PDA

View Full Version : Extra gainstage



Lord Abortion
28 september 2005, 18:12
Een kort vraagje: Is het een zware ingreep om in je versterker een extra preampbuis te laten steken die als extra gainstage werkt, te schakelen via een miniswitch, en met een gain- en volumeknop. Of moet er dan vanalles veranderd worden aan de 'kern' van de preamp?

Ik hoor het graag!

nicoverduin
28 september 2005, 19:35
Een buisje erbij zetten opzich is te doen (als er ruimte is). Gat ponsen, buisvoet erin en solderen van de schakeling. De voeding zal het zelfs wel aankunnen (300mA voor de gloeistroom en 1-2 mA voor de anode). Echter:
- de versterking kan zo groot worden dat er konstant geclipt wordt
- Er zal wel een MV ingebouwd moeten worden
- Er zal opnieuw gerekend moeten worden (voeding, versterking, impedanties etc) of je negeert dat gewoon en komt van een koude kermis thuis.

Waarom niet gewoon een boosterpedaaltje?

Nico

Lord Abortion
28 september 2005, 19:44
- de versterking kan zo groot worden dat er konstant geclipt wordt


Ook als je een gain- en volumeknop hebt voor die extra gainstage? Dan moet je toch je gain kunnen bijvoegn naar wens, of is het niet zo simpel? Ik heb niet zoveel verstand van electronica enzo, dus hoeveel zou zoiets moeten kosten aan onderdelen dan, als je alles in orde wil doen?




Waarom niet gewoon een boosterpedaaltje?


Dat is niet zo cool :D En ik zou graag uit mijn versterker meer gain halen dan een übershall, lijkt me gewoon leuk.

nicoverduin
28 september 2005, 19:48
Aan onderdelen ben je voor een paar tientjes klaar. Maar om welke versterker gaat het eigenlijk?
Nico

Negative K3 fan
28 september 2005, 19:51
Een kort vraagje: Is het een zware ingreep om in je versterker een extra preampbuis te laten steken die als extra gainstage werkt, te schakelen via een miniswitch, en met een gain- en volumeknop. Of moet er dan vanalles veranderd worden aan de 'kern' van de preamp?

Ik hoor het graag!

ja!

Negative K3 fan
28 september 2005, 19:51
Een kort vraagje: Is het een zware ingreep om in je versterker een extra preampbuis te laten steken die als extra gainstage werkt, te schakelen via een miniswitch, en met een gain- en volumeknop. Of moet er dan vanalles veranderd worden aan de 'kern' van de preamp?

Ik hoor het graag!

ja!

Lord Abortion
28 september 2005, 19:53
Om mijn Framus Dragon. Als de deal voor een vervanger niet doorgaat (en dat zit er in) wordt die toch bijgehouden. En ik wou al lang iets met een heleboel gain, dusja, het leek me een mooi idee. Misschien wil ik wel twee preamptubes bijsteken, voor belachelijk veel gain, met een miniswitch en gain/volume voor elk apart.

Maar ik denk niet dat dit een mod is die ooit al gedaan is op een Dragon, dus heb ik ook geen idee of je aan de hand van zuiver een schema een beetje een beeld krijgt op de klank.

Negative K3 fan
28 september 2005, 19:55
ik zou zelf eerder na gaan denken over een boost pedaaltje, die zijn tegenwoordig helemaal in en dus in alle soorten en maten te krijgen, ik zou ook niet verbaasd zijn als het waarschijnlijk nog beter zal klinken dan een extra gain stage ook!

V!N
28 september 2005, 20:00
Je kunt ook door enkele weerstanden te vervangen (veel) meer gain halen uit de buizen die je al hebt.

Lord Abortion
28 september 2005, 20:02
Ja, er komt wel een pedaaltje, waarschijnlijk een overdrive, want gewoon een booster kan ik niet gebruiken. Ik speel met een DiMarzio X2N - SuperII combinatie, dus de gain van het clean kanaal moet bijna dicht staan om nog clean te hebben, het volume daarvan staat op maximum, de gain van crunch en lead staan op 3 uur, de volumes op 10 uur. Dus met een booster pedaal zou ik nooit meer een balans tussen clean en crunch/lead kunnen halen.

