PDA

View Full Version : zelfbouw pedaal modden (gain-range, tonecontrol)



Fumi SG
28 september 2005, 21:45
Nou,

Mijn zelfbouw pedaaltje doet het al een tijdje perfect, ik ben ook heel blij met de sound die eruit komt. Maar... ik zou hem toch nog graag wat modden. Daarom had ik een paar vraagjes:

- hoe kan ik de gain-range veranderen (vergroten)??
- ik zou graag een tonepot hebben, is dan een schakeling zoals op
het plaatje genoeg??
- waar zou die tonepot moeten komen??
- wat zou deze schakeling precies doen (lowcut, highcut??)
- wat voor potmeter heb ik dan nodig (waarde, log. of lineair?)
tonepot:

http://img268.imageshack.us/img268/9125/lowcutfiltertonecontrol8rq.gif

alvast bedankt! :wink:

H.Manback
28 september 2005, 22:46
Tonepot ligt er denk ik een beetje aan hoe je schakeling in elkaar steekt. Misschien wel handig die hier ff te posten

http://img323.imageshack.us/img323/1766/mxrdistortion3at.gif

Voor tone control zou je een BMP (big muff pi) tone control kunnen nemen. BMP tone control is 1 potmeter waarmee je kunt gaan van lowpass naar highpass. Nu moet je waarschijnlijk wel extra gain daar voor hebben (aangezien hij het signaal iets verzwakt, passief filter), maar je wil toch al extra gain hebben, dus dat komt wel mooi uit.

Je gain vergroten zou je in dit geval moeten doen door de versterker aan te passen. Ik zie zo 1,2,3 niet wat voor versterker die opamp schakeling is, en heb eerlijk gezegd ook geen zin om dat nu uit te zoeken.

Kijk hier: http://www.duncanamps.com/tsc/ voor een calculator voor de tone stack. BMP zit er in, met schema.

Als je echter de gain berekening vindt van die schakeling kan je makkelijk bepalen welke weerstanden je moet aanpassen.

BMP tone control is goed te vinden met google volgens mij, en zoek ook ff naar

H.Manback
28 september 2005, 22:50
Zo te zien is de gain die 1M potmeter achter de 4k7 ofzo? In dat geval zou ik daar niet aan frummelen aangezien de kans groot is dat of die potmeter groter moet worden of die 4k7 kleiner. Zoek uit wat voor variabelen er nog meer zijn in de gain berekening, en pas dat dan aan.

Fumi SG
28 september 2005, 23:17
wat bedoel je precies met 'opamp schakeling'?? Misschien kan ik je daar meer info over geven.

Ik zal morgen ff naar dat programma kijken, eens zien of ik er zelf uit kom. Maar nu ga ik slapen, morgen om 6 uur weer op. :(

H.Manback
28 september 2005, 23:27
Ik bedoelde de schakeling rond de 741, maar ik denk dat ik al wel zie wat het is. Zo te zien is het gewoon een inverterende versterker. In dat geval is het niet zo lastig, dan moet je gewoon die 1M weerstand die van de uitgang naar de - ingang van de 741 gaat verkleinen (of was het nou vergroten :oops:). Ik zoek het ff op.

H.Manback
28 september 2005, 23:30
Zo'n schakeling bedoel ik dus:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/opampvar.html#c2

In dit geval vermoed ik dat die condensator de boel alleen een beetje compliceert, aangezien dat deel wordt van R1 (zie link). Probeer gewoon nog een 1M in serie te zetten met de 1M die je al had, dat zou wel een verschil moeten maken.

chennie
28 september 2005, 23:39
dude, dat hele ding is gebouwd rondom een opamp !

- hij bedoelt dus dat driehoekje waar op staat 741, en de schakeling rondom dit driehoekje, de opamp dus, wat ervoor zorgt dat wat uit de opamp komt bij een bepaalde ingang.

Alsik zo heel snel kijk -EDIT- is het een NON-inverterende versterker. Het ingangsignaal zit aan de plus kant. VErgelijking wordt versterking A = 1+ (1M/ (4.7k+1M-Pot)). Spelen met de weesrtanden vergroot je versterking. Of dat ook je gain qua tone vergroot moet je even uittesten, volgens mij moet je meer met de rechter potmeter spelen. -EINDE EDIT-

Dan heb je nog de mogelijkheid voor die capaciteit over de terugkoppeling om eventueel oscillatie eruit te halen. De .047 capaciteit zie ik zo 1, 2, 3 niet.
Dan het gedeelte boven de driehoek zorgt voor een stabiele voeding voor je opamp, het gedeelte links van je opamp zorgt voor filtering van het ingangssignaal (ruis eruit en een ontkoppelings condensator) en rechts van de opamp zorgt voor je distortion : de clipping.

