PDA

View Full Version : nulfret



oerkapoet
26 september 2005, 18:00
Waarom worden gitaren niet vaker voorzien van een nulfret

Lune-a-tic
26 september 2005, 18:07
Omdat ze ook aan zuinige Hollanders moeten kunnen verkocht worden.
:razz:

AART
26 september 2005, 18:10
wtf is een nulfret?

MoserCustomShopDotCom
26 september 2005, 18:16
een fret net na de topkam. of net ervoor. afhankelijk van welke kant je kijkt :lol:

MoserCustomShopDotCom
26 september 2005, 18:17
uuh.. ook effe een antwoord:

waarschijnlijk omdat de meeste high end gitaren fatsoenlijke topkammen hebben. Een plastic topkam klinkt slechter als een fret, dan is het handig

Lune-a-tic
26 september 2005, 18:34
Het is in de eerste plaats een andere manier om het probleem van de snaarhoogte van een snaarinstrument te benaderen.
In principe kan je er van uit gaan dat als alle frets precie aangebracht werden qua hoogte, er dan geen fretbuzz kan optreden als je van een fret begint in plaats van een topkam (die in te vijlen valt, dieper of minder diep naargelang de dikte van de snaren).
En als je dan de snaardikte wil wijzigen (SRV aspiraties of zo) dan moet de topkam alvast niet aangepast worden.
't Vraagt van de fabrikant wel een langer fretboard, en meer aandacht, en is dus duurder. Dat laatste is waarschijnlijk de hoofdreden waarom je het niet zo vaak ziet, want technisch valt er zeker iets voor te zeggen.

wietse
26 september 2005, 18:48
duurder?
vreemd want bijna alle gitaren die een nulfret hebben in mijn collectie zijn oude cheapass japanners of italianen.
niks meer aandacht dan de plaatsing van alleen een topkam, 1 gleufje extra op exact de juiste plaats fret er in tikken en klaar en op de topkam luistert het invijlen helemaal niet meer nauw, al ga je dan tot het fretboard dat maakt niks meer uit dus bespaart ook weer tijd en dus geld.
ik zie ook aleen maar voordelen in de nulfret alleen tegenwoordig kijken de meeste mensen er vreemd tegenaan en niet t4e vergeten de "grote" modellen (tele, strat, lp, SG etc) hebben het niet dus mensen bezien het snel als iets minderwaardigs.
wat jammer is want ik vind het ideaal.

fullorder
26 september 2005, 19:24
uuh.. ook effe een antwoord:

waarschijnlijk omdat de meeste high end gitaren fatsoenlijke topkammen hebben. Een plastic topkam klinkt slechter dan een fret, dan is het handig

:roll:

in ieder geval, gewoon even zelf een kammetje van een stuk bot maken, altijd de beste oplossing.

Tupelo
26 september 2005, 20:17
Heb 1 gitaar met 0-fret gehad & verbaas me er ook over waarom ik ze niet op meer gitaren zie. Ideaal, geen gezeur als je eens wat dikkere snaren wil proberen & speelt ook nog eens erg lekker.

olaf reijnders
26 september 2005, 20:35
Volgens mij is het uit produktie technische reden dat er een nulfret wordt gebruikt. Het is gemakkelijker te produceren, zeg maar.

evilpompie
26 september 2005, 20:53
Mijn Vigier Exalibur heeft een nul-fret. Alle vigiers zijn er volgens mij mee uitgerust.

Lune-a-tic
26 september 2005, 23:34
duurder?
.... 1 gleufje extra...
In elk productieverhaal is 1 gleufje extra synoniem voor duurder.
Ook voor italianen en japanners van toepassing.

olaf reijnders
26 september 2005, 23:55
Volgens mij zit het in de besparing van het invijlen van de kam. Dit is een tijdrovende en preciese job. Welnu, door de nulfret hoeft de kam niet zo precies ingevijld te worden. Bovendien is een gitaar met nulfret gemakkelijker af te stellen.

Wormaap
27 september 2005, 00:29
Niet te vergeten natuurlijk dat een 0-fret het benden op de lagere frets naar alle logica makkelijker zou moeten maken :?
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar het lijkt me erg fijn.

butters
27 september 2005, 07:20
nog een voordeel van een nulfret is dat het verschil in klank tussen "open" snaren en gefrette snaren minder wordt.

fred dons
27 september 2005, 07:53
nadeel van de nul fret is dat hij na een tijdje begint in te slijten en je een irritante ping hoort bij het benden door de deukjes in de frets
(maar voor de rest ben ik wel voor een nulfret)

olaf reijnders
27 september 2005, 11:45
nog een voordeel van een nulfret is dat het verschil in klank tussen "open" snaren en gefrette snaren minder wordt.

Da's logisch, toch? Maar bij een mooie messing topkam hoor je het verschil niet snel.

Raffel
27 september 2005, 14:01
http://www.vigierguitars.com/GCatalog/GIcata/0Fret.JPG

wellicht de beste 0-fret

olaf reijnders
27 september 2005, 14:09
Da's een mooi nekkie. Mooie streep erin. Vigier maakt toch ook fretloze gitaren met een messing (!) toets?

MoserCustomShopDotCom
27 september 2005, 19:21
uuh.. ook effe een antwoord:

waarschijnlijk omdat de meeste high end gitaren fatsoenlijke topkammen hebben. Een plastic topkam klinkt slechter dan een fret, dan is het handig

:roll:

in ieder geval, gewoon even zelf een kammetje van een stuk bot maken, altijd de beste oplossing.

http://www.majellustenhouwer.nl/gui/gui_wijzend_07.png

KIJK! Een mierenneuker! :razz:

Anavrin
27 september 2005, 20:50
ik heb ook een nulfret op m'n zelfbouw-sg:
http://members.home.nl/100procentmafkees/IMAG0869.JPG

hier heb ik toentertijd een Hofner-hals op gezet. Was al compleet met 0-fret. Ik vond het wel makkelijk, want het invijlen kwam nu wat minder nauw (ik heb dus gewoon met een dremel er een paar sleuven ingeragd :razz: )

Raffel
28 september 2005, 08:46
Da's een mooi nekkie. Mooie streep erin. Vigier maakt toch ook fretloze gitaren met een messing (!) toets?

Het is geen messing maar delta-metal zoals ze het zelf noemen. Zal wel messing inzitten denk ik.

Orpheo
28 september 2005, 08:58
die vigiers, zijn die in NL te verkrijgen? mooie gitaartjes namelijk!!

Raffel
28 september 2005, 09:55
ja Conijn Muziek in Eindhoven kan ze importeren. Wachttijd op die fretlozen is trouwens zo'n 5 maanden.