Maar toch, ik zou graag extra gainstages hebben. Als ik twee preamptubes bijsteek (dat is 4 gainstages, ja toch?) dan zijn dat er 7 in totaal. En dan heb ik meteen ook de versterker met het meeste gain op heel de wereld. :P

nicoverduin
28 september 2005, 20:06
Heb je al iemand gevonden die het voor je gaat doen dan?

Lord Abortion
28 september 2005, 20:09
Nee, nog niemand gevonden, maar ik vermoed dat een tech die amp mods doet dit wel zou willen doen.

nicoverduin
28 september 2005, 20:11
denk het niet :-D :-D :-D :-D

V!N
28 september 2005, 20:13
Dit doet me denken aan Guust Flater, hij heeft door een een aantal pijpen te buigen en aan elkaar te lassen een enorme paperclip gemaakt.

Robbedoes zegt daarop: "Goed, het is de grootste paperclip ter wereld .. maar wat dan nog ?"

Lord Abortion
28 september 2005, 20:15
Maar Guust Flater is er wel beroemd mee geworden ... :lol:

En Nico, waarom zou een amp tech dit niet willen doen? Is het zo riskant misschien, of een erg moeilijke ingreep?

nicoverduin
28 september 2005, 20:21
ALs je de argumentatie gebruikt zoals hierboven, dan is het "doel" een extra gain stage een doel op zich geworden. Geen duidelijke wensen dus een tech die hieraan begint, weet niet wat je nou eigenlijk wilt. wil ie het goed doen, dan moet er bepaalt worden wat de effecten zijn van de aanpassingen op de versterker en het geluid. Daar gaat tijd inzitten. En bij een goede tech moet tijd betaald worden. En dat kost geld. Dit terwijl de risico's op teleurstellingen hoog zijn.
Oftewel de kans is groot dat er geld bij moet. Denk niet dat hij eraan begint. Dus zul je het al gauw in de beunhazerij moeten zoeken. Maar misschien heb je mazzel. :-D :-D :-D :-D

Lord Abortion
28 september 2005, 20:29
Nuja, ik heb wel een wat specifieker beeld dan "meer gain". Ik zou er graag een amp van maken met gewoon extreem veel gain, een beetje zoals een übershall. Maar ik weet ook niet of een tech zomaar kan uitvoeren wat ik wil, want ik heb nog nooit een gemodde Dragon gezien, en dus zal het wel altijd wat giswerk blijven.

Klopt het dat je met 2 extra preamptubes 4 gainstages kan bijhebben? Misschien is het geen gek idee om dan 4 miniswitches op de amp te zetten, zodat elke gainstage apart kan ingeschakeld worden, en dan gewoon per buis een gain/volume. Nuja, als dat mogelijk is.

Kijk dat was mijn eerste idee, en met 1 buis extra besefte ik dat ik dan 5 gainstages zou hebben in totaal. En volgens mij bestaan er al JCM800's die gemod zijn met 5 gainstages, dus dacht ik, als de amp toch open ligt en er moet wat vervangen zijn, waarom dan niet meteen er 7 gainstages insteken. Waarschijnlijk is dat zo belachelijk veel dat je het nooit kan gebruiken, maar het is een leuke gadget, die (denk ik) niet veel zou kosten als je toch al een gainstage bijsteekt.

Negative K3 fan
28 september 2005, 21:51
Ja, er komt wel een pedaaltje, waarschijnlijk een overdrive, want gewoon een booster kan ik niet gebruiken. Ik speel met een DiMarzio X2N - SuperII combinatie, dus de gain van het clean kanaal moet bijna dicht staan om nog clean te hebben, het volume daarvan staat op maximum, de gain van crunch en lead staan op 3 uur, de volumes op 10 uur. Dus met een booster pedaal zou ik nooit meer een balans tussen clean en crunch/lead kunnen halen.

Maar toch, ik zou graag extra gainstages hebben. Als ik twee preamptubes bijsteek (dat is 4 gainstages, ja toch?) dan zijn dat er 7 in totaal. En dan heb ik meteen ook de versterker met het meeste gain op heel de wereld. :P

een pedaal kan aan en uit, en als je er al een overdrive pedaal bijneemt, waarom zoveel oversturing? ik ken trouwens de dragon wel een beetje en ik vraag me af hoeveel meer gain je ooit nodig zult hebben dan wat daarin zit. kjezegt zelf al datje je gain op 3 uur zet!

