PDA

View Full Version : Hulp nodig by eigengemaakte Luidsprekerkast



witte42
28 september 2005, 21:29
Hallo iedereen,

ik zit op dit forum voor advies te kijken maar er staan zoveel onderwerpen dat ik er zelf maar een aanmaak. Ik ben maar een leek op gebied van luidsprekers en alle electronica die erbij komt kijken en heb dus nog wat hulp en advies nodig
Ik ben dus bezig zelf een speakerkast te maken voor mijn gitaar. Wil er later zelf nog een top bij kopen. Liefst een London City of Orange of VOX voor een uniek en ouderwets geluid.

Speakers:
Ik heb een oude speakerkast gebruikt waar twee speakers inzaten.
Dit zijn 2 maal Celestion G12T-75 luidsprekers. ik weet dat deze ook in veel Marshalls en Orange versterkers zitten.
Kan iemand mij vertellen of het goeie zijn, ze zijn in ieder geval al vrij oud maar niet gescheurd en dus nog in goede staat.

Kast:

De kast is gemaakt van spaanplaat. Is dit ok??? Ik heb de voorkant waar de speakers in zitten gemaakt van Multiplex. Moet ik toch beter een nieuwe kast maken???
het hout van de kast is 2 cm dik. de kast heeft een afmeting van 60cm bij 75 cm. Hij is 30 cm diep.
Ik heb de speakers op een multiplex plaat geschroefd van 56cm bij 70,5 cm. Ik heb de celestion Speakers trouwens van de voorkant in het gat geduwd. Is dit aan te raden of moeten ze toch beter van de binnenkant geschroefd worden.

Hoe zit het met de afstanden tussen de speakers, heeft dit invloed??? Ik heb em als volgt erin gezaagd:
Eeen luidspreker in de linkerbovenhoek en de ander in de rechter onderhoek. Ze staan 7 sm van de rand af en ongeveer 6 cm van elkaar. Is dit goed of moet ik het opnieuw doen??

Tja en dan de rest:
Moet ie geisoleerd worden?? Neem aan van wel. Had gedacht em compleet van binnen te isoleren met die zwarte geluidsmatten uit de oefenhokken. Moet dit wel compleet van binnen of allen aan de achterkant?

Hoe zit het met bekabeling en pluggen: Kwam het volgende schema in het Forum tegen: Kan ik dit ook gebruiken?

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63474

Wie o Wie kan mij een beetje vooruit helpen?? Ik weet dat het nogal veel vragen zijn, maar hoop toch echt dit met succes te kunnen afronden.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten Bas


:lol: :lol: :lol: :???: :???:

nicoverduin
28 september 2005, 22:30
Wat dacht je ervan om gewoon eens die kast aan te sluiten en gewoon eens gaan luisteren :-D :-D :-D :-D :-D :-D

nicoverduin
28 september 2005, 22:41
en dat schema kun je gebruiken.

NIco

witte42
28 september 2005, 22:44
Heb ik wel al eens gedaan maar dan met gewone luidsprekerkabels, kabeltje aan kabeltje. heb niet genoeg verstand van het geluid. Klonkt niet echt goed, veel ruis maar dat kan ook door de versterker komen, is ook al niet veel soeps.

Ben goed bezig he :oops: :roll:

witte42
28 september 2005, 22:44
Heb ik wel al eens gedaan maar dan met gewone luidsprekerkabels, kabeltje aan kabeltje. heb niet genoeg verstand van het geluid. Klonkt niet echt goed, veel ruis maar dat kan ook door de versterker komen, is ook al niet veel soeps.

Ben goed bezig he :oops: :roll:

nicoverduin
28 september 2005, 22:50
Heb ik wel al eens gedaan maar dan met gewone luidsprekerkabels, kabeltje aan kabeltje. heb niet genoeg verstand van het geluid. Klonkt niet echt goed, veel ruis maar dat kan ook door de versterker komen, is ook al niet veel soeps.

Ben goed bezig he :oops: :roll:Ruis komt uit de versterker. DUs ik zou hem een keer op een goede versterker testen om een goed oordeel te krijgen. Anders ga je van alles aan die box doen zonder mogelijk resultaat. Tenzij je van bezigheidstherapie houd? :-D :-D :-D :-D :-D

witte42
29 september 2005, 00:06
Zie dat Dr decibel op de Celestion site al enige vragen beantwoord. Vraag me nu alleen wel af of die luidsprekers er goedom inzitten. Moeten ze van buiten naar binnen of gewoon aan de binnenkant van de plank geschroefd worden?
En hoe is het met bekabeling? Moet het speciale bekabeling uit een electro luidspreker zaak zijn of maakt dit niet uit? Neem toch aan dat ik iets anders moet hebben dan huis tuin en keuken luidsprekerkabel??

nicoverduin
29 september 2005, 06:11
Als dat van dat 1mm2 soepele daraad isis of nog dikker heb jij nergens last van hoor tenzij je een paar honderd watt er doorheen wil pompen. Anders gewoon dat praxis speaker draad gebruiken.

witte42
29 september 2005, 09:35
Beste Nico,

bedankt voor je reacties alwvast. Zie dat je een mooie eigen site hebt die me nog ongetwijfeld van pas gaat komen. :P

witte42
29 september 2005, 09:36
Beste Nico,

bedankt voor je reacties alwvast. Zie dat je een mooie eigen site hebt die me nog ongetwijfeld van pas gaat komen. :P

Franc
29 september 2005, 10:56
Of je de speakers er van voren of van achteren in wilt ligt een beetje aan hoe je het speakerdoek wilt gaan bevestigen denk ik.

Er wordt beweerd dat je het ook kunt horen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als je bijvoorbeeld een Marshall kast bekijkt, dan heb je een 'baffle' (ben ff het NL woord kwijt) met speakers. Daar zit aan de voorkant een verdikkingsrandomheen en dan het speakerdoek. Die rand zorgt er oa voor dat het doek niet tegen de baffle zit maar er net voor blijft.

Als je het zo doet, is het het handigst om de speakers er vanachter tegenaan te zetten, zo kun je nog bij de bouten. Doe je ze van voren en dan het speakerdoek ervoor, dan kun je er niet bij zonder het doek te vervangen.

Fenderkasten zitten anders in elkaar geloof ik, daar heeft Nico meer verstand van dan ik :D

SimonS
29 september 2005, 11:26
Kast:

De kast is gemaakt van spaanplaat. Is dit ok??? Ik heb de voorkant waar de speakers in zitten gemaakt van Multiplex. Moet ik toch beter een nieuwe kast maken???
het hout van de kast is 2 cm dik. de kast heeft een afmeting van 60cm bij 75 cm. Hij is 30 cm diep.

spaanplaat is niet het meest sterke hout. Ik weet niet of je er tolex of van dat doek om je speakerkast heen heb zitten, maar zo niet: dan loop je wel kans om aan de randen beschadigingen op te lopen. Vaak wordt voor speakerkasten btw berkenmultiplex gebruikt. De afmetingen zijn iig standaard.



Hoe zit het met bekabeling en pluggen: Kwam het volgende schema in het Forum tegen: Kan ik dit ook gebruiken?

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63474

Die gebruik ik dus ook (in dat topic van je link, das mijn speakerkast). Ik heb nog geen speakers in huis dus ik heb het nog niet getest. Ik heb alleen nog de verbindingen tussen de pluggen gesoldeerd.

succes grtz Simon

Kim Wilson
29 september 2005, 11:32
...
Er wordt beweerd dat je het ook kunt horen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
...
Jazeker, vooral als je met nog een paar muzikanten op het podium staat of gaat opnemen. En je kunt het ook horen als je een handvat hebt gemonteerd. :-?


Mijn Fender Hotrod Deluxe heeft trouwens ook de speaker van achteren gemonteerd, op dezelfde manier als hoe ik de speakers in mijn zelfbouwcab heb vastgezet, zie http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63013

witte42
29 september 2005, 11:51
Hmmm ga toch maar die speaker erachter zzetten lijkt mij zo. Het stomme is dat ik het doek er al op heb. Heb er weliswaar voor gezorgd dat die niet de speaker raakt.
Over het aansluiten van de speakers:
zag dit bij celestionsite staan:

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/index.asp

Welke past nu beter in mijn verhaal de 2 x 12" Series of de 2 x 12" Series parallel?
Weet ook niets van invloeden van OHm. Het zijn twee speakers waar 16 Ohm achterop staat.

Kent iemand de luidsprekers en heeft ie er ervaring mee, laat het me ff weten. Zijn Celestion G12T-75 speakers

witte42
29 september 2005, 11:54
Hmmm ga toch maar die speaker erachter zzetten lijkt mij zo. Het stomme is dat ik het doek er al op heb. Heb er weliswaar voor gezorgd dat die niet de speaker raakt.
Over het aansluiten van de speakers:
zag dit bij celestionsite staan:

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/index.asp

Welke past nu beter in mijn verhaal de 2 x 12" Series of de 2 x 12" Series parallel?
Weet ook niets van invloeden van OHm. Het zijn twee speakers waar 16 Ohm achterop staat.

Kent iemand de luidsprekers en heeft ie er ervaring mee, laat het me ff weten. Zijn Celestion G12T-75 speakers

SimonS
29 september 2005, 12:02
de luidsprekers zijn dus 16 ohm

als je die parallel zet word het dit:

1/16 + 1/16 = 1/8 => 8 ohm speakerkast

en in serie:

16 + 16 = 32 ohm speakerkast.

Je ziet, je kunt ze dus het best parallel zetten omdat 32 ohm niet zo gangbaar is voor een speakeruitgang op versterkers.

witte42
29 september 2005, 14:24
de luidsprekers zijn dus 16 ohm

als je die parallel zet word het dit:

1/16 + 1/16 = 1/8 => 8 ohm speakerkast

en in serie:

16 + 16 = 32 ohm speakerkast.

Je ziet, je kunt ze dus het best parallel zetten omdat 32 ohm niet zo gangbaar is voor een speakeruitgang op versterkers.

Mijn dank is groot!!
Weet je ook hoe het zit met isolaitie van binnen? Helemaal geen isolatie? Of toch wel op de achterklep? Zat er eerst ook op, maar ik heb nu van die zwarte eierdoppenisolatiematten. Zijn die ook ok? Helemaal bekleden zal niet de bedoeling zijn neem ik aan??

SimonS
29 september 2005, 14:37
ik heb geen ervaring met isolatie in ´n speakerkast, maar lees deze site eens:

http://www.duncanamps.com/technical/speaker_cab.html

daar staat er wel wat over.

Kim Wilson
29 september 2005, 14:47
Mijn dank is groot!!
Weet je ook hoe het zit met isolaitie van binnen? Helemaal geen isolatie? Of toch wel op de achterklep? Zat er eerst ook op, maar ik heb nu van die zwarte eierdoppenisolatiematten. Zijn die ook ok? Helemaal bekleden zal niet de bedoeling zijn neem ik aan??
Zonder isolatie gaat prima. Het is voor een gitaarcab namelijk niet de bedoeling om een zo droog mogelijk geluid te creëren, zoals bij hifi speakers. Een speakercab moet een beetje leven. Cabs worden niet voor niks vaak speciaal van berken multiplex gebouwd.

nicoverduin
29 september 2005, 17:00
Ik start in eerste instantie zonder enige isolatie. Is de kast iets te "bonkerig" dan ga ik pas dempingsmateriaal erin doen. Niet van dat dure. Gewoon 6 of 8 (6 cm dik) platen een keer gehaald bij de praxis.

Nico

witte42
29 september 2005, 19:26
OK, heb meeste vragen wel beantwoord. Het hout laat ik maar zo denk ik, ga em toch nog bekleden. Dus hoop dat ie dan steviger blijft! Heb ook plastic hoeken van een oude versterker.
Over het aansluiten van de luidsprekers.
Lijkt me handiger om het schema van de parallel aansluiting van Dr. decibel te gebruiken. Dan hoef ik maar een jack te gebruiken.
Wat is het grote verschil met dit schema?

