PDA

View Full Version : micro neck adjust 70's strat



Lucluc
23 september 2005, 22:16
Wie heeft dit wel eens gedaan? Ik kan niet goed zien wat voor een inbussleutel in moet gebruiken. Is het een heel erg kleintje, kleiner dan die voor de brugzadeltjes?

Ik heb de hals er afgehaald en zie dat het stelschroefje iets uitsteekt, dus de hals is iets ge-shimmed.

Ik denk dat ik er profijt van kan hebben als ik het einde van de hals weer iets kan laten zakken, want ik heb problemen met het opdrukken van snaren. De truss rod zit al helemaal los (ik draai hem een kwartslag aan om geratel te voorkomen) en ik wil de brugzadeltjes niet nog hoger zetten. Ik dacht eerst dat het moeilijke opdrukken kwam doordat de fretjes te vlak zijn, maar ik denk dat ik met een afstelling van de micro neck adjuster een betere bespeelbaarheid kan krijgen. Of maak ik een denkfout?

Raytheman
23 september 2005, 23:44
De neck moet evenwijdig met de body lopen. Daar is die micro-tilt voor.
De trussrod is om de neck-kromming te stellen. Je moet dus eerst de neck recht op de body zetten en daarna pas eventueel de neck-kromming stellen.
Wel met beleid natuurlijk-zeker als het geen reissue '70 strat is..

Aca Ilic
25 september 2005, 13:13
Ik zou maar die micro tilt niet gebruiken. Ik ken geen enkele strat speler die microtilt ooit eens afgesteld heeft ( en zeker niet bij 3 puntsbevestigings halsplaten). Reden- misschien verlies van dat een beetje sustain wat strat al heeft, en ik denk zelf dat dit niet nodig is.
Je stelt de brugzadels omhoog of omlaag en dat is voldoende bij een strat (ten minste bij alle strats die ik heb/ gehad heb).
Imbussluetel voor microtilt is wel groter dan die van brugzadeltjes, mocht je toch aan willen sleutelen.

Raytheman
25 september 2005, 13:51
Die microtilt wordt normaal gesproken ook in de fabriek afgesteld. Dat is dan ook meestal 'for life'. Afstellen is dus nodig als je een andere body gaat gebruiken. Voorheen deden ze het met 'shimmetjes' maar dat was een heel gedoe; hals erop-hals eraf. Micro-tilt is natuurlijk een stuk makkelijker. Ze hebben er niet voor niets patent op genomen.

Dat een strat geen sustain zou hebben is een aparte uitspraak..wel eens van Jimi Hendrix gehoord?!?

Lucluc
25 september 2005, 14:06
Maar op dit moment steekt dat schroefje iets uit en ik denk als ik hem helemaal terug draai, dat de hals beter contact maakt met de body. Helaas past geen enkel inbussleuteltje dat ik heb....

Een gitaar afstellen komt toch aan op persoonlijke voorkeuren. Ik kan hem natuurlijk door een gitaarbouwer laten afstellen, maar grote kans dat ik het zelf beter kan. Mijn idee is dat ik de actie iets kan verhogen door de micro tilt iets terug te draaien, waardoor het uiteinde van de hals een tikje lager komt te liggen. Dan zou de actie iets hoger moeten worden en als bijkomend voordeel dat de hals iets beter contact maakt met de body.

Robbert
25 september 2005, 14:17
Dat een strat geen sustain zou hebben is een aparte uitspraak..wel eens van Jimi Hendrix gehoord?!?

Lezen is een vak apart ;)

Raytheman
25 september 2005, 14:22
"misschien verlies van dat een beetje sustain wat strat al heeft"
:???:

Schrijven ook :razz:

Aca Ilic
25 september 2005, 15:28
"misschien verlies van dat een beetje sustain wat strat al heeft"
:???:

Schrijven ook :razz:

hey raytheman,
excuses voor mijn " schrijfstijl" , gelukkig dat er mensen op forum zijn die wel snappen wat ik er mee bedoelde. :wink:

Razzamatazz
25 september 2005, 15:39
Hoi, ik ben nieuw hier, maar ik kan jullie wel vertellen wat de richtlijnen van Peavey zijn voor het micro-tilt systeem. Op hun oudere modellen zit ook zo'n systeem en je kan van hun site manuals downloaden waarin de procedure staat. Zoek naar T-60 of Milestone.

Ik zal even kort uitleggen wat je moet doen:

1. Draai de inbusmoer los zodat het ijzeren plaatje niet meer hoger zit dan de bodem van de neckpocket. Je zal hiervoor de juiste inbussleutel moeten hebben, wat tamelijk lastig is want Fender gebruikt Engelse maten.

2. Zet de neck goed vast met de 3 schroeven ('70s strat = 3 schroeven ipv 4, toch?)

3. Zet de inbusmoer van het micro-tilt systeem ook vast, maar lichtjes. (tegen ongewenste vibraties).

4. Stel de trekstang bij naar wens

5. Zet de action goed (hoogte van de zadels). Hoogte van de dikke E-snaar zou iets van 2 mm op de 17e fret moeten zijn, van de dunne is het 1.5 à 1.6 mm op de 17e fret. De andere snaren regel ik af met een profielmalletje, maar je kan het ook op de 'trial and error' manier doen.

Als je daarna nog vindt dat de action voorbij de 17e fret te hoog is, dan kun je eraan denken om de micro-tilt wat bij te stellen. Dit verhoogt het uiteinde van het fretboard een beetje. Denk er wel aan dat je in fracties van een millimeter moet denken!

Om de micro-tilt bij te stellen:

1. Verlaag de spanning van de snaren (een toon of 2 tonen omlaag, hoeft niet precies te zijn)

2. Draai de 3 halsschroeven een kwartslag los

3. Draai de micro-tilt verder in tot hij weer contact maakt met de hals (ZONDER FORCEREN!!)

4. Draai de 3 halsschroeven weer stevig aan

5. Breng de snaren ongeveer op stemming en test op stringbuzz

Herhaal de stappen hierboven tot het goed is.

Lucluc
25 september 2005, 17:22
He Razzamatazz, bedankt voor je inbreng!


Je zal hiervoor de juiste inbussleutel moeten hebben, wat tamelijk lastig is want Fender gebruikt Engelse maten.

Dus dat zal mijn probleem wel zijn. Ik heb alle inbusjes die ik heb geprobeerd en niets paste!

ddx1975
25 september 2005, 22:21
kep ook het zelfde als luc luc gehad
dat schroefje dat voor veel problemen veroorzaakte tussen hals en body
de snaren die tegen de hals aan lagen etc etc.
maar heb dat hele microtilt dingetje er uit gehaald en de schroef terug gedraaid
en werkt weer uitstekend (mischien door puur geluk goed afgesteld)
maar als je er last van hebt..............
tja ?