PDA

View Full Version : staal vs nylon



Lot
27 september 2005, 14:12
Hallo,

Ik ben pas begonnen met gitaarspelen, ik heb een akoestische Nashville gitaar met staalsnaren. Ik word daar alleen niet zo blij van, het is zooo scherp dat ik moeite heb akkoorden in te 'toetsen' en vooral vast te houden...
Nu ga ik -groentje als ik ben- waarschijnlijk een hele domme vraag stellen: is het mogelijk om nylon snaren op een gitaar te zetten waar staalsnaren op zitten, of is dat zwaar onmogelijk!?

En wat zijn voor en nadelen van staal/nylonsnaren??

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes!!

Harald
27 september 2005, 15:24
Niet doen, nylonsnaren op een staalsnarige, en al helemaal geen stalen snaren op een klassieke gitaar. Constructie van die gitaren is te verschillend.

Voor en nadelen van staal en nylon is eigenlijk niet de goede manier om ernaar te kijken. Het zijn twee redelijk verschillende werelden. Wat het beste bij je past hangt helemaal van jou af. Daarnaast zijn er een paar stijlen die wel specifiek om het een of ander vragen. Klassiek of flamenco moet op nylonsnarige gitaren. (je hebt dan wel weer de klassieke en de flamenco gitaar die ook weer verschillend zijn) Blues zou ik niet op nylonsnarige gitaar spelen. Wil je veel stringbenden dan valt nylon ook wel af.

JesseBeau
28 september 2005, 22:29
Goh, vandaag bij de muzieklessen op school staan kijken. Had iemand net een nieuwe gitaar gekocht. Het was een Spaans model met stalen snaren erop. Jammer dat de brug eraf gebroken was :roll:

JesseBeau
28 september 2005, 22:30
Goh, vandaag bij de muzieklessen op school staan kijken. Had iemand net een nieuwe gitaar gekocht. Het was een Spaans model met stalen snaren erop. Jammer dat de brug eraf gebroken was :roll:

angorawol
28 september 2005, 23:09
zwaar onmogelijk dus

Mark_B
29 september 2005, 09:33
Misschien is nylon iets makkelijker om mee te beginnen omdat het niet zo in je vingers snijd. Tegen de tijd dat je wat eelt op je vingers hebt, kun je waarschijnlijk ook wel op stalen snaren spelen zonder dat ze in je vingers snijden. Zo werkte het tenminste bij mij.

Wat ik alleen wel een nadeeltje vind is dat de snaren op een spaanse gitaar wat verder van elkaar afstaan. Qua geluid is het een kwestie van smaak, ik houd meer van het stalen geluid.

Picker
30 september 2005, 23:36
Hallo,

Ik ben pas begonnen met gitaarspelen, ik heb een akoestische Nashville gitaar met staalsnaren. Ik word daar alleen niet zo blij van, het is zooo scherp dat ik moeite heb akkoorden in te 'toetsen' en vooral vast te houden...
Nu ga ik -groentje als ik ben- waarschijnlijk een hele domme vraag stellen: is het mogelijk om nylon snaren op een gitaar te zetten waar staalsnaren op zitten, of is dat zwaar onmogelijk!?

En wat zijn voor en nadelen van staal/nylonsnaren??

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes!!

Hoe moeilijk het is om de snaren in te 'toetsen' hangt niet zozeer van staal/nylon af, maar veel meer van hoe hoog de snaren boven de hals liggen. Zie http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm .