PDA

View Full Version : Wat is het verschil tussen elementen??



Kratilim Valqui
28 september 2005, 12:15
Hey mensen,

Ik heb laatst wat informatie gezocht over verschillende elementen omdat ik erover ben aan het denken om mijn elementen te vervangen... Maar kan iemand mij de voordelen vertellen van actieve en passieve elementen??

Grz & Thx

Bobbel
28 september 2005, 12:19
oh shit dat wist ik... ben het ff kwijt... misschien weet ik het zo weer...

nou het had er mee te maken dat bij actief je gitaar voorversterkt word, maar wat daar het voordeel van is ben ik dus ff kwijt...







of was dat nou bij passief... wacht ff... passief roken is niet direct zelf roken, dus een passief element word niet gelijk versterkt denk ik dan... dus passief zou wel eens voorversterkt kunnen zijn...

nou laat het maar aan een ander over... :wink: :razz:

Cubensis
28 september 2005, 12:23
passief: gewoon een element met een koperdraadspoel om de magneetjes, normale output (volume als 't ware)
actief: laag aantal windingen om de spoel en dus een erg zwak signaal, maar door een ingebouwde pre-amp in de elementen wordt het weer versterkt en zo krijg je meer output dan de passieve, en door het lage aantal windings zijn ze dus stiller (als in: minder ruis) maar klinken ze volgens veel mensen 'klinischer' (in elke gitaar vrijwel hetzelfde)

Bobbel
28 september 2005, 12:29
dus actief ruist minder, maar hoe zit dan dan bij Fender Lace Sensor pickups?

jorrit
28 september 2005, 12:38
nou die zijn volgens mij ontwikkeld om de ruis die je normaal van singles kan krijgen tegen te gaan. low noise en high output....

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992003000

Orpheo
28 september 2005, 13:53
je hebt van je singlecoils zelf ruis, (hum) en humbuckers onderdrukken die ruis door de manier waarop ze gemaakt zijn. vandaar de naam humbucker. maar ook humbuckers ruisen wel iets.

emg's bijvoorbeeld, die hebben zoals cubensis al zei, weinig windingen, en t signaal dat uit de pup komt wordt versterkt met uit mijn hoofd 20 db en gaat zo je amp in.

passief heeft meerdere voordelen t.o. actief

geen batterij nodig.
het heeft " karakter" van zichzelf, en kan zo bv " zelfs" een richwood goed laten klinken (om maar iets te noemen) of een duurdere gitaar grandioos.

actief heeft dit als voordeel:

heel "eerlijk" geluid. dit bedoel ik ermee.

een normaal element pakt maar een bepaalde frequentie op. dit komt door de bouw van het element. hoe meer windingen, hoe meer frequenties gecanceled worden. (zo was het ongeveer, beetje kort doro de bocht, maar daar komt het wel op neer). bij actieve heb je dat dus niet. die pikken alle frequenties goed op, en die worden dan dus ook versterkt. voor dikke pinches kan je makkelijker EMG's nemen dan bv een superdistortion, althans, bij velen. das een van de redenen dat zakk wylde en judas priest emg's nemen.

nog een voordeel van emg's/actieve pups t.o. passief: je kent dat vast wel, je speelt in een gitaarzaak, opeens bromt je gitaar/amp heel erg, een tram komt eraan bv, of je staat onder een TL lamp. hoe dat precies komt weet ik niet (meer), maar met EMG's heb je dat dus niet.

je hoort het verschil wel tussen emg's in een les paul en in een strat, maar het geluid is voor mij zo eenzijdig dat ik ze niet wil hebben, in ieder geval niet nu, ik zou ze wel willen in een zoveelste gitaar, maar voor wat ik maak, is het te gelimiteerd, ondanks dat blueslicks er heel ge-likt uit kunnen komen, en heavy metal dan ook echt HEAVY is.

Orpheo
28 september 2005, 13:53
je hebt van je singlecoils zelf ruis, (hum) en humbuckers onderdrukken die ruis door de manier waarop ze gemaakt zijn. vandaar de naam humbucker. maar ook humbuckers ruisen wel iets.

emg's bijvoorbeeld, die hebben zoals cubensis al zei, weinig windingen, en t signaal dat uit de pup komt wordt versterkt met uit mijn hoofd 20 db en gaat zo je amp in.

passief heeft meerdere voordelen t.o. actief

geen batterij nodig.
het heeft " karakter" van zichzelf, en kan zo bv " zelfs" een richwood goed laten klinken (om maar iets te noemen) of een duurdere gitaar grandioos.

actief heeft dit als voordeel:

heel "eerlijk" geluid. dit bedoel ik ermee.

een normaal element pakt maar een bepaalde frequentie op. dit komt door de bouw van het element. hoe meer windingen, hoe meer frequenties gecanceled worden. (zo was het ongeveer, beetje kort doro de bocht, maar daar komt het wel op neer). bij actieve heb je dat dus niet. die pikken alle frequenties goed op, en die worden dan dus ook versterkt. voor dikke pinches kan je makkelijker EMG's nemen dan bv een superdistortion, althans, bij velen. das een van de redenen dat zakk wylde en judas priest emg's nemen.

nog een voordeel van emg's/actieve pups t.o. passief: je kent dat vast wel, je speelt in een gitaarzaak, opeens bromt je gitaar/amp heel erg, een tram komt eraan bv, of je staat onder een TL lamp. hoe dat precies komt weet ik niet (meer), maar met EMG's heb je dat dus niet.

je hoort het verschil wel tussen emg's in een les paul en in een strat, maar het geluid is voor mij zo eenzijdig dat ik ze niet wil hebben, in ieder geval niet nu, ik zou ze wel willen in een zoveelste gitaar, maar voor wat ik maak, is het te gelimiteerd, ondanks dat blueslicks er heel ge-likt uit kunnen komen, en heavy metal dan ook echt HEAVY is.

