PDA

View Full Version : Mesa/Boogie Recto Traditional 4x12 Bouwplannen



AART
27 september 2005, 22:07
Ik wil dus weer gaan bouwen, namelijk een 4x12 voor bij mijn 2x12.
Daarbij wil ik het liefst de afmetingen an ene Mesa/Boogie 4x12 Traditional aanhouden omdat deze kasten echt uberlekker zijn.
Volgens mij heeft geronimo zo'n cab, en nou vroeg ik me af, zou je hem op kunnen meten(en kijken waar de "knik" zit, midden, iets eronder of erboven)?

Ik heb deze (buiten)maten gevonden op de mesa site(omgezet van inch naar cm):

76,7(H) x 75,9(B) x 36,2(D onder) 29,2(boven)

Een Slanted model dus.

Nu heb ik een paar vragen:

Hoe monteer ik de baffle(s?)? aangezien er een knik in zit lijkt het me dat ik er twee nodig heb, maar heeft iemand een idee hoe ik deze hoor te monteren?(vooral de schuine heeft hierbij mijn attentie).

En wie weet de dikte van het berenmultiplex bij deze kasten? op de site staat 30 mm, maar ik hoorde van iemand dat dit niet klopte(geronimo, weet jij dat?).

Ok, meer vragen komen vast nog wel.
Dit is alleen nog om een goede bouwtekening te maken, het bouwen duurt nog wel tot lente 2006 voor ik begin.

Bedankt voor de hulp.

chennie
27 september 2005, 22:47
iemand met een pennywise quote in z'n sig help ik natuurlijk graag. Ook al is het omdat ik ook een mesa nabouw zelfbouw wil doen. =)

Volgens de Mesa catalogus :
All mesa enclosures are made using the finest void free Marine Grade birch plywood in varying thickness of no less tha 9 and as many as 14 ply. Super strong rabbit corners are glued and nailed and all backs are gasket sealed to ensure an air tight seal. Baffles are fitted with superior dado joint construction and braced. Grilles are wrapped arond a separate grilleboard and not the baffle board. Grille material is made of strong twisted jute dipped in a special coating that filters top end for a sweeter responde. You simply wo'nt find a better cabinet.

Dan heb je nog wat details over de verschillende kasten en nog meer marketing geleuter.

Ik neem aan dat je de recto traditional kast, slanted versie voor ogen hebt. Uit de plaatjes kan ik voor bijna 100% uithalen dat de planken dezelfde dikte hebben als mn Rect-O-Verb Combo (wat nu geen combo meer is ...). Die is 30mm. Echter van buiten lijkt die 30mm want schijn bedriegt. Het is een plank van pak em beet 15-18 mm met daarom een rand van latjes gelegd zodat aan de buitenkant een rand van 30 mm lijkt te zijn.

De baffle is 18mm dik (net voor je opgemeten!) en heeft een rand van latjes met wederom 18 mm. Over deze rand is het speakerdoek gespannen. Baffle, plus rand, plus speakerdoek zit ingeklemd tussen de opstaande rand van de planken die de kast vormen en latjes die zijn bevestigd aan de binnenkant. De baffle is vastgeschroeft.

Natuurlijk dit geld voor mn Rect-o-verb combo, maar ik denk dat die cabinetten bijna ook zo zijn opgebouwd. Jammer dan van het marketing verhaal, groot geluk omdat dit de constructie sterk vereenvoudigt (probeer maar 30 mm planken te vinden =). Overigens, ik heb eventjes mn meetrol meegenomen naar de guitarstore hier en heb enkele cabinetten opgemeten. Veel merken waaronder ook Marshall, ENGL, Randall etc maken ook gewoon allemaal gebruik van 18 mm planken en laten deze dikker lijken door latjes aan de rand te gebruiken.