Wat heb je dus in feite: een lineaire opamp versterker met daarachter de clipping gedeeltes.
Ik ken het pedaal niet, maar het lijkt me dat de linkse potmeter de volume is en de rechtse de gain ? Dan kan je je tone pot beste na de opamp zetten. Of het voor of na die tantulum condensator moet je even testen. Snap zo ook even niet waarom die erin zit. (preventie van dc naar terugkoppingsnetwerk en zo in de opamp ? ). Je weet hoe je een tone pot maakt ? Je kan dit doen met een weerstand en capaciteit, maar mooier is misschien nog een opamp. Dan moet je een IC nemen met twee opamps erin, past indezelfde ic voetje. Tonepot kan je natuurlijk doen als op je gitaar, das een lowpass filter, zowieso met een opamp heb je al een iets grotere mohgelijkheid aan filters wat je kan maken en natuurlijk dan een logaritmische pot. Je oor is logaritmisch.

-Edit- Probeer ook zo'n analyse te maken, dan snap je beter waar je mee bezig bent en ben je bewust bezig met modden ipv wat te doen.
Ik vind je tone schakeling overigens een beetje raar, ik had gewoon standaard RC (of CR) netwerk genomen, met één naar ground

Fumi SG
28 september 2005, 23:44
dus met nog een extra 1M in serie met de 1M (tussen pool 2 en 6) zou ik extra gain moeten krijgen?? Morgen eens proberen, eerst ff een weerstandje zoeken! :razz:


Hier ff een schema van de BMP tonecontrol:

http://www.muzique.com/images/tone2a.gif


@H.Manback, wist je nog dat ik een Disto+ kloon gemaakt had?! :P

@Chennie, dat van die verschillende 'gedeeltes' wist ik al. De linkse potmeter (1M) is de gain, de rechtse (10K) de volume. Maakt dat nog verschil in waar ik de tonepot het beste kan plaatsen (BMP tonecontrol dus)??

chennie
29 september 2005, 00:01
ik zou de tone pot nog steeds tussen de opamp en de diodes plaatsen.
En lees mn ge-edite stukkie even door. Staat wel een formule bij voor die opamp.

H.Manback
29 september 2005, 00:05
Ja ik wist dat toevallig nog, dus ff het topic opgevist.

Idd moet het met een 1M wel wat veranderen aan de gain, hoe dit gaat klinken is nog maar de vraag uiteraard (ik gok zo dat het klote klinkt :razz:).

De tone control zou je in principe voor de ingang van de opamp kunnen plaatsen.... maaarrrrr, moet je dan wel eerst ff het signaal met bijvoorbeeld 6dB versterker aangezien het een passief filter is. Aan de uitgang zoals chennie zegt is echter verstandiger, het is niet voor niks dat je het wel vaker ziet bij bijvoorbeeld versterkers ook dat de tone control na de gain komt (niet altijd, maar het is gangbaar).

Als je hem er voor zet heb je ook de kans dat vanwege de harmonischen die worden gemaakt door het signaal clipping je evengoed nog veel hoog hebt in je geluid (nooit zelf geprobeerd trouwens, dus dit is even puur theorie).

Beetje vervelend dat je geen breadboard en een onderdelen voorraad hebt voor dit soort dingen (neem ik aan ten minste). Anders kon je zo eentje in elkaar knutselen op je breadboard en naar hartelust experimenteren.

Edit: is idd een niet inverterende versterker :oops: gelukkig maakt het verder weinig uit voor je gain.

Fumi SG
29 september 2005, 17:17
Idd moet het met een 1M wel wat veranderen aan de gain, hoe dit gaat klinken is nog maar de vraag uiteraard (ik gok zo dat het klote klinkt :razz:).


NOT! :-D Ik heb er net ff een extra 1M in serie tussen gezet en ik heb nou volgens mij meer gain. Het verschil is niet gigantisch maar het is er wel degelijk. De sound opzich is niks veranderd, het scheurt alleen meer. Ik kan de gainpot nou ook verder dicht draaien terwijl ik nog steeds vervorming heb.

