PDA

View Full Version : Welke lak (na schellak)?



hierophant
24 september 2005, 12:07
Hallo, ik wil eindelijk beginnen met het afwerken van mijn gitaar. Wat ik wou doen: waterbeitsen (uit zakjes), 1 à2 laagjes schellak (om de structuur vh hout mooi te laten uitkomen, en verder lakken met een andere lak.

Ik ben eens naar de verfwinkel geweest, en had daar voorgesteld wat ik van plan was en welk ik het beste kon gebruiken. Nu, op dit forum zeggen ze dat nitro-celluloselak het beste en makkelijkste is, maar de winkelier kon zich dit moeilijk voorstellen, omdat cellulose lak de onderliggende lagen oplost.. (dus de schellak of beits zou oplossen) Hij had ook 2-componentenlak (welke veel duurder is!), maar wat hij dus uiteindelijk voorstelde: Een ééncompontenten polyurethaan-coating. Dit zou elastisch zijn en vooral gebruikt worden voor vloeren, maar word ook zeer hard.
Zou dit een goede oplossing kunnen zijn? Of zit hij over de nitro-celluloselak verkeerd, en kan ik dit beter gebruiken?

Mvg,
Pieter

Raytheman
24 september 2005, 12:47
celluloselak heeft thinner als oplosmiddel. Dat zal zeker niet je (water)beits oplossen. Wat het met schellak doet weet ik niet, maar je zou een klein testje kunnen doen op een stukje afvalhout en een beetje schellak en thinner..
Polyurethaan is wat bv Fender op veel gitaren gebruikt.