Orpheo
28 september 2005, 13:53
je hebt van je singlecoils zelf ruis, (hum) en humbuckers onderdrukken die ruis door de manier waarop ze gemaakt zijn. vandaar de naam humbucker. maar ook humbuckers ruisen wel iets.

emg's bijvoorbeeld, die hebben zoals cubensis al zei, weinig windingen, en t signaal dat uit de pup komt wordt versterkt met uit mijn hoofd 20 db en gaat zo je amp in.

passief heeft meerdere voordelen t.o. actief

geen batterij nodig.
het heeft " karakter" van zichzelf, en kan zo bv " zelfs" een richwood goed laten klinken (om maar iets te noemen) of een duurdere gitaar grandioos.

actief heeft dit als voordeel:

heel "eerlijk" geluid. dit bedoel ik ermee.

een normaal element pakt maar een bepaalde frequentie op. dit komt door de bouw van het element. hoe meer windingen, hoe meer frequenties gecanceled worden. (zo was het ongeveer, beetje kort doro de bocht, maar daar komt het wel op neer). bij actieve heb je dat dus niet. die pikken alle frequenties goed op, en die worden dan dus ook versterkt. voor dikke pinches kan je makkelijker EMG's nemen dan bv een superdistortion, althans, bij velen. das een van de redenen dat zakk wylde en judas priest emg's nemen.

nog een voordeel van emg's/actieve pups t.o. passief: je kent dat vast wel, je speelt in een gitaarzaak, opeens bromt je gitaar/amp heel erg, een tram komt eraan bv, of je staat onder een TL lamp. hoe dat precies komt weet ik niet (meer), maar met EMG's heb je dat dus niet.

je hoort het verschil wel tussen emg's in een les paul en in een strat, maar het geluid is voor mij zo eenzijdig dat ik ze niet wil hebben, in ieder geval niet nu, ik zou ze wel willen in een zoveelste gitaar, maar voor wat ik maak, is het te gelimiteerd, ondanks dat blueslicks er heel ge-likt uit kunnen komen, en heavy metal dan ook echt HEAVY is.

Speeddemon
28 september 2005, 17:29
zo kan ik ook wel aan een dikke postcount komen, Orpheo. :razz:

Negative K3 fan
28 september 2005, 19:46
ook hebben actieve elementen een veel lagere uitgangsimpedantie (klintk ingewikkeld, maar is het niet) waardoor ze veel minder storingsgevoelig zijn, dit heeft orpheo ook al aangegeven, maar ik bedoel het meer in ded vorm van kabels. Hoe hoger de impedantie is van een signaal, hoe meer bijgeluiden het oppikt uit storingsvelden en hoe meer hoogverlies als je een langere kabel gebruikt. Bij actieve elementen kun je dus veel langere kabels (van evt slechtere kwaliteit) gebruiken met minder nadelige effecten dan passieve elementen.

Orpheo
28 september 2005, 20:05
zo kan ik ook wel aan een dikke postcount komen, Orpheo. :razz:

raar...ik klikte maar een keer op OK...

wille525
30 september 2005, 14:01
Nog twee voordelen van 'actief':

je kan gitaar spelen en door een microfoon zingen zonder dat je lichaam als aarding dient. Je batterij is nl de aarding. Ik heb wel eens bij een optreden gehad dat ik gewoon weg niet met m'n lippen in de buurt kon komen bij een microfoon omdat ik ander een lichte schok te kreeg via m'n lippen.

Je toont blijft nog steeds intact wanneer je de volume-knop terugdraait. [/i]

Orpheo
30 september 2005, 14:07
Nog twee voordelen van 'actief':

je kan gitaar spelen en door een microfoon zingen zonder dat je lichaam als aarding dient. Je batterij is nl de aarding. Ik heb wel eens bij een optreden gehad dat ik gewoon weg niet met m'n lippen in de buurt kon komen bij een microfoon omdat ik ander een lichte schok te kreeg via m'n lippen.

Je toont blijft nog steeds intact wanneer je de volume-knop terugdraait. [/i]

ja, is ook een voordeel dat eerste. dat tweede is op te lossen door een bepaalde transistor en condensator aan de volumepot te solderen. staat op de dimarziosite.

Franc
30 september 2005, 14:14
je hebt van je singlecoils zelf ruis, (hum) en humbuckers onderdrukken die ruis door de manier waarop ze gemaakt zijn. vandaar de naam humbucker. maar ook humbuckers ruisen wel iets.


Ruis is geen hum. Hum is brom. Humbuckers bucken hum, geen ruis :D
Hiss is ruis, is volgens mij niet te 'cancelen' alleen tegen te gaan.

Orpheo
30 september 2005, 14:20
je hebt van je singlecoils zelf ruis, (hum) en humbuckers onderdrukken die ruis door de manier waarop ze gemaakt zijn. vandaar de naam humbucker. maar ook humbuckers ruisen wel iets.


Ruis is geen hum. Hum is brom. Humbuckers bucken hum, geen ruis :D
Hiss is ruis, is volgens mij niet te 'cancelen' alleen tegen te gaan.

okay, okay....

"hiss" , ruis dus, is o.a. te voorkomen door goeie shielding of EMG's te nemen.

brom, hum, is te voorkomen door een humbucker te nemen. das zover ik t iig weet.