PDA

View Full Version : Aanstal windingen bij stemsleutel



Nielsje
28 september 2005, 23:56
test

Nielsje
28 september 2005, 23:58
Wie van jullie heeft echt voorkeur van hoeveel windingen per snaar je doet op je gitaar?

Ik doe snaren wisselen al jaren zonder enige aandacht, kijk teevee enzo en het interesseert me geen reet hoeveel windingen ik er doe, 3,4 5 of 6..

wel doe ik dunne snaren vaker dan dikke, maar das puur praktisch..

hebben jullie voorkeuren? heb wel es gehoord dat er 'strikte' regels voor zijn maar ja...

olaf reijnders
29 september 2005, 00:00
Zo min mogelijk. Is ook beter voor de stemvastheid.

vester86
29 september 2005, 00:40
1 tot 2 windingen op de dikke, liever 1 dan 2, en de dunne snaren 2 tot 3 (hooguit)
idd vanwege stemvastheid, maar ook vanwege wegglijden (hoge snaren bij te weinig windingen)

Stitch
29 september 2005, 00:56
ach iedere keer verschillend eigenlijk

EmgMaster
29 september 2005, 06:44
Probeer altijd 2 windingen op de dikke te krijgen, dunne maakt me niet zoveel uit, zal wel 4,5 of 6 zijn.

VooDoo
29 september 2005, 07:19
huh begrijp ik et goed? :-?
hoe MINDER windingen je doet, hoe stemvaster hij is:S?
zou hij dan niet juist steviger zijn als je em vaker wind?
njah kweet het niet hoor:D

grayfink
29 september 2005, 07:19
Zoveel te minder zoveel te beter, want: er kan minder gaan schuiven en dus minder ontstemmen. Ik heb op de bassnaren meestal maar een halve winding, op de G 2 en op de B en E 4 of 5. (Bij minder glijd de snaar weg). Nou las ik laatst dat je op de bassnaren ook een stuk of 2 windingen moet hebben omdat er anders te veel spanning komt op de hoek die de snaar met de stemsleutel maakt en je een grote kans hebt dat de snaar dat breekt.
Maar eigenlijk heb ik daar niet zo veel last van ondanks dat ik vrij hard er op ros. Nou speel ik wel heel weinig moet ik zeggen. Misschien komt het daar van dat ik weinig breek. :???:

VooDoo
29 september 2005, 07:19
huh begrijp ik et goed? :-?
hoe MINDER windingen je doet, hoe stemvaster hij is:S?
zou hij dan niet juist steviger zijn als je em vaker wind?
njah kweet het niet hoor:D

nopster
29 september 2005, 09:08
Bas 2 (mijn E momenteel een halve, maar dat was de bedoeling niet) en de kleine 3 a 4.

olaf reijnders
29 september 2005, 11:49
Ik heb een gitaar met locking stemmechanieken. Voordeel is dan dat je dan niet aan een minimum aantal windingen vast zit. Ik doe de snaar in het gaatje, draai de lock dicht ,ik stem hem en knip het overtollige eraf. Ideaal!

taylor
29 september 2005, 12:16
ligt eraan welke gitaar.met floyd rose zoveel mogelijk omdat je soms de kans hebt dat de snaar knapt bij tremelo dan kun je dus de zelfde snaar weer gebruiken.(door hem iets af te draaien)

ik heb ook wat oude 70e jaren fenders waar ik de snaar geleiders altijd van de kop afhaal en de D G B E snaar zoveel mogelijk windingen geef zodat ie beter in tune blijft dan met de snaar geleiders.dit komt door de scherpe hoek die de snaar van de nut tot tuners heeft dan.

SBloke
29 september 2005, 12:49
Hoe minder windingen hoe stemvaster is eigenlijk best logisch:

Die extra windingen om de stift heen kunnen nog wat gaan rekken of verschuiven, of een andere winding kan er tussen gaan zitten. Probeer daarom ook de windingen netjes naast elkaar te leggen.

urezna
29 september 2005, 16:39
Ik heb een gitaar met locking stemmechanieken. Voordeel is dan dat je dan niet aan een minimum aantal windingen vast zit. Ik doe de snaar in het gaatje, draai de lock dicht ,ik stem hem en knip het overtollige eraf. Ideaal!

als je nou het overtollige er NIET afknipt, en je breekt je snaar op de brug, kun je hem doorschuiven, is-ie al goed op rek, en als je die snaar gestemd hebt, staat de rest ook weer goed, de brug (ik neem aan floyd rose achtig? geen bal-eind nodig?) komt dan vanzelf weer in de goede stand. zo heb je in een wip een gebroken snaar "vervangen" en gestemd.

en on topic: door die locking nut heb ik regelmatig slechts een halve of zelfs een kwart winding... :o

Negative K3 fan
29 september 2005, 16:44
locking tuners zijn ideaal, zo min mogelijk windingen, maar het komt meestal neer op ongeveer 1 winding bij de hoge snaren en iets van een halve bij de lage.

taylor
30 september 2005, 11:31
hoe minder windingen desde stem vaster is aboluut niet waar,met locking tuners wel maar dat is een heel ander systeem.

als je een strat(of welke gitaar dan ook zonder locking) hebt doe ie test maar eens haal je snaar geleiders eraf een wind D G B E snaaren zoveel mogelijk op je zult zien dat je strat dan veel beter in tune blijft.

je moet natuurlijk wel de rek er uit halen maar dat moet je altijd doen als je snaren vervangt.

Stitch
17 december 2005, 11:45
He vraagje over locking tuners, doen jullie nou wel of geen windingen? Zegmaar gewoon er doorheen, vast zetten en stemmen, of toch nog 1 of meerdere windingen gebruiken.

Dit omdat ik laatst de zonder windingen methode had gedaan (sperzels) maar was absoluut niet stemvast!

Wabbie
17 december 2005, 15:05
tja ach, ik doe het totaal at random, meestal iets van 2 of 3 windingen. Nooit problemen met stemvastigheid gehad

prowler
17 december 2005, 15:14
bij gewone stemmechanieken (geen locking tuners dus) mag je bij de G B E -snaren gerust 3 à 4 windingen doen.. het is gewoon belangrijk dat de windingen netjes op elkaar liggen voor de stemvastheid

vulvasonic
17 december 2005, 15:29
Ooit gehoord dat twee tot drie windingen het beste zou zijn en daar probeer ik me dan maar aan te houden. Moeilijk zat.

Daarvoor dacht altijd dat meer windingen juist beter zou zijn. Ik bedoel; gooi een touw om een tak en je trekt het touw zo los. Wikkel je het touw eerst twintig keer om de tak en je trekt je het apezuur om het los te krijgen. Dat was mijn redenatie. Maar je krijgt inderdaad het probleem dat je de rek er nooit uit krijgt.

2 tot 3 dus.

deedee
17 december 2005, 21:23
effe snel een vraagje tussendoor. Ik heb een Yamaha pacifica 112. Maar de tremolo gebruik ik niet (vastgezet) omdat de gitaar zo veel beter in stemming blijft.
Als ik locking tuners heb, zou dat helpen, en ervoor zorgen dat ik me tremolo toch kan gebruiken. Nu onstemt de gitaar al na een paar keer gebruiken. :-?

fhensen
21 december 2005, 21:00
Tegenwoordig draai ik de snaar niet meer omlaag op de tuner nadat hij door het gaatje is gestoken, maar omhoog. Dus, snaar door gaatje en daarna omhoog leiden als je de gitaar stemt. 1 to 1 1/2 op de lage E en 2-3 op de hoge E.

Hierdoor is de hoek van de nut naar het stemmechaniek kleiner en blijven de snaren nog beter in stemming.

Als je daarbij bij een Les Paul net zoals Zakk Wylde de snaren bij de brug ook nog eens zoals bij een PRS om de brug leidt, heb je bijna geen 'rare' hoeken en buigingen meer voor je snaren. Wat de stemvastigheid ten goede komt maar ook het breken van de snaren

Frank

Gearjunkie
2 januari 2006, 00:12
Het verhaal van minder windingen blijft beter gestemd gaat over gitaren met een vibrato, zoals de Stratocaster.
Bij minder windingen maken de snaren een minder scherpe hoek voorbij de topkam. Bij het gebruik van de vibrato (tremolo) veranderd de spanning van de snaar zowel tussen brug en topkam, maar ook tussen topkam en stemsleutel. Dit laatste geeft het probleem, bij een scherpe hoek is de wrijving tussen de snaar en de topkam te groot, waardoor de gitaar ontstemt .

Orpheo
2 januari 2006, 00:17
Tegenwoordig draai ik de snaar niet meer omlaag op de tuner nadat hij door het gaatje is gestoken, maar omhoog. Dus, snaar door gaatje en daarna omhoog leiden als je de gitaar stemt. 1 to 1 1/2 op de lage E en 2-3 op de hoge E.

Hierdoor is de hoek van de nut naar het stemmechaniek kleiner en blijven de snaren nog beter in stemming.

Als je daarbij bij een Les Paul net zoals Zakk Wylde de snaren bij de brug ook nog eens zoals bij een PRS om de brug leidt, heb je bijna geen 'rare' hoeken en buigingen meer voor je snaren. Wat de stemvastigheid ten goede komt maar ook het breken van de snaren

Frank

maar die rare hoeken ,die je dus eruit werkt met de warparound stoptail en die manier van besnaren, zorgen wel voor meer sustain. da's onder andere het idee achter die rare shapes van deans.

Robbert
2 januari 2006, 13:47
als je nou het overtollige er NIET afknipt, en je breekt je snaar op de brug, kun je hem doorschuiven, is-ie al goed op rek, en als je die snaar gestemd hebt, staat de rest ook weer goed, de brug (ik neem aan floyd rose achtig? geen bal-eind nodig?) komt dan vanzelf weer in de goede stand. zo heb je in een wip een gebroken snaar "vervangen" en gestemd.

en on topic: door die locking nut heb ik regelmatig slechts een halve of zelfs een kwart winding... :o

Wél afknippen en bij breken een lekker vers setje installeren. ;) :D

Scali
2 januari 2006, 15:06
Ik snap die wraparound niet echt... de tailbar is namelijk in hoogte verstelbaar, net als de brug. Volgens mij is het beter om gewoon je tailbar omhoog te zetten, en je snaren niet helemaal eromheen te vouwen.

Orpheo
2 januari 2006, 17:15
Ik snap die wraparound niet echt... de tailbar is namelijk in hoogte verstelbaar, net als de brug. Volgens mij is het beter om gewoon je tailbar omhoog te zetten, en je snaren niet helemaal eromheen te vouwen.

wraparound om een gewone stoptail, laag afgesteld (de stoptail!) levert vaak iets meer sustain op, en t bend ook wat makkelijker.

nog iets over rek. wat bedoelen jullie met REK. dat de snaar (dat stuk met nikkel omwonden staal) nog moet UITREKKEN, als een soort elastiek? lijkt me HEEL stug dat metaal zo uitrekt.... als je je snaar goed om de tuner heen legt hoeft er niet te rekken. rek is nl dat de windingen om de tunerpeg wat strakker tegen elkaar aan gaan liggen. doe je dat goed, is t klaar. met nylonsnaren, ja, die rekken wel als een elastiekje....