Negative K3 fan
28 september 2005, 21:52
Ja, er komt wel een pedaaltje, waarschijnlijk een overdrive, want gewoon een booster kan ik niet gebruiken. Ik speel met een DiMarzio X2N - SuperII combinatie, dus de gain van het clean kanaal moet bijna dicht staan om nog clean te hebben, het volume daarvan staat op maximum, de gain van crunch en lead staan op 3 uur, de volumes op 10 uur. Dus met een booster pedaal zou ik nooit meer een balans tussen clean en crunch/lead kunnen halen.

Maar toch, ik zou graag extra gainstages hebben. Als ik twee preamptubes bijsteek (dat is 4 gainstages, ja toch?) dan zijn dat er 7 in totaal. En dan heb ik meteen ook de versterker met het meeste gain op heel de wereld. :P

een pedaal kan aan en uit, en als je er al een overdrive pedaal bijneemt, waarom zoveel oversturing? ik ken trouwens de dragon wel een beetje en ik vraag me af hoeveel meer gain je ooit nodig zult hebben dan wat daarin zit. kjezegt zelf al datje je gain op 3 uur zet!

Lord Abortion
28 september 2005, 22:01
Ja, maar ik mis toch net een beetje gain als die op 3 uur staat. Momenteel is dat in mijn band geen probleem, omdat ik nog steeds punkrock speel, maar ik wil op termijn toch iets harder gaan doen, en dan zou een extra gainstage welkom zijn. Ook als je in B speelt mag een beetje extra gain wel, voor een echte over-the-top klank. Dat die niet footswitchable is is niet erg, want die zou toch constant aan mogen staan.

Negative K3 fan
28 september 2005, 22:07
dan snap ik je punt helemaal niet

Lord Abortion
28 september 2005, 22:13
Wel, ik wil een lead kanaal (eventueel crunch ook) met extra gain. Maar ik wil ook de originele sounds van de Dragon behouden. Ik zou de amp gebruiken als hi-gain monster ofwel als standaard Dragon. Maar dat hangt af van welke band ik in speel, dus de amp mods moeten niet schakelbaar zijn, enkel de kanalen en master volumes zoals die nu zijn. Ook ben ik wel te vinden om af en toe eens te prutsen met belachelijk veel gain, dus dat mag zeker en vast.

Negative K3 fan
28 september 2005, 22:14
dan zou ik in jou geval die versterker zsm verkocht zien te krijgen en niet gaan kloten met extra gain stages etc.

JMHO

H.Manback
28 september 2005, 23:35
Wat je ook kan overwegen is een andere preamp aansluiten? Ik weet niet of er preamps te koop zijn met zoveel gain stages, maar als je goed zoekt wie weet?

Zoals gezegd, het is geen kattepis om 4(!) gain stages er bij te gooien, als het ten minste ergens naar moet klinken. :roll:

spanky_franky
29 september 2005, 01:21
Volgens mij heb je door alle uren die je in die extra gainstages zou steken te werken genoeg extra geld om een ubershall te kopen.. einde probleem :D

nicoverduin
29 september 2005, 06:13
Wat je ook kan overwegen is een andere preamp aansluiten? Ik weet niet of er preamps te koop zijn met zoveel gain stages, maar als je goed zoekt wie weet?

Zoals gezegd, het is geen kattepis om 4(!) gain stages er bij te gooien, als het ten minste ergens naar moet klinken. :roll:daar komt gewoon een blokgolf uit. :-D :-D :-D

Lord Abortion
29 september 2005, 08:37
Zoals gezegd, het is geen kattepis om 4(!) gain stages er bij te gooien, als het ten minste ergens naar moet klinken. :roll:

Wel, het moet dan ook niet ergens naar klinken. Dat is als je alle 4 die extra gainstages inschakelt. Ik zal even schetsen wat ik bedoel, pas op, ik ken niets van electronica, dus het zou kunnen dat ik er compleet naast zit.

De Framus kanalen:
clean: gainst. 1
crunch: gainst. 1 + 2
lead: gainst. 1 + 2 + 3
Dat is hoe het standaard gaat.

Stel nu dat ik een extra preamptube steek tussen gainst. 2 en 3, dan kan ik nog 2 gainstages bijsteken op mijn crunch. Als ik na gainst. 3 nog een preamptube steek, kan ik nog 2 gainstages bijsteken op mijn lead. Dus als ik ze allemaal aanzet en op het lead speel zou de sound door 7 gainstages gaan. Nu verwacht ik niet dat er in dat geval nog een mooie distortion uit komt. Maar als je de versterker toch zou opendoen om een extra gainstage te steken, en je moet toch al enkele transfo's e.d. vervangen, dan lijkt het mij een kleine moeite om er gewoon nog een buisje bij te steken.

Het meeste zou ik waarschijnlijk werken met 1 of 2 stages extra ingeschakeld, maar als ik voor een kleine meerprijs dan ook nog eens 's werelds hoogste gain versterker heb, dan zou dat wel leuk zijn ja.

V!N
29 september 2005, 11:23
Dus hij heeft niet genoeg gain als je hem nooit hoger dan drie zet ? Daar is een heel eenvoudige mod voor die je zelf ook kunt uitvoeren. Probeer de knop die bij de gain hoort eens een stukje met de klok mee te draaien.
Wel goed onthouden dat hij op drie stond he ! Als het niet bevalt, kun je hem zo weer terugbrengen naar "vintage specs". :-D



Wel, het moet dan ook niet ergens naar klinken.
Dan hoef je al helemaal niet moeilijk te doen en je versterker om zeep te helpen. Zonder die onzin is hij nog bruikbaar en kun je hem goed verkopen om een deel van de financiën voor je fel begeerde Überschall te kopen. Zet er tot die een boostpedaal voor of desnoods een scheurpedaal in de effectlus, dan blijft je clean ook nog clean. Je kunt ook eens de tijd nemen om uit te vogelen hoe je deze versterker in kunt stellen, maar ga er toch niet in prutsen.

Je bent nu op zoek naar een modificatie om een (volgens jou) stoer verhaal bij je versterker te kunnen vertellen, maar blijf toch liever met beide benen op de grond staan.

Lord Abortion
29 september 2005, 11:36
Ach komaan, zoals ik al zei wil ik wel de originele sounds van de Dragon kunnen behouden, en de extra gainstages inschakelen met een schakelaar. De versterker verkloten is dus geen optie. Extra gain als gewenst is wel een optie, en belachelijk veel gain als gewenst ook. De gain staat nu op drie uur, maar ook op het maximum mis ik toch wel iets, vooral met een B-tuning oid.

Instellingen heb ik al op gezocht, en ik krijg er een goede klank uit, maar toch net iets te weinig gain. En komaan, wees eerlijk, als je er toch een gainstage bijsteekt, is het maar een kleine extra moeite om er 4 van te maken. En het is best wel een stoer verhaal, 'de amp met het meeste gain in het universum'

bert k
29 september 2005, 12:01
Nee, het is geen kleine moeite, je moet het hele ontwerp van de amp aanpassen. Er zijn trouwens nog meer manieren om meer gain te krijgen: heter biassen, tegenkoppeling eruit, van alles.
Maar hoe zit dat nou dat je je gain niet harder zet dan 3 uur? Gewoon open gooien, en dan pas gaan klagen...

Lord Abortion
29 september 2005, 12:09
Welja, ook als ik de gain op het maximum zet mis ik nog iets dus. En ik wil dus wel de 3 basissounds van de Dragon ongewijzigd behouden, dus een 'gewone' modificatie zit er niet in.

Ok, je moet het design van de amp aanpassen, daar had ik niet echt op gerekend, maar als je dat design toch aanpast, is dat dan een groot verschil of je nu 1 of 4 gainstages bijzet?

nicoverduin
29 september 2005, 12:29
kwartje valt niet :-D :-D :-D :-D :-D :-D

bert k
29 september 2005, 12:40
Nog eens dan: een gainstage is iets heel anders dan een effectpedaaltje, wat je inderdaad er zo tussen hangt. De gainstages van een versterker maken allemaal deel uit van 1 ontwerp, dus als je er eentje bij zet, moet je het hele ontwerp aanpassen, wat veel werk is, maar waardoor je versterker dus ook anders gaat klinken. Het is een zeer zware mod. Als je het al zou doen, dan klinkt je Dragon in alle standen anders. Het gaat niet met gewoon een schakelaartje.
Stel je voor dat je een viercylinder auto van twee extracylinders wilt voorzien. Dat gaat ook niet zomaar.

Swan
29 september 2005, 12:43
koop een metalzone en zet de distortion op max :roll:

waarom zoveel gain? je klinkt zwaarder en beter met minder...

Lord Abortion
29 september 2005, 12:46
Kijk, daar heb ik iets aan, ik dacht dat je een gainstage gewoon ergens kon tussenzetten, blijkbaar niet dus. Als de aanpassingen een verandering van de voeding ofzo zouden inhouden zou ik het normaal vinden, maar als je echt ook delen van de preamp op zich moet aanpassen om er een gainstage te kunnen bijsteken lijkt me dat wel iets te zwaar.

nicoverduin
29 september 2005, 12:51
zoals ik al zei op jou allereerste vraag in deze thread. :-D :-D :-D :-D

Lord Abortion
29 september 2005, 12:54
Toch jammer, ik was graag de Guust Flater met de paperclip geweest ... :(

Gretsch6120
29 september 2005, 13:54
ik zou zeggen, zet er 2 preampbuisjes bij, sluit alleen de heaters aan, bouw een boostpedaaltje in je chassis, en klaar is kees. :-D :-D
Dan LIJKT het dat je Guust Flater bent.....

bert k
29 september 2005, 14:01
maar als je echt ook delen van de preamp op zich moet aanpassen om er een gainstage te kunnen bijsteken lijkt me dat wel iets te zwaar.
De gainstage is een deel van je pre-amp, zo simpel is dat. Of liever gezegd, je pre-amp is opgebouwd uit verschillende gainstages. Wat je wilt is dus eigenlijk een hele nieuwe pre-amp ontwerpen.

AART
29 september 2005, 16:18
koop een 5150.....

Negative K3 fan
29 september 2005, 16:52
Stel je voor dat je een viercylinder auto van twee extracylinders wilt voorzien. Dat gaat ook niet zomaar.

gevatte opmerking bert!

Negative K3 fan
29 september 2005, 16:54
ik zou zeggen, zet er 2 preampbuisjes bij, sluit alleen de heaters aan, bouw een boostpedaaltje in je chassis, en klaar is kees. :-D :-D
Dan LIJKT het dat je Guust Flater bent.....

of nog beter, ipv alleen de heaters aansluiten een paar ledjes eronder plaatsen voor die 'ultra gain look' en een milieuvriendelijk stroomverbruik :D

mathe
29 september 2005, 18:05
Kijk, daar heb ik iets aan, ik dacht dat je een gainstage gewoon ergens kon tussenzetten, blijkbaar niet dus.
Kan wel hoor


Als de aanpassingen een verandering van de voeding ofzo zouden inhouden zou ik het normaal vinden, maar als je echt ook delen van de preamp op zich moet aanpassen om er een gainstage te kunnen bijsteken lijkt me dat wel iets te zwaar.
Dat zijn kleine aanpassingen, lijkt me op zich niet een enorm probleem.

Marc

nicoverduin
29 september 2005, 18:08
we hebben een slachtoffer :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Lord Abortion
29 september 2005, 18:27
Komop mathe, teken dat schema uit! :D

mathe
29 september 2005, 20:15
Als jij zorgt voor een schema van die Framus zorg ik voor een schema van de mod.

marc

Agent_Smith
29 september 2005, 22:25
BTW:
Meer gain = minder tone.
IMO

Lock en Load
30 september 2005, 16:05
Misschien stomme vraag.

Maar welke gear gebruik je zoal nog meer? Ik heb EMG 81/81 in mijn LTD Viper 400 en wanneer ik de amp op clean zet en als ik dan hard de snaren aansla kan ik al aardig gaan rocken :-D

Lord Abortion
30 september 2005, 17:23
BC Rich Beast met DiMarzio X2N/SuperII
En ook nog een BC Rich Ironbird waarin dezelfde pickup combinatie komt.

Ever_Burning_Sleep
4 oktober 2005, 06:56
:o :???: WTF moet je hier allemaal te lezen krijgen...dit kan toch nooit goed komen zoiets.
Naar wat ik nu juist allemaal heb gelezen kan je toch beter met je handen uit die bak blijven en echt es het probleem opsporen waardoor jeje toon niet vindt.
Je zegt dat je nu punkrock speelt...en dat je gaat overstappen op iets anders en aangezien meer "gain" aan de orde is dus ongetwijfeld iets in de stijl van brute metal.

Dan is punt 1 : Blijf van de gain af!!! Je hebt echt niet zoveel nodig om fel uit te halen en je gitaar te laten zingen

Je zegt dat je in B gaat stemmen:
Punt 2 : Koop een zeer vette set aan snaren (rond een .56 of zelfs .60)
Meer spanning...meer sustain van je gitaar zelf weer zonder dat je met je geluid moet prutsen.

Ikzelf speel een kruisbestuiving tussen Funeral doom en deathmetal met Zeeeeeeeeeeeerrrrrrr laaaaaaaangeeeee sleeeeeepeeende solo's :razz:
dus geloof me vrij als ik zeg dat een vette , zware felle sound niet uit de "gain" moet komen.
Neem mijn pre-amp bv...een Engl e530 nu niet meteen een TEveel aan gain en hij staat maar op 12uur...en met een dikke snaren set kan ik rustig mijn gitaar laten janken tot de mensen rustig in slaap vallen hoor.

tip 3 : toon en volume afregeling van de leadtone herbezien...door te spelen met de werking tussen mastervolume en pre-amp volume kan je er al gauw voor zorgen dat je , hoe zal ik het nu stellen , Meer ballen in je toon krijgt.

Aan de andere kant moet jeje ook eens bedenken dat een speakerkast ook enorm veel verschil maakt...en zoals door de vorige poster reeds vermeld...de pick-ups...een EMG setje lijkt me idd ook wel meer geschikt voor wat jij in je hoofd hebt.

En nu helemaal het Toppunt...als je goedkope gitaarkabels gebruikt...laat dat dan ook maar al en spurt maar al naar de winkel , want dat is ook een zware verneuker voor een mooie sound.

als na dit alles nog niets opgelost is...moet je idd echt zoals hier eerder vermeld voor een Ubershall gaan als die sound je zo goed aanstaat.

Mijn inziens is het quasi onmogelijk om uit de laatste generatie amps geen deftige scheur te halen (ik heb het hier niet over rommelbakjes he)het zijn eerder problemen met SMAAK van geluid die opduiken...en de dragon lijkt me nu niet bepaald een kalm ampje...dus ik denk dat het idd eerder een SMAAK probleem is.

PS: waarom heb je niet de cobra gekocht destijds???????? Lijkt me een stuk meer geschikt voor wat jij wil.

PPS:Een andere gitaar kan ook wonderen doen :roll:

Lord Abortion
8 november 2005, 20:14
Eerst even aan Ever_Burning_Sleep: :roll: :roll: :roll: bedankt voor alle nutteloze tips, ik wil weldegelijk meer gain, mijn gitaren blijven, X2N/SuperII is een goede set voor metal, ik kan met een eq werken, heb goede kabels en de Dragon is wel een redelijk kalm ampje.

Nu heb ik eens gekeken wat de mogelijkheden zijn, en ik ga waarschijnlijk de Dragon laten modden naar de specs van de Cobra. Nuja, 'waarschijnlijk' wil zeggen 99% zeker. Maar als de amp dan toch naar de technieker moet, dan kan er evengoed nog wat extra bij. Ik dacht aan een voicingswitch zoals die op Rectifiers staan per kanaal.

Enterprice
8 november 2005, 21:59
Zet gewoon vier 100 Watt gloeilampen op het chassis en verbind die met 220 volt, oogverblindende power :o
Maar zonder gekheid, zet er gewoon een pedaaltje voor.

Negative K3 fan
8 november 2005, 22:01
het gaat hier om de dragon??

ik heb laatst die van skabouter gespeeld (met bijpassende g12h30 cab) en misschien doe ik iets fout ofzo, maar dat lead kanaal heeft al vanaf 12:00 uur te veel gain om nog een beetje te kunnen horen wat je speelt.

ik zou gewoon eens wat meer gaan oefenen als je een zwaardere sound wil!

Negative K3 fan
8 november 2005, 22:02
het gaat hier om de dragon??

ik heb laatst die van skabouter gespeeld (met bijpassende g12h30 cab) en misschien doe ik iets fout ofzo, maar dat lead kanaal heeft al vanaf 12:00 uur te veel gain om nog een beetje te kunnen horen wat je speelt.

ik zou gewoon eens wat meer gaan oefenen als je een zwaardere sound wil!

Geronimo
8 november 2005, 22:18
Laat die gast het nou gewoon proberen ik ben wel benieuwd hoe het uitpakt. Een boosterpedaal is ook niet alles.

Ik zou wel proberen er ook nog een soort van EQ achter te bouwen, dan heb je nog meer afstelmogelijkheden. Het "modderige" geluid wat je kan krijgen bij te veel overdrive kan je dan voorkomen door de hoeveelheid bas die overstuurt te verminderen.

Ik heb ooit eens een mesa subway rocket achtig iets gebouwd als experiment en daar zat dat ook zo. Een Fender-achtig versterkertje met helemaal voorin een driebands eq, met daarvoor weer een versterkertrapje dat als boost fungeerde. Verderop zat een 5 bands graphic eqtje zoals je ook in de mark series vindt. De gain helemaal open, de eerste bas helemaal dicht en de tweede juist wat erbij; superstrakke metalsound! Bas erbij en het werd lompe stonerrock... Blaf blaf :D

Trouwens verder nooit meer wat mee gedaan, het bleef een experiment. De graphic EQ ligt nog ergens als een zielig hoopje draad met wat transistortjes weg te stoffen.

Lord Abortion
8 november 2005, 22:22
Ja, de Dragon heeft niet zoveel gain hoor ... op 12 uur vind ik hem voor mijn muziekstijl echt wat slapjes. Maar anyway, de versterker laten modden naar de specs van de Cobra zou me evenveel kosten als een goede overdrivepedaal, dus waarom het niet doen?

@ Neg K3 fan: "te veel gain om nog een beetje te kunnen horen wat je speelt." Wat bedoel je daarmee? Want zelfs met de gain volledig open heeft de versterker nog veel definitie hoor, nuja, met mijn gitaren toch. En oefenen is niet echt wat ik zoek hoor, ik wil gewoon een zwaardere vettere distortion, en iets meer gain binnen handbereik.

EDIT: Ik heb trouwens al wat boosters/overdrives getest met mijn amp, en wat ik vooral onthouden heb: FEEDBACK! Enorm veel, enorm storend.

Geronimo
8 november 2005, 22:37
Ja, de Dragon heeft niet zoveel gain hoor ... op 12 uur vind ik hem voor mijn muziekstijl echt wat slapjes. Maar anyway, de versterker laten modden naar de specs van de Cobra zou me evenveel kosten als een goede overdrivepedaal, dus waarom het niet doen?

@ Neg K3 fan: "te veel gain om nog een beetje te kunnen horen wat je speelt." Wat bedoel je daarmee? Want zelfs met de gain volledig open heeft de versterker nog veel definitie hoor, nuja, met mijn gitaren toch. En oefenen is niet echt wat ik zoek hoor, ik wil gewoon een zwaardere vettere distortion, en iets meer gain binnen handbereik.

EDIT: Ik heb trouwens al wat boosters/overdrives getest met mijn amp, en wat ik vooral onthouden heb: FEEDBACK! Enorm veel, enorm storend.

Hmm die feedback hou je toch met zoveel gain. Waarschijnlijk krijg je ook last van feedback als je er een booster inbouwt.
Maar daar heb je weer noisegates voor... Bij bruut heavymetalgeweld bijna onmisbaar.

Negative K3 fan
8 november 2005, 22:39
EDIT: Ik heb trouwens al wat boosters/overdrives getest met mijn amp, en wat ik vooral onthouden heb: FEEDBACK! Enorm veel, enorm storend.

:roll: no shit

Lord Abortion
9 november 2005, 09:01
Hmm die feedback hou je toch met zoveel gain. Waarschijnlijk krijg je ook last van feedback als je er een booster inbouwt.
Maar daar heb je weer noisegates voor... Bij bruut heavymetalgeweld bijna onmisbaar.

Een noisegate komt er wel aan, maar dat zal pas voor juli/augustus zijn. Prioriteiten zijn nu eventjes een volumepedaal, wah, en een heaviere sound. Dan lijkt een Framus Cobra mij een geschikte amp voor wat ik zoek, en omdat dat eigenlijk een gehotrodde Dragon is kan ik evengoed de mijne laten ombouwen i.p.v. te kopen en een nieuwe te kopen wat me veel meer zal kosten.

Swan
9 november 2005, 10:21
grappig dat je na 4 pagina's nog precies t zelfde wilt als eerst.

Lord Abortion
9 november 2005, 10:28
Ik wil nog steeds +- hetzelfde ja ... maar de uitvoering ervan is wel al veranderd. Het huidig (en wss definitief) plan is om van mijn Dragon een Cobra te maken. Geen gek idee lijkt me?

Negative K3 fan
9 november 2005, 14:39
hoe gek het idee is hangt er vanaf hoe groot de verschillen zijn tussen die twee amps, maar daar had je zelf natuurlijk ook al aan gedacht (bedenk hier zelf een smiley acher)

Lord Abortion
9 november 2005, 14:52
Welja, de Cobra is infeite een gehotrodde Dragon, en ze delen beide grote delen, en de hoofdstructuur van de amp en de poweramps zijn identiek. De ombouw zou evenveel gaan kosten als een goed overrive pedaaltje, dus daarvoor moet ik het niet laten.

Iemand nog een idee voor kleine opties? Want als de amp toch open moet, dan kan ik evengoed meteen enkele kleine dingen bijvragen (voicings, ...)

zx81
23 februari 2006, 11:43
Zet er een paar extra gain-stages bij. :D

JoostBaksteen
23 februari 2006, 13:49
Zet er een paar extra gain-stages bij. :D
Jij komt net onder je steen vandaan? :D

zx81
23 februari 2006, 15:49
Jij weet niet wat ironie of sarcasme is?

Franc
23 februari 2006, 15:54
wat is de ironie hiervan dan :???::satisfie:

bert k
23 februari 2006, 15:54
En jij weet niet waar de datum van de laatste post staat? :D

JoostBaksteen
23 februari 2006, 15:56
En jij weet niet waar de datum van de laatste post staat? :D
Wat Bert zegt :p

Franc
23 februari 2006, 15:57
O wacht dan snap ik 'm :)

de ironie is dat het sarcastisch bedoelt was maar de sarcast zichzelf voor gek zet met een reactie op een reactie op een post van vorig jaar :seriousf:

zx81
23 februari 2006, 16:01
Vond 'm zelf wel aardig, en een grap uitleggen doe ik nooit. Datum had ik blijkbaar verkeerd gelezen, mag dat?

Vonk
23 februari 2006, 16:38
Natuurlijk, van mij mag dat, maar ieder forum op het internet heeft van die mensen die dan ook nog moeten vertellen dat je erg laat bent met je reactie, waardoor het topic nog langer bovenaan blijft staan.




En met 1 druk op de knop, zorg ik ervoor dat dit topic weer bovenaan komt te staan.

Jammer dat dit topic zo weinig info bevat, alleen maar uitlachen, terwijl ik juist wel benieuwd ben of het nog iets is geworden met de stofzuigeramp from hell :seriousf:

Speeddemon
24 februari 2006, 23:02
de combi van goed eq-en, strak-klinkende high-output elementen, een medium-high gain amp zou toch echt wel een brute sound moeten opleveren.

Als ik 't zo lees, ben ik bang dat 't probleem voornamelijk zit in 3 dingen:
-afstelling van de amp
-afstelling van de gitaar (te hoge actie?)
-Lord Abortion's speelkwaliteiten (of gebrek daar aan).

Ik oefen thuis op een klein SS bakje van Roland (GC405), en heb m'n Tubefactor als distortion op een niveau ouwe Priest/Maiden staan. Als ik die boost met m'n gemodde TS9, heb ik meer gain beschikbaar dan nodig zou zijn voor deathmetal, laat staan punkrock.

Misschien moet L.A. z'n MIDs eens boosten i.p.v. d'r uitdraaien. Klinkt misschien leuk thuis, maar in een band ben je al je definitie en ballen kwijt.

chloortablet
1 maart 2006, 18:25
Als je meer gain wilt, en je wilt dit bereiken door een gain stage toe te voegen, dan moet je dat gewoon doen. So simpel is het. Een booster pedaal zou kunnen, maar het is natuurlijk mooier als het in je amp zit. Je kan natuurlijk een booster pedaal open schroeven en dat in je amp zetten, net zo makkelijk.

vester86
3 maart 2006, 08:54
http://www.gitaar.net/images/smileys/rotfl.gif....... grapje hoop ik?