Ik kan je helaas niets vertellen over binnematen en binnenconstructies van specifiek jouw 4x12. Ben er ook wel benieuwd naar, ben zelf echter iets meer geinteresseerd in de 2x12 recto kast, die wil ik gaan doen.

chennie
27 september 2005, 22:47
iemand met een pennywise quote in z'n sig help ik natuurlijk graag. Ook al is het omdat ik ook een mesa nabouw zelfbouw wil doen. =)

Volgens de Mesa catalogus :
All mesa enclosures are made using the finest void free Marine Grade birch plywood in varying thickness of no less tha 9 and as many as 14 ply. Super strong rabbit corners are glued and nailed and all backs are gasket sealed to ensure an air tight seal. Baffles are fitted with superior dado joint construction and braced. Grilles are wrapped arond a separate grilleboard and not the baffle board. Grille material is made of strong twisted jute dipped in a special coating that filters top end for a sweeter responde. You simply wo'nt find a better cabinet.

Dan heb je nog wat details over de verschillende kasten en nog meer marketing geleuter.

Ik neem aan dat je de recto traditional kast, slanted versie voor ogen hebt. Uit de plaatjes kan ik voor bijna 100% uithalen dat de planken dezelfde dikte hebben als mn Rect-O-Verb Combo (wat nu geen combo meer is ...). Die is 30mm. Echter van buiten lijkt die 30mm want schijn bedriegt. Het is een plank van pak em beet 15-18 mm met daarom een rand van latjes gelegd zodat aan de buitenkant een rand van 30 mm lijkt te zijn.

De baffle is 18mm dik (net voor je opgemeten!) en heeft een rand van latjes met wederom 18 mm. Over deze rand is het speakerdoek gespannen. Baffle, plus rand, plus speakerdoek zit ingeklemd tussen de opstaande rand van de planken die de kast vormen en latjes die zijn bevestigd aan de binnenkant. De baffle is vastgeschroeft.

Natuurlijk dit geld voor mn Rect-o-verb combo, maar ik denk dat die cabinetten bijna ook zo zijn opgebouwd. Jammer dan van het marketing verhaal, groot geluk omdat dit de constructie sterk vereenvoudigt (probeer maar 30 mm planken te vinden =). Overigens, ik heb eventjes mn meetrol meegenomen naar de guitarstore hier en heb enkele cabinetten opgemeten. Veel merken waaronder ook Marshall, ENGL, Randall etc maken ook gewoon allemaal gebruik van 18 mm planken en laten deze dikker lijken door latjes aan de rand te gebruiken.

Ik kan je helaas niets vertellen over binnematen en binnenconstructies van specifiek jouw 4x12. Ben er ook wel benieuwd naar, ben zelf echter iets meer geinteresseerd in de 2x12 recto kast, die wil ik gaan doen.

AART
27 september 2005, 23:10
iemand met een pennywise quote in z'n sig help ik natuurlijk graag.

8-)

Ok, dan. 18 mm berkenmultiplex maken we er dan gewoon van, net zoals mijn 2x12 kast.

is die baffle btw van berkenmultiplex of mdf oid?(of kan je het niet zien?).

bedankt iig voor het nazoeken.

ik heb uitgerekend ongeveer 300 kwijt te zijn om de cab af te maken EXCL. speakers.

waarschijnlijk gaan er v30's in, maar dat staat nog niet 100% vast.

chennie
27 september 2005, 23:38
alles is multiplex, zelfs de latjes. Verder is zover ik kan zien schroef en lijm werk. Wat ik niet weet is hoe de planken zijn bevestigd, gewoon op elkaar, pen in gat, vinger in vinger ? Ik heb geen idee, er zit namelijk tolex omheen en tis natuurlijk erg mooi afgewerkt. De naden zitten goed dicht.

Laat me weten als je Mesa soortgelijk onderdelen kan vinden zoals dat zwarte tolex (black Taurus noemen ze het volgens mij) het heeft weinig relief, leren handvatten en die stoothoekjes (van die leren kapjes met nagels). Ook dat speakerdoek wat ze gebruiken. Ik heb dergelijke dingen niet kunnen vinden.

