PDA

View Full Version : Wat voor boortje moet ik gebruiken?



Lightner
24 september 2005, 15:20
Ik moet 2 gaten boren voor schroeven. Het zijn de 2 schroeven die de klem voor de veren van de tremolo vasthouden. (De gitaar is een strat overigens.)

Ik heb wel een boortje die de goede maat is, maar die is te kort, waardoor ik met de boorkop tegen het hout van de gitaar aan kom.

Als ik voorzichtig boor, kom ik tot 1,5 cm diep, maar da's nog lang niet genoeg. De schroeven zijn ongeveer 5 cm diep, dus ik moet nog een flink stuk.

Heeft iemand een tip hoe ik dit goed oplos?

Voor de duidelijkheid: ik bedoel deze 2 gaten (er zitten nu geen schroeven in, en deze foto is van een bestaande gitaar, maar het wordt wel duidelijker denk ik.)
http://home.filternet.nl/~dykstraw/Images/mexico/DSC00069.JPG

harrie-beton
24 september 2005, 17:02
5 cm is een heel end.
Ik zou schuin een klein gaatje voorboren en dan 4 cm "zelftappers" gebruiken. Bijvoorbeeld gipsplaat schroeven. Die heb ik gebruikt..


Er komt ongeveer 25 kilo trekkracht op die veren.

Nielsje
24 september 2005, 17:10
wellicht weet je iemand in je buurt met een haakse boormachine (veelal ook werkend op lucht), hier zou het wellicht mee kunnen

Raytheman
24 september 2005, 17:19
Die schroeven moeten er niet helemaal in hoor! Als je niet uitkijkt boor je dwars door de body heen..
Boortje zover mogelijk uit de boormachine laten steken moet genoeg zijn.
Als de schroeven er 3 cm. inzitten is het meer dan zat.

harrie-beton
25 september 2005, 00:46
Klopt, de schroeven moet je niet helemaal doordraaien.
Afhankelijk van de dikte snaren moet je de schroeven bijstellen.

De snaren zijn de kracht aan de bovenkant - de veren zijn de tegenkracht aan de onderkant.

Ik moet zeggen dat er normaal 3 veren zijn en ik een strat gehad heb waarbij ik de middenste veer hebt verwijdererd om ruimte te maken voor een batterij. Toen moesten ze wel er helemaal in..

hb

harrie-beton
25 september 2005, 09:22
Je ziet dat ik de 3 cm schroeven er schuin in heb gedraaid, met de hand, dan voel je of je iets beschadigd. Met machine gaat te ruig.



http://82.73.162.167/website1/opname/schroef.jpg