PDA

View Full Version : Inear Monitoring - wie werkt ermee?



ruezzz
25 september 2005, 13:07
Hey, even een stukje voorgeschiedenis

Na bijna 12,5 jaar elk weekend op het podium begin ik me wat zorgen te maken over mijn gehoor.
Als het compleet stil is hoor ik constant een hoge frequentie - nu is het nog op een dusdanig niveau dat ermee te leven valt, maar ik wil niet dat het erger wordt. En ik wil graag nog wat jaartjes doorspelen...

We werken al geruime tijd met inear monitoring, wat ik van het begin af altijd al zwaar ten koste vond gaan van de lekkere gitaarsound die je zelf hoort en daarmee dus het speelgenot.
Daardoor heb ik altijd aan een kant een ineardop in gedaan en aan de andere kant geen. Gevolg: je krijgt een enorme bak herrie binnen. Ook een drumstel doet natuurlijk zijn deel...
Maar goed: je hebt je dure amps/pedals/etc. niet voor niets en via twee doppen klinkt het toch beduidend minder lekker. Je mist gewoon feedback en ambiance.

Ik begin nu te beseffen dat ik geen andere keus heb dan met twee ineardoppen te gaan spelen, zodat het totaal volume daarvan ook omlaag kan (omdat je dan geen omgevingsgeluid hoort - de doppen sluiten je oren compleet af)

Ook aangezien we binnenkort een nieuwe, betere monitortafel krijgen wil het meteen maar eens zo goed mogelijk aanpakken. Waarschijnlijk ook nieuwe, betere ineardoppen kopen, dan moet het maar duizend euri kosten - dat geven we toch ook makkelijk uit aan andere gear?

Mijn eigenlijke vragen:
Wie van jullie speelt met inear?
Welk merk?
Wat doen jullie om een lekkere sound uit die dingen te krijgen?
Hoe houden jullie feedback en ambiance in stand?
Hebben jullie je speakercab op het podium staan? (of ergens gemiked onder, achter het podium?)
Verdere tips zijn allemaal welkom.

Tenslotte: het klinkt een beetje bemoederend misschien:
Heren gitaristen: WEES ZUINIG OP JE OREN. (was ik dat ook maar geweest...)

AART
25 september 2005, 13:15
das kut, ik speel gewoon met oordoppen(nu alpine) en ik hou het redelijk zacht(aceptabel, amp op 4/5 bij repetities)

EpiCenturiesAWAy
25 september 2005, 13:29
das kut, ik speel gewoon met oordoppen(nu alpine) en ik hou het redelijk zacht(aceptabel, amp op 4/5 bij repetities)

SPeelt dat niet kut ? Je hoort dan toch veel minder van je amp, ja het is wel aangenamer voor je oren maar ik hoor toch liever het 'echte' geluid zoals iedereen het hoort!

Fumi SG
25 september 2005, 13:38
das kut, ik speel gewoon met oordoppen(nu alpine) en ik hou het redelijk zacht(aceptabel, amp op 4/5 bij repetities)

maar ik denk niet dat jij op zulke podia staat zoals Ruezzz. :roll: :wink:

Vampire
25 september 2005, 14:09
Volgens mij kun je beter geen oordoppen indoen dan 1 oordop. Tenminste, ik vind het geluid veel harder klinken met maar 1 oordop in dan zonder oordoppen! Maar goed, misschien is dat ook weer niet logisch.

Mitch
25 september 2005, 14:11
Vrees dat je op dit amateurs-forum weinig ervaringsverhalen gaat krijgen :-?

Anyway, het is gewoon een kwestie van wennen, of het nou gewoon oordoppen betreft of in-ear monitoring. Onze zange had ook altijd zoiets van 'ik moet mezelf keihard over de monitor horen' door de bak herrie van gitarist en drummer, totdat hij een keer oordoppen indeed.

Qua feel neig ik eerder naar goede oordoppen dan naar in-ear monitoring, maar dat hangt natuurlijk af van het feit of je ook toetsen, samples of wat dan ook allemaal op je monitor nodig hebt.

Succes met je afweging...

