nummer. Net zoals Steppenwolf de term Heavy Metal voor het eerst gebruikten in Born To Be Wild. Death Metal is dacht ik Bloodbath, maar bind me er niet op vast.

Squier4ever
29 september 2005, 22:15
Is t geen RD waar die knakker op speelt? of was dat op vorige tours?

Op lowlands speelde hij ook de hele gig op die zwarte

vulvasonic
29 september 2005, 23:24
Correct Zjanke, zij hebben de term Black Metal geïntroduceerd in het gelijknamige nummer. Net zoals Steppenwolf de term Heavy Metal voor het eerst gebruikten in Born To Be Wild. Death Metal is dacht ik Bloodbath, maar bind me er niet op vast.

Venom ging verder waar motorhead ophield. En daarmee hield het voor mij ook op. Het was in mijn oren ronduit kutmuziek.
Maar het Venom-logo is wel erg mooi. Ontworpen door Roger Dean, die ook het beroemde logo van Yes heeft ontworpen.
Gek genoeg heeft iedere 'harde' band een logo dat onleesbaar moet zijn, want dat draagt bij aan de stoerheid van de band.

Orpheo
29 september 2005, 23:33
Correct Zjanke, zij hebben de term Black Metal geïntroduceerd in het gelijknamige nummer. Net zoals Steppenwolf de term Heavy Metal voor het eerst gebruikten in Born To Be Wild. Death Metal is dacht ik Bloodbath, maar bind me er niet op vast.

Venom ging verder waar motorhead ophield. En daarmee hield het voor mij ook op. Het was in mijn oren ronduit kutmuziek.
Maar het Venom-logo is wel erg mooi. Ontworpen door Roger Dean, die ook het beroemde logo van Yes heeft ontworpen.
Gek genoeg heeft iedere 'harde' band een logo dat onleesbaar moet zijn, want dat draagt bij aan de stoerheid van de band.

Iron Maiden? Black label society? allen goed leesbaar hoor.

Orpheo
29 september 2005, 23:34
Correct Zjanke, zij hebben de term Black Metal geïntroduceerd in het gelijknamige nummer. Net zoals Steppenwolf de term Heavy Metal voor het eerst gebruikten in Born To Be Wild. Death Metal is dacht ik Bloodbath, maar bind me er niet op vast.

Venom ging verder waar motorhead ophield. En daarmee hield het voor mij ook op. Het was in mijn oren ronduit kutmuziek.
Maar het Venom-logo is wel erg mooi. Ontworpen door Roger Dean, die ook het beroemde logo van Yes heeft ontworpen.
Gek genoeg heeft iedere 'harde' band een logo dat onleesbaar moet zijn, want dat draagt bij aan de stoerheid van de band.

Iron Maiden? Black label society? allen goed leesbaar hoor.

imlikeajungle
30 september 2005, 07:23
Is t geen RD waar die knakker op speelt? of was dat op vorige tours?

Op lowlands speelde hij ook de hele gig op die zwarte

RD ook ja... Davetje heeft een geweldige smaak imo...
Die plexi Dan Armstrong is ook al super.

http://www.bstuck.com/jamie/drummers/dave/pics/dave56.jpg

http://images.allposters.com/images/SPIN/RCK119.jpg

http://www.kurthanson.com/images/screenshots/0503/dave_grohl.jpg

alleen deze is een gedrocht, maar daar zullen ook andere redenen aan verbonden zijn, nee? 8-)

http://www.joemarlett.com/images/grohl.jpg

http://scrozenguitars.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/scrozen_grohl.jpg

Sliver
30 september 2005, 12:25
Hij heeft idd stuk voor stuk geweldige gitaren. Maaruh, die RD heeft die paar jaar terug kapotgeslagen......Heeft er hier iemand eigenlijk weleens op zo'n Ampeg Dan Armstrong model (die doorzichtige) gespeeld? Ben benieuwd hoe zoiets zich nou verhoudt tot een gewone houten gitaar.

vulvasonic
30 september 2005, 14:35
Hij heeft idd stuk voor stuk geweldige gitaren. Maaruh, die RD heeft die paar jaar terug kapotgeslagen......Heeft er hier iemand eigenlijk weleens op zo'n Ampeg Dan Armstrong model (die doorzichtige) gespeeld? Ben benieuwd hoe zoiets zich nou verhoudt tot een gewone houten gitaar.

Ik heb er ooit op gespeeld, een originele. Ik was op slag verliefd op het geluid van dat ding. De toon was heel direct. Recht in je mik.
De originele DA's hadden echter een systeem waarmee je in een handomdraai een ander element erin kon zetten, of verplaatsen. En ik zou je niet kunnen vertellen welk element het was dat op de gitaar zat waar ik op gespeeld heb en of andere elementen beter of juist minder geklonken zouden hebben.

Sliver
30 september 2005, 15:47
Stoer, die gitaar staat hoog op mijn lijstje van gitaren die nog eens getest moeten worden. Is helaas erg zeldzaam.

Even wat anders; had george kooymans van de golden earring er ook niet een tijd een (lang lang geleden)?

vulvasonic
30 september 2005, 20:36
Stoer, die gitaar staat hoog op mijn lijstje van gitaren die nog eens getest moeten worden. Is helaas erg zeldzaam.

Even wat anders; had george kooymans van de golden earring er ook niet een tijd een (lang lang geleden)?

Ja ook. En Keith Richards en Joe Perry van Aerosmith zal er ongetwijfeld ook een hebben.