PDA

View Full Version : Ongewilde Snaar Trilt Mee...



L.
23 september 2005, 23:06
Hey,

Ik heb een probleem met mijn gitaar (crafter D Acht), vind het zelf redelijk vreemd.
Als ik de a snaar op de tiende fret indruk en ik sla hem aan dan trilt en hoor je dus (niet erg duidelijk maar toch...) ook de d snaar van de gitaar die ik dan dus niet aanraak ! :-D

Niet een gigantisch probleem ofzo want ik hoor het bijna niet (de d snaar dan) maar het irriteert me wel een beetje, de gitaar is niet zo oud. Bij de tiende fret met de a snaar ingedrukt en de d snaar ondervind ik alleen dit probleem, nergens anders nog...

Iemand die weet wat er aan de hand is ? Bij voorbaat dank,

L...

zjanke
24 september 2005, 08:52
Dit zijn resonanties. Dit is heel normaal en is geen specifieke fout van jouw gitaar. Jouw gitaar is waarschijnlijk juist wel wat gevoelig voor die ene frequentie.

De snaredrum van onze drummer maakt een hoop herrie op een C accoord van een gitaar, ik speel live "michel" van Anouk op de crafter van onze andere gitarist en als ik de standaard settings overneem dan zoemt elke G die ik speel. Beetje bas eruit en het is verholpen. In sommige auto's begint er vanalles mee te trillen bij een bepaalde snelheid, dat is exact hetzelfde.

Electrisch versterkt kun je dit vaak wat veranderen door met je toonregeling te spelen, accoustisch hoort het er gewoon bij en persoonlijk vindt ik die bijgeluidjes ook wel charme hebben, een perfect clean geluid vind ik wat kil klinken.

Mattia
24 september 2005, 09:52
Resonantie inderdaad. Maar als het alleen gaat om een snaar die mee-resoneert, en geen 'wolf tones' (tonen duide duidelijk luider zijn dan andere) dan moet je je speeltechinek gewoon aanpassen. Als je niet wil dat 'ie resoneert, nouja, moet je 'm met je andere vingers gewoon dempen, en klaar is kees.

L.
24 september 2005, 13:08
Ok dan, bedankt...