PDA

View Full Version : zelfbouw speakerkast



doncker
14 september 2002, 15:41
ik zou graag een marshall jcm 900 speakerkast nabouwen .
kan iemand mij de afmetingen,houtsoort en site's waar dat ik de speakers kan kopen (hoeveel kosten ze eigenlijk?)en op wat dat ik moet letten?

alvast bedankt

BLOK182
14 september 2002, 16:36
laat ik je deze tip geven, het is denk ik veel makkelijker om gewoon zo'n kast te kopen. Maar als je bijv. die kasten niet mooi vind klinken en je er andere speakers in wilt zetten, je kan op
http://www.musik-produktiv.de voor 325 euro een lege marshall 1960A kopen, en daar zelf speakers naar keuze in hangen.

michielv
16 september 2002, 11:52
Een lege Marshall kast voor meer dan 300 euro? Belachelijk, koop dan 2e hands een oude zonder speakers, ben je voor 50 euro klaar.

Een speaker kast is op zich niet veel meer dan een paar stukken multiplex (18 of 20 mm)
dus als je een bestaande kast wilt nabouwen moet dat voor weinig te doen zijn.

doncker
16 september 2002, 12:54
ja maar ik wil de afmetingen(lengte*breedte*hoogte) weten want het is toch zo dat het geluid afhankelijk is van de grootte van de kast . Weet iemand misschien hoeveel celstion speakers kosten . Die van 75W die ook in een marshal kast zitten of kan iemand mij betere en goedkopere aanraden

cheers

BLOK182
16 september 2002, 17:38
Op 2002-09-16 11:52, schreef michielv:

Een speaker kast is op zich niet veel meer dan een paar stukken multiplex (18 of 20 mm)
dus als je een bestaande kast wilt nabouwen moet dat voor weinig te doen zijn.



Ben ik het niet mee eens, probeer maar eens een paar stukken multiplex in mekaar te flanzen en er speakers in te hangen, zal niet meteen klinken. Denk dat je dan beter de echte bouwtekeningen van een dergelijke kast moest zoeken en dan met goed hout nabouwen.

doncker
16 september 2002, 18:16
het probleem is dat ik dat niet kan vinden.

BLOK182
16 september 2002, 18:22
klinkt misschien dom, maar waarom wil je zo'n kast maken? Omdat je het leuk vind?

doncker
16 september 2002, 18:25
dat komt toch veel goedkoper uit want bv. bij een marshall kast betaal je gewoon veel te veel voor de naam'marshall' zelf en daar ben ik tegen dus wil ik er gewoon zelf 1 bouwen

BLOK182
16 september 2002, 18:27
misschien een tweedehands? Dan ben je voor zo'n 400 euro klaar.

doncker
16 september 2002, 18:30
ik wil gewoon een zelfbouw maar alleen weet ik de prijzen van de speakers niet.En daarover kan niemand mij advies geven precies
jammer

greets

BLOK182
16 september 2002, 18:40
Nou als je bijv. op Musiciansfriend kijkt kost daar een Celestion G12T-75 (dus de speaker uit een Marshall 1960a) 89 dollar, dus dat zal in Nederland ook wel zoiets zijn. Heel af en toe kom je op marktplaats of gitaarmarkt nog wel eens speakers tegen, maja, dan moet je ook nog eens 4 dezelfde vinden. Dus al ik reken kom ik op zo'n 400 euro voor 4 nieuwe celestions.

doncker
16 september 2002, 18:42
en andere speakers?
Heb je daar een idee van?

BLOK182
16 september 2002, 18:43
http://www.musiciansfriend.com daar staan er dus een hele hoop op. Zijn natuurlijk wel de US prijzen, ik denk dat ze hier nog ietjes duurder zijn.

doncker
16 september 2002, 18:43
dank u scheun

poeyerke
17 september 2002, 13:01
Celestion speakers:

http://www.viertron.nl/Celestion/celestion.htm

Zijn prijzen incl. btw, wel rekening meer houden dat je de speakers alleen via een dealer kan kopen, zal dus nog wel iets bijkomen denk ik.

dikkie dik
17 september 2002, 13:39
ok je kan niet zomaar een of andere speaker in een kast gooien, zo werkt het helaas niet. elke speaker heeft zo zijn eigen bassdruk, dus je zult ook rekening moeten houden als je een dichte kast hebt dat je precies moet weten waar de blaasbuizen zitten, (gaten waar lucht doorheen gaat) je kunt een kast nooit mooier laten klinken dan dat hij officieel gemaakt is bij marshall bijvoorbeeld of hughes & ketner of hartke voor de bass of trace, je kunt veel beter een jaar sparen dan een paar weken een kast bouwen. Als je het gaat doen veel succes, maar geluidskwaliteit is dan zeker niet waarvoor jij dan hebt gekozen.

greetz dikkie dik eiges

BLOK182
17 september 2002, 15:51
dus een tweedehands Marshall kast lijkt me DE oplossing voor je.

Nocki
18 september 2002, 21:42
kasten zijn heel moeilijk te bouwen. daarom heef tnog iedereen het oude marshall model.
behalve Mesa die nu met een recto kast loopt te werken die iets groter is dan de standaard.
kijk ook maar eens naar de projectie van vershillende kasten. en de afstand vanwaar het geluid een brij wordt...

een kast is gemaakt van goed hout tegen het resoneren. in een goede diepte voor de bas + de druk die alles krijgt...
nee ik zou het niet kunnen...

Nocki