Nog ff over die tonepot. De een zegt BMP, de ander zegt wat anders. Wat kan ik nou het beste installeren?? :razz:



Zo, nou nog ff m'n MT-2 modden en ik ben voorlopig weer een gelukkig man. :wink:

H.Manback
29 september 2005, 18:30
Tonepot is een (normaal gesproken) lowpass filter. Dit betekent dus dat je door de potmeter te draaien meer hoog kunt wegfilteren.

Wat je moet bouwen moet jij weten :wink: het is jouw mod toch? Kort door de bocht genomen: een tonepot kan je alleen hoog weg filteren (net als op je gitaar), of alleen laag (als je een highpass filter maakt). Een BMP tone control kan je zoals je in het programma kunt zien draaien naar een low pass filter en een high pass filter. Neutraal heb je een beetje mid scoop.

Dirk_Hendrik
29 september 2005, 19:36
Met de gainregelaar op maximaal heb je nu en Gain van 213 keer. Datbetekent dat je bij een inputsignaal van 41 millivolt al tegen je batterijspanning aan zit want 0.041*213 is 9. Dat wordt allemaal begrenst op de 0.7 volt clipspanning van je diodes. Van die 1 Meg 2 Meg maken (versterking 425 keer) maakt dus inderdaad een minimaal verschil.

Samengevat, met meer gain gaat dit ontwerp niet veel extremer scheuren.

nicoverduin
29 september 2005, 20:06
Je kan wel mooie (bijna) blokgolven maken op lage frequenties op die manier.

Nico

chennie
29 september 2005, 20:09
met enkele ingrepen erbij heb je een functiegenerator =)

H.Manback
29 september 2005, 20:40
Met de gainregelaar op maximaal heb je nu en Gain van 213 keer. Datbetekent dat je bij een inputsignaal van 41 millivolt al tegen je batterijspanning aan zit want 0.041*213 is 9. Dat wordt allemaal begrenst op de 0.7 volt clipspanning van je diodes. Van die 1 Meg 2 Meg maken (versterking 425 keer) maakt dus inderdaad een minimaal verschil.

Samengevat, met meer gain gaat dit ontwerp niet veel extremer scheuren.

Is het niet zo dat die condensator de gain frequentie afhankelijk maakt (maakt toch ook deel uit van de weerstand in de gain berekening)?

Fumi SG
29 september 2005, 21:18
@Dirk_Hendrik... zoals ik al zei is de verandering niet gigantisch ofzo, maar toch wel degelijk hoorbaar. Het scheurt gewoon lekkerder met toch wel meer scheur. Precies wat ik zocht. :)

@Chennie... wat is een functiegenerator?? :oops:

@Nico... wat zijn (bijna) blokgolven?? :oops: :-D

nicoverduin
29 september 2005, 21:30
Een signaal dat zoveel afgekapt wordt dat er geen sprake meer is van een normale trilling zonder clippen.
Niet opgelet met natuurkunde middelbare school :-D :-D :-D :-D

Fumi SG
29 september 2005, 21:32
Ik heb nog natuurkunde op de middelbare school en dit is nog niet ter sprake gekomen! :-D

Maar goed, het is allemaal leuk en aardig dat ik er een weerstand bij gezet heb en dat het nu allemaal klinkt zoals ik wil. Maar, hoe kan het dat ik door die weerstand te vergroten meer vervorming krijg?? Dat is het meest interessante! :)

nicoverduin
29 september 2005, 21:43
Zie verhaal dirk hendrik.

Fumi SG
29 september 2005, 22:06
Daar snap ik niet alles van, is dat alles eigenlijk dan? :oops: :-D

JoostBaksteen
29 september 2005, 22:29
Een signaal dat zoveel afgekapt wordt dat er geen sprake meer is van een normale trilling zonder clippen.
Niet opgelet met natuurkunde middelbare school :-D :-D :-D :-D

Krijg je dat op de middelbare school :???: :???:

Heb ik dan ZO slecht opgelet tijdens die natuurkunde lessen.... zal eens kijken of het in "samengevat natuurkunde" staat.

nicoverduin
29 september 2005, 22:38
Een signaal dat zoveel afgekapt wordt dat er geen sprake meer is van een normale trilling zonder clippen.
Niet opgelet met natuurkunde middelbare school :-D :-D :-D :-D

Krijg je dat op de middelbare school :???: :???:

Heb ik dan ZO slecht opgelet tijdens die natuurkunde lessen.... zal eens kijken of het in "samengevat natuurkunde" staat.Je hebt toch wel iets over geluidstrillingen gekregen. Dat clippen dat krijg je daar niet (in ieder geval niet in mijn tijd 1969-1975).

chennie
29 september 2005, 22:44
je kan je (wissel!) spannings signaal visualiseren. bv met hulp van een oscillator. De bekendste signaal is audio sigaal sinus vormig. HOe dat eruit ziet moet je hebben gehad. Dan heb je de geclipte versie van de sinus, die heeft van die afgevlakte topjes. Als je dan nog verder de amplitude versterkt dan verkrijg je nog steilere transisties en langere vlakke constante maximale amplitude: bijne een blok dus, dat is een bijna bloksignaal. Verder zijn er nog bv mogelijk driehoeks signaal, zaagtand signaal etc etc.

