PDA

View Full Version : Boss DD20 getest + gekocht !



Mitch
28 september 2005, 18:49
Vandaag in Rotterdam op stap voor een tweedehands synth-stand en daarna doorgereden naar Feedback, wilde de DD20 testen en ik wilde weten of Boss' nieuwe volume pedaal al een release date had.
De DD20 was er, in tegenstelling tot de rest van de Twin Pedal niet en het volume pedaal was een nieuwtje wat ze van mij moesten horen :evil:

Gedesillusioneerd voor de 100e keer het pand verlaten en op de gok naar de Blaak gereden; ik had gehoord dat daar een nieuwe Key Music was geopend. Snel gevonden en naar binnen.
Zag er erg uit als de Correct :-? Balie bij binnenkomst, veel zooi in vitrines en schappen waar makkelijk dozen kunnen worden neergezet, zodat de aanblik van het pand toch netjes en overzichtelijk blijft.
Niet echt een muziekzaak zal ik maar zeggen.
Ruim assortiment. Ibanez, Fender, Melancon (of iets dergelijks), Randall, Ampeg, Gibson, Epi, Vox, L6, etc.
Zij hadden dus wel de DD20 8-)
Randall50 aangezet, Lite Ash Tele ingeprikt, DD20 in de loop gezet.

Eerste indruk: simpele, logische lay-out. De delaytijd is er één die ingeduwd kan worden, zodat de delaytijd snel kan worden verhoogd of verlaagd. Gewoon draaien levert een langzame verandering op.
Eerste klankindruk: goed ding ! De toonknop was bijna overbodig, zó divers waren de standaard sounds. Van strak en helder tot bijna té wollig.
Buitengewoon lekker waren Smooth en Tape. Analog was heel mooi te feedbacken (bijna DE7-lekker).
De reverse was bij lange na niet zo goed als op de L6 DL4/EchoPark, waar ik al eerder ruimschoots mee kennis had gemaakt. Absloute misser.
De met veel tam tam aangekondigde nieuwe delayvormen Twist en Warp vond ik niet echt spectaculair genoeg, dus ik zal mijn DML nog gewoon nodig hebben naast de DD20. :D
Sound on Sound werkte prima en zorgde voor een instant solo-jam !
Bottom line: prima klank, beter dan welke eerdere DD ook en met vier presets, Sound on Sound én Tap tempo.

Die DD20 komt er dus wel, maar ik moet eerst nog van wat zooi af.



:wink:
Check sig

Les Paul
28 september 2005, 20:59
Ik gebruik de DD20 inmiddels een half jaartje en ben het grotendeels met je verslag eens. Soundkwaliteit is prima. Klinkt mooi warm. Smooth is ook mijn favoriet. De DD20 is voor mij zeker een blijvertje.

Ik vond warp en twist ook niet spectaculair, tot ik wist hoe het werkte (daar moest ik toch eerst de manual voor lezen) dus ik vraag mij af of je het echt hebt gehoord. Als je het linker pedaal ingedrukt houdt gaat de warp of twist pas werken. Je krijgt dan vrij extreme geluiden. Ze doen redelijk analoog aan, maar voor mij zijn ze onbruikbaar.

Mitch
28 september 2005, 21:53
Riiiiiiiiight, now we're talking ! Ja, ik had de parkeermeter voor 45 min. volgegooid, dus ik had niet echt de gelegenheid om uitgebreid de gebruiksaanwijzing te lezen.
On-line kun je 'm alleen opvragen nadat je al je gegvens aan de heren van Boss hebt verstrekt en dat soort halve marketing-enquete's heb ik nooit zo'n trek in :sneaky: dus ik had me ook niet echt kunnen 'voorbereiden'. Maar het klinkt interessant !

Les Paul
28 september 2005, 22:36
Ik had hem al 2 maanden in huis toen ik pas de manual begon te lezen. :P
Heel leuk en wel bruikbaar is de mogelijkheid om de delay tijden van de koppen van de tapedelay aan te passen. Dus je kan de 1e en 2e delay onafhankelijk van elkaar instellen. Hoe dat werkt ben ik inmiddels al weer vergeten (ik gebruik het niet echt dus).
Er zit dus veel meer op dan ik daadwerkelijk gebruik.

ieme
28 september 2005, 23:10
ik heb mijne eergister weer verkocht...

