PDA

View Full Version : Effect dat het gitaar geluid doet aanzwellen



SimonS
26 september 2005, 22:14
ik vroeg me af hoe het effect heet waarbij je een noot aanslaat, maar waar je de aanslag niet hoort. Het geluid zwelt dan langzaam aan. dus wat je normaal hebt bij een gitaargeluid: het wegsterven van het geluid, maar dan andersom.

Wie weet het?

dano
26 september 2005, 22:15
volume pedaal (moet je het met je voet doen) of delay pedaal met auto volumeswells, line 6; de delayunits hebben dit

SimonS
26 september 2005, 22:21
tnx! ik deed het normaal altijd met een volumepedaal, en dan een stevige delay en reverb op mn geluid om een soort "viool achtig" aanzwellend geluid te krijgen. Best frustrerend als je dat iets langer wilt doen. krijg je haast kramp van :o

Welke delay/andere FX bakken kunnen dit allemaal?

Mitch
26 september 2005, 22:25
Boss had er één en Guyatone heeft er volgens mij nog steeds één: de Slow Gear. Die van Guyatone heet SV3 of zo, swell volume.
Eén van de mini-pedaaltjes. VOlgens mij wordt die serie hier amper verkocht, maar in Amerika wel.
Effe googlen zou ik zeggen.

Als je kan solderen en geduld hebt: BYOC komt binnenkort met een kit.
http://www.buildyourownclone.com/swell.html

fullorder
26 september 2005, 22:29
tnx! ik deed het normaal altijd met een volumepedaal, en dan een stevige delay en reverb op mn geluid om een soort "viool achtig" aanzwellend geluid te krijgen. Best frustrerend als je dat iets langer wilt doen. krijg je haast kramp van :o

Welke delay/andere FX bakken kunnen dit allemaal?

boss dd5 en dd6 volgens mij ook, waarschijnlijk de meeste digitale delays wel. volgens mij zijn er ook wel wat tremolo pedalen die dit trucje kunnen doen voor je.

robert-gitarist
26 september 2005, 22:33
DD-2 als het goed is ook wel...die kan zelfs het geluid van een sitar ongeveer na boetseren :)
Maar wat al gezegt is,volgens mij kan het met de meeste goede delay's wel

Nicci
26 september 2005, 22:59
volumeknop van gitaar en deley is voldoende.

SimonS
26 september 2005, 23:29
@Nicci: ik wilde eigenlijk dus af van dat (in mijn ogen :wink: ) gekloot met volume pedaal/knop + delay.

bedankt allemaal voor de reacties! Weer een mysterie minder in mijn leven :lol:


grtz Simon

BramVersteeg
26 september 2005, 23:52
Je kunt ook eens kijken naar een pedaal dat 'reverse' heeft. Ik denk dat dat is wat je zoekt. Je speelt dan iets in en het apparaat speelt het achteruit weer af.

SimonS
26 september 2005, 23:55
m.a.w: je hoort als laatste je plectrum "tik" ? nee dat is niet wat ik bedoel. Ik denk dat ik de "Slow Gear" van Boss bedoel. Als ik tijd en zin heb ga ik ´m wel es kopieren (general guitar gadgets heeft ´m op de site staan).

misschien zal Behringer ook zoiets voor 17 euro uitbrengen 8-)

Bl44t44p
27 september 2005, 12:32
Datzelfde effectje in de intro van Killing in the Name Of doe ik gewoon altijd met de volumeknop op mijn gitaar hoor :P

SimonS
27 september 2005, 12:54
Denk aan "Dream Theater - The Great Debate". Nadat de bas invalt met zo´n vadsig lekkere groove, gaat de Petrucci van die aanzwellende geluiden brouwen.

Ik heb ´n bootleg van dat nummer, en hij gebruikt daar géén volume pedaal, géén volume pot van de gitaar. Hij heeft z´n rechterhand bij de hals, en doet daar iets vaags. Z´n linkerhand gaat btw over de hals heen als hij dat geluidje maakt.

iemand enig idee? ik heb wat samples van de Boss SG (slowgear) gehoord op internet, en dat is het dus duidelijk NIET :o

grtz Simon

dejohan
27 september 2005, 13:39
Ik heb ´n bootleg van dat nummer, en hij gebruikt daar géén volume pedaal, géén volume pot van de gitaar. Hij heeft z´n rechterhand bij de hals, en doet daar iets vaags. Z´n linkerhand gaat btw over de hals heen als hij dat geluidje maakt.



Ga hier eens naartoe en klik eens bij de samples op "analog swell"?
http://www.line6.com/tonecore/echoPark.html
Misschien is dat het?




En anders bedoen je misschien een ebow?

SimonS
27 september 2005, 13:52
that sounds like it. Jammer dat de samples niet met enkele noten zijn, maar goed. Dit is het denk ik. tnx!

grtz Simon

dejohan
27 september 2005, 14:14
Ik ben ook geïnteresseerd in zo'n geluid trouwens.

Aangezien het hier op een modelling pedaal gaat, zullen er ook wel gewone pedalen zijn die dit kunnen. Kan er iemand nog namen geven?

Fluffy
27 september 2005, 14:22
de pod 2.0 heeft er ook een. swell heet dat daar volgens mij

Malochia
28 september 2005, 12:16
Z´n linkerhand gaat btw over de hals heen als hij dat geluidje maakt.


Misschien een E-Bow?

SimonS
28 september 2005, 13:19
voor zover ik kan zien, heeftie geen ebow in zn hand...

K7-rulezz
5 oktober 2005, 20:37
Heb je het al geprobeerd met een Noise-gate die langzaam opkomt. 'kheb zelf een Digitech RP7 met noise gate . De tijd voor het opkomen van het signaal kun je instellen met de attack-time.

P.S. dat vage wat John Petrucci met z'n hand doet is het dempen van de snaren om de volgende toon te doen aanzwellen. Het werkt alleen als het effect geen ingangssignaal krijgt..

Succcccess.

tillens
6 oktober 2005, 00:16
hmmm zou best een ebow kunnen zijn. die zwelt aan en blijft aan houden, met beetje techniek kun je het steeds laten opkomen. . andere techniek... ik heb zoon soort ebow achtig geluid met harmonics geproduceerd, door met een overdrive en een boost te werken vervolgens de supatrem aan op langzaam zeg maar en dan hard setting geloof ik... dan doet ie dat ook krijg je dat zangerige... erg cool wel... 8-)

Nocki
11 oktober 2005, 09:18
precies. ebow... ik gebruik m vaak met een preset met mn epressie pedaal voor volume en een delay erop.. heerlijk geluid.!!! en je kan er heel veel mee.

NOcki