FNaRK
25 september 2005, 14:51
hmm, vergelijkbaar probleem, die piep in de oren :(

ik ga binnenkort eens iets anders proberen: in-ears, mar dan alleen mijn eigen geluid.
Ik wil proberen hoe het klinkt als ik gewoon mijn backline neerzet, de gebruikelijke standje 11 en dan rechtstreeks vanuit mijn versterker (line out ?) het signaal naar de in-ears ....
Als ik het niet te hard zet zou ik mijzelf kunnen horen met op de achtergrond de rest van de band ... in theorie ...
Ga er binnenkort eens mee experimenteren

Chiel
25 september 2005, 15:44
Het is idd ontzettend wennen. In het begin vond ik het 100% ruk, maar langzamerhand wil ik echt niets anders meer.

Wij hebben de luxe om alles afzonderlijk op de inears te regelen. In de praktijk gebruik je dit echter niet. Ik heb op mijn inears:
- de zaalmix
- leadzang zanger
- leadzang zangeres
- leadzang toetsenist
- eigen zang
- gitaar

Verrassend genoeg hebben alle collega gitaristen die ik ken dezelfde 'configuratie' op de oren.

Vreemd genoeg heb ik met mega dure inears gespeeld die de oren compleet afsloten, maar dat vond ik eerlijk gezegd niet super. Heb nu Shure inears van ong. 250 euro met van die siliconen dopjes. Die laten een gedempt zaalgeluid door, maar dat is juist wel lekker.

Speakertjes heb ik gewoon op het podium staan, maar bij bruiloften e.d. staan ze er ook wel eens ernaast. Mijn ervaring is overigens dat een gemicte sm57 het fijnst klinkt op de oren.

Voor de zenders is er mijns inziens maar één keuze. De Sennheisers.

birt
25 september 2005, 15:48
ik heb enkel variphone oordopjes op maat, dat is alsof je een mastervolume van alles rond je naar beneden haalt en naar mijn ervaring hoor je zo ook alles veel beter los van elkaar omdat je oren niet te lijden hebben onder de druk. vooral als ik zelf naar concerten en festivals ga vind ik dat heel leuk, je hoort meer muziek en minder lawaai. en als iemand vlak naast je iets zegt is die ook makkelijker verstaanbaar.

ieme
25 september 2005, 19:30
ik heb enkel variphone oordopjes op maat, dat is alsof je een mastervolume van alles rond je naar beneden haalt en naar mijn ervaring hoor je zo ook alles veel beter los van elkaar omdat je oren niet te lijden hebben onder de druk. vooral als ik zelf naar concerten en festivals ga vind ik dat heel leuk, je hoort meer muziek en minder lawaai. en als iemand vlak naast je iets zegt is die ook makkelijker verstaanbaar.

waar zijn die doppen te krijgen?

ieme
25 september 2005, 19:31
ik heb enkel variphone oordopjes op maat, dat is alsof je een mastervolume van alles rond je naar beneden haalt en naar mijn ervaring hoor je zo ook alles veel beter los van elkaar omdat je oren niet te lijden hebben onder de druk. vooral als ik zelf naar concerten en festivals ga vind ik dat heel leuk, je hoort meer muziek en minder lawaai. en als iemand vlak naast je iets zegt is die ook makkelijker verstaanbaar.

waar zijn die doppen te krijgen?

BramVersteeg
25 september 2005, 19:54
Ik speel altijd met oordoppen die ik heb laten maken bij 'Beter Horen', speciaal voor muzikanten. Wel even wennen maar ik ben ZOOO blij dat ik ze heb en draag ze altijd bij repetities en optredens, ook als toeschouwer.
Ik heb verder geen ervaring met in-ear maar ik denk dat een goede set oordoppen al een hoop doen tegen die piep. :)

