PDA

View Full Version : Strat replacement pickups



GuitarMaster
27 september 2005, 17:51
Ik zoek nieuwe pickups voor in mijn USA strat omdat ik de brugpickup te schel vindt (de andere pickups kunnen ook beter naar mijn idee).

Ik heb al veel gezocht (oa hier op het forum), daardoor weet ik iig dat ik Van Zandts of Fralins wil, alleen de vraag is welk type...?

hier zijn 2 clipjes, de eerste van de sound die ik uit mijn neckpup wil en de 2e is wat ik in een bridgepup zoek. Beide samples zijn ingespeeld met Van Zandts, alleen die gitarist weet zelf niet welk type :-?

http://rapidshare.de/files/5597415/Pickup_sample_1.mp3.html
http://rapidshare.de/files/5597855/Pickup_sample_2.mp3.html

Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik wil niet dat ik straks de verkeerde pickups bestel.

dejohan
27 september 2005, 18:09
downloaden werkt niet bij mij.

Mitch
27 september 2005, 18:18
Hmmm, ik heb onlangs Van Zandts in een Strat gehoord en ik vond dat die juist dezelfde kwaal als standaard pups had: schel brug pickup. Toonpot verdraaien verplicht, zal ik maar zeggen.

GuitarMaster
27 september 2005, 18:19
Het werkt wel, alleen niet echt handig. Je moet eerst naar beneden scrollen en op FREE klikken, dan weer naar beneden scrollen en 15-20 seconden wachten (staat aangegeven) en daarna kun je download starten.
Ik heb zelf geen webspace dus ik moet het wel zo doen...

GuitarMaster
27 september 2005, 18:22
Hmmm, ik heb onlangs Van Zandts in een Strat gehoord en ik vond dat die juist dezelfde kwaal als standaard pups had: schel brug pickup. Toonpot verdraaien verplicht, zal ik maar zeggen.

Ok, weet je toevallig nog welke van zandts dat waren?
Zou je eventueel nog wat anders aan kunnen raden voor een vintage sound zoals uit die clips?

Eko
27 september 2005, 18:34
Guitarmaster,
Bij Vox Humana in Vlaardingen importeren ze Kinman. Ze hebben voor deze elementen een gitaar in de showroom waarbij je de elementen kunt wisselen. De Kinmans varieren in tone en wellicht zit de jouwe er bij. Je kunt het in ieder geval uitproberen.
Onnodig om te zeggen dat je ook het middelste element kunt gebruiken?

GuitarMaster
27 september 2005, 18:40
Guitarmaster,
Bij Vox Humana in Vlaardingen importeren ze Kinman. Ze hebben voor deze elementen een gitaar in de showroom waarbij je de elementen kunt wisselen. De Kinmans varieren in tone en wellicht zit de jouwe er bij. Je kunt het in ieder geval uitproberen.
Onnodig om te zeggen dat je ook het middelste element kunt gebruiken?

Kinmans heb ik wel eens geprobeerd, goede elementen, maar niet helemaal mijn ding, bovendien zijn ze erg aan de prijs.

Middelste element gebruik ik trouwens zeer zelden en dan meestal icm mn brugelement.

Fenderstrat
27 september 2005, 21:32
neck lijkt me haast vintage plus, heb ik zelf ook. de brug kan ik zo niet zegge welke dat zijn

Speeddemon
27 september 2005, 21:38
Ik zoek nieuwe pickups voor in mijn USA strat omdat ik de brugpickup te schel vindt (de andere pickups kunnen ook beter naar mijn idee).

