PDA

View Full Version : Boss PSA ipv ACA en pedaal kapot



youngcoby
24 september 2005, 12:06
Ik heb net een PSA adapter aangesloten op een CS-3 die een ACA nodig heeft. Nu geeft hij alleen maar een distortion geluid, ook met batterij. Is het mogelijk dat die CS-3 nu kapot is?

Wat meer detail: ik heb hem aangesloten via een PSM-5 (power supply), die wel een PSA nodig heeft. De CS-3 gewoon in de daisy chain gehangen, en nu geeft is het een distortion geworden. Is dit nog te repareren? Wat kan er kapot zijn?

britsie
24 september 2005, 20:52
Als (en ik benadruk als) ik de PSA/ACA-discussie goed gevolgd heb dan kan je pedaal niet kapot gaan als je een PSA-adaptor aansluit op een ACA-pedaal want:

1. Een ACA-pedaal verwacht 12V (van een ACA-adaptor) die hij intern reduceerd naar 9V. Dus, als hij maar 9V krijgt (van een PSA-adaptor) dan krijgt hij teweinig spanning binnen en gaat hij dus niet volledig gepowered worden. (te merken aan het feit dat de led maar zachtjes brand en dat de pedaal neit goed werkt). Maar daar gaat hij niet kapot van.

2. Om de dingen helemaal ingewikkeld te maken: als je een ACA-pedaal via een daisy chain en een PSA-pedaal powered (zoals jij gedaan hebt) dan wordt de 12/9V reductie in de ACA-pedaal omzeild (vraag me niet hoe) en werkt de ACA-pedaal zoals het hoort. (ik power PSA en ACA-pedalen via de daisy chain en mijn PSA-TU-2)

Dus, volgens mij is je pedaal niet kapot omdat je er een PSA-adaptor op had aangesloten maar als hij alleen distortion geeft dan is hij wel kapot.

Een betere (technischer) uitleg heb ik gelezen op deze website: www.stinkfoot.se onder 'Rants'

youngcoby
25 september 2005, 00:34
Bedankt Britsie.
Heb nog wat verder getest en het wordt nog iets raarder:
met batterij geeft hij nog een soort distortion, met een andere batterij ook.
Met de ACA adapter lijkt hij goed te werken.

Ga in ieder geval de battery snap vervangen en hopen dat het daar ergens inzit.

Guinness
27 september 2005, 22:06
Om de hele discussie over ACA en PSA uit de wereld te helpen, heb ik hier voor me liggen:

Een Boss PSA met op het label (rood):

Boss AC Adaptor
MODEL PSA-230G
PRI: AC230V 50Hz 8VA
SEK: DC9V 200mA

Een Boss ACA met op het label (zwart):

Boss AC Adaptor
MODEL ACA-230G
PRI: AC230V 50Hz 7VA
SEK: DC9V 300mA

Als ik op mijn Boss SD-2 de ACA aansluit dan bromt ie inderdaad wat bij PSA niet gebeurd. En andersom als ik de PSA aansluit op mijn Boss CE-2 dan bromt ie ook.

Waar dat dan precies inzit weet ik ook niet, misschien kan iemand met meer verstand zijn licht over laten schijnen.