MSNL
25 september 2005, 20:17
Ik heb een aantal jaren met in-ears gespeeld. Dit is mij prima bevallen. Ik heb de UE-5 pro (kijk eens op www.in-ears.nl). 2 luidsprekertjes per kant en opmaat gemaakt. Ik gebruikte geen speakers op het podium, maar 2 palmer pdi-03 speakersimulators. Wij hadden met die band toen wel de luxe van een eigen stereo monitor mix per persoon. Dus je echootjes mooi links rechts, etc.
Mijn ervaring is wel dat je een vaste geluidset met mix moet hebben omdat het veel tijd kost om een goede mix te maken. Omdat het geluid op je oren het enige is wat je hoort, moet dit dus wel het geluid zijn wat je wilt horen.
speel nu bij meerdere bands met wisselende geluidsinstallaties en gelimiteerde monitor mogelijkheden. Dit doe ik dus gewoon met een speakerkast.

ruezzz
25 september 2005, 20:18
Thanx, tot zover.

Alleen oordoppen zijn voor mij geen optie, omdat de rest van de band ook met inear speelt en we dus geen floormonitors hebben.
Anders hoor ik namelijk geen zang en toetsen meer... (drums en bas nog wel).

Deze 'gewone' gehoorbeschermdoppen heb ik ook (op maat) en die draag ik meestal na het optreden in situaties waar een DJ gaat draaien of idd op festivals waar andere bands voor of na ons spelen.

Ik denk dat ik gewoon maar moet wennen aan het spelen met twee ineardoppen. Als we onze nieuwe monitortafel hebben maar eens flink experimenteren om de best mogelijke sound eruit te halen.
Ik hoorde ook een tip om een extra mike op het podium te plaatsen richting publiek om wat meer ambiancesound te behouden (en de publieksreacties te kunnen binnenkrijgen).
Momenteel heb de Shure E2's meen ik - als dit op den duur geen bevredigend resultaat oplevert zal ik maar gaan kijken naar een wat exclusiever (3-weg systeem) dat op maat wordt gemaakt.

birt
25 september 2005, 23:00
http://www.variphone.com/

maken zowel musicians earplugs en in-ears als heel veel op de industrie gerichte gehoorbescherming. topkwaliteit dus verwacht je wel aan een behoorlijke prijs

ik heb mijn musicians plugs gehaald bij Ampco in Boom (tegen Antwerpen) die verdeler zijn van Variphone

Rectifier
26 september 2005, 00:57
Crystal Dream? Ik heb jullie eens zien spelen in Hardenberg.
Toen had je (tenminste als jij dat was) een gele PRS en een Engl top met Marshall kast toch?

Enniewee ik gebruik ook Shure E2 doppen om mee te beginnen.
Ik heb eerst ontzettend veel thuis gespeeld om aan de sound te wennen.
Ik ben er op uit gekomen om live net als Chiel (die me op weg heeft geholpen in dit verhaal) je cab naast je te laten staan en mic'en.
Een gemicte cab klinkt nog altijd stukken beter dan een speakersimulator of een digitale POD.
Bij ons heeft nog niet iedereen In-Ear. De bassist en toetsenist hebben gewoon floormonitoren. 2 monitoren op't podium of 5 scheelt ook al aanmerkelijk in volumeniveau. En de mix op onze In-ears is op ieders smaak afgesteld.

Als we ruige gitaarnummers doen wil ik de oortjes nog weleens uit doen maar ik doe vrij veel backing vocals dus dan is het een must om ze snel weer in te doen.

2 weg In-Ears zullen vast beter klinken en 3 weg is de top natuurlijk. Maar zoveel spelen wij niet dus dat is het geld niet waard.

Een ambience microfoon is idd. een optie. Alleen zorgen dat niemand die ziet anders gaat het dronken publiek ermee aan de haal :D

Chiel
26 september 2005, 09:42
Een ambience microfoon? Denk niet dat dit echt noodzakelijk is. Mijn ervaring is dat de mics van de drums (overhead) en de overige zangmics al vrij veel omgevingsgeluid opvangen. Wat wel een overweging kan zijn is een talkback mic. Deze is alleen over de inears te horen. Hierin kan je tijdens het spelen nog snel ff iedereen influisteren welk nummer je in gaat zetten. Werkt in feite ook een beetje als ambience mic, maar dan nog met een extra feature.

harrie-beton
26 september 2005, 12:18
Het voordeel is ook het nadeel, wat niet op je oren staat hoor je ook niet. Dus als iemand roept "nog een keer refrein" is er een kans dat je het niet hoort...
Extra microfoon hiervoor - goed idee!

Onze zanger gebruikt altijd in-ear en ik soms. Hij zing zuiverder met in-ear. Het is erg zoeken naar een goede mix want niet elk bandlid wil dezelfde mix.
Dus stel je hebt 4 bandleden, en je hebt al een beest van een mengtafel nodig voor de in-ear mix.

Met in-ear mis ik wel wat laag en het echte rock&roll gevoel maar op de lange termijn is het het beste wat er is. Bijna alle profs gebruiken in-ear, ook hoorde ik dat John Petrucci zeer tevreden is over de in-ear.


De zaal moet doof worden - jij niet

jw009
26 september 2005, 12:25
ik heb enkel variphone oordopjes op maat, dat is alsof je een mastervolume van alles rond je naar beneden haalt en naar mijn ervaring hoor je zo ook alles veel beter los van elkaar omdat je oren niet te lijden hebben onder de druk. vooral als ik zelf naar concerten en festivals ga vind ik dat heel leuk, je hoort meer muziek en minder lawaai. en als iemand vlak naast je iets zegt is die ook makkelijker verstaanbaar.

waar zijn die doppen te krijgen?

Ik hebt vergelijkbare oordopjes, zijn echt super dingen, haast geen verlies van geluid, en je hoort alles veel beter.
Kijk eens op: www.schoonenberg.nl die zitten door heel NL hier kan je ze laten maken voor iets van 170 euro, je moet er wel gelijk ff een verzekering bij doen van 10 euro, kan als je ze "kwijt" raakt dat je een nieuw setje krijgt, een jaar geldig ofzo die verzekering

jw009
26 september 2005, 12:26
dubbel

wanna1
26 september 2005, 15:11
He Ieme,

Oordoppen heb je straks niet nodig hoor.
Jij krijgt straks ook in-ear monitoring.
haha

Ik gebruik het nu alweer 2 jaar.
Ik heb altijd 1 in en de ander uit.
dan kan ik mijn eigen versterker ook nog horen, want een gitaarversterker over in-ear is niet mooi. Er is geloof ik 1 amerikaans merk die dat wel goed voorelkaar heeft.

Nadeel is dat ik me er soms op betrap dat ik de in-ear te luid heb staan met als gevolg dat juist dat oor 's nachts door blijft piepen, en het andere (lege) oor niet.

Toch heb ik eigenlijk altijd een goede balans dankzij de monitor mixer.

vettavillenl
26 september 2005, 15:44
Enige jaren gespeeld met in ear, waarbij alle muzikanten op in-ear speelden. Geen backline alles rechteeks de tafel in. Ieder een eigen monitor kanaal.

Het duurt even voor je je instelling hebt gevonden (maar dat is met elk nieuw stukje gear) maar dan is het ook prettig.

Ik heb mijn in-ears op maat en wens laten maken (gitaristen willen schijnbaar wat anders dan drummers...)

Natuurlijk mis je eerst het gevoel en de interactie met je versterker / medemuzikanten. Maar die komt snel genoeg terug.

Later in een andere band in ear blijven gebruiken met gewone backline, soms de in-ear niet helemaal in het oor gebracht of geen 'pasta' gebruikt hetgeen iets van het omgevinggeluid nog doorlaat.

Ik moet zeggen je hoort wel alles veel beter en je beschermt je gehoor. Ik merkte zelf dat ik er ook geconcentreerder door ging spelen. Nadeel is weer dat je wel iets (gehoormatig) mist van de interactie met je publiek

ruezzz
26 september 2005, 16:17
@ rectifier: klopt - da was ik... we hebben een paar keer bij 'het Podium' gespeeld en een keer met Koninginnedag buiten (toen was het stervenskoud - te koud om bier te nuttigen bijna).

@ wanna1: zo deed ik het dus ook - 1 dop in en op het andere oor de amp en andere podiumherrie. PAS OP: je oren gaan eraan zo.

We krijgen vanaf volgende week de nieuwe In-Eartafel mee.
Lijkt me een superapparaat: 6 individuele stereomixen zijn mogelijk.
Ook geluidstechnisch en qua toonregeling zal het een verbetering zijn, die ouwe tafel was ernstig gaar...

Deze wordt het dacht ik:
http://www.crestaudio.com/products/browse.cfm/action/detail/item/116279/number/CFA-XXRM-U2/cat/327/X-Rack+Series.cfm

Hansie
26 september 2005, 16:54
Hoi Ruezz,
Ik werk inmiddels al ruim 6 jaar met inear omdat ik dezelfde klachten begon te krijgen als die jij beschrijft en gebruik het als volgt:

doppen: shure E1 of westone UM1 (=hetzelfde)
zender: sennheiser IEM300
amp: Boss GX700 met ingeschakelde speakersimulator (echt waar!!)
extra: Rath speakersimulator

Voordat ik deze twee speakersimulators gebruikte, vond ik het geluid dat ik had maar zozo (was Mesa Boogie gewend) maar sinds ik die twee speakersimulators in serie geschakeld gebruik, ben ik happy met het geluid. Natuurlijk klinkt het anders dan het directe signaal van een goeie buizenbak, maar ik vond het toch net iets belangrijker om mijn gehoor te beschermen. Na een paar repetities wennen klonk het prima. Daarbij vind ik dat het geluid van een versterker toch anders klinkt zodra je het over de P.A. hoort...

Ik krijg de volledige stereo buitenmix binnen m.u.v.de overheads. Zeker omdat het geluid stereo is, klinkt alles ruimtelijk en kan ik mijn gitaar zelfs op laag volume moeiteloos horen. Op deze manier kun je perfect je volumes doseren en indien nodig de klankkleuren die je nodig hebt inpassen aan de buitenmix. Het totaalvolume van de mix pas ik aan naar mijn eigen stemgeluid dat je normaal gesproken zou horen als je bv.je vingers in je oren zou stoppen :D . Heeft gelijk als voordeel dat je jezelf beschermt tegen te hoog volume van de inear.
Ik zag op dit forum iets over een talkbackmicrofoon. Deze zou ik altijd aanraden omdat je elkaar veel sneller kunt bereiken zonder dat het publiek in de gaten heeft wat er gezegd wordt. Verder weet ik niet of jullie wel eens met klicktracks werken, maar dat gaat ook feilloos.

Als ik mijn gitaar wil laten feedbacken loop ik gewoon naar de rand van het podium om via de P.A. dit effect te krijgen. Dan kun je gelijk ff kijken of er nog wat leuks voor het podium staat :razz: .

Verder vind ik het grote voordeel van een goed afgeregeld inear systeem dat optreden veel minder energie kost. Waar ik vroeger nog wel eens moe van het lawaai het podium afkwam, is dat sinds ik inear gebruik, helemaal voorbij.

Het kan wellicht een overweging zijn om een op maat gemaakt 2- of 3 weg systeem te laten maken (variphonic, ultimate ears, westone o.i.d.), maar daar kan ik je verder niet over informeren. Ik ben met m'n goedkope westones meer dan tevreden. Wat ik bij die doppen wel belangrijk vind is dat je de insturing vanaf de mengtafel wat lager houdt, en het volume van de beltpack iets hoger. Dan klinken die westones helderder.

En voor wat betreft het meekrijgen van de sfeer: wij hebben 4 zangmicrofoons voorop het podium staan, die over het algemeen meer dan genoeg signaal vanuit de zaal oppikken zodat wij echt wel meekrijgen wat er gaande is.

Mocht je verder nog vragen hebben, laat maar ff weten.

Groeten,

Hans

Rectifier
27 september 2005, 09:34
@ rectifier: klopt - da was ik... we hebben een paar keer bij 'het Podium' gespeeld en een keer met Koninginnedag buiten (toen was het stervenskoud - te koud om bier te nuttigen bijna).


Klopt ja, het was koninginnedag s'middags. Stond toen een groepje halve zolen vooraan te headbangen en met bier te gooien :lol:

Had je je gitaar toen omlaag gestemd?
Van The Calling ofzo, kan dat?

ieme
9 februari 2006, 11:38
Wie van jullie speelt met inear?
Ik, sinds een paar maanden, het is wel wennen, ik speel nog steeds met 1 dop in en 1 uit

Welk merk?
Sennheiser

Wat doen jullie om een lekkere sound uit die dingen te krijgen?
Alles wat ik op mn in ear hoor is: zang en beetje snare/hihatt (en mezelf een beetje)

Hoe houden jullie feedback en ambiance in stand?
Door met 1 dop in en 1 dop uit te spelen

Hebben jullie je speakercab op het podium staan? (of ergens gemiked onder, achter het podium?)
Gewoon op het podium

Tenslotte: het klinkt een beetje bemoederend misschien:
Heren gitaristen: WEES ZUINIG OP JE OREN. (was ik dat ook maar geweest...)
Ja, ik ben 22 en merk het ook al... dat is wel zorgwekkend....

casper innosence
9 februari 2006, 19:47
ik heb in ears nooit geprobeert. Ook niet echt iets voor onze band, tis toch altijd vluchtig ombouwen met 4-5 bandjes op een avond. Speel wel al een jaar of 2-3 met op maat gemaakte oordoppen. En die zou ik voor geen goud meer willen missen. Met concerten doe ik ze ook altijd in. En elke keer als ik terug kom van et stappen vraag ik me af waarom ik ze niet gewoon ingedaan heb.

Laatst stonden we op n gig, bezig met de soundcheck dus ik doe mn doppen in, vraagt de geluids man wat ik doe. Dus ik zeg: "mn oordoppen in want ik wil over 20 jr ook nog kunnen horen". Zegt ie: " nou ik sta al 20 jr in de muziek en hoor ook alles nog" . Het mooie is: nadat wij gespeeld hadden eeen paar andere bandjes gecheckt en voor de gein een oordop uit gedaan. En het geluid was me toch een partij schel. Ik dacht dus mooi bij mezelf, zo dus jij hoort nog alles... maar niet dat ie er veel teveel hoog in had zitten...

MazeMouse
10 februari 2006, 08:25
Gewoon oordoppen, voor mij geen in-ear. Liever wat oordoppen die het volume wat omlaag brengen en de druk wat minder maken dan in-ear. Er gaat gewoon niks boven flapperende broekspijpen omdat die versterker achter je zo heerlijk staat te blazen :o

ruezzz
10 februari 2006, 09:52
De wapperende broekspijpen blijven ook wel met in-ear.
Je moet alleen de goeie in-ears hebben. Ik gebruikte eerst Shure E-2's.
Heb nu op maat gemaakte met een 3-weg systeem erin (Westone ES-3).
Waanzinnig geluid. De dynamiek blijft en ik hoor echt de sound die uit amp komt. Dat kreeg ik met de Shure's niet voor elkaar.
Wat ook van belang is bij de in-earsound: een goede mengtafel.

Het is niet goedkoop, maar ik wou dat ik het veel eerder gedaan had.
Zoals de vrouw al zei: een gehoorapparaat is nog duurder....

@Ieme: ik zou je ten zeerste aanraden om met twee doppen te gaan spelen. Je hebt waarschijnlijk (deed ik ook zo) aan de ene kant je amp staan en aan de andere kant de in-ear in.
Met als gevolg dat je je in-ear gewoon snoeihard moet zetten (omdat de de drums ook gewoon hoorbaar zijn) Je kan zo nog het volume niet doseren en daar gaat het nou net om lijkt me.

Nogmaals: het lijkt een hoop geld voor een paar oordopjes met speakers.
Maar het is zeker zo'n goede en bevredigende investering als een goede gitaar.

ES-3 of ES-2 > http://www.westone.com/music

Nederlandse dealer: http://www.inear.nl

Dick Wolkendeck
10 februari 2006, 11:00
Net zoals met de walkman: als je in-ears hard zet, wordt je alsnog doof. Gebruik dus in-ear-monitordoppen die echt goed afsluiten en buitengeluid dempen. Wij gebruiken altijd floormonitors, dus ik heb genoeg aan oordoppen.