Ik heb al veel gezocht (oa hier op het forum), daardoor weet ik iig dat ik Van Zandts of Fralins wil, alleen de vraag is welk type...?

hier zijn 2 clipjes, de eerste van de sound die ik uit mijn neckpup wil en de 2e is wat ik in een bridgepup zoek. Beide samples zijn ingespeeld met Van Zandts, alleen die gitarist weet zelf niet welk type :-?

http://rapidshare.de/files/5597415/Pickup_sample_1.mp3.html
http://rapidshare.de/files/5597855/Pickup_sample_2.mp3.html

Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik wil niet dat ik straks de verkeerde pickups bestel.
kijk eens naar de Seymour Duncan SSL-5 Custom Staggered. Iets meer output dan een normale SC, zonder die speciale klank te verliezen, maar wel met een licht getemperd hoog. Ik vind 'm geweldig in de hals-positie, maar ik hoor ook veel dat ie ideaal is om een te schelle Strat brug-pickup te vervangen. Wat ik zelf dus ook van plan ben op mijn Strat (setje U.S. Texas Specials, die geweldig zijn, op de iets te schelle brug-pup na).

Orpheo
27 september 2005, 21:40
je kan ook een p90 in de brug zetten. ben je van het schelle af, maar heb je wel een echte singlecoil...

of iets dat een SC formaat heeft, maar wel het p90 karakter heeft.

Mitch
28 september 2005, 20:19
Ok, weet je toevallig nog welke van zandts dat waren?
Zou je eventueel nog wat anders aan kunnen raden voor een vintage sound zoals uit die clips?

Clips luisteren lukt helaas niet, ook niet volgens je gebruiksaanwijzing.
Ik PM je nog even.

Dick Wolkendeck
28 september 2005, 20:44
Ik zweer bij een DiMarzio HS-3 in de brugpositie. Niet te veel output, lekker warm. Misschien zelfs te warm voor de purist. Met de gain op 10 scheurt het echter wel heel lekker zonder modderig te worden. En geen brom, het is een gestapelde humbucker maar het klinkt wel echt Fender.

En dan natuurlijk de Yngwie elementen in het midden en bij de hals. Maar da's liefhebberij.

Maar als je voor het echte SRV geluid gaat (is heel warm vind ik), laat je elementen dan lekker schel zijn (koop dus geen nieuwe) en zet je Fenderbuizenbak op 10. Een lekkere crunch compenseert het felle element vanzelf door er veel lekker warm mid bij te pompen.

Een fender is trouwens vrij kieskeurig en vreet niet iedere versterker. Ik had ooit ook Texas Specials in mijn Fender, en dat klonk echt geweldig op mijn boogie 50 caliber. Maar op een 5150 klonk het weer zwaar beroerd. Krasserig, korrelig en smerig. Mijn Charvels klonken geweldig op de 5150 dus daar kan het niet aan liggen.

En als je nog ergens een Boss GE-7 (equalizerpedaaltje) hebt liggen, kun je er wonderen mee verrichten. Beetje hoog eruit, midlaag erin en gieren maar. En met één druk op de knop heb je die lekkere Fender "rinkel" in je geluid weer terug.

Succes!

Stratman70
29 september 2005, 14:09
Fender Lace Sensor Gold! Voor mij geen andere elementen. Ze klinken strak (zonder bijgeluiden, waardoor strakker), vet, helder en hebben niet zoveel punch in het hoog. Ik vind ze ideaal!

GuitarMaster
29 september 2005, 17:06
Die Lace sensors zijn ver van waar ik op zoek ben, ik vind ze vrij karakterloos klinken. Ik ben op zoek naar een beetje '50ties vintage sound, en een beetje ruis vind ik dus ook helemaal niet erg.

Aca Ilic
29 september 2005, 17:53
Die Lace sensors zijn ver van waar ik op zoek ben, ik vind ze vrij karakterloos klinken. Ik ben op zoek naar een beetje '50ties vintage sound, en een beetje ruis vind ik dus ook helemaal niet erg.

Fender Lace sensors zijn dik in orde hoor. Die klinken volgens mij het meest natuurtrouw dan emg,s of anderer zooi. Dit uitspraak komt wel waker voor, puur omdat iemand ooit eens gezegd heeft dat Laces "steriel en klinisch" klinken, en nu steeds herhaald wordt.
Onzin.
Het zijn goede elementen, volgens mij een van beste wat Lace ooit gemaakt heeft.

