PDA

View Full Version : Ontploffende valvestate?



pinchaholic
14 september 2002, 15:57
Tja..
Ik heb dus een 8280 valvestate, waar ik zeer tevreden mee ben, echter als ik hem aanzet hoor ik een hard geluid dat klinkt als: PLOK!

In de winkel zei men dat het niets uitmaakt ( Maar ja, een winkel..) Wat denken jullie ervan ?

Thanx

BLOK182
14 september 2002, 16:22
Als het alleen gebeurt als je hem aanzet, is het wel ok denk ik. Die Koch die ik nu tijdelijk hebt zegt heel hard PLOK als ik hem uitzet. En de Marshalls in de oefenruimte zeggen constant PLOK lol.

MegaDrive
14 september 2002, 16:32
Ik had ook zo'n 80 watt valvestate combo, die zei steeds BLOK182 als ik hem aanzette :wink:

BLOK182
14 september 2002, 16:34
hehe lol

Dude
14 september 2002, 16:41
effe serious hier, als die plok zeg maar een [100db mode]PLOK[/100bd mode] is dan zou ik er ZEKER wel mee naar een winkel gaan, als het een gewoon normaal plokje is,, geen probleem dat is gewoon de stroom die door de circuitjes naar je speakertje wordt gejaagd...

FNaRK
14 september 2002, 17:04
plokkerdeplok

Nesker
14 september 2002, 18:28
bij het aanzetten van de versterker moet je de volume van je amp op nul zetten, ik hoor de plop ook met mijn oefenversterker ( vox cambridge)

Bins
14 september 2002, 18:38
Bij mijn amp moet ik juist het volume van de gitaar dichtdraaien, om de plop te bestrijden. (is bij uitzetten trouwens)

pinchaholic
14 september 2002, 18:41
Plokverdomme!

Heb net gelezen op dit board dat contactspray op de on/off switch kan helpen..
Ga het nu proberen. wie weet veranderd het wel van PLOK naar BOEM... Boem zou trouwens best okee zijn..

Leute, bedankt!

Groet

Master of plokkers

Ic3gl0vE
14 september 2002, 20:35
plok pir tar xor vliv whoeiiii

axkman
3 maart 2003, 22:08
Haha, maargoed.. de echte oplossing voor het probleem is dus al naar voren gekomen. Je kan zonder gevaar GOEDE contactspray gebruiken, en een paar C'tjes over de schakelaar heen zetten. (let op, over de geschakelde aan/uit contactjes dus), niet over nul en spanningsfase :smile:

Continue plokjes zijn te verhelpen met een Netfilter tussen het stopcontact en je amp.. wordt meestal veroorzaakt door vuiligheid op het lichtnet.. foute schakelaars (mechanisch of halfgeleiders), foute apparatuur, fout in de oorlog :wink:

Dirk_Hendrik
3 maart 2003, 22:12
Weet iemand waar je goede anti-plokspray kunt kopen of kun je je versterker beter door een ervaren ontplokker laten ontplokken??

Plokkeherrie! :razz:

Dirk_Hendrik
3 maart 2003, 22:13
ff zonder de edit,

Ik het wel Plok en niet Plop? Trouwens mijn Peavy zegt Kuppovvv

aadplagiaat
3 maart 2003, 22:52
Zet een anti-plok filter in je speakerleiding :smile:.

Nu even zonder dollen: Je zou een relaitje in je speakerleiding kunnen opnemen. De spoel van het relay stuur je met een transistor, waarvan je de basis vertraagd laat opkomen. Als je dat met een NPN-transistor doet neem je een weerstand vanaf de plus naar de basis van de transistor. Vanaf de basis zet je een elco en een weerstand naar de GND. Vergeet niet een vrijloopdiode over het relay te zetten. Zorg ervoor dat de plus van de elco aan de basis zit en de min dus aan massa. De emittor van de transistor zit tevens aan GND, de collector schakelt het relay. Aan het knooppunt van de tor en het relay knoop je de anode van de diode (1N4007 of zo) en de kathode gaat samen met de andere kant van de relayspoel aan de plus. Nu de speakerleiding onderbreken en de normally open contacten van het relay gebruiken om je speakers te schakelen. Als je nu nog een contact op je powerswitch over had kon je dat gebruiken om de basis van je speakerinschakelvertaging weer naar massa te trekken. Dan had je ook nog een uitschakelvertraging (maar dan van je voeding :smile:).

Ic3gl0vE
4 maart 2003, 13:33
Op 2003-03-03 22:13, schreef Dirk_Hendrik:
Trouwens mijn Peavy zegt Kuppovvv



is je peavey een communist?

Marc Oblivian
4 maart 2003, 16:14
Op 2003-03-03 22:08, schreef axkman:
Haha, maargoed.. de echte oplossing voor het probleem is dus al naar voren gekomen. Je kan zonder gevaar GOEDE contactspray gebruiken, en een paar C'tjes over de schakelaar heen zetten. (let op, over de geschakelde aan/uit contactjes dus), niet over nul en spanningsfase :smile:

Continue plokjes zijn te verhelpen met een Netfilter tussen het stopcontact en je amp.. wordt meestal veroorzaakt door vuiligheid op het lichtnet.. foute schakelaars (mechanisch of halfgeleiders), foute apparatuur, fout in de oorlog :wink:


Haha, kampnazi's jaja! Errug fout...
Ik hoor het soms zelfs in m'n versterker als er ergens anders in het huis een lichtschakelaar overgezet wordt.
Hoor ook PLOP! (of plok: wat je wil)als ik hem uitzet, maar maak me daar helemaal geen zorgen over...

John P
4 maart 2003, 22:51
axkman: kabouter Plok!

axkman
7 maart 2003, 11:28
Haha :wink:
Ja, meeste mensen maken zich er geen zorgen over.. maar toch betekend zo'n peak in audio boxen vaak einde voor je speakers, of defecten in halfgeleiders in je amp.

Ik heb mijn plokjes nu helemaal opgelost met 2x 22nF/630vac (thanks aardplagiaat!) over de contacten van de aan/uit schakelaar. Hiermee is het uitschakelplokgedoe totaal verholpen. Mijn inschakelplop werd hierdoor wel zwaarder, en dat heb ik verholpen door m'n current-limiter NTC te verhogen in weerstand. (was eerst een CL30-2.5Ohm-8A, nu zijn het 2 CL30's-5.0Ohm-8A totaal).. geen plokjes probleem anywhere..

Neals
10 maart 2003, 00:10
ik heb die plok alleen als ik hem uitzet, maar het is hiero ook geen 100db blok... wegdraaien als ik hem aan/uit zet.

andy
10 maart 2003, 00:20
mijn amp doet al jaren plop.