Dat het publiek die herrie trouwens pikt (en dan niet alleen die van ons :D ) !!! Heel hard klinkt niet! Ook al is de band nog zo goed. Maar ja, da's mijn mening. Als je van hard houdt: vliegtuigen spotten op schiphol.

ieme
10 februari 2006, 11:30
De wapperende broekspijpen blijven ook wel met in-ear.
Je moet alleen de goeie in-ears hebben. Ik gebruikte eerst Shure E-2's.
Heb nu op maat gemaakte met een 3-weg systeem erin (Westone ES-3).
Waanzinnig geluid. De dynamiek blijft en ik hoor echt de sound die uit amp komt. Dat kreeg ik met de Shure's niet voor elkaar.
Wat ook van belang is bij de in-earsound: een goede mengtafel.

Het is niet goedkoop, maar ik wou dat ik het veel eerder gedaan had.
Zoals de vrouw al zei: een gehoorapparaat is nog duurder....

@Ieme: ik zou je ten zeerste aanraden om met twee doppen te gaan spelen. Je hebt waarschijnlijk (deed ik ook zo) aan de ene kant je amp staan en aan de andere kant de in-ear in.
Met als gevolg dat je je in-ear gewoon snoeihard moet zetten (omdat de de drums ook gewoon hoorbaar zijn) Je kan zo nog het volume niet doseren en daar gaat het nou net om lijkt me.

Nogmaals: het lijkt een hoop geld voor een paar oordopjes met speakers.
Maar het is zeker zo'n goede en bevredigende investering als een goede gitaar.

ES-3 of ES-2 > http://www.westone.com/music

Nederlandse dealer: http://www.inear.nl

is dat 650 dollar voor alleen de 2 oortjes en een snoertje? geen beltpack oid inbegrepen?

johantipker
10 februari 2006, 14:51
Met in-ear mis ik wel wat laag

De zaal moet doof worden - jij niet

Misschien en wild idee....maar er bestaan zgn contaktluidspekers, een luidspreker die niet zozeer, klinkt, maar klopt, bonkt en dreunt....
(drummers monteren ze soms onder hun kruk, als ze alleen hun kick willen voelen)

Conrad.nl verkoopt een speakertje, dat heet Basspump (subwoofer) voor 49 euro 95.

Hypotetisch gezien zou je op zo'n ding kunnen gaan staan, en je voelt t laag....back to rock & roll?

cosmos
10 februari 2006, 16:03
Als je van hard houdt: vliegtuigen spotten op schiphol.

Of op de start/finish-lijn van een Formule 1 Grand Prix wedstrijd gaan zitten. Deed ik in Indianapolis...DAMN!!

harrie-beton
10 februari 2006, 17:36
onze oefenruimte

Bruce
10 februari 2006, 23:45
Ik zit er ook aan te denken om oordoppen aan te schaffen
is het zo dat de dure/goeie doppen het gehele geluidsvolume
naar beneden brengen?

Ik zit er niet op te wachten om straks alleen nog de drummer
en bassist te horen, en m'n gitaar (bijna)niet.

Wormaap
10 februari 2006, 23:46
Dat klopt. Goede doppen laten je alles horen zoals het is, alleen zachter :)

harrie-beton
11 februari 2006, 00:46
goede doppen die alles zachter zetten bestaan niet. Er zijn wel doppen die redelijk zijn.
Vooral bas gaat via geleiding van je schedel en het zogenaamde "ik voel de bas in mijn buik". Daar helpen doppen niks tegen.
Als je dus doppen indoet ervaar je meer verlies in hoog en midden dan in bas.
Het is altijd beter dan gebarentaal leren

Wormaap
11 februari 2006, 01:30
De bas van het type dat je voelt zul je inderdaad niet dempen, maar dat doet er niet aan af dat je totale geluidsbeeld nauwelijks verandert. Als je geluidsbeeld merkbaar verandert (behalve dat't zachter wordt natuurlijk) heb je geen goede doppen.