PDA

View Full Version : Aanstal windingen bij stemsleutel



Nielsje
28 september 2005, 23:56
test

Nielsje
28 september 2005, 23:58
Wie van jullie heeft echt voorkeur van hoeveel windingen per snaar je doet op je gitaar?

Ik doe snaren wisselen al jaren zonder enige aandacht, kijk teevee enzo en het interesseert me geen reet hoeveel windingen ik er doe, 3,4 5 of 6..

wel doe ik dunne snaren vaker dan dikke, maar das puur praktisch..

hebben jullie voorkeuren? heb wel es gehoord dat er 'strikte' regels voor zijn maar ja...

olaf reijnders
29 september 2005, 00:00
Zo min mogelijk. Is ook beter voor de stemvastheid.

vester86
29 september 2005, 00:40
1 tot 2 windingen op de dikke, liever 1 dan 2, en de dunne snaren 2 tot 3 (hooguit)
idd vanwege stemvastheid, maar ook vanwege wegglijden (hoge snaren bij te weinig windingen)

Stitch
29 september 2005, 00:56
ach iedere keer verschillend eigenlijk

EmgMaster
29 september 2005, 06:44
Probeer altijd 2 windingen op de dikke te krijgen, dunne maakt me niet zoveel uit, zal wel 4,5 of 6 zijn.

VooDoo
29 september 2005, 07:19
huh begrijp ik et goed? :-?
hoe MINDER windingen je doet, hoe stemvaster hij is:S?
zou hij dan niet juist steviger zijn als je em vaker wind?
njah kweet het niet hoor:D

grayfink
29 september 2005, 07:19
Zoveel te minder zoveel te beter, want: er kan minder gaan schuiven en dus minder ontstemmen. Ik heb op de bassnaren meestal maar een halve winding, op de G 2 en op de B en E 4 of 5. (Bij minder glijd de snaar weg). Nou las ik laatst dat je op de bassnaren ook een stuk of 2 windingen moet hebben omdat er anders te veel spanning komt op de hoek die de snaar met de stemsleutel maakt en je een grote kans hebt dat de snaar dat breekt.
Maar eigenlijk heb ik daar niet zo veel last van ondanks dat ik vrij hard er op ros. Nou speel ik wel heel weinig moet ik zeggen. Misschien komt het daar van dat ik weinig breek. :???:

VooDoo
29 september 2005, 07:19
huh begrijp ik et goed? :-?