Als je een beetje ruis wil dan zou ik je toch Van Zandts true vintage adviseren. Ik heb ze in mijn andere strat en die zijn qua klank kleur zeer dichtbij in de buurt van vintage geluid. Voor wat meer "pit" kun je plus setje aanschaffen. Ik denk dat Van Zandts zeer redelijke kwaliteits- prijs verhouding hebben.

GuitarMaster
29 september 2005, 18:28
Die Lace sensors zijn ver van waar ik op zoek ben, ik vind ze vrij karakterloos klinken. Ik ben op zoek naar een beetje '50ties vintage sound, en een beetje ruis vind ik dus ook helemaal niet erg.

Fender Lace sensors zijn dik in orde hoor. Die klinken volgens mij het meest natuurtrouw dan emg,s of anderer zooi. Dit uitspraak komt wel waker voor, puur omdat iemand ooit eens gezegd heeft dat Laces "steriel en klinisch" klinken, en nu steeds herhaald wordt.
Onzin.
Het zijn goede elementen, volgens mij een van beste wat Lace ooit gemaakt heeft.

Als je een beetje ruis wil dan zou ik je toch Van Zandts true vintage adviseren. Ik heb ze in mijn andere strat en die zijn qua klank kleur zeer dichtbij in de buurt van vintage geluid. Voor wat meer "pit" kun je plus setje aanschaffen. Ik denk dat Van Zandts zeer redelijke kwaliteits- prijs verhouding hebben.

Ok, vindt jij de van zandt in de brug alleen ook zo schel als seymour paul eerder zei?

GuitarMaster
29 september 2005, 18:28
Die Lace sensors zijn ver van waar ik op zoek ben, ik vind ze vrij karakterloos klinken. Ik ben op zoek naar een beetje '50ties vintage sound, en een beetje ruis vind ik dus ook helemaal niet erg.

Fender Lace sensors zijn dik in orde hoor. Die klinken volgens mij het meest natuurtrouw dan emg,s of anderer zooi. Dit uitspraak komt wel waker voor, puur omdat iemand ooit eens gezegd heeft dat Laces "steriel en klinisch" klinken, en nu steeds herhaald wordt.
Onzin.
Het zijn goede elementen, volgens mij een van beste wat Lace ooit gemaakt heeft.

Als je een beetje ruis wil dan zou ik je toch Van Zandts true vintage adviseren. Ik heb ze in mijn andere strat en die zijn qua klank kleur zeer dichtbij in de buurt van vintage geluid. Voor wat meer "pit" kun je plus setje aanschaffen. Ik denk dat Van Zandts zeer redelijke kwaliteits- prijs verhouding hebben.

Ok, vindt jij de van zandt in de brug alleen ook zo schel als seymour paul eerder zei?

Aca Ilic
30 september 2005, 00:09
Nee guitar master, bij mijn strat is die niet echt schel. Ik heb ook nog tbx en midrange booster daar geinstaleerd, wat meer output daardoor gekregen maar hoge tonen zijn niet echt "onplezierig" zoals onze buren uit het zuiden zeggen.
Kinmans heb ik uitgeprobeerd en die waren echt schel hoor . Ik heb op de versterker alle treble weggedraaid en nog waren ze schel. Maar sommige gitaristen vinden ze wel goed , dat is precies net zoals jij met Lace sensors. Iemand vindt ze goed , iemand niet ,we hebben allemaal onze smaak. Ik denk dat je toch zelf moet uitproberen ik heb 4 verschillende setjes gekocht/gehad totdat ik Van zandts uiteindelijk daarin propte , en die gaan nooit weg.
Wil je ze beluisteren , dat kan - 15 dec. Blues cafe Apeldoorn
groetjes
Alex