PDA

View Full Version : kan een combo als cabinet?



ochieloedere
27 september 2005, 21:55
Ik ben van plan de epiphone valve special te kopen. Ik heb thuis al een fender stage 185.

Kan ik via de speaker out van de valve special naar de Fender? m.a.w., kan ik de Fender als cabinet gebruiken? of moet ik naar een aparte cabinet zoeken?
grts

ochieloedere

chennie
27 september 2005, 22:14
ik ken beide versterkers niet zo, maar in theorie kan het. Echter:


- De valve moet een speaker output hebben (dus geen snoertje wat recht op het circuit is gesoldeerd)
-De speaker moet een jack hebben dan wat in die speaker output kan. )deze twee punten kan je natuurlijk ook omzeilen door alles aan elkaar te solderen, maar vind je dat zelf ook niet omslachtig ?)
- De speaker moet een impedantie gelijk of groter hebben dan de uitgangsimpedantie van de valve. Het liefst gelijk.
- Het vermogen van de speaker moet gelijk of hoger liggen dan de uitgangs vermogen van de versterker. Het liefst hoger

Volgens mij zijn dit allebei kleine combo'tjes als ik het niet verkeerd heb. Die zijn meestal as if gemaakt en laten niet veel open voor externe aansluitingen, maar kijk even op je aan bovenstaande punten kan voldoen. Als je verder je gezonde verstand gebruikt, kan er weinig misgaan.

chennie
27 september 2005, 22:15
ik ken beide versterkers niet zo, maar in theorie kan het. Echter:


- De valve moet een speaker output hebben (dus geen snoertje wat recht op het circuit is gesoldeerd)
-De speaker moet een jack hebben dan wat in die speaker output kan. )deze twee punten kan je natuurlijk ook omzeilen door alles aan elkaar te solderen, maar vind je dat zelf ook niet omslachtig ?)
- De speaker moet een impedantie gelijk of groter hebben dan de uitgangsimpedantie van de valve. Het liefst gelijk.
- Het vermogen van de speaker moet gelijk of hoger liggen dan de uitgangs vermogen van de versterker. Het liefst hoger

Volgens mij zijn dit allebei kleine combo'tjes als ik het niet verkeerd heb. Die zijn meestal as if gemaakt en laten niet veel open voor externe aansluitingen, maar kijk even op je aan bovenstaande punten kan voldoen. Als je verder je gezonde verstand gebruikt, kan er weinig misgaan.

Dude
27 september 2005, 22:17
die valve junior heeft een 4 ohm uitgang

als je speaker die je wilt gaan gebruiken 4 ohm is kan het, anders niet

ochieloedere
27 september 2005, 22:38
De valve special heeft een externe uitgang, die minimum 8 ohm is (dus 4 ohm mag ook hé?)

De Fender heeft geen speaker-input. dus, zou ik dan tòch moeten solderen? want dan koop ik liever een kleine cabinet denk ik, of misschien wel gewoon een nieuwe speaker inbouwen.
Ik vermoed dat ik niets kan doen via de effectsloop van de Fender? =>pre amp out, power amp in?

@chennie: Fender stage is een grote transistor van 185 watt, 450 RMS denk ik. (geen kritiek hé, hehe, gewoon om je wat info te geven, :) )

thx 'n grts

ochieloedere

chennie
27 september 2005, 23:31
impedantie speaker >= impedantie versterker.

Als je versterker 8 ohm weergeeft wat er ingeplugd mag worden, moet daar dus een speaker aanhangen van 8 ohm óf hoger, maar het liefst gelijk.

Als die speaker van je Fender vast is gesnoerd aan de versterker van de Fender zelf: knip het snoer door, soldeer aan de kant van de versterker een output bus, aan de andere kant verlengen en een jack aan solderen.
Die kan je dan inpluggen in je Valve.

Je kan het doen met pre amp out, power amp in, Je moet dan wel de power amp in gebruiken. Maar ik denk dat je die valve wilt om een buzen geluid te hebben naast je transistor bak. Tenminste daarom zou ik zoiets doen. Dan is het gebruik van power amp in niet ter sprake =)

Net na mn vorige post hadik even gegoogled op die stage, inderdaad een grote bak....wel lelijke rode knoppen...volgens heb ik ook zoiets gehad in een oefenruimte heel lang geleden alleen met ingebouwde chorus.

ochieloedere
27 september 2005, 23:48
hehe, ik vond m in het begin ook zooooooooooooo aartslelijk, maar klinkt wel goed, en als je met je ogen dicht speelt, heb je'r weinig last van hé.

Het zou de jaren 80 versie zijn, die de rode knoppen heeft. Past bij de mode van toen, :razz:
Ik ga het zeker zo eens proberen, bedankt chennie!

grts

ochieloedere

chennie
27 september 2005, 23:53
hmm ik bedenk me net zo (ik heb ook nog een fender combo)
Dat snoer wat aan de speaker zit en dan rechtstreeks de verterker in gaat hoef je niet door te knippen =)
Je kan het gewoon lossolderen en dan een nieuwe speakerkabel kopen met aan een kant een speakerjack end e andere kant open. Die open kant soldeer je dan vast aan de soldeerpunten van de speaker. Dat is een veel schonere oplossing!