Een functiegenerator is een apparaat wat allerlei verschillende wisselspanningen kan genereren bv sinusen, blok en driehoek, van verschillende amplitudes, frequenties, ofsetts etc etc. Gebruik je als input bij een test opstelling bijvoorbeeld.

JoostBaksteen
29 september 2005, 22:48
Een signaal dat zoveel afgekapt wordt dat er geen sprake meer is van een normale trilling zonder clippen.
Niet opgelet met natuurkunde middelbare school :-D :-D :-D :-D

Krijg je dat op de middelbare school :???: :???:

Heb ik dan ZO slecht opgelet tijdens die natuurkunde lessen.... zal eens kijken of het in "samengevat natuurkunde" staat.Je hebt toch wel iets over geluidstrillingen gekregen. Dat clippen dat krijg je daar niet (in ieder geval niet in mijn tijd 1969-1975).

[beetje offtopic]
Ja, dat heb ik wel gehad, frequencie berekenen en wat gereken met sinussen en de manipulatie daarvan. Maar geen versterking, dus ook niet het clippen enzo. Misschien dat je dat op het vwo wel krijgt... maar ik moest havo gaan doen van de school, omdat ik geen zin had op mijn frans te leren... :oops: :-D
[/beetje offtopic]

nicoverduin
29 september 2005, 22:48
En als de frequentie laag genoeg is en het volume hoog genoeg dan brand ook de speaker nog door. Zo gaan die sub-woofers er nog wel eens aan...... Het is bijna gelijkstroom op die speakers.......En mijn zoon weet daar inmiddels alles van :-D :-D :-D

nicoverduin
29 september 2005, 22:51
Een signaal dat zoveel afgekapt wordt dat er geen sprake meer is van een normale trilling zonder clippen.
Niet opgelet met natuurkunde middelbare school :-D :-D :-D :-D

Krijg je dat op de middelbare school :???: :???:

Heb ik dan ZO slecht opgelet tijdens die natuurkunde lessen.... zal eens kijken of het in "samengevat natuurkunde" staat.Je hebt toch wel iets over geluidstrillingen gekregen. Dat clippen dat krijg je daar niet (in ieder geval niet in mijn tijd 1969-1975).

[beetje offtopic]
Ja, dat heb ik wel gehad, frequencie berekenen en wat gereken met sinussen en de manipulatie daarvan. Maar geen versterking, dus ook niet het clippen enzo. Misschien dat je dat op het vwo wel krijgt... maar ik moest havo gaan doen van de school, omdat ik geen zin had op mijn frans te leren... :oops: :-D
[/beetje offtopic]idem :-D :-D :-D :-D en ook nog 4 havo op herhaling :-D :-D :-D :-D

chennie
29 september 2005, 22:51
hehe ik ken het, zat een keer een audio versterker te repareren, Had ik het zelfde, )of was het dat de eind trap niet goed deed wat ik wou, ik weet het niet meer, maar het gevolg was dat ik een DC had, speaker klapt tegen een kant. Einde verhaal....

Oh en Fumi, lees dirk verhaal door, denk na wat een opamp als versterker doet. Pak mijn formule er bij, bedenk hoe een gelipt signaal onstaat, vormt en eruit ziet. Dan wordt alles duidelijk.

chennie
29 september 2005, 22:52
hehe ik ken het, zat een keer een audio versterker te repareren, Had ik het zelfde, )of was het dat de eind trap niet goed deed wat ik wou, ik weet het niet meer, maar het gevolg was dat ik een DC had, speaker klapt tegen een kant. Einde verhaal....

Oh en Fumi, lees dirk verhaal door, denk na wat een opamp als versterker doet. Pak mijn formule er bij, bedenk hoe een gelipt signaal onstaat, vormt en eruit ziet. Dan wordt alles duidelijk.

Fumi SG
29 september 2005, 23:18
zal ik doen, eens even die grijze massa nog een beetje opvoeren! :)