PDA

View Full Version : footswitch



glenndem
27 september 2005, 21:43
ik moet voor het school dit jaar een eindwerk maken.

ik zat te denken om een footswitch te maken waarmee ik mijn distortion op mijn versterker op en af kan zetten.

daarnaast wil ik ook een stemapparaat integreren in de switch die ook een drukknop heeft om het in en- uit te schakelen.

ik had ook graag gehad dat er een groen ledje zou branden aals mijn clean channel opstaat en een rood ledje als mijn distortion opstaat.

ik moet dit alles zelf ineensteken en had graag zoveel mogelijk informatie voor mij op de goede weg te helpen.

chennie
27 september 2005, 22:07
wat voor een versterker heb je ?
Een footswitch is namelijk niet "universeel" Er zijn heel veel mogelijkheden hoe een footswitch kan werken. Sommigen versterkers werken met een simpele aan uit schakelaar, sommigen met ingewikkelde relais etc etc.
Het makkelijkste is : weten welke versterker je hebt, opzoeken wat het circuit is van de bijbehorende footswitch en daarom heen al je meuk verzinnen cq bouwen.

overigens dit kan het beste bij het werkplaats forum staan, in zelfbouw staan meer zelfbouw gitaren centraal.

Pietersen
27 september 2005, 22:09
waarom maak je niet een compleet pedaal dat een effect geeft buiten je versterker om

Basseytje
28 september 2005, 08:53
ik zou als het ware ook gewoon een effectenpedaal maken is net zo leuk en je kan er misschienw el meer mee en jje hoeft hemn niet speciaal op jeversterker aan te passen. en aslnog kun je er een tuner in bouwen. mischien voor de lol nog een extra wahwah ofzo...

dan krijg je een wahwah distortion pedaal met een gain knop en een switch clean of distortion.

think about it :wink:

glenndem
28 september 2005, 14:17
dat van die effectpedaal zie ik ook wel zitten

suggesties en schema's enz nog altijd welkom

Dirk W
28 september 2005, 17:07
zoeken op google? ik ben er volgens mij vaak genoeg langsgekomen toen ik op zoek was naar andere schema's.
Over de footswitch:
Je kunt zover ik weet geen stemapperaat in een footswitch zetten omdat de footswitch het signaal niet binnen krijgt. Als de versterker een stroompje naar je footswitch stuurt en hij krijgt het terug dan zet hij distortion aan. Als hij een stroompje stuurt en hij krijgt niets terug dan doet hij niets. Ik weet niet of het zo precies werkt maar dat is het wel ongeveer.
De footswitch krijgt geen signaal van je gitaar en kan dus niet kijken of hij gestemt is. Tenzij je nog een 2e ingang maakt voor je gitaar. Maar dan is het nut er ook een beetje van af (je moet nog steeds verbinden en daarna losmaken)
En is het niet makkelijker alleen een lampje te laten zien als hij aanstaat? Dan hoef je ook geen uitknop te maken bv. Nu zou hij altijd stroom verbruiken. Als je hem zou maken dat hij alleen een rood lampje laat zien en dat groene lampje wegdenkt zou je hem uit kunnen zetten door het rode lampje uit te zetten.
Misschien ietwat veel tekst. Maar ik heb zelf laatst een footswitch van een vriend uit elkaar gehaald en gemaakt (hij was stuk en ik mocht hem hebben :P ) Ik vind het leuk om iemand zon ding te zien bouwen.

Dirk W
28 september 2005, 17:08
zoeken op google? ik ben er volgens mij vaak genoeg langsgekomen toen ik op zoek was naar andere schema's.
Over de footswitch:
Je kunt zover ik weet geen stemapperaat in een footswitch zetten omdat de footswitch het signaal niet binnen krijgt. Als de versterker een stroompje naar je footswitch stuurt en hij krijgt het terug dan zet hij distortion aan. Als hij een stroompje stuurt en hij krijgt niets terug dan doet hij niets. Ik weet niet of het zo precies werkt maar dat is het wel ongeveer.
De footswitch krijgt geen signaal van je gitaar en kan dus niet kijken of hij gestemt is. Tenzij je nog een 2e ingang maakt voor je gitaar. Maar dan is het nut er ook een beetje van af (je moet nog steeds verbinden en daarna losmaken)
En is het niet makkelijker alleen een lampje te laten zien als hij aanstaat? Dan hoef je ook geen uitknop te maken bv. Nu zou hij altijd stroom verbruiken. Als je hem zou maken dat hij alleen een rood lampje laat zien en dat groene lampje wegdenkt zou je hem uit kunnen zetten door het rode lampje uit te zetten.
Misschien ietwat veel tekst. Maar ik heb zelf laatst een footswitch van een vriend uit elkaar gehaald en gemaakt (hij was stuk en ik mocht hem hebben :P ) Ik vind het leuk om iemand zon ding te zien bouwen.

SimonS
28 september 2005, 17:22
kijk eens in De Werkbank? Daar zijn mensen die zelf Fx units, footswitches enz bouwen/hebben gebouwd.

ik denk trouwens dat een footswitch alleen als eindwerk voor school het niet gaat redden (te eenvoudig).
Een tuner inbouwen, tja. dat lijkt me niet het meest simpele schema... Verder is een soort multifx bouwen (met bijvoorbeeld 3 FX-en in 1 trapdoos met mogelijkheid tot kanaalswitchen en LEDs erin) ook wel leuk toch? wat schemaatjes combineren en in ´n trapdoos bouwen...

www.generalguitargadgets.com
www.tonepad.com

SimonS
28 september 2005, 17:27
ehm...zie nu dat je daar ook al ´n topic hebt :-?