Knippen is zo definitief he =)

chennie
27 september 2005, 23:54
hmm ik bedenk me net zo (ik heb ook nog een fender combo)
Dat snoer wat aan de speaker zit en dan rechtstreeks de verterker in gaat hoef je niet door te knippen =)
Je kan het gewoon lossolderen en dan een nieuwe speakerkabel kopen met aan een kant een speakerjack end e andere kant open. Die open kant soldeer je dan vast aan de soldeerpunten van de speaker. Dat is een veel schonere oplossing!

Knippen is zo definitief he =)

ochieloedere
28 september 2005, 09:50
Dus ik soldeer die open kant gewoon bovenop de huidige soldeerpunten? Gaat dat geen storingen/kwaliteitsverlies geven?
Indien niet, is dit uiteraard een veel minder drastische oplossing hé,

thx!

ochieloedere :)

ochieloedere
28 september 2005, 10:10
Ik vond op epiphone.com net een interessant fotootje, kslaag er alleen niet in om het te posten => vanuit de valve vertrekt een kabeltje van de 8ohm output naar de eigen speaker, dus klopt het als ik een verlengstuk maak aan de Fender (=> bij op speakerpunten solderen), met een female jack, dat ik gewoon maar moet inpluggen?

BlackSun
28 september 2005, 11:28
@chennie: Fender stage is een grote transistor van 185 watt, 450 RMS denk ik. (geen kritiek hé, hehe, gewoon om je wat info te geven, :) )

thx 'n grts

ochieloedere

Je amp trekt 180 Watt uit het net, en maakt daar effectief 450 Watt van? :-?

Gefeliciteerd, jouw amp heeft buitenaardse techniek die in één klap het energieprobleem van de wereld oplost :D


van je laatste verhaaltje snap ik niet veel, misschien is een tekening/plaatje erbij toch duidelijker.

Ik zou gewoon snoer van speaker van je fender combo lossolderen, plugje eraan maken / een nieuw kabeltje kopen, en die aan de valve aansluiten, simple as that.

ochieloedere
28 september 2005, 13:08
hehe, mijn fender maakt buitenaards veel lawaai, maar kheb het idd omgedraaid, 450 W uit stopcontact, iets van een 180W aan volume. :-D


De epiphone heeft een extension speaker output van 8 ohm. De eigen speaker wordt via een Jack vanuit de versterker aangesloten. Er is een duidelijke foto op de site van epiphone => amplifiers => valve special => bovenaan rechts logo epiphone + story aanklikken.
i
Mijn idee was dus: ik maar aan de Fenderspeaker een extra kabeltje, met een vrouwelijke jack aan het andere uiteinde, mannelijke jack inpluggen en klaar. Kan dit?
De fenderspeaker heeft geen vast solduur aan de draadjes, maar klemmetjes, wat me ook handiger en minder definitief lijkt, dus zou ik mijn kabeltje aan en af kunnen koppelen zoveel ik wil.

grts

ochieloedere

Weet iemand trouwens waarom de epi's niet onmiddellijk leverbaar zijn in België? ik had al gehoord dat de verdeling in Nederland ook niet evenredig loopt?

ochieloedere
3 oktober 2005, 09:49
Hij is EINDELIJK verkrijgbaar in België!!!! De epi valve special!

Je kan niet geloven hoe ik hierop heb gewacht, nu nog enkel wachten op transport, levering,..., nog een dikke week,...

Maar goed dat ik een goeie muziekwinkel heb, die de hele benelux ervoor hebben rondgebeld en de vertegenwoordigers niet hebben gerust gelaten!

grts

ochieloedere

djgitarist
5 oktober 2005, 08:20
Ik heb mijn vox brian may special wel aan kunnen sluiten op mijn fender rocpro1000:

Ik heb de external speaker output van de vox doorverbonden naar de speaker OUTPUT (jawel je leest het goed) van de fender. Ik had niet verwacht dat dat zou werken, maar op die manier klinkt de vox over de 12" speaker van de fender.

Ik ben van plan om een fame studio reverb top te kopen van 50watt, maar ik heb voorlopig nog geen geld voor een speaker-cabinet erbij. Zou ik die top ook op dezelfde manier aan kunnen sluiten op de fender rocpro1000 (100watt) ?

djgitarist
5 oktober 2005, 08:22
Ik heb mijn vox brian may special wel aan kunnen sluiten op mijn fender rocpro1000:

Ik heb de external speaker output van de vox doorverbonden naar de speaker OUTPUT (jawel je leest het goed) van de fender. Ik had niet verwacht dat dat zou werken, maar op die manier klinkt de vox over de 12" speaker van de fender.

Ik ben van plan om een fame studio reverb top te kopen van 50watt, maar ik heb voorlopig nog geen geld voor een speaker-cabinet erbij. Zou ik die top ook op dezelfde manier aan kunnen sluiten op de fender rocpro1000 (100watt) ?