-edit-
Welke houtsoort ga jij gebruiken ? Mesa gebruikt berkenmultiplex, ergens op de site, wederom natuurlijk vol in markteingsstijl geschreven, las ik dat ze russische BB/B kwaliteit gebruiken. Dit wordt ook meestal hier op het forum aangeschreven als DE houtsoort die je kan gebruiken voor gitaar cab's.
Echter weet iemand of er duidelijk een hoorbaar verschil is met bv de berken mix multiplex van bv de Gamma? De laatste prefereer is vanwege de prijs en leverbaarheid.

Ten tweede ik zou v30's nemen, die kasten zijn gebouwd op v30's. Flinke inhoud, flinke rigide planken, closed back. Ik denk niet dat wat meer opene speakers daar goed tot hun recht komen.

AART
28 september 2005, 06:06
Over onderdelen: Nico heeft mesa speakerdoek in zijn catalogus zitten, en zwart mesa tolex ook vast wel, ik geb ruik deze keer weer hetzewlfde tolex als de vorige keer(black on green), dat past namelijk mooi bij mijn 2x12 en heeft ook een beetje een mesa like structuur(alleen donkergroen dus).

Ik gebruik deze keer weer hetzelfde hout, 18 mm Berkenmultiplex B/BB kwaliteit, heb ik de vorige keer ook gebruikt, gewoon via de groothandel(als je niet weet waar ze zitten, ga ff naar een bouwbedrijf die ook kozijnen op maat maken ofzo).
Zij zagen ook netter op maat(grote digitaal aangestuurde zaagmachines) dan de gamma, die zagen namelijk erg slordig(en met oude zaagschijven).

chennie
28 september 2005, 11:23
hoeveel ben jij ongeveer kwijt voor een B/BB 18 mm bekren multiplex plank van van 123 x 244 ? standaard grote plaat dus of 62 x122 ?

wat betreft die onderdelen :
ik heb onlangs ook bij nico besteld voor mijn combo naar top project (zie elders in dit forum, sorrienog steeds geen foto's). Opzich allemaal goed spul, echter het matcht niet met Mesa's eigen spul voor de rectifier series (amps & cabs).

De tolex van nico is bv stuk ruwer van patroon en het speakerdoek veel dunner. Het zijn kleine details, maar ik ben een mierenneuker en ik ben erg esthetisch ingesteld :D

AART
29 september 2005, 16:06
hoeveel ben jij ongeveer kwijt voor een B/BB 18 mm bekren multiplex plank van van 123 x 244 ? standaard grote plaat dus of 62 x122 ?

wat betreft die onderdelen :
ik heb onlangs ook bij nico besteld voor mijn combo naar top project (zie elders in dit forum, sorrienog steeds geen foto's). Opzich allemaal goed spul, echter het matcht niet met Mesa's eigen spul voor de rectifier series (amps & cabs).

De tolex van nico is bv stuk ruwer van patroon en het speakerdoek veel dunner. Het zijn kleine details, maar ik ben een mierenneuker en ik ben erg esthetisch ingesteld :D


ik heb bij pontmeyer 41,34 betaald voor 2,341 m2(factuur erbij gepakt
:D ) en dat is dus 17,66/m2 excl. zagen.


en dat kleine verschil in uiterlijk boeit mij niet eigenlijk :wink:

AART
29 september 2005, 16:10
maar weet iemand een goed systeem om het schuine deel van de baffle mooi strak te monteren?

SimonS
2 oktober 2005, 00:46
ik denk dat je 2 aparte baffles moet maken, boven en onder. Bij de bovenste baffle met een schaaf de onderrand wat afschuinen, in de juiste hoek zodat het mooi aansluit. En verder, latjes aan de zijkant van de cab, die op de onderste helft dus recht zijn (verticaal dus) en de latjes van de bovenste helft inde juiste hoek monteren en daar de bovenste baffle op zetten.

Veel beters kan ik niet bedenken eigenlijk...

AART
2 oktober 2005, 00:49
ik denk dat je 2 aparte baffles moet maken, boven en onder. Bij de bovenste baffle met een schaaf de onderrand wat afschuinen, in de juiste hoek zodat het mooi aansluit. En verder, latjes aan de zijkant van de cab, die op de onderste helft dus recht zijn (verticaal dus) en de latjes van de bovenste helft inde juiste hoek monteren en daar de bovenste baffle op zetten.

Veel beters kan ik niet bedenken eigenlijk...

was ook al mijn plan, nu nog een goede decoupeerzaag lenen(vorige kast alles makkelijk voor laten zagen).

nicoverduin
2 oktober 2005, 08:42
misschien kan je hier wat mee:

http://www.verelec.com/images/1960A-Slant-Cab_rev1.pdf

Nico

AART
2 oktober 2005, 10:58
misschien kan je hier wat mee:

http://www.verelec.com/images/1960A-Slant-Cab_rev1.pdf

Nico

daar heb ik idd veel aan! dank u.




Wat moest ik toch zonder jou nico? :razz: :D

JoostBaksteen
2 oktober 2005, 20:59
misschien kan je hier wat mee:

http://www.verelec.com/images/1960A-Slant-Cab_rev1.pdf

Nico

daar heb ik idd veel aan! dank u.




Wat moest ik toch zonder jou nico? :razz: :D

idd CTRL+D-ed :)

SimonS
5 oktober 2005, 16:08
al wat vorderingen, AART? überhaupt al begonnen met die cab? :)

AART
5 oktober 2005, 16:36
Ok, meer vragen komen vast nog wel.
Dit is alleen nog om een goede bouwtekening te maken, het bouwen duurt nog wel tot lente 2006 voor ik begin.



aste, eerst een Mesa/Boogie Mark IV, dan ga ik een rackje bouwen en dan komt de kast.

AART
5 oktober 2005, 16:37
Ok, meer vragen komen vast nog wel.
Dit is alleen nog om een goede bouwtekening te maken, het bouwen duurt nog wel tot lente 2006 voor ik begin.



aste, eerst een Mesa/Boogie Mark IV, dan ga ik een rackje bouwen en dan komt de kast.

SimonS
5 oktober 2005, 16:42
oow ok..had ik ff overheen gelezen, prima. kzag dat je je 5150 al op gitaarmarkt had staan :)

chennie
5 oktober 2005, 17:10
hupsakeej weg met die 5150! lang leve Mesa ! =)
Ik dacht erover om een 2x12 te maken ook recto, maar misschien kunnen we ook zij aan zij 4x12 kasten bouwen ...

Geronimo
7 oktober 2005, 19:34
Ik kijk niet zo vaak meer op gitaarnet, want ik heb het een beetje druk de laatste tijd.

Maar volgens mij is ie exact even hoog en breed als een 1960a kast, alleen is ie wat dieper. Ook ligt het klankbord wat minder diep dan in een 1960A. Ik zal als ik tijd heb zondag ff voor je meten.

Floris

AART
7 oktober 2005, 20:11
Ik kijk niet zo vaak meer op gitaarnet, want ik heb het een beetje druk de laatste tijd.

Maar volgens mij is ie exact even hoog en breed als een 1960a kast, alleen is ie wat dieper. Ook ligt het klankbord wat minder diep dan in een 1960A. Ik zal als ik tijd heb zondag ff voor je meten.

Floris

ok, heel erg bedankt.

AART
7 oktober 2005, 20:12
hupsakeej weg met die 5150! lang leve Mesa ! =)
Ik dacht erover om een 2x12 te maken ook recto, maar misschien kunnen we ook zij aan zij 4x12 kasten bouwen ...

waar woon je ergens, samen spullen bestellen is namelijk goedkoper(tenzij je eerder dan ik begint ofcourse).

Geronimo
22 oktober 2005, 23:07
He Aart heb je nog plannen voor je 4x12? Ik ben een tijdje niet in de oefenruimte geweest dus heb ik ook mijn speaker niet kunnen meten. Hij staat nu hier bij mij thuis dus ik zou het nu dus alsnog voor je kunnen doen. Dus laat ff weten welke maten je nodig hebt.

Floris

AART
23 oktober 2005, 16:36
ik heb deze maten nodig:

Dikte hout

Hoogte

Breedte

Diepte boven

Diepte onder

Waar zit de "slant"? in het midden of hoger/lager?

dat was het wel zo'n beetje.

chennie
23 oktober 2005, 20:41
mooi zou ook zijn als je wat zou kunnen vertellen over constructie en dergelijke, gebruik van latten, schroeven etc etc.
Een tekening erbij zou het helemaal compleet maken =)

Daniël_san
23 oktober 2005, 22:36
ik heb deze maten nodig:

Dikte hout

Hoogte

Breedte

Diepte boven

Diepte onder

Waar zit de "slant"? in het midden of hoger/lager?

dat was het wel zo'n beetje.

Staat bijna allemaal op de site van mesa.....:

30 3/16" x 29 7/8" x 14 1/4" (bot)
11 1/2" (top) 118lbs.


http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/GCabSelector.htm

AART
24 oktober 2005, 17:08
ik heb deze maten nodig:

Dikte hout

Hoogte

Breedte

Diepte boven

Diepte onder

Waar zit de "slant"? in het midden of hoger/lager?

dat was het wel zo'n beetje.

Staat bijna allemaal op de site van mesa.....:

30 3/16" x 29 7/8" x 14 1/4" (bot)
11 1/2" (top) 118lbs.


http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/GCabSelector.htm

I know, maar olgens veel mensen kllopt info van mesa over hout en maten vaak niet....

Geronimo
5 november 2005, 00:13
He Snikkelbaard ik heb m'n cab eens opengeschroefd (eindelijk eens tijd voor) en heb het een en ander opgemeten.

Het zijn allemaal binnenmaten, die zijn het belangrijkst en dan krijg je ook geen errors door de dikte van het tolex e.d.

hoogte: 710

breedte: 720

diepte boven: 220

diepte onder: 285

dikte hout zij- en onderpanelen: 20

dikte achterpaneel: 15

in het ding zit in het midden een lat die de knik bedekt. Deze lat is 40 mm breed. Waarschijnlijk zit de naad van de knik in het midden van de lat.

maat van de onderkant tot de lat: 335

van de bovenkant tot de lat: 350

dikte van de baffle: 16

Ik hoop dat je er wat aan hebt, voor gedetailleerdere maten zou ik 'm moeten slopen en daar heb ik niet zo'n zin in aangezien ie 1100 eu gekost heeft... Ik denkt dat ie nu al 100 in waarde is gedaald door mijn lompheid in het hanteren van de schroevendraaier :D

Maar volgens mij kan je in ieder geval een begin maken.

Succes!

Floris

AART
6 november 2005, 11:17
dank je voor het meten, dan ga ik eens aan de gang met de bouwtekening.

sorry van die 100 euro waardedaling, maar misschien kan je hem nu als relic verkopen :-D

Corporal
25 februari 2007, 09:02
He Snikkelbaard ik heb m'n cab eens opengeschroefd (eindelijk eens tijd voor) en heb het een en ander opgemeten.


Zijn de speakers front- of rearloaded gemonteerd in een dergelijke cab ?

Geronimo
25 februari 2007, 16:21
Zijn de speakers front- of rearloaded gemonteerd in een dergelijke cab ?

Rearloaded.