Lucluc
29 september 2005, 11:22
ik heb mijne eergister weer verkocht...

ja, ik was in eerste instantie erg enthousiats, maar na een tijdje gingen mij een aantal dingen tegenstaan:

de analoge en tape modeling gaan echt irriteren. De analoge modeling heeft een piepje als een echte anloge delay die voor een iets te lange delaytijd staat ingesteld. Gewoon een flauw geluid. En de tape modeling heeft een irritante modulatie die te klinisch klinkt. Als die modulatie bijvoorbeeld meer wisselde in snelheid, of als dat misschien ook in te stellen was geweest, dan had het voor mij meer nut gehad. Natuurlijk is er wel de gewone modulatiedelay, maar die heeft dat chorus geluid wat sinds de jaren '80 toch echt niet meer kan.

Op den duur kon alleen de gewone digitale delay mij nog bekoren. Problemen kreeg ik met de bypass en een soort hoge piep als ik de mix of delaylevel bijna maximaal had staan. Alle soorten adapters geprobeerd en met batterijen: geen verbetering.

Hij heeft het nog geen twee maanden bij mij uitgehouden.

gvink
29 september 2005, 11:35
Ik heb een DD20.. Twijfel erover om 'm te verkopen omdat ik 'm de laatste tijd niet meer gebruik ivm een zekere mooie analoge delay...

Wel vind ik m persoonlijk nog steeds een van de beste, meest veelzijdige digitale delays die er momenteel op de markt is... :)
En de tape setting kan inderdaad wat klinisch overkomen, maar als je de twee koppen functie aanzet, dan valt dat ook wel weer erg mee.
Ook een gave functie is de dual delay waarbij je edge achtige delays kan krijgen door eentje erg kort in te stellen (15-30 ms) een eentje lang. Errug lekker.
Daarbij opgeteld de stereo/opname mogelijkheden, al met al een uitgebreid kastje.

Mitch
29 september 2005, 13:04
Onze nieuwe drummer speelt net zo lief mét click track als zonder, dus in creatief opzicht is delay straks heel wat beter (strakker) te gebruiken.
Zeker door de mogelijkheid de BPM i.p.v. de ms af te beelden vrij ideaal lijkt me zo.

Mitch
30 september 2005, 18:13
Sold to the man with the orange guitar !
Met dank aan mede-Schiedammer gvink :wink:

Nu eens even flink aan de slag gegaan met de gebruiksaanwijzing en man, man, er zit toch wel een hoop in hoor ! De reverse valt me nog steeds een beetje tegen qua klank, maar daar was het me ook niet om te doen.
Analog klinkt gewoon goed, Tape klinkt echt lekker met twee koppen ingesteld.
Twist... ik begrijp niet dat daar zo veel mensen over klagen van "niet bruikbaar" :o Fantasieloos, die gasten ! Zelfde als de Slam! functie op de SIB Mr. Echo, maar dan beter uitgevoerd. Mooi !
Met Warp instant feedbacken: puike bak herrie hoor !

Les Paul
30 september 2005, 18:26
Twist... ik begrijp niet dat daar zo veel mensen over klagen van "niet bruikbaar" :o Fantasieloos, die gasten ! Zelfde als de Slam! functie op de SIB Mr. Echo, maar dan beter uitgevoerd. Mooi !
Met Warp instant feedbacken: puike bak herrie hoor !

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee!

Leuk dat je de Warp en Twist nu wel leuk vindt. Misschien ben ik wat traditioneler ingesteld... :D (ben ook de jongste niet meer :cry: )
In ieder geval kan je hier weer heel wat uurtjes mee spelen....

Mitch
30 september 2005, 23:14
:satisfie:
Hè hè, niks persoonlijks hoor, ik refereerde meer aan de reviews op Harmony Central. Vrijwel iedereen vond ze daar niet bijzonder, terwijl ze mij juist enorm van pas komen. Zowel als fade-out en als break gebruik ik wat extremere settings van mijn DML, maar de DML gaat 't nog moeilijk krijgen of -ie mag blijven nu :o

gvink
3 oktober 2005, 11:12
Ben blij dat je er blij mee bent... :D

fullorder
3 oktober 2005, 11:38
Ik heb een DD20.. Twijfel erover om 'm te verkopen omdat ik 'm de laatste tijd niet meer gebruik ivm een zekere mooie analoge delay...

goh, welke zou dat nou zijn? :D

gvink
3 oktober 2005, 14:48
Ik heb een DD20.. Twijfel erover om 'm te verkopen omdat ik 'm de laatste tijd niet meer gebruik ivm een zekere mooie analoge delay...

goh, welke zou dat nou zijn? :D

:cool: