PDA

View Full Version : Autoversterker??



Jeanken
28 september 2005, 17:41
Het is nu niet meteen gitaargerelateerd (hoewel ik er mijn POD XT Live dan ook wel eens tegenaan kan gooien..)maar iemand enig idee hoe een autoversterker als zang/keyboardversterker zou reageren?
Als je zit dat je voor 200EUR een versterker van 4*400Watt ofzo kan hebben, te bruggen tot 1600Watt en die speakers kosten ook niet zoveel, zou het vrij ideaal voor repetities zijn om zoiets bv te zoeken.
Probleem is natuurlijk, zou dit op zich al werken, zoja, hoe zou het klinken (zoals via een stereo instalatie, hifi of zo?) en hoe pak je nog maar simpelweg de voeding aan, ik kan me voorstellen dat een auto geen 220V netspanning zal leveren..
Het hoeft niet meteen supersound te leveren maar we hebben al een tijdje een zwaardere zang en keyboardversterker nodig maar geld in een groep gaat vaak naar andere dingen (we zijn bezig met een repetitielokaal te bouwen van een oude schuur bij onze keyboardist, demotje hier, je kent het wel.) en als dit zou werken zijn we even uit de problemen en later bouw ik hem toch gewoon in mijn camionette :D
En als er problemen zijn, welke zijn die en hoe te vermijden eventueel?

nicoverduin
28 september 2005, 18:39
De versterkers die in autos worden gebrukt zijn meestal klasse D. Dit in tegenstelling tot de klasse A en AB(1 en 2) die gebruikt worden als gitaarversterkers. Dit betekent dat er alleen stroom wordt gevraagd als er een ingangsignaal is. paar kanttekeningen:
1) Die autoversterkers werken met een ingangspanning van 3-5V
2) 16oo watt eruit pompen moet er ook nog eens ingaan. Dit betekent dat als je een 12V accu hebt, en je zou daadwerkelijk 1600 watt eruit willen pompen, dan ga je een stroom trekken van 133A !!! Dat zal een accu niet echt leveren. Maar omdat het klasse D is, zla je deze piek dus nooit kontinu halen. Stel je haalt 50% dan is dat nog steeds zo'n 65A. Een accu levert (dacht ik) rond de 75-125 Ah. Dus genoemde stroom gedurende 1 uur. Daarna is hij leeg (en waarschijnlijk op). Vandaar dat de auto moet draaien met deze apparatuur.
3) Het rendement van die sub-woofers is niet echt geweldig. JE kan dus beter een lager vermogende versterker gebruiken met echte gitaarspeakers.
4) blijft nog het probleem van de voorversterking. Je moet wel een beetje signaal hebben om die klasse D aan te sturen. Auto radio's hebben tegenwoordig speciale uitgangen hiervoor.

Je zou ook kunnen overwegen om een omvormer te gebruiken van 12V=> 230V AC. En dan een buizenbak aansluiten. Omvormer van pak 'm beet 300W (dus 1.5-2A) is vaak voldoende om een 25-50 wattertje aan te sturen. Die apparaten zijn tegenwoordig stukken beter als vroeger en deze oplossing lijkt mij goedkoper en beter. Maar ook hier geldt, wat eruit komt moet er ook ingaan. Je zal dus nooit meer energie uit zo'n kast krijgen dan wat je erin stopt. En er gaat ook nog energie verloren aan warmte.

Nico

bert k
28 september 2005, 18:48
Ik kan het niet technisch onderbouwen, maar dat heeft Nico al gedaan. Als je in autoland een versterker van 4 x 400 watt koopt, dan mag je blij zijn als er 4 x 50 watt continu uitkomt. Men is in dat circuit niet bang voor zwaar overdrijven. Speakers hetzelfde verhaal.

Jeanken
28 september 2005, 18:59
Dus beter maar niet gaan doen, het is nu niet bepaald iets voor hier dan weer voor mijn volgende vraag maar iemand verstand van PA versterkers en speakers, wat is (relatief) goedkoop maar kan toch wat trekken en heeft ook nog een doenbare kwaliteit?
Ik heb al enkele keren van Peavey gehoord, de CS800 of toch iets dat zo klinkt :D maar dat is alleen voor de amp alweer makkelijk 350EUR of meer (voor zover ik de prijs wat kan schatten aan de enkelingen die ik al gezien heb.) en dan heb ik nog geen speakers natuurlijk.
Het mogen geen gitaarspeakers zijn, ooit eens een 4*12 aangesloten op de PA maar God wat een slecht geluid gaf dat niet..

nicoverduin
28 september 2005, 19:26
Je zou deze vraag eens moeten stellen bij de rack gear groep. Ik denk dat zij meer ervaring hebben met PA versterking en mogelijkheden. Dat van een gitaarspeaker alleen kan ik me voorstellen. Die speakers storten in rond de 5000-7000 Hz. Voor PA moet je dan ook nog eens midrange en tweeters hebben. Maar ik denk dat je in die andere groep meer kennis en antwoorden zal vinden.

Nico