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63474

Lijkt me maar moeilijk om aan te sluiten aan want als ik het goed zie moeten er dan drie jacks in de kast. En dan twee om em aan te sluiten aan de versterker voor een parallel schakeling?!

Zie ik hier iets verkeerd?

Gr

[/tab]

nicoverduin
29 september 2005, 20:00
Als je gewoon parallel wilt dan moet je dit schema niet gebruiken. Dit is meer voor de fervente liefhebber die met zijn 2 (of 4) speakers:
- parallel geschakeld wil OF
- serie geschakeld wil OF
- beide speakers in stereo wil gebruiken.

Overigens ik denk dat het een illusie is als je denkt dat het bekleden van de box deze steviger maakt.

Nico

witte42
29 september 2005, 20:54
Als je gewoon parallel wilt dan moet je dit schema niet gebruiken. Dit is meer voor de fervente liefhebber die met zijn 2 (of 4) speakers:
- parallel geschakeld wil OF
- serie geschakeld wil OF
- beide speakers in stereo wil gebruiken.

Overigens ik denk dat het een illusie is als je denkt dat het bekleden van de box deze steviger maakt.

Nico

Tja ik las dat een paar reacties geleden hierboven. Ik vond het ook al raar. Ben iig op dit moment de bekleding voren af te halen om de luidsprekers er maar achter te zetten. (stom, stom dat ik de voorkant al bekleed heb)

witte42
29 september 2005, 21:07
Als je gewoon parallel wilt dan moet je dit schema niet gebruiken. Dit is meer voor de fervente liefhebber die met zijn 2 (of 4) speakers:
- parallel geschakeld wil OF
- serie geschakeld wil OF
- beide speakers in stereo wil gebruiken.

Overigens ik denk dat het een illusie is als je denkt dat het bekleden van de box deze steviger maakt.

Nico

Tja ik las dat een paar reacties geleden hierboven. Ik vond het ook al raar. Ben iig op dit moment de bekleding voren af te halen om de luidsprekers er maar achter te zetten. (stom, stom dat ik de voorkant al bekleed heb)

SimonS
30 september 2005, 14:46
met die speakers die je hebt, heeft het uberhaupt gewoon niet zoveel zin om ze serieel te kunnen schakelen, parallel en stereo zou je wel kunnen doen.

Overigens, een getolexde kast van spaanplaat is héél wat steviger dan een een "naakte spaanplaten kast". De hoeken zijn dan namelijk niet meer bloot.

witte42
4 oktober 2005, 22:12
Ben bezig de kast te bekleden maar mijn lijm werkt niet meer. Dus morgen nieuwe lijm kopen en afmaken. Kabels aansluiten, hoekbeschermers, hendels en wieltjes eraan en klaar is kees. Zaterdag test ik em.!!! :P :P :P :P :P

SimonS
4 oktober 2005, 22:24
relaxed! maak je nog wat foto´s, van het eindresultaat en misschien ook van waarmee je bent begonnen?

witte42
4 oktober 2005, 23:01
Tja zal mijn best doen. heb volgens mij nog ergens een foto van hoe ie er in het begin uitzag. heb allenn geen digitale camera meer, dus moet ff rolletje kopen en foto's nog ontwikkelen etc. kan dus nog wel even duren
:roll:

SimonS
4 oktober 2005, 23:12
1 uur service :D

witte42
4 oktober 2005, 23:19
Nou, ben nog maar een student. Als jij betaald geen probleem :-D :razz:

SimonS
4 oktober 2005, 23:22
nee sorry kben ook student :D

witte42
4 oktober 2005, 23:31
haha, en by the way: Maak niet voor niets mijn eigen speakerkast. Scheelt weer wat centen. denk er aan om ook een eigen versterker te knutselen maar weet dus eigenlijk echt niet hoe dat moet. Lijkt me wel te gek.

SimonS
4 oktober 2005, 23:34
dr zijn redelijk wat kits.

www.ax84.com
www.madamp.biz
www.verelec.com
www.tubeampdoctor.com

to name a few

witte42
11 oktober 2005, 17:21
Zaterdag mijn kast getest. Loeihard en strak geluid. Ik ben tevreden!!!
Nu nog afwerken.